Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dela på bil vid gatbilskörning?
10127 besök totalt
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Har för mig att det ska vara ok under förutsättning att båda har licens och är medlemmar.
Men måste man betala dubbel träffavgift?

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Rka skrev:
Har för mig att det ska vara ok under förutsättning att båda har licens och är medlemmar.
Men måste man betala dubbel träffavgift?


avgiften är väl per deltagare så jag gissar på det JA. Märk väl GISSAR

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Du behöver inte gissa. Det är så.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Men dubbel träffavgift blir det inte, var och en betalar lika mycket som alla andra, sen om man vill dela bil eller inte är ovidkommande . Kör man i samma klass blir det åtminstone på pappret lite mindre körning men kör man i olika klasser kan det fungera hyffsat. Personligen föredrar jag att ha en egen bil av flera olika skäl.

1. Personlig körställning kan vara knepig att få ihop
2. vad händer vid en ev. skada
3. Bilen får leva ett riktigt hårt liv om den går 100% hela dagen
4. Man får aldrig chansen att köra med sin polare (som man annars delar bil med)
5. en massa annat som jag inte tänker på

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Tack för svar.
Jag har viss förståelse hur BMWSC resonerar då det är teoretiskt möjligt att köra bilen alla pass, och därmed ta upp 2platser på träffen.
Tror dock att det är väldigt få bilar som skulle palla den behandlingen...

Min tanke var att vi skulle köra i samma klass och därmed bara ta upp en plats under träffen.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Man bör dock kolla med BMW Originalförsäkring (om man nu har det) för dom gillade inte det 2014 när jag kontaktade dem.
Han forum snubben här och jag hade tänkt oss att åka ner i min bil och dela på den under dagen - vilket vi inte gjorde efter att ha talat med dem.

_________________
Janne Ström
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
3DBlaster skrev:
Man bör dock kolla med BMW Originalförsäkring (om man nu har det) för dom gillade inte det 2014 när jag kontaktade dem.
Han forum snubben här och jag hade tänkt oss att åka ner i min bil och dela på den under dagen - vilket vi inte gjorde efter att ha talat med dem.


Bra att du tog upp det i tråden thumbs up
I mitt fall har jag bilen försäkrad i ett annat bolag.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Så man betalar alltså per person på gatbilskörningen..?

Även brorsan och jag tänkte dela bil men då är det ju helt ointressant att betala dubbelt om man bara tar upp en plats..(samma klass)

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223



Tjena på er,

vill bara förtydliga.
Från BMWSC's räkning när det gäller gatbilskörning är avgiften per bil och inte per förare. Dock så är det max 2 personer som får dela bil så det inte urartar. Detta pga att det är antalet bilar samtidigt på bana som sätter gränsen, inte antalet förare.

Dock vill jag även förtydliga att det kommer vara nästan omöjligt att bilen är med på alla pass av den enkla anledningen att medans en grupp av bilar är ute på banan så samlas nästa grupp av bilar i kö i bandepån för utfart direkt efter avflaggning. Detta som ni förstår gör att bilen som delar förare och har blivit avflaggad kommer troligen inte få plats i gruppen som kommer släppas ut. Ja det finns möjlighet att snabbt åka in och direkt köra ut igen förutsatt att det inte är fullt på banan, men som sagt, bilen behöver lite vila oxå. Av denna enkla anledningen blir det hälften av bantiden för respektive förare som delar bil gentemot bilar som bara har en förare. Därmed oxå anmälningsavgift per bil och inte per förare.

Undantag igen då på vissa träffar har vi open pit framåt eftermiddagen... men än en gång kommer vilotiden bilen kräver med i spel...

OBS, ovan gäller gatbilskörning, inte time attack och bmw cup. Dessa regler kan Time Attack generalen Måns respektive BMW Cup generalen Olof klargöra om ni har frågor.

OBS, även om ni är 2 förare på bilen så får ni inte åka med i bilen som passagerare. Tänkte bara säga det så ni inte behöver dra igång en tråd på detta :-) Instruktörer och Gatbilstaxi är dom som är betrodda med medåkare. Instruktörer kan även köra/åka med i eran bil för att instruera.

Yepp, racinglicens på alla förare är så klart ett måste.

BMWOF kan ha synpunkter på flera förare på bilen som Janne nämner men då bilen inte är mer tid på bana än med en förare så skall inte risken för bilskada öka. Skall följa upp detta med BMWOF så vi kan klargöra. Kan vara något nytt jag har missat.

Nu kör vi så det ryker... välkomna till säsong 2015 !

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
jonsson_marcus
Blekinge
Här sen Apr 2007
Inlägg: 139



Jag och brorsan har alltid fått betala varsin avgift ??

_________________
Nicklas Gustavsson
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223



jonsson_marcus skrev:
Jag och brorsan har alltid fått betala varsin avgift ??


