Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Onsdag före rejs och bilen är klar? Det känns märkligt, men bra, alltså märkligt bra...

Nåja, nästan klar. Vi har fått ihop tanken och pumpen med ett filter med vettig vinkel.

Spolarvätskebehållaren som satt ivägen för kylluft till höger frambroms är ersatt av Biltemas lilla, på en helt annan plats.

Bromsröret bytt, bromsarna luftade och beläggen är inkörda på vår egen lilla testbana. Vid provkörningen märktes ett klonk från höger bak. Inte rätt ljud.

Det visade sig att insatsdämparen glappade i fjäderbenet, så vi fick ordna lite distanser för att muttern skulle spänna ordentligt. Lätt att missa och bättre att ordna nu, än på lördag. På 20 minuter hade vi tagit ned fjäderbenet, fixat distanserna och börjat skruva upp det igen. Practice makes perfect!

Ny provkörning och bilen känns riktigt bra.

Det som inte lirat idag är att fälgarna vi beställde från en bildemontering har försvunnit...ur deras lager. Borta. Lite sent besked om den saken också men jag har bokat en annan uppsättning hos en kompis som jag hämtar imorgon. Lite smalare (6,5") men det får funka.

Bilderna ligger på en dropbox som inte vill synka men det var mest ändå bara detaljer. Kommer kanske senare då...

Annars är det bara att få lite däck omlagda (hört det förut?) och lasta på fredag :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Bra jobbat. Lycka till och kör hårt!

Glöm inte att ta gott om bilder på varandra i depån. Klassiska resultatet av fel fotograf-fokus från tävlingarna är ju att det efteråt finns 100 bilder på bilen runt banan, men inte en enda av polarna som mekar i depån. Och det är oftast de bilderna som är roligast ett par veckor senare...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Bra tips! Jag ska försöka köra en del med telefonen, det är rätt trångt i bandepån så systemkameran får nog stanna hemma...

Filter med rätt vinkel:



Suddigt bakre fjäderben med gänghylsa:


Fritt fram för kylluft, men väldigt trångt att styra luften mot bromsskivan.


Igår hämtade jag upp en uppsättning fälgar till (tack ProfessorWinther för snabb och bra affär), de ligger hos gummifirman nu så om nån timme eller två åker jag dit för att hämta upp och testa på bilen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Skönt budgetprojekt

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ja, det är ganska billig rejsing men det går ju åt pengar ändå, förstås. Men som sagt, det underlättar att vara flera som delar på det. Dessutom har man ju mer kontaktyta mot olika personer och firmor som kan hjälpa till med olika saker.

Hjulen monterade, en del småfix är just fixat så nu står ekipaget klart för rejs. Det som återstår är att packa kläder och mat. :-)




Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Rejsrapport från SDC5000 deltävling nummer två!

Bilen var som sagt i ordning, och nu var teamet "komplett" med alla fyra ordinarie förare. Lördag morgon mötte oss med regn och det ökade bara timmarna innan start. Kallt och blött men nu hade vi laddat med lite smartare förvaring och kläder så teamet var lite torrare än senast.

Ny bansträckning, denna gång med två riktigt tvära hårnålar, och en del andra ändringar, delvis på grund av vattnet. Personligen tyckte jag banan var lite väl tajt, speciellt med en framhjulsdriven bil. Hade jag fått köra Caprin där man kan styra mer med gasen så...

Nåja, vi skickade ut förare nummer fyra (Hans) som är den av oss som har mest vana av riktig banracing i första stintet. Lottningen gav oss en startplats på nummer 11, kanske inte helt optimalt eftersom banan är riktigt trång första biten. Hans fick släppa förbi förra rejsets vinnare redan i starten och sedan ytterligare någon - å andra sidan kunde han plocka några långsammare bilar också. Till första förarbytet tror jag att vi låg runt nionde plats, alltså i klass med förra rejsets slutplacering.

Jag var planerad till pass nummer fyra och när det var min tur tror jag att vi hade en åttonde plats, men inte riktigt kontakt upp mot nästa bil. Efter några varv började jag komma ikapp en "hyrbil" - Skellefteå Drive Centers Celica som man hyrt ut till ett gäng förstagångsförare. De var inte så snabba så det blev en varvning, rätt stabil omkörning under inbromsning mot ena hårnålen.

Nästa bil framför var en Ibiza som inte körde första tävlingen, rätt vass kärra men nu plockade jag in och var snart riktigt nära. Då blev vi upphunna bakifrån av ledaren, team JMS i sin BMW Compact. De är grymt snabba och jag släppte rätt snart förbi BMWn för att slippa fokusera både framåt och bakåt. Men antingen så höjde Ibizan tempot eller så slog JMS av lite för de körde inte om och jag fick släppa av gasen några gånger för att inte knuffa undan BMWn... Men sedan missade Ibizan en chikan och jag tog mig ändå förbi.

Något varv senare tändes ABS-lampan och det var rätt spännande - skulle det finnas bromsar alls? Jo, men ingen ABS längre...en funktion som varit rätt skön att ha i vätan.

Nu börjar förarbyten flyta ihop lite men det rullade på bra för oss, vi höll oss runt åttonde plats och förutom ABS-bortfallet så funkade bilen bra.

Efter kanske 2,5-3 timmar avtog regnet och det började torka upp, då fick vi bekymmer med understyrning. Hankookdäcken vi valt verkar funka bra i väta men när det blir torrare känns de sämre - kanske behövs mindre tryck och mer camber?

Vi tankade 20 liter efter 6 eller 7 stint, körde sedan ett bra tag men var tvungna att slå i 20 liter till eftersom bilen började sucka lite i långa kurvor. Men inte alls så illa som förra rejset alltså.

Mot slutet hade vi en sjundeplats men det var lite oklart om bilen framför (Ibizan, på något sätt) var på samma varv eller inte. Det visade sig att den i mål var två varv före - riktigt hur det gått till vet vi inte men det är svårt att hålla koll på exakt vad som händer på banan. Vi höll sjundeplatsen i mål och är alltså riktigt nöjda!

Bilen verkar funka bra men ska det gå bättre när det är torrt måste vi jobba med hjulvinklar, kanske kränghämmare och däck - och bromsbelägg. Mintex 1144 höll hela rejset, det är kanske 5-8 mm kvar eller så (jag har inte mätt, bara tittat) men det skulle vara skönt med något som håller ännu bättre. Carbotech XP10 eller XP12 kanske?

Vi ska också träna lite depåstrategi och tanka 40 liter i ett svep, tror vi...nu var vi fem varv efter vinnaren och nästan ett varv sitter nog i en extra tankning.

Eftersom det regnade så sjukt blev det inga foton från mig men GoPro fick åka med så jag kanske kan klippa ihop lite därifrån. Nån dag :-)

Två veckor till nästa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62



Grymt kul läsning. Primera Gt är verkligen en underskattad bil. Har själv haft två stycken Gt P11 och väghållningen original är riktigt kul. Den tog ju trots allt 0,2G mer i sidled än 300ZX på sin tid.

Ang. bromsar så kanske PEAN kan hjälpa er? Han säljer ju både Carbotech och PFC långloppsbromsar med mera. Ang. tanken borde de kanske gå att fixa nån liten catchtank som löser problemet med att suga luft?
Kör själv Bmw E36 Compact som lider av detta när folk börjar kasta på R-räck.
Såhär har folk löst det på Bmw; kanske kan ge lite idéer om inte annat.
http://www.bimmer.se/mektips/pdf/Fuelstarvationfix.pdf

Ser fram emot nästa uppdatering. Kör hårt & lycka till i fortsättningen!

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag har forskat mer om bromsar och det visade sig att listan jag gått på inte riktigt stämmer för oss - den kommer från USA-folk med Infiniti G20 och där verkar bilen haft de bromsok som bara satt på kombi här i Europa. Till våra ok finns i praktiken inga riktiga rejsbelägg listade :-( Dessutom hittar jag inga uppgifter på om kombi-oken är bolt on - rimligen är det så men utan att prova vet man ju inte.

Istället började jag leta belägg som nästan passar. PEAN har ju samlat alla PFC-bilder på några sidor vilket gör det lite enklare att spåra.

Våra belägg ser ut så här:



Så hittade jag PFC 0590, med dessa mått:



Jag tycker det ser ut att vara tillräckligt nära för att man ska kunna modifiera dem så de passar. Men PEAN hade förstås inga sådana hemma, och de är utgående hos Performance Friction. De skulle kolla om de går att få hem men...

Som backup har jag kollat andra leverantörer och Demon Tweeks har några olika varianter, bland annat Ferodo DS1.11, som ju anges som "Heavy duty endurance material". Demon Tweeks är inte billigast men...de måste ju komma innan nästa rejs!

Angående soppan så funkade det egentligen rätt bra nu, jag tror inte vi ska behöva bygga om systemet mer utan det handlar mer om att hitta rätt tankstrategi - vi tror att kanske 30 liters tankning ungefär mitt i ska räcka.

Jag har behandlat lite film också...en del av första stintet är online:

https://youtu.be/82OgXE8Om6w

Däckslitage är mest på yttern mer camber och mindre krängning vore kanske bra...


Smutsig men rätt hel!




Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jag har Ferodo DS1.11 bak på Evon, dom funkar bra Carbone Lorraine RC6 fram, biter hur bra som helst oavsett hur mycket man plågar dom.

Sellholm Tuning i Köping säljer Ferodo, slå en signal dit o kolla om han har på hyllan ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack för tipset, jag ska kolla med Sellholm. Hur upplever du slitage på Lorraine-beläggen?

De ligger ungefär i samma prisläge som Ferodo, beror lite på var man handlar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jag har inte kört så många pass på mina CL belägg, men fälgarna har ganska mycket bromsdamm på insidan så nått slits ganska hårt. Svårt o avgöra mot bak dock, mindre bromsar. Men vild gissning är det är ganska lika.

Evon är nog tyngre med mer effekt så den äter mer belägg tippar jag på. CL valde jag mest för att jag hade det på sista sporthojjen och jag var grymt impad på den. På bilen är det 'nyllet i ratten känsla' , även vid gatåka

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi kollade med lite olika leverantörer i förra veckan, både Sellholm och PEAN kunde hjälpa oss med belägg men hade inget hemma och det var lite oklart om de skulle hinna få fram i tid.

Istället ramlade jag över en italiensk firma som lovade att sakerna skulle komma fram, så vi beställde där. Igår kväll (tisdag) skannades paketet i Malmö så det finns ju hopp.

Annars hade vi egentligen bekvämt lite som måste göras med bilen. Men då kommer ju modifieringslustarna istället, det är svårt att hålla sånt tillbaka. Vi byggde nytt avgassystem mot slutet av förra veckan, det blev KL Racings rejskatalysator, sedan 2,5" och Biltemas största ljuddämpare längst bak. Nu låter det räserbil :-) Vi provade mäta ljudet igår och tror att vi ska klara gränsvärdet på banan.

Nästa projekt var cambervinklar. Vi gick på tips från G20-förare i USA, men med samma modifieringar som de gör kom vi bara till cirka 1 grad negativ camber fram. Uppgifterna är lite osäkra på hur mycket justering som "ska" gå att göra, men standardspec är faktiskt -0 grader 45 minuter till + 0 grader 45 minuter så om den låg på plus innan har det ju ändå hänt en del.

Toe justerades till cirka 20 minuter ut, det borde ligga rätt nära rekommenderade rejsvärden.

Bak använde vi camberskruvar:



Där landade vi på runt 3 grader. Vi saknar dock ett bra plant golv att mäta på där bilen står så det är viss reservation för uppgifterna. Men det ser rimligt ut bak:



Bromskylning fram var nästa projekt. Vi har klurat på det i omgångar men det är riktigt trångt och svårt att få till en slang. Nu testar vi med styrplåtar istället.





Vi får se hur det funkar. Kvar att göra inför rejs är nu egentligen bara bromsbelägg fram, tvätt, rotering av däck och så tanka/lasta.

Vi ligger förresten sexa totalt i cupen vilket är klart över förväntan...men då kommer lite press också :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Under torsdagen bevakade jag paketet med bromsbelägg, det kom planenligt så jag får rekommendera italienarna, http://www.vendiloaosta.it/gb/ är deras hemsida.

Medan jag var på after work och drack belgisk öl, så var teamkompisarna i garaget och anpassade bromsbelägg. Bra arbetsfördelning!

Imorse lastade jag bilen och nu känns det klart för rejs, igen (kanske köra in beläggen ikväll då). Kanske med sol eller i alla fall mest uppehåll denna gång. Vi drar upp mot banan med husvagnar redan nu i eftermiddag, det ska bli trevligt så.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



El & Diesel BDS säljer också Ferodo racing.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag såg det ganska sent men de verkar inte lista DS1.11? Värt att kolla kanske om de kan ta hem...

Här kommer i alla fall rejsrapporten för SDC 5000 #3.

Jag landade vid banan på fredag kväll, runt 18-tiden, då hade resten av teamet slagit läger och fått fyr på både grillar och grillöl. Att köra in beläggen blev alltså mitt uppdrag. Nåja, jag led inte särskilt. En fördel med Fällfors och Skellefteå Drive Center som anläggning är att det finns gott om yta att göra sådant på, så det var rätt snabbt avklarat. Bromsarna kändes bra men det är förstås svårt att bedöma utan att köra i rejstempo.

Bilen kändes rätt trevlig där i kvällssolen :-)





Ny bansträckning igen, denna gång körning åt andra hållet, och så ett helt nytt parti med ganska breda S-kurvor direkt efter start, och knixen/hårnålen på banas "baksida" ersatt av en lång svepande höger. Lite synd att inte nyttja höjdskillnaderna som finns kanske men annars hade väl banan blivit väl lång. Nu var det två ganska utmanande inbromsningar mer eller mindre "i" svepande svängar, lite spännande.

Klart för start i depån...



...och på banan.



Vi skickade ut samma chaufför till start som förra gången, han är bra på att hantera trängseln i starten. Vi lottades till startposition 9, ganska mitt i fältet alltså, och på innern mot första kurvan. Vi fick en bra start och sköt upp på innern ungefär jämsides med Team 69 och deras CRX, som då bytte spår lite raskt så det blev en del närkontakt. Under några sekunder trodde vi att Primeran skulle tryckas in i räcket direkt efter start men det gick bra - förmodligen mer spännande i CRX:n som fick lite sladdar att hantera.

Första stintet gick i lätt duggregn och vi lyckades nog plocka in någon eller några placeringar till första förarbytet - som halvt oplanerat gjordes ett varv för tidigt. Nu visade det sig vara ett rätt bra drag eftersom vi helt undvek trängseln som gärna blir i depån när flera ska byta samtidigt.

Tack vare ett bra byte klättrade vi ytterligare någon plats, och försteföraren rapporterade att bilen kändes bra med de nya inställningarna. Bra kraft i motorn och mindre understyrning, bromsarna tog bra men ABS försvann igen. Bra nyp i beläggen så lite lätt att låsa upp framhjulen mot slutet av inbromsningen.

Jag gick ut i pass nummer tre, och vädret fortsatte vara ganska ostadigt, varierande mellan blött och torrt. Jag fick släppa om ett par bilar på utgångsvarvet och blev sedan omkörd av Team 69 med CRX, som fastnade bakom Forslunds S40. Jag hängde på, lite väl nära eftersom vi fick gnussa lite färg med CRX:en igen...de två bilarna verkar gilla varandra! Vi har haft depåplats bredvid varandra ett par rejs också. Lätt touch bara som kostade oss ett blinkersglas men knappast påverkade Hondan alls.

Som vanligt tappar man lite koll på vad som hände när i rejset framöver. Men det rullade på rätt bra för oss. Vi låg där mellan plats 5-6-7-8-9 beroende på hur förarbyten etc slog in. Två drive-through åkte vi på när missar i det varierande väglaget resulterade i påkörda banmarkeringar. Vi tog en tunna nästan rakt framifrån, otroligt nog med minimala skador på bilen. Tur att pricka en relativt lätt tunna...

Andra hade mindre tur under rejset, både 4 Sign och Nordtrade drabbades av förlorade växlar. 4 Signs Astra GSi hade bara fyran kvar till slut - tufft på en bana som normalt sett körs på tvåan och trean. Nordtrade i sin Colt GTi blev av med trean om jag fattade saken rätt. De höll ändå bra tempo, men sinkades också av en sönderslagen sidoruta på förarsidan. Snabb slakt av spännband gjorde att de kunde tillverka ett fönsternät på rekordtid...

Tankstrategi denna gång var att fylla cirka 35 liter ganska mitt i rejset. Våra dunkar har lite kass avluftning så det tog mer tid än nödvändigt, men ändå snabbare än att tanka 20 liter två gånger som förra rejset.

Mot slutet hade vi vad som kändes som en ganska stabil sjundeplats, två varv upp till ledarbilarna men också 1-2 varv ned till åttondeplatsen. Då fick Allez-Allez i sin vrålsnabba Peugeot 306 en lång stop-and-go för påkörning av medtävlare. Jag såg inte vad som hände alls, men man kan konstatera att de nog hade en rätt tung helg med lite bullshitpoäng också. Straffet gjorde att vi kunde smita förbi medan de var parkerade i depån.

Ett tag trodde vi oss kunna ta ikapp Team 69 i vätan (deras Kumhodäck brukar vara rätt hala i vått), men vi hade nött hårt på våra stackars Hankooks när det var lite torrare så våtgreppet som tidigare varit deras styrka var nu inte längre så fantastiskt. Istället fokuserade vi på att köra klokt och åka hem med relativt hel bil.

Det funkade fint och vi gick i mål som sexa, 122 varv denna gång, två varv efter vinnarna (1-3 på 124 varv, 4-5 på 123 och sedan vi). Det känns som vi kommer allt närmare, snabbaste varvtid nu var cirka 5 sekunder efter den snabbaste bilen (Team 69) men bara 2-3 sekunder efter vinnarna och knappt en sekund efter plats 3-4.

Känslan nu är att akilleshälen är däcken, speciellt när det är ganska torrt. Vi måste hitta ett bättre däck att köra på. Något team testade Yokohama AD08R som väl är rätt nära R-däck men acceptabelt enligt reglerna. Det är rätt dyrt men verkade greppa bra, lite oklart hur det håller för fyra timmar bara. Vi nöter fortsatt rätt mycket däckssida men mer camber fram kräver lite andra ändringar...kanske är 16" hjul och lite lägre profil rätt väg att gå.

Nu har vi lite mer tid till nästa rejs i mitten av augusti...så lite tid att tänka. Däck är ett måste, i någon form. Bromsbeläggen verkar ha pallat bra men skivorna är kanske lite ledsna. Vi skulle kunna försöka få lite mer bromsverkan bak och så måste vi felsöka ABS ordentligt - eller koppla bort den. Det verkar nu som om någon givare lägger av när den blir varm - det går inte att få lampan att tändas med "vanlig" körning. I övrigt är det lite kosmetiska jobb, bättre dunkar att tanka med...och eventuellt byta nån bussning om vi hinner.

Totalställningen är inte uppdaterad men vi borde ligga kvar på vår sjätteplats, vilket känns riktigt bra. Det är också kul att racingen är såpass tät och att vi är med "på riktigt", väldigt skoj.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Har inte läst varje inlägg i detalj men ser i senaste inlägget att ni har ABS-problem?

Vanligt fel när jag jobbade på nissan med dessa bilarna var att hålet där ABS-givarna är monterade rostar = expanderar och på så vis krossar givaren vilket resulterar i överledning mot jord.

Koppla ur givaren och mät givaren mot jord, ni får inte ha en uns av överledning (inte ens mega ohm), då tänds ABS-lampan i tid och otid.

Slakta bort givaren, rengör monteringshålet ordentligt och dit med en ny givare där ni har överledning mot jord så skall ABS:en fungera igen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack för tipset, vi ska kolla det.

ABS funkar när bromsarna är kalla men efter några varv i rejstempo tänds lampan. Nya givare verkar rätt kostsamt men man kan ju mäta och se hur många som är i riskzonen så får vi överväga om det ska bytas eller om vi ska köra utan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Finns det några banskisser?

Tycker det verkar vara mycket plåtkontakt?
Ganska stora skador på vissa bilar när man kollar bilder.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag har inte sett några banskisser utlagda, tror inte det finns.

Mycket plåtkontakt vet jag inte, egentligen är det ganska städat. Man ska ändå tänka på att det är 20 bilar, fyra timmar och nu senast väldigt varierat grepp. Men det är inte så ovanligt att man råkar smeka någon banmarkering och de är ganska elaka...i alla fall tunnorna. Grejen med dem är ju att utan "hårda" markeringar kan man vinna lite för mycket tid på att gena - det är ju mest asfalt "bredvid" banan också.

Samtidigt inser jag att vår bil har en del skador på de flesta sidor, trots att vi varit väldigt förskonade från incidenter. Mjuk plåt i Primeran... ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Nissan körde Bosch ABS system i början på 90-talet (Fujitsu licenstillverkade senare, men fortfarande samma system). Bosch givarna ser lite olika ut men bara ni hittar en med rätt mått så bör det fungera. De Bosch givare jag sett brukar alla ha 1080 Ohm. Själv monterade jag BMW E30 ABS givare på min Nissan 200'a då den gick att köpa för hundralappar istället för 4k+ för Nissan givaren.
Fungerade utmärkt!

_________________
Street Triple RS -18
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack för tipset!

Biltema har lite olika givare så det är kanske värt att prova med någon sådan. Till E36 och E46 finns det billiga på Ebay också ser jag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande