Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 23, 24, 25 >> 84 besök senaste veckan (148506 totalt) |
Efter att ha bytt motorfästen och styvat upp diffbussningarna har jag suttit och lurat lite på bussningar och annat som kan glappa i hjulupphängning. Bilen är ju ändå 25 år och drygt 20.000 mil gammal. Vad är det för bussningar som sitter i hjulupphängningen som rimligtvis borde ha åldrats och som skulle må bra av ett utbyte?
Är det detta man skulle behöva då, tro? http://www.good-win-racing.com/Mazda http://www.good-win-racing.com/Mazda Och sådana här borde man väl ganska lätt kunna tillverka själv med hjälp av halvtumtjock plåt och en vinkelslip? http://www.good-win-racing.com/Mazda _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
|
||||||
Tack för det!
Så har då bilen återigen gått igenom bilprovningens nålsöga utan anmärkning och får leva ett år till! Och så har jag fått hem lite prylar. Bussningar till "allt" och en distans till styraxeln för minskat bump-steer. Utöver det har jag kommit över en uppsättning begagnade Gaz Gold-coilovers (tack Kraniel!), så nu har jag något att göra i vinter. Letar förresten fortfarande BP-4W (-99-00 års 1,8-litersmotor), så om någon har eller vet om en så hojta. Fast innan vinteravställningen är det som vanligt ett höstrusk med SVKG på Falkenberg! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Körasäsongen är över och meksäsongen sätter igång!
Avslutningen på Falkenberg med SVKG var som vanligt toppenrolig. Den riktiga farten och varvtiderna infann sig inte riktigt för min del, men vad gör väl det. Bilen uppförde sig bra och det blev massor av körning. Den annalkande meksäsongen då? Som vanligt är det inga större ingrepp som planeras, men en liten lista skall ändå bockas av. 1. Byta spindelleder till förlängda för mer negativ camber (på hyllan) 2. Byta alla bussningar i länkarmarna både fram och bak (på hyllan) 3. Plocka bort befintliga fjäderben och sätta dit Gaz Gold-coiloversen (på hyllan) 4. Lägga på DTC-60-bromsbeläggen runt om (på hyllan) 5. Sätta dit en distans vid styrväxeln för minskat bump steer (på hyllan) 6. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen 7. Byta håll på Toyodäcken så jag sliter dem jämnt även då de rullar åt rätt håll 8. Lyssna/känna på hjullagret vänster fram för att se om det var det som lät lite 9. Kanske byta instrumenthus till ett med km/h och normal belysning/färg 10. Kanske riva ner AC:n och slänga den på tippen 11. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter Detta är jättemånga grejer för min del, så vi får se hur det blir med de tre sista punkterna. Det brukar alltid tillkomma lite också när man börjar riva i saker. Till sist, en stämningsbild från garaget. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Hmm man kanske skulle göra ett försök att trycka Önos genom besiktningens nålsöga och ställe upp den i garaget för lite välbehövligt pyssel, får göra en lista lik din jag åxå.
Och apropå din lista, punkt 5 & 6 önskas detaljerad information om, och ang punkt 10, just do it. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||
Att-göra-listor är alltid praktiska! Punkt 5 är helt enkelt att sätta en distans under styrväxeln för att få upp den och därmed bättre i linje med hjulupphängningen när bilen är sänkt, vilket då minskar bump steer. Det gör man exempelvis med sådana här. Punkt 6 är att tillverka så kallade frog arms som man helt enkelt sätter innanför innerskärmarna i princip från brandväggen och fram utmed rambenet för att förstärka rambenet så det flexar mindre och därmed får chassiet styvare. Så här. Tänkte få dem laserskurna efter cad-ritning. Om du eller någon annan är intresserad av en uppsättning så går det kanske att ordna. Punkt 10 är nog som du säger bara att göra. Fast det är ju praktiskt att ha något att skylla på när man inte hänger med... _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Jag tänkte också tillverka ett par froglegs i vinter. Vi kanske skulle slå våra kloka huvuden ihop.
Skulle gärna titta på ditt bumpsteerreductionkit, puuh det var ett långt ord, och mäta lite om det går för sig? _________________ Oscar Kärrqvist |
||||||
Det låter som en bra idé! Och naturligtvis är det bara att komma förbi. Jag har grejerna hemma så de går fint att mäta på direkt. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Intresse finnes.
Apropå grodarmar, har du Frame Rails på din eller funderar på? Har ett embryo till ritning (skiss) som skulle kunna realiseras i x antal, om jag får lite inspirationshjälp. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||
Jag har lurat på sådana så det är helt klart intressant! Allt som kan styva upp badkaret tror jag är positivt. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Jag hakar gärna på vad det gäller froglegs, för NA & NB har väl samma ramben? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Jag är åxå intresserad av froglegs till NB isf skall ändå bort med framskärmarna i vinter _________________ Peter Sjölund Mazda MX-5 1.8 NBFL -02 |
||||||
Kul att fler är intresserade! Jag kommer börja riva i det där när jag är färdig med chassiet för vintern. Håll er uppdaterade genom att följa min tråd här.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Ja, priset vet jag inte mycket om ännu, men jag ber att få återkomma när jag kommit vidare. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
"Hoppsan" kan man väl sammanfatta senaste dagarnas arbete i garaget.
Började riva lite i bakvagnen och fick loss allt fint på vänstersidan. Började på högersidan och hur jag än försökte (mutterknack, värme, 1,5 meter förlängare) så släppte inte drivaxelmuttern. Så jag plockade ihop vänstersidan igen och körde till en kompis verkstad. So far so good. Muttern hoppade ut efter att ha bearbetat den med den största mutterknack jag sett. På vägen hem så fungerar allt som det ska tills jag har 500-600 meter kvar. Helt plötsligt slutar bilen driva och det rasslar lite. Jahopp. Som tur är är grannfrun i bilen bakom och jag ber henne bogsera min bil hem. Inga problem tills bogseröglan släpper så fort vi försöker dra i den. En såndär eftermarknadsögla som suttit där i många år. Verkar inte ha använts ofta dock. Jaja, bara att ringa ett par kompisar som får pötta bilen uppför backen så jag kan rulla sista biten hem. Väl hemma (ja, efter att ha hämtat ungarna med Teslan, lagat mat, lagt ungarna, osv. eftersom frugan var på annat håll) så fick jag upp bilen på pallbockarna igen och snurrade lite på bakhjulen. Drivaxelpaj på vänstersidan. Jag har väl inte fått ihop det som jag skulle antar jag. Hann inte titta närmare på det igår, men gör väl det i helgen. Borde vara något sorts knutkors eller liknande innanför gummiskyddet, va? Hur som helst. Innan jag rev ner det hela så misstänkte jag växellådan, så jag kontaktade en bekant som jag hade för mig hade en låda över. Det hade han inte, men däremot hade han en BP-4W som jag fick köpa, så då gjorde jag det. Så scopet för vintern har ändrats lite. Nu ingår ett motorbyte med allt vad det innebär och så får jag väl leta upp en ny drivaxel också. Någon som har något bra grenrör och/eller katalysator till NA 1,8, eller för den delen en drivaxel till vänster bak NB 1,8 liggande? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 23, 24, 25 >> 84 besök senaste veckan (148506 totalt) |