Så kan det vara och har varit, vi utvecklar och förändrar och förbättrar hela tiden och sedan ett tag tillbaka när vi blivit ännu bättre organiserade och fått fart på maskineriet på banträffarna ser vi att vi kan gå över till att räkna per bil istället för per förare. Med detta menar jag att vi är snabba o byta bilar/grupper på banan som jag skrev i tidigare inlägg så blir det nästan per automatik blir hälften av tiden varje förare får för man hinner inte ut i det passet direkt efter med ny förare. Därför inför 2015 kommer vi fokusera på antalet anmälda bilar och inte antalet anmälda förare.

Dock som jag sa, om det visar sig att systemet utnyttjas på något sätt som vi inte tänkt på nu så kommer vi justera igen eller kanske gå tillbaka till tidigare lösning. Med nyttja systemet (Detta är bara ett exempel) menar jag till exempel högt klagande för att bantiden inte räcker till i slutet av bankörningsdagen (man känner sig inte färdigkörd) och att detta problem uppstår för att man delar bil och därmed per automatik får mindre tid på bana per förare som inte hade uppstått om man hade haft 1 avgift per förare som insinuerar att man kan lika gärna köra egen bil istället för att dela.

Vi vill så klart att så många som möjligt är med och kör samt får möjlighet att köra på BMWSC's banträffar. Detta är ett sätt för dom som gärna kör men inte har lust eller möjligheten att driva kostnaden själv för en egen banbil.

Så upplägget är för er kära medlemmar. Hoppas detta förklarande redogjorde för er och att ni oxå ser det positiva i detta.

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Tack BMWSC , låter vettigt

Antar att båda gör anmälan som vanligt via BMWSC hemsida.
Räcker det sedan att lämna en kommentar i anmälan om att vi delar bil med reg.nr...?
Man kanske även ska skriva något särskilt på inbetalningen för att underlätta handläggning.?

Mvh

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223



Rka skrev:
Tack BMWSC , låter vettigt

Antar att båda gör anmälan som vanligt via BMWSC hemsida.
Räcker det sedan att lämna en kommentar i anmälan om att vi delar bil med reg.nr...?
Man kanske även ska skriva något särskilt på inbetalningen för att underlätta handläggning.?

Mvh


Tjipp, yepp. i kommentarsfältet redogörman för att man delar bil med person x samt regnr på denna bil. bra även om ni informerar vilken av förarna som har registrerat/betalat in avgiften. detta bara så vi enklare hittart det i postgirots lösning, som tyvärr fortfarande går på person o inte per bil

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Ett litet klargörande kan vara på sin plats så blir det inga frågor när det är dags.

En BMWSC/BMWCS-medlem anmäler sig och betalar träffavgift per bil inte per förare, men kan sedan låna ut bilen till en annan förare.
Behöver även denna förare vara BMWSC/BMWCS-medlem?
Vems nummerlappar ska sitta på bilen - förare 1, 2, eller bådas?


En sidodiskussion:
Om jag tänker komma med två bilar, men bara en förare, ska jag då betala två träffavgifter?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223



Måns Ulveståhl skrev:
Hmmm, får se om jag förstår detta.

En BMWSC/BMWCS-medlem anmäler sig och betalar träffavgift per bil inte per förare, men kan sedan låna ut bilen till en annan förare.
Behöver även denna förare vara BMWSC/BMWCS-medlem?
Vems nummerlappar ska sitta på bilen - förare 1, 2, eller bådas?


Om jag tänker komma med två bilar, men bara en förare, ska jag då betala två träffavgifter?


Just det ja... kanske behöver förtydliga lite till...
Inte "låna" ut till vem som helst... det gäller endast de som är föranmälda som förare på denna bil.
ALLA måste vara både licensierade och medlemmar i BMWSC/CS !!!
eftersom vi begränsar till 2 förare max per bil så skall bådas nummerlappar sitta i bakre sidorutorna (yepp - det får plats).

När vi ändå e på nummerlappar så kan jag informera att dessa kommer levereras till mantorp i maj och inte till kinnekulle i april, vi hinner helt enkelt inte få fram dom tyvärr.

O så till den sista förtydligandet... yepp, det blir dubbel avgift om man kommer med 2 bilar per förare Man har ju potentiellt dubbel tid på banan som förare om en bil alltid är redo och utvilad ...

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Hej och Hallå

Jag och min bror delar på en bil på träffarna. Med nya anmälningsformuläret finns det ingen kommentarsfält där man kan anmäla sig på samma bil som, hur löser man det praktiskt för att slippa betala dubbel avgift?

/Anders

_________________
/Anders C
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223



Tjena Anders,

tack för tips, vi hade missat info rutan. nu finns info rutan med i anmälan från Kinnekulle och frammåt.

MVH
Stefan

Anders Carlsson skrev:
Hej och Hallå

Jag och min bror delar på en bil på träffarna. Med nya anmälningsformuläret finns det ingen kommentarsfält där man kan anmäla sig på samma bil som, hur löser man det praktiskt för att slippa betala dubbel avgift?

/Anders

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
Allmänt banåkaforum
Dela på bil vid gatbilskörning?
10127 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande