Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Funderar på att börja med karting | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (20820 totalt) |
Jag hittar inget annat bra svenskt forum för karting, vilket verkar märkligt. Så jag frågar här, där jag vet att det finns en hel del vettiga människor med erfarenhet av karting som kan ge lite råd.
Jag har kört en del på bana och tävlat lite. Eftersom jag flyttat runt en del, har det inte riktigt funkat med garage och körning med riktig bil. Nu ska jag och min sambo flytta till en stad där det finns en kartingbana alldeles utanför. Då känns det ganska lockande med karting, då det framstår som - smidigt med närhet till bana, möjlighet att träna på kvällar och flera gånger i månaden till potentiellt låga kostnader. - Bilen kostar inte ohyggliga pengar i inköp och även om man kan lägga det på en hur dyr nivå som helst, så känns det som att man kan få riktigt mycket pang för pengarna när det gäller körträning och racing. - Många tävlingar att köra om man vill Ni som kör och har kört, är karting ett bra substitut, eller finns det faktorer som jag glömt att räkna in? Det jag ser som möjliga faktorer som talar emot karting är - amatörproffsmentalitet med folk som tror sig tävla om VM på ett negativt sätt - Dyra prylar med korta renoveringsintervaller och att man är styrd till ett fåtal handlare som får sätta sina egna priser utan konkurrens Vilken klass ska man köra? Jag har kollat på - Sport 2000: Verkar vara utdöende? - Rotax Max: Liknande Sport 2000, men med längre renoveringsintervall på motorn? - Rotax Max DD2: Tvåväxlad med frambromsar och bromsvåg. Ny klass, så det finns knappt några begagnade bilar att köpa. Fördelen är att man måste vara ung gubbe (32) för att få tävla och slipper självmordsbenägna tonåringar. Karting verkar vara en liten djungel redan innan man gett sig in i det som verkar riktigt besvärligt - att köra och ställa in prylarna. Min tanke är att träna till en början och efterhand som man hittar farten, tävla på en inte alltför kostnadskrävande nivå. Vad säger ni som testat? Vad ska man tänka på? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Verkar som DD2-klassen faktiskt börjar ta sig, 17 anmälda till Klippan Cup i morgon. Många av de som körde Sport 2000 kör
Å varför började jag kolla detta........blir ju sugen på att börja igen /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Ja, det kanske inte är så illa trots allt. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Efter att äntligen ha skickat ungarna på licenskurs, köpt hjälmar, overallar, Cadettikart och all annan skit dom små bortskämda jäklarna skall ha så har jag blivit lite sugen på en DD2 själv.
Hörde mig för med vuxet folk på klubben (Göteborg) och alla sa DD2. Har en gammal Rotax Max som samlat damm i garaget nu i 8 år eller nåt sånt och tanken var att damma av den och hobbyköra lite när man ändå är på banan med ungarna men det är inte alls kul att bli ägd som helvete av en 16-åring och funderar av den anledningen på en DD2 istället Är lite tveksam till DD2s konstruktion med bakaxeln genom blocket. Nån som hört nåt om spräckta block pga hopkörningar? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Kul att det är fler som är sugna. Jag kan tipsa om Josens tråd som också handlar om karting och särskilt DD2.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1383821#1383821 _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Hur har det gått Max? Jag är i liknande situation, och det är DD2 som alla "gubbar" pekar på. Finns en hel del till salu i danmark till överkomliga priser. Någon som vet vilket chassi som är "bra", dvs som håller för gubbåka på hobbynivå? Tonycart? _________________ Ulrik Nilsson |
||||
Det är lite klurigt, för kartingfolket verkar inte lägga så mycket tid på Internet. Det kan eventuellt bero på att det finns träningstider på banorna rätt ofta... Det finns nog en del i Danmark, men ett bekymmer är att, som jag förstått det, motorerna inte är rätt plomberade för tävling i Sverige. Det innebär att man behöver lämna in för isärplockning innan tävling här i Sverige.
Själv har jag inte kommit så långt att jag köpt en kart, men det står definitivt på att-göra-listan. Kul att det är fler som går i samma tankar! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
DD2 är nog bra än så länge för det har inte spårat ut än som Rotax max. Sport 2000 har jag ingen koll på om den dött ut?
Ska man rejsa rotax max behöver man vara på en ganska hög nivå för att inte bli varvad i dag. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jag har nu spenderat både söndag och onsdag kväll på Lockarpsbanan i Malmö och blir bara mer övertygad att DD2 är rätt väg att gå. Fått många bra tips och info från gänget där. En "dansk" motor kostar 5000 kr att få omplomberad i sverige och därmed godkänd för tävling. Pratade en del med Jakob från Mosquito Kart i Malmö, mycket trevlig kille som bygger chassin för bland annat DD2. Han varnade dock lite för danska kartar och menade att dom har mer aggresiva banor (högre curbs) som gör att många chassin slits/mattas hårt så man skulle vara lite extra vaksam om man köper kart där. Blir att ragga annonser och se om man hittar något vettigt. _________________ Ulrik Nilsson |
||||
Jaha, då har jag slagit till på en DD2 som ska sättas ihop av Mosquito av blandat nya/begagnade delar. Leverans någonstans i mitten September. Hoppas kunna fixa lincens etc så det kan bli lite åka innan vintern kommer!
Som tidigare nämts i tråden är det väldigt svårt att hitta något bra karting forum, och ännu svårare för DD2 i synnerhet. Funderar om man skulle sätta ihop en facebook grupp för DD2 gubbar (och ev gummor) så man kan utbyta lite tips och erfarenheter etc. Någon som är sugen? _________________ Ulrik Nilsson |
||||
Försöker skramla ihop DD2 intresserade i en FB grupp så det finns extremt lite att hitta på svenska sidor:
Gå gärna med i gruppen! https://www.facebook.com/groups/8857 _________________ Ulrik Nilsson |
||||
Facebook suger, bara en massa "titta på mig, se vad jag har gjort, gilla min bild, nu har jag checkat in igen". Vad är det för fel på ett klassiskt fungerande forum där man får hjälp? Dumpa Facebook och skapa en riktig tråd här istället. Det finns inget fungerande kartingforum och det är antagligens Facebooks fel. Och här är det helt dött när det gäller karting och det är antagligen också Facebooks fel och troligtvis även SBF då det är effektivt vattentäta skott mellan karting och racing. Hade det funnits en aktiv kartingdel hade jag kunnat få svar på varför dotterns Raket95 bara varvar 10500rpm. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag tycker att Ulriks tilltag är trevligt och bra, eftersom man får lite koll på vem som kör och är intresserade. Men jag kan också hålla med om att det är lite underligt att det inte finns något forum där folk skriver om karting likt det skriva en massa om annan bankörning.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Denna säsong har varit min sjätte säsong vid sidan om banan som mek till mina två grabbar. Visst blir man sugen på att köra själv! Som det är nu finns inte tiden men skulle läget ändras så skulle jag testa Sport 2000. Förstår inte varför den klassen tappat som den gjort. Visst KZ2 och DD2 går fortare men kostar också mer... Är Raket95'an i Mini eller Micro utförande? |
||||
Sant det finns många alternativ. Är man "fullvuxen" så har DD2an fördelen med högre minimivikt (180 kg) men man har såklart garanterat lika roligt oavsett klass. Mina två döttrar är helt ointresserade så jag har turen att få vara både mekaniker och förare! _________________ Ulrik Nilsson |
||||
Har du fått DD2an ännu, kanske provkört också? |
||||
Är det Micro strypningar på och man har hög utväxling så har jag för mig att den varvar 10500-11000rpm som mest (eller om det var när man även hade med strypningen på förgasarsidan, som numer inte behöver vara med, minns inte riktigt..). Som Mini, utan strypningar, så ska den varva närmare 12500rpm. Så är den i mini utförande så skulle jag först gå igenom förgasaren och minst byta alla membranen, kommer ihåg att den någon gång blivit skum när dessa var lite gamla. Minste grabben kör Mini och i hans raket byter jag dessa inför varje säsong numera.
Sätt på LeCont däck och kör Sport 2000 med din Rotax Max istället. Där får inte 16 åringarna vara med på ett tag (20år-> ) |
||||
Jadå! Fick den i mitten av September så det har blivit en handfull träningstillfällen på Lockarp, dock lite varierande väder/underlag. Så galet roligt, så intensivt och träningsvärk från helvetet! Rekommenderas starkt! _________________ Ulrik Nilsson |
||||
Båda mina grabbar kör Micro och dom ska utan större problem varva 11.500. Om allt är i bra kondition (man måste veta detta och inte tro) och med justerad tändning så är det inga problem, en del varvar uppåt 12.000 på vissa banor. |
||||
SBFs Forum - online /Karting var ganska aktivt då det levde. Det hade varit ett bra ställe att få svar på dina frågor. Men, där förekom för mycket kritik mot Kartingutskottet och Förbundssyrelsen för deras smak, så de beslöt under 2015 att lägga ned hela forumet. Tyvärr. Visst blev det lite mindre kritik i offentlighetens ljus, men vi förlorade också en kanal för kollektivet Karting att diskutera med varandra i, och för att hjälpa nybörjare md frågor som dina. _________________ P e r K y l s t e n |
||||
Allmänt banåkaforum Funderar på att börja med karting | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (20820 totalt) |