Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 CSL - Motorsport-chassi #038
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (14407 totalt)
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Hej allihopa!

Tänkte att det är dags att presentera mitt nyförvärv som blev lite halvt spontant.
Ganska ovanligt av mig att göra något som inte är planerat i god förväg, men man måste ju ta möjligheterna när dem kommer mitt framför ögonen på en

Om jag börjar med en kort förklaring som jag nämnt en del om i min andra tråd där jag byggt på en annan E46 M3 jag har https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106219&start=0/

Jag har sedan sålänge jag kan minnas haft en dröm om att bygga min egen BMW E46 M3 GTR, dvs den som PTG körde i American LeMans 2006.
Från början trodde jag inte att jag skulle kunna göra detta möjligt och började kika på att bygga på en E36'a istället.
Men efter många om och men så lyckades jag köpa en väldigt fräsch till ett bra pris i november 2014. Jag var endast 19 år då så det var väldigt stort för mig.
Nu har jag byggt på den sen dess och kommit en bra bit, men fortfarande lååångt från GTR'en. Cirka 8-10år bort skulle jag tro.
Det har alltid legat mina tankar men jag vill såklart göra det bästa jag kan med det jag har.

BMW E46 M3 GTR (PTG Teamet, #22 i GT2-klassen i ALMS 2006)


Men så nu i höstas såg jag en annons på en riktigt sjuk E46 M3 med allt det bästa man kan tänka sig.
Jag började direkt spekulera på om jag kunde köpa den ifall jag sålde den jag har nu, problemet där var att jag är mitt i en Time Attack-satsning där jag gjort allt för att komma i så bra fas som möjligt för att försöka vinna i Club i år.
På grund av det var jag tvungen att släppa den tanken och fortsätta vidare i vanlig ordning.
Några veckor senare kom annonsen ut igen, och då började jag spekulera igen, med farsan denna gången..

Då började jag detaljstudera bilen och såg att varenda liten sak på bilen var EXAKT som jag själv hade velat ha det!
Och FYI, jag är perfektionist och har en väldigt specifik vision om hur jag vill att min M3 GTR ska se ut.
Så jag tänkte direkt att detta måste vara för bra för att vara sant..

När jag ringt Mattias på Autorismo angående bilen så blev det ju inte bättre heller.. Desto mer han berättade desto mer "hooked" blev jag på den här bilen
Men så tänkte jag att detta går ju aldrig att lösa, jag har ju en Time Attack-satning att dra runt också.
Jag började ringa runt och pyssla som *** för att åtminstone försöka lösa det även om jag ändå aldrig trodde det skulle gå.
Men hör och häpna, det LÖSTE SIG! Riktigt bra för den delen också!

Så det blev att jaga fatt på en vettig dragbil och bege sig upp till Gävle, FYI det är närmare 70 mil bort från där jag bor...

Väl på plats fick vi otroligt bra bemötande av Mattias som gav mig en väldigt genomförlig genomgång av bilen.
Måste ge eloge till honom som tid så mycket tid av sin helg för att styra till den affären på ett så smidigt sätt thumbs up

Och en liten rolig sak som kan vara värd att nämna, två veckor innan köpet kom jag över en väldigt billig men fräsch Skoda som bytte växellåda på och som jag sen tänkte köra med över vintern.
Detta resulterade då i att jag hade möjlighet att byta in min andra bruksbil (BMW E61 530i Touring).
Hade det inte varit för det, hade jag inte lyckats få till detta. Och om någon är sugen på en fräsch 5-serie står den nu på Autorsimo om någon är sugen

Så nu står jag med två M3'or helt plötsligt, en väldigt preppad med gatreggad och en ren racebil av värsta sort.
Den här racebilen är bara något jag trodde jag skulle ha i mina drömmar, än mindre få köra någon gång.
Och ännu mindre ens ÄGA en!!

Så istället för att vara 8-10 år bort och ca 15% klar, är jag nu cirka 85% på vägen med en mycket bättre bil än jag själv hade haft råd att bygga










Mer utförlig beskrivning av bilen med bilder från annonsen kommer senare

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244




Där kom den! Kul som fan! Måste ju låta som en dröm.
Såg ju lite filmer från Autorismo och den låter riktigt vass. Vad väger den? Vad skiljer karossen från vanliga M3? Det är en fast brandvägg mellan bagage och baksäte eller? Bärarmar osv är det standard M3 eller nåt annat?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Vad är det för spec och grejer i den!?!?? Är det en originalkaross någon konverterat eller är det en motorsportkaross från början? Finns kopia på annonsen kvar? Vill veta mer ju!!!!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
N Wiberg skrev:

Där kom den! Kul som fan! Måste ju låta som en dröm.
Såg ju lite filmer från Autorismo och den låter riktigt vass. Vad väger den? Vad skiljer karossen från vanliga M3? Det är en fast brandvägg mellan bagage och baksäte eller? Bärarmar osv är det standard M3 eller nåt annat?


Stort tack Nicklas! Ja det är helt otroligt vilken bil det är, längtar tills den dagen jag ska ut och köra med den
Räcker man känner motorgången i hela bilen så reser sig håren på armarna haha.

Jag vägde den på en lastbilsvåg när den stod på släpen eftersom jag var så nyfiken själv. Och nu slår den på 20kg upp och ner, men fick det till ca 1360kg med mig i som den står nu.
Jag tror det är svårt att få ner dem mycket mer än så med gjutjärnsblock och stor diffklump. Men iaf 1300kg utan förare. Samt buren väger ju garanterat en hel del eftersom den är så rejäl som den är

Jag har synat över karossen och jämför med min andra M3 som står bredvid i garaget, och där är ganska stora skillnader faktiskt.
Tät brandvägg bak till skuffen, rejäla förstärkningar i fjäderbenstorn, buren är även svetsad i karossen i själva rören (dvs inte bara vid infästningspunkterna).
Undertill har jag inte haft möjlighet att kolla än, men misstänker att det är någon ingenjör som suttit och räknat på hur och var allt ska förstärkas

Länkarmar fram ser ut som original med andra bussningar bak såklart. Bak är det camberstag och övre länkarmarna vet jag inte än.
Men inget överdrivet konstigt så sett. Är sugen på att skaffa GTR-länkarmarna längre fram

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad är det för spec och grejer i den!?!?? Är det en originalkaross någon konverterat eller är det en motorsportkaross från början? Finns kopia på annonsen kvar? Vill veta mer ju!!!!!!!


Haha kan du hålla ut lite till kommer mer bilder och en lista hehe
Kolfiber överallt, sek-låda, WTCC/STCC-chassi, 400kg sugis m.m.

Men det är en äkta Motorsport kaross byggd i BMW Motorsport's fabrik som sedan köptes för att byggas till en VLN-bil, står instansat på en skylt i tröskeln.
Men det blev aldrig av och köptes sen till Sverige där hela bilen byggdes ihop

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Den stora frågan som alla ställer sig är ju: kommer de komma ett ALSM kitt på bilen så du får den precis som på bilden?

_________________
Björn hall
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Blir grymt det här , med tanke på hur fin din andra M-3a är.

Vad är det för motor i den?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Björn H skrev:
Den stora frågan som alla ställer sig är ju: kommer de komma ett ALSM kitt på bilen så du får den precis som på bilden?


Haha självklart! Jag har faktiskt ett sådant liggandes sedan 1 år sen tillbaks
Lade mycket jobb på att försöka hitta ett men hittade bara Flossmann och lite andra som inte var ens i närheten.

Så när jag väl hittade detta drog jag hem det direkt. Främre stötfångaren skiljer lite men annars är det inte alls långt ifrån

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Blir grymt det här , med tanke på hur fin din andra M-3a är.

Vad är det för motor i den?

//Lasse


Stort tack Lasse, riktigt kul att höra!

Det sitter en S54 som är sugtrimmad med vassare kamaxlar och M3 CSL kolfiberinsug bland annat

/ Johan

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



-BMW-Motorsport- skrev:

Stort tack Nicklas! Ja det är helt otroligt vilken bil det är, längtar tills den dagen jag ska ut och köra med den
Räcker man känner motorgången i hela bilen så reser sig håren på armarna haha.

Jag vägde den på en lastbilsvåg när den stod på släpen eftersom jag var så nyfiken själv. Och nu slår den på 20kg upp och ner, men fick det till ca 1360kg med mig i som den står nu.
Jag tror det är svårt att få ner dem mycket mer än så med gjutjärnsblock och stor diffklump. Men iaf 1300kg utan förare. Samt buren väger ju garanterat en hel del eftersom den är så rejäl som den är

Jag har synat över karossen och jämför med min andra M3 som står bredvid i garaget, och där är ganska stora skillnader faktiskt.
Tät brandvägg bak till skuffen, rejäla förstärkningar i fjäderbenstorn, buren är även svetsad i karossen i själva rören (dvs inte bara vid infästningspunkterna).
Undertill har jag inte haft möjlighet att kolla än, men misstänker att det är någon ingenjör som suttit och räknat på hur och var allt ska förstärkas

Länkarmar fram ser ut som original med andra bussningar bak såklart. Bak är det camberstag och övre länkarmarna vet jag inte än.
Men inget överdrivet konstigt så sett. Är sugen på att skaffa GTR-länkarmarna längre fram


Härligt! Ja bur och förstärkningar väger ju en del, men 1360kg med förare på 400hk är ju inte så tokigt direkt!
Var det Sachs stötdämpare?

Vad är det för serviceintervall på en sån växellåda som sitter i? Vad är för diff och utväxling?

Även fast det här är en bil jag inte kan ha eller är ute efter egentligen är jag riktigt avundsjuk
Ryckte i vill-ha ådran när annonsen dök upp. Svinfet!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Citat:
Härligt! Ja bur och förstärkningar väger ju en del, men 1360kg med förare på 400hk är ju inte så tokigt direkt!
Var det Sachs stötdämpare?

Vad är det för serviceintervall på en sån växellåda som sitter i? Vad är för diff och utväxling?

Även fast det här är en bil jag inte kan ha eller är ute efter egentligen är jag riktigt avundsjuk
Ryckte i vill-ha ådran när annonsen dök upp. Svinfet!


Ja men precis! Med den motorn och drivlinan tycker jag det är bra, utväxlingen i sig med lådan gör ju otroligt mycket tillsammans med chassit

Ah precis, 4-vägs Sachs-chassi från West Coast Racing, WTCC/STCC-spec.
Kommer med största sannolikhet behöva mjukare fjädrar och pyssla med dämparna för att ställa in den för R-däck, men det blir ett senare projekt när jag provat det på bana

Exakt serviceintervall vet jag inte än, men det ska vara en väldigt tacksam låda som inte kräver så extremt täta intervaller faktiskt! Tractive är ju svenskt och har hittat massor av nyttig info på deras sidan.

Vad jag förstått det som är en en original M3 CSL diff, men Mattias tyckte det verkade som att den var mer "diffad" eller vad man nu kallar det, så får forska lite mer i det

Haha förstår det, stort tack ska du ha Nicklas! Det krävs mycket underhåll och jobb med en sån här bil såklart, men det är jag medveten om och tycker det är värt det
Din M3 är ju otroligt fräsch också och perfekt banåkarbil det!

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



thumbs up
Om det är samma spec som Westcoast tävlade med i STCC så kommer nog den setupen med dämpare och fjädrar funka helt OK även med breda r-däck.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
N Wiberg skrev:
thumbs up
Om det är samma spec som Westcoast tävlade med i STCC så kommer nog den setupen med dämpare och fjädrar funka helt OK även med breda r-däck.


Jaså du tror inte det blir för hård setup för R-däck gentemot deras slicks?

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Inte nödvändigtvis fjädermässigt i alla fall. Om det nu är den setup Westcoast har kört åtminstone vid dom tillfällena jag känner folk som ingenjörat bilarna.

Har väl även hänt en del med r-däcken genom åren som gör sitt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Inte nödvändigtvis fjädermässigt i alla fall. Om det nu är den setup Westcoast har kört åtminstone vid dom tillfällena jag känner folk som ingenjörat bilarna.

Har väl även hänt en del med r-däcken genom åren som gör sitt.


Hmm intressant, ska kika på om där står fjäderhårdhet på dem. Vore ju perfekt om det lirar som det är

Ja såklart thumbs up Tack för infon!

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27



Grattis till en riktig ball bil 🏁💪

_________________
Oliver Åhlén
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Oliverahlen skrev:
Grattis till en riktig ball bil 🏁💪


Stort tack Oliver!
Kikade på din E36'a också och den ser riktigt schyst ut den!

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



En drömbil!

Vad har hänt med passagerardörren?

_________________
Magnus Falk
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



Styrsystem? Är den bänkad till 400hk med andra kammar och insuget?

Mvh Kalle

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
stilldouble skrev:
En drömbil!

Vad har hänt med passagerardörren?


Ah det är så sjukt att ha drömbilen hemma i garaget nu

Den står vid sidan, det är ju kolfiberdörrar så det är bara att hänga av/på.
Enklare att komma in och ur samt om man ska greja med något inne i bilen

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 CSL - Motorsport-chassi #038
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (14407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande