Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (148382 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Du har redan bytt diff till torsen från NB?
Jag tror, men är inte helt säker, att drivaxlarna är samma till NA 1.8 med torsen?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
TPR skrev:
Du har redan bytt diff till torsen från NB?
Jag tror, men är inte helt säker, att drivaxlarna är samma till NA 1.8 med torsen?


Japp, diffen är från en -99:a. Du har säkert rätt om att det är samma som NA 1,8. Det öppnar ju så klart lite fler möjligheter. Tack! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Sign me up på grodlår också tack!

Du hittar på allt möjligt för att vara i garaget och meka du.😜

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ja, lite får man väl se till att ha att göra.

Har fått lite gjort i garaget idag. Har tagit ner hjulupphängningen helt bak och vänster fram. Har en liten bit kvar på höger fram, sedan skall grejerna iväg till en kompis för att pressa ur de gamla bussningarna och pressa i nya. thumbs up

Har även plockat isär drivaxeln. Det verkar helt enkelt som om själva axeln hoppat ur leden innanför gummidamasken. Gissar att det går att trycka tillbaka den. Inget ser skadat ut, men det är en platt bricka längst in innanför kullagret (kulleden?) eller vad man skall kalla det som verkar ligga löst. Vad är det för något och var skall den sitta?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Har varit i München ett par dagar och därför inte fått något gjort sedan i söndags. Eller inte fått något gjort, jag har beställt en massa grejer inför motorbytet. Följande är nu på väg hem:

- Servicegrejer till nya motorn (kamrem, spännrullar, ventilkåpspackning, vattenpump, oljefilter, tändstift, osv.)
- I.L Motorsport standardkoppling
- ACT ProLite 4 kilos svänghjul
- Mazdaspeed bogseröglor fram och bak
- Flyin Miata 1.8 conversion kit med allt vad det innebär
- Nytt 16 psi kylarlock (misstänker att det gamla öppnar lite för lätt)
- Garage Star delrinbussningar till dörrarna (kanske ett scam, men de gamla ser ändå för eländiga ut)

Så saker att köpa hem börjar nu minska. Mest grenrörsgrejer för att få det att passa. Vad som dessutom återstår är att på något sätt få tag i ett termostathus som passar någorlunda med min coolant re-routekit som ju är gjort för 1,6-motorn. Talade med I.L Motorsport och de lovade att de ska ha en lösning i slutet av januari. Jag håller tummarna!

Förresten, ingen som vet hur en drivaxel sitter ihop egentligen?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Så hämtades då en motor. Visade sig att det satt ett Jackson Racing-grenrör på den som det verkar som jag inte kan använda. Någon som vet hur mycket som behöver justeras för att man skall kunna det, för det ser rätt fint ut? Dessutom satt det något sorts eftermarknadständsystem med separata spolar. Gissar att jag inte kan använda det heller?


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Jag har en BP-4W ståendes som ska ner i NA karossen, men är inte lika ambitiös som du så du lär bli klar långt före mig.
Tänkte du behålla org ECU?
Citat:
Flyin Miata 1.8 conversion kit med allt vad det innebär

https://www.flyinmiata.com/1-6-to-1-8-conversion-kit.html
Då är nog separata spolar inget som passar, däremot kan jag vara intresserad då jag tänker satsa på eftermarknads motorstyr.

Jag har även ett org grenrör och vill ha ett annat, men om det du har inte passar för dig, lär jag vara i samma sits.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



För grenröret är det ju bara anslutning till resten av avgassystemet som skiljer, position och vinkel på fläns.
Byt till v-band och en kort flexbit i början på resten av systemet så har du nåt som funkar i 10+år.

Vilka tändspole är det och är det härva/kontakter med till dem?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Jag kommer köra standard ECU från 1,6:an i alla fall i början. Har haft lite tankar på MS, men det blir det inget med i första läget i alla fall.

Jag fick med ett originalgrenrör också. Får se om jag använder det. Låter ju som att det är en relativt överkomlig operation att göra som Niklas säger. thumbs up

Tändgrejerna verkar vara detta. För att det skall funka med min härva och styrning så verkar man behöva en sånhär. Tveksamt om jag ger mig på det första året. Slänger nog dit det som sitter på 1,6:an och åker ett år så får jag se om det är läge att tänka över det där till nästa vinter. Eller är det dumt?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Kan du kolla vad tändspolarna (COP) har för ursprung?
Fab9Tuning fokuserar på att det inte är Toyota COP
Bara nyfiken (och uttråkad)

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vet inte riktigt vad din plan med bilen är men att tänka på:
Om du använder 1.6 trottelhus på en 1.8 så räknas motorn som modifierad i Roadsport.

Är det ett original BP4W grenrör?
Isf är det väl samma problem som med JR grenröret?
Inget jätteproblem som sagt.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Fab9 har väl mc spolar om jag minns rätt.

https://www.miataturbo.net/useful-saved-posts-8/upgrading-coil-plugs-a . . . .
Här är en tråd för att koppla in cops. Om det funkar bra med oem ecu får du forska fram själv då jag inte vet hur dwell time m.m påverkar.

Det händer mycket spännande med speeduino ett alternativ till ms som ska vara väldigt prisvärd. Du får hjälpa mig tjata på min bror som kan vara försökskanin

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Jag har inte tittat alltför nära på tändgrejerna, men det står Denso på spolarna såvitt jag kan se i alla fall. Denso är väl typiskt "Bosch för Japan", men om ursprunget är Toyota är svårt att svara på. Verkar skapligt robust i alla fall.

Jag bygger inte bilen främst för att köra MX5 cup, även om det vore kul att prova någon gång. Under nästa år blir det säkert inte dock, så därmed kan det få vara ett problem att lösa under nästa vinter. Betyder detta att man kan åka med ett MS-sprut i standardklassen?

Originalgrenröret är ett original BP4W-rör, men tydligen kan man använda grenröret från BP4W och downpipen från min 1,6:a och på så sätt få det nära bolt on. Får se lite hur jag vänder och vrider på det. Som sagt, denna vintern kommer nog mest handla om att få ihop grejerna så jag kan köra nästa sommar.

Speeduino. Typiskt att det ska finnas så många olika sprut att välja på, jag som nästan hade siktat in mig på ett MS. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Kör själv ms som många andra. Väl etablerat, fungerar. Speedurino är väldigt otestad men ska vara billig, så inget jag kan rekomendera men intressant med ett budget alternativ.

Här finns mycket bra info för 1,6 med blandade motorer m.m
http://www.thecarpassionchannel.com

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Claes Haglund skrev:
Betyder detta att man kan åka med ett MS-sprut i standardklassen?


Svar nej.
I Standardklassen får man inte heller byta till annan motor. :P

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Carpassionchannel har man ju knarkat några avnitt av, helt klart! thumbs up

Tror jag är ganska rökt i standardklassen ganska generellt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Claes Haglund skrev:
Carpassionchannel har man ju knarkat några avnitt av, helt klart! thumbs up

Tror jag är ganska rökt i standardklassen ganska generellt.


Känner igen känslan, lets go all in...

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Snart dags att uppdatera specen på den här. Mekandet går bättre än väntat så här långt. Och tur är väl det om jag ska hinna med allt i vinter.



EDIT: Hjulupphängning sitter alltså ihop igen. Väntar nu gör att riva framskärmarna och börja malla upp för att göra s.k. frog arms.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Frog arms får vänta lite till. Är i full färd med motorbyte i stället. För att aldrig ha gjort det innan och för att ha tummen mitt i handen så går det hittills riktigt bra. Den gamla motorn är slaktad på allt som behövs till den nya och den nya har fått allt den behöver för att åka i bilen. Motorlyft hämtas i morgon och sedan hänger det på när jag kan få tag i ett par hjälpande händer. Förhoppningsvis under helgen eller så.

Lurade lite på hur jag skulle göra men det blir att lyfta motor och låda och sedan byta lådan med motorerna ur. Får för mig att det är smidigare än att försöka passa in motorn mot växellådan i bilen. Rätt eller fel?

Märkte till min stora fasa att grenrör och downpipe inte passar som instruerat på Flyin' Miata, eller så har jag fått tag i fel grejer, så jag åker väl på att bygga nytt komplett avgas som passar mot mitt Jackson Racing-grenrör. Ingen jättegrej för det måste ju inte ske i samband med motorbytet. Blir väl resterande vintern till det. Sjunga kommer nog bilen göra om den går igång i alla fall. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare


Här vare tomt!



Här var ju motorn med växellåda och allt. Gick oväntat smidigt att ta ur. Hoppas det går lika smidigt att sätta i den nya. Har flyttat äver allt som ska över utom tändkablarna och dess fästen (som inte passar trots att jag köpt ett som ska passa från Flyin' Miata?!) och fuelrail-kablaget. Får nog riva av insuget så är den saken också biff. Tror nog att nya motorn sitter i innan ledigheten är över. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Fortsätter tjatet.



Kolla mitt nya fräna svänghjul! 4 kg! Ska bli spännande på många sätt att få igång bilen efter detta. Upptäckte att jag hade ett rätt rejält läckage i en tätning vid ingående axel i växellådan, så jag beställde delar i onsdags morse med lovad leveranstid innan helgen. Ringde igår och då hade de fått försening, så jag snokade upp en tätning i Jönköping och åkte dit igår eftermiddag. Nu hoppas jag att allt håller tätt. Motor och växellåda åker i om ett par timmar när mina extrahänder anländer.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (148382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande