Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (126526 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Dåså, anmäld till Alfaklubbens banträff på Kinnekulle imorgon. Första banmötet på typ sex år..?!
Nu har jag ju fuskat lite ändå, har hittils typ trettio dagar på "bana" i kroppen så helt rostig känner jag mig inte.
Har de senaste dagarna jobbat lite med att få till en mera noggrannt höftad cornerweight och bytt till racebelägg. Passade på att skrubba in R-däcken igår också. Tydligen var jag jävligt sugen på att provköra för jag glömde att dra fast hjulen, nåt jag kom på när jag svängde ut på motorvägen...
Fick linka till närmaste avfart och hem till verkstan där jag kunde dra åt vissa skruvar flera varv för hand. Tur jag kom på det innan jag började köra in beläggen.

Idag skall jag se till att alla kamerabatterier är laddade och packa allt i bilen, kommer bli trångt antar jag. 9x18 med 245or är ju inte jättesmidigt.

Bild från provturen, rätt schysst himmel.




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



MaZ skrev:
Dåså, anmäld till Alfaklubbens banträff på Kinnekulle imorgon. Första banmötet på typ sex år..?!
Kul, då ses vi i morrn!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



MaZ skrev:
Dåså, anmäld till Alfaklubbens banträff på Kinnekulle imorgon. Första banmötet på typ sex år..?!


Awesome! Ser fram emot video!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Tyvärr har jag bara tre GoPro i bilen...
Men det blir nog bra.

Skall bli intressant att se hur Harry, Vbox sport, Kiwi3 och tre GoPro ger för info. Låter som om jag kommer glömma att få igång allt.

Ja Mats, det för vi! Skall bli kul att träffa alla gamla kompisar gen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Dagen efter Kinnekulle. Känner att det var ett tag sen jag körde heldag med R-däck...
Jäkligt bra dag, sol första timmen och sen mulet, skönt att inte vara stekt och kokt. Extremt gött att ha AC i bilen såklart, man skall ju utnyttja vikten man släpar runt på.
Började lite försiktigt för att känna på hur bilen betedde sig och hur däcken funkade, sen vad det ju lite skönt att ha lite marginal ifall nåt oväntat hände. Det är ju faktiskt i princip första gången jag kör den hårt.
Bilen funkade perfekt, klickade inte en enda gång under hela dan. Fruktansvärt odramatiskt och jag hade med mig typ 20Kg verktyg i onödan, skönt.
Hur betedde sig bilen då? Tryggt understyrd på gränsen och väldigt kommunikativ, inga problem att ladda på hårt under bron och tråkigt däckmangel i kvarnen. Körde på sladd på vissa ställen utan dramatik. Väldigt lättkörd. Lite trist att jag omedelbart saknar en diffbroms men det var väl inte direkt oväntat kanske. Får fundera på om jag kan trimma bort det värsta på nåt sätt.
Fokuserade att känna på bilen igår och valde att inte justera nåt på dämparna då de kändes helt OK som utgångsläge, det är ju lite skillnad på hur en multilink bakaxel rör sig jämfört med en de-dion så jag ville få en känsla för bilen innan jag började skruva.
Bromsarna var nästan för bettiga, lite ovant med sånt jävla bett!
Fade? Knappast va, här fanns det resurser så det blev över. Kändes som om bromssträckan var mycket kortare än i GTVn vilket var lite förvånande men å andra sidan så bar bakbromsarna på den skrattretande dåliga. Skall bli intressant att köra på en lite öppnare bana typ Mantorp, känns som om den skulle passa bilen lite bättre.

Jahapp, hur fort gick det då? Jo jag hamnade snabbt på en platå av låga 1:04 tider och mäktade med en 1:03,92. Helt ok för att vara chassiejusterad "by eye". Jag vet inte ens vad jag har för camber och toe. Så en corner weight plus lite seriös justering av hjulvinklar så kanske det går bättre. Men för att vara ett förstaskott så är jag klart nöjd. Körde ju 1:03.4 som snabbast med GTVn som jämförelse...
Däcken såg väldigt fräscha ut också.



Tvåa på plats 07:20.



Snopet, min BMW orginal GoProhållare för dragöglans fäste hade fel gänga... 😞



Vänster fram lite tuggat såklart.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



MaZ skrev:


Vänster fram lite tuggat såklart.


thumbs up thumbs up thumbs up

Som en hel säsongs Lotus-slitage det där
Antar det är priset man får betala för lyx så som svalka och plats

Seså, in och video avkrävs asap!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Schysst!
Ang skrubbet, ungefär vilken camber siktade du på?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
kanonbromsar


Kinnekulle är ju extremt snäll mot bromsar, blir tuffare test på andra banor. Men det visste du ju redan

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

thumbs up thumbs up thumbs up

Som en hel säsongs Lotus-slitage det där
Antar det är priset man får betala för lyx så som svalka och plats

Seså, in och video avkrävs asap!


Kommer, glömde kameran i garaget.

Eldh skrev:
Schysst!
Ang skrubbet, ungefär vilken camber siktade du på?


Vet inte...

Slitaget är väldigt jämnt i övrigt faktiskt, tycker inte att det är så oväntat att det tuggar lite i kvarnen.






Tror det är HB, VF och VB vi ser.

Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
kanonbromsar


Kinnekulle är ju extremt snäll mot bromsar, blir tuffare test på andra banor. Men det visste du ju redan


Absolut, menade egentligen att de var grymt effektiva och det fanns inga problem förutom min ovana med så lätt pedalkraft. Får öva lite helt enkelt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941




Tvåa på plats 07:20.

Gött att se dig och bilen på banan!
Värst vad du hade bråttom dit nu när bilen "äntligen" är redo för bana...

MaZ skrev:
Slitaget är väldigt jämnt i övrigt faktiskt, tycker inte att det är så oväntat att det tuggar lite i kvarnen.





Tror det är HB, VF och VB vi ser.

Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
kanonbromsar


Kinnekulle är ju extremt snäll mot bromsar, blir tuffare test på andra banor. Men det visste du ju redan


Absolut, menade egentligen att de var grymt effektiva och det fanns inga problem förutom min ovana med så lätt pedalkraft. Får öva lite helt enkelt.


Slitaget ser riktigt bra ut, särskilt för att vara på Kinnekulle (som i och för sig blivit snällare mot däcken efter omasfalteringen).
Du får ta bilen till hjulinställning hos Tomas på Tagene Hjulinställning och få den ordentligt uppmätt.

Vad köpte du för bromsbelägg till 335 bromsarna?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Tack tack.

PFC 11 fram och RS19 bak.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Körde ju med Harry's Laptimer med Kiwi3 OBDII dongel och VBox Sport och har börjat kika på vad man kan få ut för information mha det inbyggda analysverktyget. Det är inte jättekraftfullt men man kan ändå få ut lite trevliga saker.

LatAcc:


Varje mätpunkt innehåller en hel del info och det finns en hel del sidor att kolla igenom, denna är LatAcc men det finns en för varje grej egentligen. Speed, G-GLatAcc, LongAcc, Yaw Rate, Höjd över havet, RPM, Gaspedal, Kylvattentemp och puls (med rätt givare då)

Exporterat till Google Earth:


Gul betyder lateral acceleration över 1G och Rött betyder över 1,1G. Detta är inte samma varv som ovan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



MaZ skrev:
Körde ju med Harry's Laptimer med Kiwi3 OBDII dongel och VBox Sport och har börjat kika på vad man kan få ut för information mha det inbyggda analysverktyget. Det är inte jättekraftfullt men man kan ändå få ut lite trevliga saker.

LatAcc:
..

Varje mätpunkt innehåller en hel del info och det finns en hel del sidor att kolla igenom, denna är LatAcc men det finns en för varje grej egentligen. Speed, G-GLatAcc, LongAcc, Yaw Rate, Höjd över havet, RPM, Gaspedal, Kylvattentemp och puls (med rätt givare då)

Exporterat till Google Earth:


Gul betyder lateral acceleration över 1G och Rött betyder över 1,1G. Detta är inte samma varv som ovan.


Riktigt cool visualisering av lateral G. Finns det fler liknande att plocka ut?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Inte av Lat Acc men det finns för Acc/Broms och spårval mot referensvarv plus graferna jag skrev i ett tidigare inlägg.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag har både Racechrono och Harrys. Racechrono hittar jag runt i ganska hyffsat. Men jag måste helt klart gå en kurs i Harrys Det där var ju inte dumt alls!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Kolla, film!


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Kolla, film!

Helt okej spår. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Inga dataoverlays?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Har inte fattat hur man gör än. 🙄

En till!


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Racerender? Enklaste programmet du hittar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Lite småprojekt på gång, eftersom den inte låter ett smack och det börjar bli lite tråkigt så köpte jag ett av de PWM-styrda avgasspjällen som annonserats ut här på rejsa. Får bli nåt slags Arduino-knåpande för att styra tror jag.

Sen beställde jag en diffklump extra också, tycker att den som sitter på bilen verkar lite konstig, inte så mycket ljud men den känns glappig och nu har jag fanimig bytt allt annat som kan skaka så den lilla vibrationen som är kvar hopppas jag att den försvinner iom detta.
Vi får se.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (126526 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande