Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
20 besök senaste veckan (126529 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Tycker den är väldigt slapp i spakstället jämfört med min bruks E91, nån som vet vilka bussningar jag skall byta? Eller är det bara att köpa allt inkl BMW Performance short shifter?
Kardanen skall jag ändå plocka ner för byte av allt som går att byta så varför inte renovera spakstället samtidigt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



MaZ skrev:
Tycker den är väldigt slapp i spakstället jämfört med min bruks E91, nån som vet vilka bussningar jag skall byta? Eller är det bara att köpa allt inkl BMW Performance short shifter?
Kardanen skall jag ändå plocka ner för byte av allt som går att byta så varför inte renovera spakstället samtidigt?


Gör det, inte svårt eller galet dyrt, brukar vara ganska överskådligt i ETK och det blir ett stort lyft för känslan.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



MaZ skrev:
Tycker den är väldigt slapp i spakstället jämfört med min bruks E91, nån som vet vilka bussningar jag skall byta? Eller är det bara att köpa allt inkl BMW Performance short shifter?
Kardanen skall jag ändå plocka ner för byte av allt som går att byta så varför inte renovera spakstället samtidigt?


http://samsonasracing.com/rwd-gearbox-h-shifter/

bra känsla!

_________________
Patrik Skoog
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
MaZ skrev:
Tycker den är väldigt slapp i spakstället jämfört med min bruks E91, nån som vet vilka bussningar jag skall byta? Eller är det bara att köpa allt inkl BMW Performance short shifter?
Kardanen skall jag ändå plocka ner för byte av allt som går att byta så varför inte renovera spakstället samtidigt?


http://samsonasracing.com/rwd-gearbox-h-shifter/

bra känsla!


Vad kostar en sån där?
Mest akademiskt iof för jag vill inte ha en Terminator arm i bilen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



MaZ skrev:
Patrik Skoog skrev:
MaZ skrev:
Tycker den är väldigt slapp i spakstället jämfört med min bruks E91, nån som vet vilka bussningar jag skall byta? Eller är det bara att köpa allt inkl BMW Performance short shifter?
Kardanen skall jag ändå plocka ner för byte av allt som går att byta så varför inte renovera spakstället samtidigt?


http://samsonasracing.com/rwd-gearbox-h-shifter/

bra känsla!


Vad kostar en sån där?
Mest akademiskt iof för jag vill inte ha en Terminator arm i bilen...


Euro 300 + frakt.

_________________
Patrik Skoog
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
2 grupper och ofta open pitlane på eftermiddag. Håller med hemsan


Hur många max per grupp?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



MaZ skrev:
Johan Sjöström skrev:
2 grupper och ofta open pitlane på eftermiddag. Håller med hemsan


Hur många max per grupp?

Det styrs av max tillåtet antal bilar på banan. Jag körde i helgen knappt 80 varv på Kinnekulle och skruvade ändå bort någon timme. Upplevs helt klart som mkt tid på banan för den som vill och vanligtvis glest senare på eftermiddagen för många fria varv. Har inte hört klagomål från deltagare på mängden körning eller körning kontra pris (900kr/dag). Mängden körning blir också bra då erfarenheten hos förarna är relativt hög och ordningen på banan är ännu högre, vilket ger nära maximalt nyttjad bantid.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
johmei skrev:
MaZ skrev:
Johan Sjöström skrev:
2 grupper och ofta open pitlane på eftermiddag. Håller med hemsan


Hur många max per grupp?

Det styrs av max tillåtet antal bilar på banan. Jag körde i helgen knappt 80 varv på Kinnekulle och skruvade ändå bort någon timme. Upplevs helt klart som mkt tid på banan för den som vill och vanligtvis glest senare på eftermiddagen för många fria varv. Har inte hört klagomål från deltagare på mängden körning eller körning kontra pris (900kr/dag). Mängden körning blir också bra då erfarenheten hos förarna är relativt hög och ordningen på banan är ännu högre, vilket ger nära maximalt nyttjad bantid.


Skall jag tolka det som att en grupp är max antal som banlicensen tillåter? Dvs man får alltid köra på ett pass? Ingen först-till-kvarn-kö i depån och snopet stående vid utfarten?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



MaZ,

Normalt kör vi två grupper som indelas under incheckningen på morgonen.
Gruppe Schnell Bitte (Snabb) och Gruppe Schneller Bitte (Snabbare). Ingen BMW är långsam
Varannan damernas gäller.
Hamnar man i fel grupp så kan man byta om man meddelar i line-up.
Enbart undantag att vi blir tre grupper (extremt många anmälda i kombination med en snål banlicens).
Alla får köra mycket. Oftast mer än vad som orkas med.
Det är bara att anmäla dig

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



MaZ skrev:

Skall jag tolka det som att en grupp är max antal som banlicensen tillåter? Dvs man får alltid köra på ett pass? Ingen först-till-kvarn-kö i depån och snopet stående vid utfarten?


Jag vet inte exakt vilka regler som gäller kring banlicens och annat, men jag kan säga att man så gott som alltid får köra sig trött.

Förmiddagen brukar det bli att man kör 15-20 minuter, vilar och snackar skit 15-20 minuter och sedan kör igen... Så brukar det hålla på hela förmiddagen vilket är rätt lagom. I sann BMW-anda är det tysk ordnung och precision på hela arangemanget vilket innebär att man sällan behöver vänta mer än någon minut innan ens grupp får åka ut på banan.

Vid lunch kan man njuta av tight racing i BMW Cup, äta, tanka bilen (ja jag brukar köra slut en tank på förmiddagen och en till på eftermiddagen) och på eftermiddagen är det oftast open pit med en liten paus för BMW Cup race igen. På slutet av dagen brukar det bara finnas några få bilar ute på banan inkl jag själv, resten har fått nog av körning och börjar packa ihop grejerna innan tiden är riktigt ute.

Kom och testa en gång, har du väl varit med tror jag inte du kommer undra över hur många minuter du behöver vänta eller orora dig över att tiden inte skall räcka. Att det dessutom är välordnat ute på banan gör att man känner sig trygg med hela gänget och som en bonus kan man till och med köra med helförsäkring om man vill thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Låter onekligen som om man får en del bantid.

Helförsäkring? Var inte det borttaget till i år? För det är BMW Orginalförsäkring då eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



MaZ skrev:
Låter onekligen som om man får en del bantid.

Helförsäkring? Var inte det borttaget till i år? För det är BMW Orginalförsäkring då eller?


Hej!

Helförsäkringen genom BMW OF finns kvar thumbs up
Dock sägs det att vi inte kommer få någon rabatt på premien i år vilket vi har fått tidigare år thumbs down

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Börjar få ordning i verkstan nu så snart hoppas jag att jag kan börja riva bakvagn och kardan för "nollställning".
Eller ja, riktig nollställning blir det ju inte av bakvagnen då jag köpt M3 bussningar till subframen. Även de andra bussningarna som sitter i subframen till länkarmarna är inköpta och skall bytas när allt är nere. Blev visst ett set Goodridge slangar också, hittils har ett paket försvunnit i posten och juryn överlägger fortfarande ang. paket nr.2. Men de kan jag ju i värsta fall byta efteråt så det skall nog gå fint även om inte slangarna dyker upp.
Sen råkade jag köpa på mig lite stötdämpare/fjäder och krängare också så det måste ju också på plats.



Några av er känner kanske igen grejerna då de lite påpassligt fanns till salu här på rejsa när jag köpte bilen, passade på att svänga förbi Lidköping och handla på väg hem från norrland.
Det är ett KW Competition kit från början specat för en 320 så risken finns att det är lite märklig fjäderbalans för min bil men det går ju att lösa. Fjädrarna var inte så dyra såg jag. Jag har köpt lite tätningar från Mecmove för att "gata till" grejerna lite, helt otätade ledlager som ligger ner som en liten tratt är inte världens bästa lösning ens på en vackert-väder bil. Men det håller kanske ett 24H och då kvittar det? Jag vill ha tätningar i alla fall.

Hittade ett H&R kränghämmarkit på BMW forumet också så det köpte jag också på vägen hem från Norrland. Sen hade visst Martin G ett set R-däck liggande också...
Det börjar bli många saker att montera och jag köper berktyg i den takten jag behöver dom, inte billigt att börja från noll om nån nu trodde det.

Har nån i E9X ligan gjort några undersökningar på chassiet? Funderar på hur toe-kurvan för bakvagnen ser ut. Tänkte sänka en liten aning när jag får på nya chassiet men vill inte hamna för långt ut i kanten på toe-diagrammet...
Samma sak ang. Ledlager i toe-staget, nån som provat? Går det eller låser sig fjädringen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Grattis Mats! Väldigt kul att se dig igång igen. Segt det som hände dig, och det kan inte varit lätt för motivationen.

MaZ skrev:
Låter onekligen som om man får en del bantid.

Helförsäkring? Var inte det borttaget till i år? För det är BMW Orginalförsäkring då eller?


Vad jag kommer ihåg från tiden jag hade Minin så var det bra med körning på BMWSCs träffar. Lite segt på förmiddagarna men bra på eftermiddagarna.

Har inte kört med dem sedan dess, men jag har tänkt att testa att köra med dem någon träff eller två i år. Hjota till så kan vi ta sällskap. Jag hade definitivt tänkt att åka med till Danmark i september sålänge det inte krockar med jobb.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Ser ut att vara en underbar bil.

Dock gillar jag denna inredning mer


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



MaZ skrev:
Har nån i E9X ligan gjort några undersökningar på chassiet? Funderar på hur toe-kurvan för bakvagnen ser ut. Tänkte sänka en liten aning när jag får på nya chassiet men vill inte hamna för långt ut i kanten på toe-diagrammet...
Samma sak ang. Ledlager i toe-staget, nån som provat? Går det eller låser sig fjädringen?

De där dämparna alltså.. mumma

Sänka en aning är inte farligt men du får toe med sänkning som går att justera OEM så länge man inte går för lågt.
Min är lite för låg idag och har nu ställbara ledlager för toe och camber. Se min tråd.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Står lite om E90-chassie i den här tråden. Inget om just toe bak, men lite om ledlager och några grafer som visar camber och så.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1168818#1168818

_________________
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Fel...

_________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Robber: menar du alulister eller rensad?

Johmei: jo precis, justera får man ju göra så fort man ens funderat på chassiet men problemet med att sänka är ju att man hamnar fel i toe-kurvan, i normalhöjd så kanske det ändrar sig 0.1mm i toe per mm man sänker (totalt påhittade värden) medans om man sänker 20mm så kan det bli 1mm per mm sänkning. (Också totalt påhittat).
Det blir då väldigt olika beteende på bilen beroende på höjden. Märks kanske inte supermycket på svenska banor med säg dippen i Schwedenkreuz...
Jag skall göra en liten undersökning tror jag.

Niklas: jag har pratat med Fyhr redan men det var lite modeller och analysprogram som saknades nuförtiden tyvärr.
Det får helt enkelt bli en kväll med lasern och domkraften för att se hur det ser ut. Tyvärr blir det ju olastat men man får ju ett hum om hur det ser ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Den bakvagn som du har är lite knepig att få bra.
Många stag blir det och i dess original utförande ganska mycket flex i bussningarna vilket du märker när greppet ökar eller effekten.
Vid camber över 2-2,5 och annan rideheight blir toevinklarna tokiga men M bärarmar/stag passar rakt på så problemet är lätt att lösa.

...sen vill man åka lamellbroms också

_________________
Patrik Skoog
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



MaZ skrev:
Johmei: jo precis, justera får man ju göra så fort man ens funderat på chassiet men problemet med att sänka är ju att man hamnar fel i toe-kurvan, i normalhöjd så kanske det ändrar sig 0.1mm i toe per mm man sänker (totalt påhittade värden) medans om man sänker 20mm så kan det bli 1mm per mm sänkning. (Också totalt påhittat).
Det blir då väldigt olika beteende på bilen beroende på höjden. Märks kanske inte supermycket på svenska banor med säg dippen i Schwedenkreuz...
Jag skall göra en liten undersökning tror jag.

Här krävs mer avancerat hjulvinkelsnack än vad jag kan ge mig på. Många armar och vinklar kan jag hålla med om att det är men sen får nog du stå för utbildning på E9X vinklar tills vidare.

NiklasFalk skrev:

Står lite om E90-chassie i den här tråden. Inget om just toe bak, men lite om ledlager och några grafer som visar camber och så.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1168818#1168818

Hejja, det var intressant läsning. Undrar då hur graferna skulle se ut med M3ans armar som har andra lager och bussningar.

Patrik Skoog skrev:
Vid camber över 2-2,5 och annan rideheight blir toevinklarna tokiga men M bärarmar/stag passar rakt på så problemet är lätt att lösa.
...sen vill man åka lamellbroms också

Jag har bakre (toe arm) och övre (camber arm) från M3 till övers. Det är flera ledlager i m3armarna mot de som sitter på icke-M. De bakre "toearmarna" fann jag för korta men jag monterade ju annat i vilket fall så viss osäkerhet här.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98654

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
20 besök senaste veckan (126529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande