Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
11 besök senaste veckan (97972 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Ja, det har ju varit semester även i år, och således blev det en biltur... thumbs up Kort sammanfattning av den bilrelaterade biten av denna:

Började med en nattur till Danmark och därefter en lugn transport ner längs kustvägen.

Morgondimman bröts här av en klart lysande CE lampa. Åtgärdade därför den vakuumslang som ploppat lös, vilket var den tredje och sist kvarvarande slang som inte redan ploppat loss från insugsröret...
Nåväl, lampan återkom dock som en välkalibrerad boomerang. Lite mer analys av vad den faktiskt klagade över visade att det var gaspedalen som tydligen hade signalproblem.

Efter några dagars socialiserande i norra Tyskland blev nästa anhalt eifelbergen!

Tanken var såklart att köra några varv och njuta lite av atmosfären. Gaspedalens klagomål hade dock ökat i frekvens, och när A1an tog slut där nere i Eifel så tyckte jag även att bilen kändes märkligt understyrd i högerkurvor. Efter en god natts sömn fick det därför bli ett besök hos Komotec, som är en firma som kombinerar officiell lotusförsäljning med att även konvertera och trimma dessa bilar. Aldrig varit i kontakt med dom tidigare, men kan inte annat än berömma deras bemötande. Efter kort provtur konstaterades att det nog var bäst att byta gaspedal, samt att bilen "inte gick att svänga till höger"
Således var det bara att rulla in i verkstaden!


Styrningsproblemet visade sig vara ett större glapp i vänstre inre styrled. Lösningen på detta blev att de demonterade växeln åt mig, så att jag därefter själv kunde gå igenom den på arbetsbänken. Slutsatsen är att jag måste gjort en miss vid montaget och lyckats få fjädern i leden i fel läge. Leden kunde därför vara förspänd vid montaget, men när fjädern sedan ploppade i rätt läge så tappade jag all förspänning och fick ett ordentligt glapp. Klantig miss från min sida, då jag borde sett att kontramuttern hamnade i orimlig axiell position, men men... ibland går det för fort. Lätt att åtgärda iaf.



Gaspedalbytet var även det lite pyssel, då de fick demontera bromsvätskebehållare mm, men rutinerade mekar löste detta galant. Därefter en hjulinställning, och sen var vi åter på väg lagom till dagens kvällspass på ringen!

Dessvärre inga vidare tider att rapportera. Med nyfixad styrning och gott om semester kvar på schemat så blev det lugna varv.

Dagarna efter spenderades i Stuttgarttrakten, med besök på museum. Han även med en liten lotusträff utanför MotorWorld (fd. Meilenwerk).



Så småningom blev det läge att klättra över bergen söderut. Detta år föll valet på denna kombination:

Av dessa tycker jag att Susten var den personliga favoriten, även om alla tre såklart är trevliga.

Väl över bergen några dagar i Italien. Det som kan vara värt att rapportera här är väl möjligen några tips om trevliga vägar. Min personliga favorit i de trakter jag brukar röra mig i är helt klart SS1 mellan Genova och La Spezia. I mitt tycke slår denna väg passen uppe i alperna. Slät som ett salsgolv, medelhavet på ena sidan och oändliga mängder av fantastiska kurvor. Inte speciellt tung på trafik heller, trots att vi var där i början av augusti.


En annan väg som visade sig vara en höjdare var SS63 mellan La Spezia och Reggio Emilia. Lite molnigt väder den dagen vi var där, men höjdskillnaderna gör sig ju desto mer påminda när man är uppe och touchar moln.


Ytterligare några dagar senare så var vi åter på krokvägsjakt, denna väg i trakten runt Florens. Dessvärre fick vi denna gång lite oönskad uppmärksamhet:

Lyckades med konststycket att åka dit för att ha brutit mittlinjen. I Italien. Inte ens säker på att jag faktiskt gjorde det, men vad gör man där vid vägkanten när språket inte räcker till... nåväl!

I övrigt bestod semestern mest av en massa oväsentligheter så som mat, vin och sol. På vägen hem så lyckades vi dock av en slump tajma helgen för AvD Oldtimer på Nürburgring, så då fick det bli en detour ditåt och ytterligare ett par dagar där. Fantastiskt väder och mycket trevligt arrangemang. Många fina bilar att uppleva!

Dock ingen nordslingekörning för egen del. Sparar mig till ett tillfälle då bilen inte är riktigt så fullastad.

Återigen bevisar Exigen sina storheter som grand tourer! Årets tur blev 3,5 veckor lång, och bortsett från några mindre problem så funkade allt fint. Allt som behövs är två uppsättningar öronproppar, ett nätverk av vänner med tvättmaskin samt ett välfylt bensinkort! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Fab!
Bra tips om färdvägar, skall minnas!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Susten, Grimsel och Furka är en trevlig loop över några av de finaste passen i Schweiz!

Blir kanske en sån sväng till helgen

Ett annat tips för resande söderöver är Splügenpasset som går via Chur och viker av mot Comosjön innan San Bernadino passet börjar. Ett litet men väldigt trevligt pass och otroligt fint längs med östra sidan av sjön ner mot Milano.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Ser ut att vara en mycket trevlig resa, dock med ett litet verkstadsbesök

Vore kul att höra, vad du tyckte om Benz-museet?
Jag var där för 2 år sedan, och var faktiskt riktigt imponerad.
Restaurangen och "bilhallen" där dem sköter försäljningen av nya bilar, är ju något i hästväg!

Kör hårt!

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ingen dålig resa.
Jag var också på Oldtimer. Världen är liten men ringen är uppenbarligen stor för jag såg dig inte!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Jag vinkade på er på parkeringen på NS, men jag såg er inte senare.

Kul bilder!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Verkar som jag måste bli bättre på att se mig omkring när jag är på NS

Benz-muséet var trevligt. Gillar framförallt den historiska kopplingen de gör mot företaget.
Når dock imho inte riktigt upp till BMW och Porsches muséer.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Här var länge sedan senast. Har iof inte hänt så mycket i vinter - har haft fullt upp med saaben.

Häromveckan var det dock dags för vårtur med den entusiastbil som ändå rullar! thumbs up

Trevlig tur på krokiga vägar. På väg hem noterade jag dock ett elakt ljud från växellådan. Ett tydligt tickande som bara hördes på trean, och bara vid last. I övrigt tyst. Eller ja, så tyst som de blir i en Lotus...
Orkade inte felsöka så mycket såhär tidigt på säsongen, så jag tog kort och gott och beställde en beggad låda från skroten.

Några dagar senare var det mekardags, och växellådsoljan visade sig innehålla en hel del gulmetall:


"Nya" lådan såg helt ok ut, och var någorlunda snart på plats.


Nu är lådan "tyst" och växlar faktiskt bättre än den förra! Får felsöka den vidare senare...

Nåväl, efter denna lite motiga säsongsstart så fick jag ju se till att hitta på något kul:




Sparade några kilo, fick en aning djupare avgasljud och sen så tycker jag det ser lite fräckare ut. Mycket onödigt...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Ser fint ut! Måste också vara skönt att få lite bättre ventilation ut ur motorrumet med den öppna bakdelen. Det kan bli rejält varmt kring ljuddämparen när man kör på bana.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Tack! Ja, det borde väl göra det lite bättre för motorrumsvärmen iaf.

Nästa mini-fix för förhoppningsvis bättre kylning (... och utséende... ) blev ett par nya luftintag:



Valde dessa då de påminner starkt om originalet, men breddar ungefär 2cm per sida.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Inte världens sexigaste uppdatering, men expansionskärlet på exige brukar kunna spricka pga UV-strålning. Mitt är helt, men trött:


Fick således bli avlöst med ett nytt:


Förebyggande underhåll... Medelåldern slår hårt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Är det side scoops från ES Motorsport? Jag köpte samma också av anledningen att de liknande orginal men släpper in mycket mer luft till min intercooler. Jag har dock inte än skaffat galler för dem (än).



_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Yes, Elise-spares kommer dom ifrån. Nätet köpte jag på Biltema. Inte kollat insugstempar, men de bidrar iaf ljudmässigt på Autobahn... mycket vindljud blir det

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Mina har ett litet gap i bakändan där jag tänker att luft kan sippra ut istället för att tryckas in i motorrummet. Har dina det också?
Jag funderar på att lägga till en gummilist för att täta till.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Ragnar spotting in the wild! Du körde bakom mig på Älvsborgsbron i Fredags eftermiddag.

Den är grymt fin! Kul att du använder den till jobbet i rusningen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962


Trådstartare
Kul man sticker ut! thumbs up
Jo, försommarvädret har ju varit som gjort för sportbilsbrux, så då är det bara att smida medan järnet är varmt.
Bilmässigt är säsongens enda uppdatering en ny bränslepump och mjukvara från Cup260-varianten.

När jag plockade ner tanken på min gamla Elise S1 så såg den ut som något från regalskeppet Vasa, så det var kul att se att den här lite nyare Lotusen hållit sig väldigt mycket fräschare här inne i vagnens kärna:


Själva pumpbytet var ganska rättframt det med:


Att trimma lagom till säsongsstart är alltid otacksamt iom att alla ryggmärgsreferenser försvunnit över vinternt, men rent körbarmässigt är den nya mjukvaran ett klar lyft. Betydligt mer linjärt pedalbetéende, och överlag helt ok flås thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
11 besök senaste veckan (97972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande