Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
24 besök senaste veckan (97998 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Tror 50grader är relativt högt, men detta är ju mittmotor med begränsade kylmöjligheter.
När jag var igång med Coupen fick jag ned maxtempen från 65 (inte alls bra) till 28grader (20grader i luften) när jag monterat stor front-IC. Och det var ju turbo.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Hur långt är ett snöre?
Jag skulle säga att 50 grader är en relativt rimlig temperatur på en hårt överladdad standardturbobil.

För den relativt milda överladdning jag har så är det ganska högt, men å andra sidan så är inte rootsen speciellt effektiv. I kombination med de långt ifrån ideala installationsförutsättningarna med kylaren där bak så är det väl inte helt värdelöst iaf.

Länk till en tråd där man provat köra lite olika kylalternativ vid ett och samma tillfälle:
http://www.exiges.com/bb/viewtopic.php?f=12&t=16264

Nästa steg blir väl att förbättra matningen till slangarna i sidepodsen. Just nu har jag bara dragit ner slangarna och klämt dit dom. Nätet i podsen är också relativt restriktivt. Borde nog kunna förbättras lite.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Ragnar skrev:
Hur långt är ett snöre?
Jag skulle säga att 50 grader är en relativt rimlig temperatur på en hårt överladdad standardturbobil.

För den relativt milda överladdning jag har så är det ganska högt, men å andra sidan så är inte rootsen speciellt effektiv. I kombination med de långt ifrån ideala installationsförutsättningarna med kylaren där bak så är det väl inte helt värdelöst iaf.

Länk till en tråd där man provat köra lite olika kylalternativ vid ett och samma tillfälle:
http://www.exiges.com/bb/viewtopic.php?f=12&t=16264

Nästa steg blir väl att förbättra matningen till slangarna i sidepodsen. Just nu har jag bara dragit ner slangarna och klämt dit dom. Nätet i podsen är också relativt restriktivt. Borde nog kunna förbättras lite.


Tycker också att 50 grader känns helt okej med 20 grader omgivningstemperatur. Kan ju göra skillnad för när styrsystemet börjar backa tändningen vilket inte är speciellt kul på en kompressormotor. Kunna köra taklöst utan att kompromissa laddluftkylning är också trevligt

Har du 4" slangar till Laddluftkylaren nu? Den lösningen verkar ju fungera tillräckligt bra. Svårt att jämföra med en stor laddluftkylare som sitter i fronten på bilen.

Porsche 911 turbo har ju luftintag framför bakskärmarna och det fungerar bra på den bilen, dock tror jag den släpper ut luften på ett bättre ställe samt att den har bättre luftstyrning ut ur laddluftkylarna.

Frågan är om inte takscoopet får lite varmare inloppsluft ifrån vattenkylaren i fronten?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Ragnar skrev:
Hur långt är ett snöre?
Jag skulle säga att 50 grader är en relativt rimlig temperatur på en hårt överladdad standardturbobil.

För den relativt milda överladdning jag har så är det ganska högt, men å andra sidan så är inte rootsen speciellt effektiv. I kombination med de långt ifrån ideala installationsförutsättningarna med kylaren där bak så är det väl inte helt värdelöst iaf.

Länk till en tråd där man provat köra lite olika kylalternativ vid ett och samma tillfälle:
http://www.exiges.com/bb/viewtopic.php?f=12&t=16264

Nästa steg blir väl att förbättra matningen till slangarna i sidepodsen. Just nu har jag bara dragit ner slangarna och klämt dit dom. Nätet i podsen är också relativt restriktivt. Borde nog kunna förbättras lite.


Sidopodsen är väl Bolt-on?
Kanske plasta om ett par så du får större inlopp?
De skulle väl inte sticka ut utanför bilen i vilket fall, om du lägger på några centimeter. Genom att bara höja "sidorna" så kommer det nog se ganska original ut fortfarande.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



DJ skrev:
Ragnar skrev:
Hur långt är ett snöre?
Jag skulle säga att 50 grader är en relativt rimlig temperatur på en hårt överladdad standardturbobil.

För den relativt milda överladdning jag har så är det ganska högt, men å andra sidan så är inte rootsen speciellt effektiv. I kombination med de långt ifrån ideala installationsförutsättningarna med kylaren där bak så är det väl inte helt värdelöst iaf.

Länk till en tråd där man provat köra lite olika kylalternativ vid ett och samma tillfälle:
http://www.exiges.com/bb/viewtopic.php?f=12&t=16264

Nästa steg blir väl att förbättra matningen till slangarna i sidepodsen. Just nu har jag bara dragit ner slangarna och klämt dit dom. Nätet i podsen är också relativt restriktivt. Borde nog kunna förbättras lite.


Sidopodsen är väl Bolt-on?
Kanske plasta om ett par så du får större inlopp?
De skulle väl inte sticka ut utanför bilen i vilket fall, om du lägger på några centimeter. Genom att bara höja "sidorna" så kommer det nog se ganska original ut fortfarande.


Det tror jag med på, lite som Speedster Turbo har "öron" som sticker ut och skyfflar in luft. Vore en diskret och snygg modifiering som kan generera ännu lite lägre temp.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Jo precis, det finns dessutom färdiga podar att köpa. Designen varierar, men några lyckas få till något som ser relativt original ut.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Kul att du också byggde ditt eget 2-11-intag.
På mitt har jag fortfarande inte fått tummen ur att installera bredare side pods med ett mindre restriktivt galler.
Jag funderar på att köpa ett par bredare intag och skippa gallret helt, och endast ha dem installerade de dagar jag kör på bana. Jag är dock rädd att motorrummet skulle snabbt fyllas med gummibitar om det inte fanns något som stoppade dem.

Det var dessa intag som jag funderade på att köpa men jag fick aldrig svar på hur mycket frakten skulle vara: http://elise-spares.com/Lotus-Bodywork/Lotus-Body-Accessories/Pair-of- . . . .

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Tack för tipset på scoop Mikael! Får forska vidare i det där.

Just nu ganska trött efter en lång dag i solen på Gelleråsen, men kunde inte hålla mig från en kort rapport. Jag var ju inte helt nöjd med hur jag körde senast jag var här, och den här gången försökte jag ta till mig av de tips, kommentarer och slutsatser som kom ur det. Resultatet blev att jag sänkte mina bästatider från 1:19-nånting till 1:17-nånting. Speciellt i körpasset runt lunchtid verkade jag kunna hålla upp farten bra, och noterade en 4-5 tider på 1:17. Best blev en notering om 1:17.06. Mycket nöjd med förbättringen thumbs up
Tyvärr blev minneskortet i kameran fullt under just det passet, men ett av varven fick jag (nästan) med på film:



Rent känslomässigt verkar bilen även må gått av nya laddluftkylningen. Konsekvent når jag nu 190km/h på långrakan, jämfört med 180 sist. thumbs up

Kul dag, mycket nöjd!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Kul m progress! thumbs up
Både mamma (röd Fiesta ST) och polaren Al (Elise S1 med kompressor) var där med om du såg dem?

Ragnar skrev:
För den relativt milda överladdning jag har så är det ganska högt, men å andra sidan så är inte rootsen speciellt effektiv. I kombination med de långt ifrån ideala installationsförutsättningarna med kylaren där bak så är det väl inte helt värdelöst iaf.

Precis det jag menade.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Bra fart.
Låter alla Lotuslådor sådär? 😳

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ser
Köping
Här sen Apr 2014
Inlägg: 16



Kul man fick vara lite hare Och trevligt att träffas! Du kunde ha lånat min instruktör, fick en del nyttiga tips och spårval. Högre fart in, rulla in istället för att bromsa denna bil, håll in i hårt i kurvorna. Det var intressant att få en riktig chaufför som körde 1,18 på första varvet i en ny bil innan vi blev svartflaggade igen.

Fixat en film på varvet ur mitt perspektiv, fick tyvärr inte med så många svängar efter du passerade mig. Blev lite gulflagg och trafik, hopplöst att hänga med när man inte kan varva mer än 5500 varv. Max 160 på rakan innan kammen öppnade. https://youtu.be/nwURiKGcir4

Eldh: Vi träffade både mamma och polare. Märklig honda din mamma träffade...

MaZ: Tror mer det är kompressorn. Men ett tips till Ragnar är att hålla sig från kurbsen med orginallådan, har krunchat en på Gelleråsens.

_________________
Stefan Ericsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Ja, det var kul att snacka lite Lotus! thumbs up
Får prova tekniken med att rulla in i kurvan nästa gång. Att jag tar med mig för lite fart är väl ett av de större problemen jag har, så att förenkla ingången för att göra detta lättare låter rimligt. Jag måste även ta och använda mer av banans bredd. Nu tror jag varvet efter att du släppte om mig var väl extremt i fråga om att inte utnyttja kanterna, men det är något jag behöver jobba mer på.

Lådan låter inte så kul när jag ibland tvingar i nedväxlingarna, om det är det ljudet som det syfttas på? Har fortfarande svårt att hitta vettig rytm för mellangas när jag bromsar hårt. Växellådan är iof inte knäpptyst annars heller, men det klart dominanta ljudet på fullgas är såklart kompressorn.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Vissa dagar jobbar man onördigt hårt. Igår var en sådan dag...

Efter söndagens banlek så förtjänade bilen på måndagen en genomgång inför semestern. Byte till gatvänliga bromsar och däck, gå igenom hjulupphängning, kolla vätskor osv . Under detta arbete så upptäcker jag ett glapp i styrningen vänster fram. Tydligt ljud när jag juckar hjulet höger-vänster, men knäpptyst och stumt om jag försäker bända det upp-ner. Ofta tycker jag det kan vara svårt att känna skillnad på yttre och inre styrled, men här var ju yttre nybytta, så det kändes inte troligt. Provade för säkerhets skulle att växla yttre styrled mellan vänster och höger, och glappet stannade kvar på vänster sida. Jahaja. Inre styrled. Lite bökigt jobb, men jag hade i förebyggande syfte köpt ett renoveringskit. Inser dock snart att Lotus bytt underleverantör någon gång runt 04-05, så att styrväxeln inte lägre är möjlig att serva. Grr...
Efter en snabb koll med stadens Lotus-entusiaster så står jag dock med en "ny" styrväxel i garaget, av den äldre typen. Tar i förebyggande syfte isär denna och byter ut den del av de inre styrlederna som brukar gå sönder mot uppdaterade prylar i brons (istället för plast). Monterar ihop styrväxeln och påbörjar det inte helt smidiga jobbet att riva ut den nuvarande ur bilen. För er som ännu inte provat så bygger arbetsprincipen här på att man ligger med huvudet före nere vid pedalstället under några timmar, samtidigt som handbromsspaken agerar grovkalibrig akupunktur i ryggslutet.
Nåväl, några timmar senare sitter iaf den nyrenoverade styrväxeln där. Monterar tillbaks yttre styrled och hjul - glappet är kvar!
Efter några minuters frustration så tar jag mig samman och fortsätter felsökningen. Visar sig till slut att det helt enkelt är skruvarna till toe-staget som glappat upp en aning. Inte tillräckligt för att jag ska känna glapp vid uppåt-nedåt rörelse, men tillräckligt för att jag ska känna rörelse vid vänster-höger. Drar åt dessa och glappet försvinner helt!
(Senare byter jag för säkerhets skull ut styrstagsskruvarna mot nya, ifall de skulle skadats av att använts utan förspänning).

Så, kort sagt brände jag en dag i onödan på att byta ut en fullt fungerande styrväxel mot en nykonditionerad. Attans frustrerande. Det lilla glädjeämne jag möjligen kan hitta är att den gamla typen av styrväxel jag nu bytt till är i helaluminium och säkert ett par hundra gram lättare...

Adding lightness...
/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Det sköna är ju att du antagligen aldrig behöver repa styrväxeln något mer.
Är sjukt vad mycket skruvar som blir lösa när man kör bana.
Ändrar du camber när du byter mellan gatdäck och r-däck?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Lotus positionen behövs väl bara för själva rattaxeln? Skruvarna som håller styrracket tas bekvämt från stolsplats meddelst lämpliga förlängningar.....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
cat7even skrev:
Lotus positionen behövs väl bara för själva rattaxeln? Skruvarna som håller styrracket tas bekvämt från stolsplats meddelst lämpliga förlängningar.....


Precis. Men jag tror det här är tredje gången jag gör det här jobbet och jag har aldrig varit med om att splinesförbandet bara glider ur. Det brukar kräva övertalning både när det ska i och ur. Dessutom brukar jag behöva lossa även det övre axelförbandet för att få tillräckligt med justermån.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Ragnar skrev:
cat7even skrev:
Lotus positionen behövs väl bara för själva rattaxeln? Skruvarna som håller styrracket tas bekvämt från stolsplats meddelst lämpliga förlängningar.....


Precis. Men jag tror det här är tredje gången jag gör det här jobbet och jag har aldrig varit med om att splinesförbandet bara glider ur. Det brukar kräva övertalning både när det ska i och ur. Dessutom brukar jag behöva lossa även det övre axelförbandet för att få tillräckligt med justermån.

thumbs up
Splitets förbanden är ett h......te. När man väl får dit, bär det alltid minst en spline fel...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Ragnar skrev:
Ja, det var kul att snacka lite Lotus! thumbs up
Får prova tekniken med att rulla in i kurvan nästa gång. Att jag tar med mig för lite fart är väl ett av de större problemen jag har, så att förenkla ingången för att göra detta lättare låter rimligt. Jag måste även ta och använda mer av banans bredd. Nu tror jag varvet efter att du släppte om mig var väl extremt i fråga om att inte utnyttja kanterna, men det är något jag behöver jobba mer på.

Lådan låter inte så kul när jag ibland tvingar i nedväxlingarna, om det är det ljudet som det syfttas på? Har fortfarande svårt att hitta vettig rytm för mellangas när jag bromsar hårt. Växellådan är iof inte knäpptyst annars heller, men det klart dominanta ljudet på fullgas är såklart kompressorn.


Jo jag menade såklart nerväxlingarna som låter lite "Alfettalika".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Kul att träffa på bekanta ansikten även på Nürburgring!
Kör försiktigt hem Ragnar, miatan i bakgrunden får slita i några varv till...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Var väl ändå ballen att man missar alla årets Ringen-tåg som går..
Ensam på Ringen är ok men inte samma sak!
Körde du nåt Ragnar och hur gick det?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
24 besök senaste veckan (97998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande