Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 23, 24, 25   >>
16 besök idag (148381 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Mr Sound skrev:
Ser snyggt ut kommer bli kalas med bromskylningen
Ska montera mina likadana spindelleder då jag ändå byter länkarmar och alla justerskruvar
Köpte mina på garagestar.com blev 30$ i frakt


Ja, det blir fint! Lätta att få dit var de och passformen utmärkt. Får titta förbi de lokala trimpojkarna här i trakten (Speeding) i morgon och köpa slangar och klämmor och försöka få dit det i helgen.

Passade på att byta oljan när jag ändå var igång nu. Den hade tagit mer stryk än jag trodde. Den där förbättringen av motorkylningen var nog ganska nödvändig ändå. Ser oljan likadan ut nästa år så får jag nog överväga oljekylare också.

Sitter förresten och funderar över att bygga en splitter. Att bygga splittern i sig av formplyfa ska nog gå fint. Även få tag i turnbuckles och liknande, men eftersom jag inte har någon frontläpp så måste det till en sådan som tätar mellan splittern och frontspoilern. Var för man bäst tag på en sådan?

EDIT: Jag ebayade precis hem en frontspoiler som kommer hjälpa mig med bromskylningen och kanske hjälper att ansluta mot en eventuell splitter. En sån här blev det. 900 spänn fraktat och klart och jag ska ha grejerna här på tisdag/onsdag nästa vecka. Mycket bättre än jag hade väntat mig så här långt, så får vi väl se hur passform och så vidare är.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Då var bilen nere på hjulen, provkörd och påställd för säsongen. Allt verkar fungera fint så långt. Blev bra med frontspoilern dessutom. Väntar på slangar till bromskylningen, annars är väl allt färdigt som skulle bli det under vintern.

thumbs up thumbs up


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Nu är bilen helt färdig för säsongen! Bromskylningen åkte på plats igår. Blev faktiskt riktigt bra genom att dra kylkanalerna genom nytagna hål i plastskyddet under motorn och stripes mot krängningshämmaren samt användning av de för ändamålet avsedda hålen i frontspoilern. Lite svart monteringslim runt slangarna vid fronten och vips hade man en lösning på plats. Lättare att genomföra än jag trodde och resultatet blev bättre än förväntat. Nu hoppas vi det funkar också! Banpremiär för året blir den 27 april på Falkenberg tillsammans med SVKG.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tänkte utfärda ett litet varningstecken bara.

Igår kom Oskar Kärrqvist (som även finns här på forumet) upp och vi skulle svarva lite till hans hembygda coolant re-route kit. Vi började med att titta lite på hur min reroute såg ut, alltså den jag köpte från I.L. Motorsport i Tyskland. Oscar märkte då uppmärksamt något som jag inte märkt. Kylarslangen som går från termostathuset i bakkant på motorn fram till kylaren låg emot och skavde mot en anslutning på ett AC-rör. Med andra ord är I.L. Motorports reroute-kit inte 100% bolt on för bilar med AC. Utan AC, inga problem.
Det hade inte ännu tagit någon skada alls och det hade nog hållit tätt ganska länge, men så där vill man ju inte ha det. Jag åtgärdade det hela genom att kapa av den gjutna aluminiumhållaren för kylarslangen som sitter fast i insuget, så den blev ungefär hälften så lång som tidigare samt genom att kröka AC-röret lite. Nu går allt fritt och jag hoppas att det fortsätter så även när motorn blivit varm och allt satt sig.

Den där AC:n börjar alltså ställa till problem. Undrar när den tänker ge sig så jag kan plocka bort hela köret.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Fråga!

Hur gör ni med inkörning eller heat cycling av nya R-däck?

Har fått på en uppsättning "nya" 888 GG på banfälgarna och tänker använda dem för första gången på Falkenberg på torsdag nästa vecka. Med "nya" menar jag helt oanvända men de har legat några år.

Har läst lite gamla trådar där jag läst både om lågt tryck och hög motorvägsfart, åttor på parkeringsplats och bastu. Att få värme i däcken på en parkering eller motorväg i detta väder och med min bil tror jag inte något vidare på. Är det bastun som gäller eller kvittar det?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Personligen struntar jag i det. Tuta o kör IMHO thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Diabolo
Visby
Här sen Jan 2011
Inlägg: 16



Hej Claes !
Skall själv försöka fixa med bromskylning - har samma framspoiler på min Miata.
Nyfiken på hur du fick till slanganslutningen mot baksidan på spoilerns uttag

_________________
Michael Dyballa
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Personligen struntar jag i det. Tuta o kör IMHO thumbs up


Tack för det! Då skrubbar jag lite i helgen och kör på dem till Falkenberg och ser dem som inkörda. thumbs up thumbs up

Diabolo skrev:
Hej Claes !
Skall själv försöka fixa med bromskylning - har samma framspoiler på min Miata.
Nyfiken på hur du fick till slanganslutningen mot baksidan på spoilerns uttag


Kul! Jag tryckte helt enkelt in slangen inuti hålet i frontspoilern, sedan tätade jag med någon sorts sikaflexaktig "alltätning" eller vad det hette som jag köpte på Biltema. Går säkert att räkna fram bättre flöde och styrning, men jag ser om detta är tillräckligt och är det inte det så får jag väl lura fram något annat sätt.

Kan ta lite bilder på det i helgen när jag ändå lägger på banhjulen.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Claes Haglund skrev:
Fråga!

Hur gör ni med inkörning eller heat cycling av nya R-däck?

Har fått på en uppsättning "nya" 888 GG på banfälgarna och tänker använda dem för första gången på Falkenberg på torsdag nästa vecka. Med "nya" menar jag helt oanvända men de har legat några år.

Har läst lite gamla trådar där jag läst både om lågt tryck och hög motorvägsfart, åttor på parkeringsplats och bastu. Att få värme i däcken på en parkering eller motorväg i detta väder och med min bil tror jag inte något vidare på. Är det bastun som gäller eller kvittar det?


Satt och funderade på precis samma fråga, då blir vi två som kör in nya 888 på falkenberg

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Rembry skrev:
Claes Haglund skrev:
Fråga!

Hur gör ni med inkörning eller heat cycling av nya R-däck?

Har fått på en uppsättning "nya" 888 GG på banfälgarna och tänker använda dem för första gången på Falkenberg på torsdag nästa vecka. Med "nya" menar jag helt oanvända men de har legat några år.

Har läst lite gamla trådar där jag läst både om lågt tryck och hög motorvägsfart, åttor på parkeringsplats och bastu. Att få värme i däcken på en parkering eller motorväg i detta väder och med min bil tror jag inte något vidare på. Är det bastun som gäller eller kvittar det?


Satt och funderade på precis samma fråga, då blir vi två som kör in nya 888 på falkenberg


Härligt! Då kan vi båda skylla på hala däck när folk undrar hur vi kör egentligen.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Då har jag varit ute och rivit lite i bilen och kört en del. Allt verkar lira. Här kommer bilder på slangdragningen och anslutningen i frontspoilern. Hoppas de kan hjälpa lite!










Har ställt om kränghämmarna och dämparna så den är så mjuk som möjligt (nästan) bak och så hård som möjligt fram. Allt för att få den lite mindre överstyrd. Med 116 hästar borde man rimligtvis få mer värme fram än bak på denna bilen, vilket inte varit fallet såhär långt. Tror det får bli en uppsättning fjädrar och dämpare till nästa säsong, men dessa får åka ett år till.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Diabolo
Visby
Här sen Jan 2011
Inlägg: 16



Tack för bilderna ! thumbs up
Smart att dra slangen in och sedan ut igen genom plastkåpan.
Perfekt inspiration för min tänkta bromskylning
Visst kör du med 63 mm slangen ?

_________________
Michael Dyballa
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Diabolo skrev:
Tack för bilderna ! thumbs up
Smart att dra slangen in och sedan ut igen genom plastkåpan.
Perfekt inspiration för min tänkta bromskylning
Visst kör du med 63 mm slangen ?


Ja, det föll sig naturligt att använda plastkåpan. Det är tillräckligt trångt för att det ska bli svårt annars och den håller ju faktiskt slangen på plats utmärkt. thumbs up

63 mm slang stämmer bra.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Förresten. Ska vi prata däckstryck?

Jag har tidigare åkt på riktigt gamla och antagligen frekvent heatcyclade Toyo 888 GG i dimension 205x50x15. De var ganska nära slut trots att det fanns mönster kvar. Med de på fick jag aldrig temp riktigt som jag väntat mig. Har nog aldrig sett över 50 grader efter ett nedkylningsvarv trots att jag labbat med, vad jag tycker, väldigt lågt däckstryck (1,9 (halv)varmt).
Nu har jag fått på en uppsättning nya (några år på nacken men aldrig körda) likadana. Vad är rimligt att börja med för kalltryck vid 10 respektive 20 grader och vad ska jag förvänta mig för temperatur och tryck efter ett nedkylningsvarv för att det ska vara optimalt när jag kört en stint på 15-20 minuter?

Extrafråga: Hur mycket värme får man i däcken vid sol och varmt, blött respektive hällregn?

Ja, det finns trådar som behandlar detta men inte allt på ett ställe och inte lättillgängligt eller för att tolka om för min bil.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Claes Haglund skrev:


Extrafråga: Hur mycket värme får man i däcken vid sol och varmt, blött respektive hällregn?

Ja, det finns trådar som behandlar detta men inte allt på ett ställe och inte lättillgängligt eller för att tolka om för min bil.


Min ringa mäterfarenhet säger:

1: Man borde mäta varmt, inte köra nedkylningsvarv

2: Jag har efter nedkylning haft strax över 60 bak en solig eftermiddag/kväll på Sturup (vänstervarv), men jag kör rätt mjäkigt, det borde gå att nå högre:


3: Blött, väldigt lågt, inte mätt, hällregn inget alls.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack för det, Pontus! Ungefär som jag tänkte mig då. Men man vill ju gärna köra avkylningsvarv för att inte slå bromsskivorna och sådär. Lurigt det där, men jag borde nog komma upp högre i temp generellt tror jag.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Årets banpremiär är över! Allt gick som det skulle. Både bil och jag är hemma tryggt igen och utan några blessyrer. De åtgärder jag gjort i vinter verkar gjort susen även om vädret väl kunde varit värre mot kylningen av både motor och bromsar. Dock inga tendenser alls till vattentemp över den normala, vilket är bättre än tidigare.

De nya däcken var det betydligt bättre bett i än den gamla uppsättningen och ytterligare uppmjukning av bakänden gjorde gott även om bilen fortfarande är ganska överstyrd. Kanske har mer med min körstil att göra eller kanske att fjädrar och dämpare ändå är 16 år i år...

Tyckte mig få till däckstryck ganska bra också och bäst bett tyckte jag det var när jag hade 2,15 bar på min mätare. Vet dock att den visar något fel, men bara jag använder samma mätare hela tiden så blir det väl bra. Betyder nog kalltryck runt 1,8. När jag kört avkylningsvarv och mätte tempen i däcken hamnade vänster fram som högst på 52 grader och vänster bak på 56.

Varvtider då? Jo, efter lite inskrubbande och ett pass med kökörning så lättade allt och jag fick många fria varv och kunde börja labba mig fram till en sänkning av förra årets tid med 0,6 sekunder, så dagens bästa tid blev 55,86. Hade på känn att jag kunde gå under 56 innan körningen och efter körningen känns det som att det borde gå att ta en halvsekund till om jag får ett nytt försök och kan nöta på.

Hur som helst tokroligt och ett stort tack till SVKG för ett riktigt bra arrangemang idag. Inga avåkningar, skaplig diciplin och bra flow.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



thumbs up
Även om den må vara lite överstyrd så ser den trevlig ut i uppförandet på banan, jag skulle kalla det mer för entusiastisk körstil än rent överstyrd

0,6s sänkning är inte fel alls, 55.86 är bra tid med bilen! Det var ändå ingen jättevärme i asfalten (om än bra mycket bättre än förra Vårruset).

Vilka banträffar är planerade framöver förresten?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Figgz skrev:
thumbs up
Även om den må vara lite överstyrd så ser den trevlig ut i uppförandet på banan, jag skulle kalla det mer för entusiastisk körstil än rent överstyrd

0,6s sänkning är inte fel alls, 55.86 är bra tid med bilen! Det var ändå ingen jättevärme i asfalten (om än bra mycket bättre än förra Vårruset).

Vilka banträffar är planerade framöver förresten?


Ja, entusiastisk körstil är helt säkert en stor faktor i det hela och när den väl bryter ut så är det lättkontrollerat och konsekvent. Inga problem så sett. Men till nästa säsong får det nog bli lite nya fjädrar och dämpare i alla fall. Det kanske kan ge ett par tiondelar till och ett ännu trevligare uppförande. Sedan är det bara föraren kvar (och allt annat).

Har inga fler träffar inplanerade men det borde bli någon eller ett par på sommaren och då gärna med SSiJ och sedan kommer höstrusket igen. Får se lite vad som dyker upp.

Speedstern är helt klart kvick! Den känns betydligt snabbare överallt på banan än min. Är inte förvånad, men det är ganska stor skillnad! Lite större än vad som känns rimligt, så antagligen handlar det mest om förare. Vad planerar du för träffar?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vad kör du för fjädrar dämpare, original med sänkfjädrar?
Finns risk att den går på bumpgummit bak, då är min erfarenhet att den bryter ut ganska snällt.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
TPR skrev:
Vad kör du för fjädrar dämpare, original med sänkfjädrar?
Finns risk att den går på bumpgummit bak, då är min erfarenhet att den bryter ut ganska snällt.


Det sitter 16 år gamla KYB AGX (tror jag de heter) på bilen. Jag inser att det antagligen var fina grejer från början och säkert fortfarande gör ett bra jobb på gata, men ska man åka bana är det nog snart dags att pensionera dem. Kanske åker jag runt på bumpgummina. I så fall de gummina ett bra jobb så här långt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 23, 24, 25   >>
16 besök idag (148381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande