Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Efter ett långt sommaruppehåll skulle vi i alla fall köra rejs tre av fem lördag 19 augusti. Vi grävde fram bilen från garaget, luftade bromsar och kollade över så allt verkade sitta fast.

Som backup hade vi lagt två nya däck på fälg och så bytte vi sida på framdäcken för att förhoppningsvis kunna köra dem ett torrt rejs till. Mer än så behövde vi knappast göra med bilen - jo, vi blåste ur luftfiltret lite.



Inför start var det relativt lugnt, eftersom vi kom trea senast skulle vi starta långt bak igen (omvänd startordning som sagt). Några av de snabbare teamen bröt eller hade problem senast så vi kände på oss att det inte skulle vara så lätt att ta sig framåt i fältet.



Man skymtar vår gröna vindrutebård i ledet till höger i bild.

Hans i vårt team gjorde åter en ganska bra start och tog sig förbi ett par bilar i första svängen och låg sedan runt plats 6-7 nånstans i ett ganska samlat fält, tills vi fick en svartflagg. Jag tror att det är en lätt touch på BMW nr 95 vid 3.46 ungefär. Ganska hårt dömt kanske, men det blev en stop & go och då tappade vi en del kontakt med fältet. Nu skulle det visa sig senare att sådant jämnar ut sig...

Vi hade ändå rätt bra tempo i prylarna men även i nästa stint (om jag inte minns fel) fick vi en stop & go, denna gång för att ha smekt en banmarkering. När jag gick ut i mitt första pass (som förare nummer tre, 10.44 in i filmen) hade banan i praktiken torkat upp helt så det blev lite mer lättkört. Det regnade tidigt på morgonen men nederbörden slutade innan start. Jag tyckte det var bra flyt i körningen och jag passerade ett par bilar. Alltid svårt att minnas om man varvar eller vinner placeringar men det är ju skoj att köra om :-)

Efter ett par-tre varv så försvann flytet, jag missbedömde helt hur Audi nr 79 i Paydrivers tog kurvan in mot "skogsområdet". När jag gick på innern blev det alldeles för tajt så jag träffade dem strax bakom höger bakhjul. Det är runt 17.30 i filmen. Klantigt gjort av mig, som tur var blev det inga större skador på deras bil men båda tappade ju en del på incidenten. Domaren missade detta så svartflaggan som kanske var tveksam i starten hade vi helt klart tjänat ihop till nu.

Vi rullade trots allt på och måste ha legat runt tredje-fjärde plats nånstans, 4Sign i täten var grymt snabba men vi var rätt jämna och hängde med bra.

Vi brukar tanka med knappt två timmar kvar (bytet som kommer närmast efter halvtid) men nu hade vi halv tank på mätaren vid målgång senast, och det visade mätaren även vid normal tanktid. Så vi tänkte tanka ett stint senare.

Det var ett dåligt val. Förutom att jag hann skaffa mig en egen stop & go (banmarkering...) så kom det en hostning på mitt nionde varv, samtidigt tändes soppalampan och sedan stannade bilen. Slut soppa! Självklart längst bort på banan också. Nu har vi i alla fall komradio i bilen så jag kunde ropa in till teamet att de skulle meddela bärgningsteamet att det bara var slut drivmedel, dvs att vi önskade snabb och effektiv bogsering :-)

Det fick vi, men vi tappade ungefär 6-7 minuter på stoppet och i trakterna av 3,5-4 varv. Nu var vi nere på sjunde plats eller liknande.

Då kändes det som att vi bara skulle rulla bilen i mål men när vi kom ut igen så började det hända saker för andra också. 4Signs växellåda rasade när de låg i täten på varv 96, Spisens BMW tappade en kylslang, RRs Golf drabbades av punktering och ett hängande avgassystem.

Jag tror att vi körde om Puma Racing och sedan var vi femma, så nu började det vara allvar igen. Vi höll i det till slutet, samtidigt som Team Burén i sin Colt frenetiskt jagade Björnligans e46 320 som ledde. Det blev riktigt spännande, tre sekunder skiljde i mål. Trea blev Forsman i sin BX (med debutanten Colin Forsman som en av förarna) - alla tre i topp på 125 varv. Fyra kom Släp in the Face (BMW 320, nr 95 som vi knuffade på) på 124 varv och så var vi femma på 123.

Hela listan här (och även live när vi kör):
http://sdc5000.megatiming.se/

Totalställningen jämnades ut i och med att 4Sign som vunnit två rejs fick bryta, så Forsman gick upp i täten och vi står som tvåa före 4Sign. Men så ska ju sämsta tävlingen räknas bort också...gör man det leder 4Sign ändå före Forsman och sedan är vi tre team på samma poäng. Nästa tävling blir viktig...!

Vi har tyvärr en del plåtjobb att göra, denna gång har vi själva ställt till med allt. Min reflektion är att i alla fall jag själv ska försöka höja koncentrationen ett snäpp, och undvika misstag.

Filmen finns här:
https://youtu.be/XkTr-bltl4E

Som vanligt har också Carina och Leif jobbat fram ett bra reportage:
http://calemotorfoto.blogspot.se/






Nästa rejs är 2/9.


Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Inför rejs nummer fyra så lade vi på nya däck på våra nya fälgar (vi hittade ett set BBS i våras till rätt kurs), vi bytte den krokigaste framskärmen och bytte bromsbelägg bak.

De nya fälgarna har ET46 vilket gör att de inte går fritt från fjäderbenen bak utan spacers, så vi ordnade sådana för att komma tillbaka till ungefär rätt ET.

Det visade sig inte vara det klokaste draget, eftersom vi skippade spacers fram. Nu hade vi plötsligt en bil som understyrde kraftigt, speciellt i lite långsammare kurvor. Men det märktes ju inte förrän en bit in i första stintet.

Då vi kom femma senast stod vi relativt långt bak på gridden men kunde passera tre bilar ganska direkt på första varvet. Mayflower (BMW 320) och Skelleftereklam (Kadett GSi) bröt båda ganska tidigt förra tävlingen och stod längst fram nu, de ryckte snabbt till sig en stor ledning. Men i gruppen efter hängde vi på rätt bra.

Efter ytterligare något varv var vi, trots en understyrande bil, uppe på plats 4-5 nånstans. Vid förarbytet rapporterades också att ett bakhjul tar i en skärmkant ibland men vi bedömde det som så lite att det inte spelade någon större roll. Själva bytet var kvickt så vi tog en placering där i depån av 4Sign. Men de tog sig förbi igen efter ett par varv.

När jag byttes in som tredje förare upprepades scenariot, vi tog oss förbi 4Sign i depå, och gick ut precis efter Forsman Motorsport och Mayflower. Jag kom rätt fort in i någon sorts rytm och kunde ta mig förbi Forsman redan på utvarvet i utgången på en chikan - jag vet inte om de missade en växel eller vad som hände. Sedan hade jag bra häng på Mayflower och var precis i stötfångaren ett tag tills koncentrationen åter tröt och jag smekte en tunna igen. Då borde vi ha legat tvåa men en 30s stop&go knuffade ned oss en bra bit. Ett tag senare fick Mayflower problem med växelspaken så på något sätt var vi ändå med rätt bra.

Vi kunde se att varvtiderna var betydligt sämre än tidigare men lite hjälpt av andras otur såg det ganska ljus ut.

Den här gången tankade vi när jag gick ut andra gången, ingen mer soppatorsk tack...

Jag hann köra 2-3 varv innan det började vibrera rätt bra i fart och på gaspådrag, så mycket att jag missade igen och tog en tunna till. Under stop&go hade vi lite radiokonferens med depån men bestämde att jag skulle prova att köra vidare. Men det blev bara värre så jag vek in i depå. Inget synbart fel och vi släppte ut nästa förare för en "second opinion" - men han linkade direkt tillbaka.

Vi konstaterade att inre drivknuten på förarsidan glappade rejält, och bestämde oss för att parkera. Vi var ändå på sämre placering än senast (ramlat ned till 7-8) och såg ingen chans att köra upp oss till något bättre- Så istället för att riskera ett större haveri kastade vi in handduken.

Drivknutarna är aldrig bytta och vi räknade ut att vi kört cirka 400 mil i rejstempo med bilen så det är väl inget att bråka om. Jag var mer besviken på min egen insats, även om det dämpades lite av haveriet - nu hade mina misstag ingen direkt konsekvens förutom lite bucklig plåt.

Skelleftereklam var oslagbara denna tävling, de drog iväg i täten och nu höll bilen äntligen hela vägen in i mål. Forsman blev tvåa och Burén trea - och där hade vi kanske största dramatiken i slutet. De försvarade sin tredjeplats trots slut bromsar och ett hjullager som inte alls ville vara med. Puma Racing närmade sig snabbt men hann inte riktigt ända fram.

Forsman har gjort en kanonsäsong, sämsta placering är fyra och matematiken säger att det är bara 4Sign och Burén som har en teoretisk chans att nå dem - men då krävs att Forsman blir fyra eller sämre. Kommer de på pallen kan det bli tal om att räkna bästa placeringar och blir Forsman tvåa är de oslagbara.

För vår del så kan vi vid en seger nå pallplats men då måste andra resultat också gå rätt.

Vår film finns här:

https://youtu.be/rCbba3v7g5c

Det går också att se två andra team, Skelleftereklam;

https://youtu.be/MCTo7hltlj8

och Mayflower:

https://youtu.be/LTbOT2quQ4g

CaLe Motorfoto är som vanligt värda ett besök!

http://calemotorfoto.blogspot.se/2017/09/sdc-5000-2-september-deltavling-4.html?spref=fb




Vi plockade en begagnad drivaxel från den alltmer tomma reservdelsbilen redan söndagen efter rejs, och igår hade vi fått ihop allt igen. Nu siktar vi på en bra säsongsavslutning och ett rejs utan bestraffningar...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Med mer spacers och jämnare spårvidd, och en fräsch drivaxel så hade vi rätt goda förhoppningar inför finalen. Tack vare att vi låg fyra i totalställningen skulle vi också få starta från fjärde rutan på gridden vilket borde göra det lite enklare att försvara en position relativt långt fram.

Orosmolnet var väl egentligen regn (förutom kanske risken för våra egna misstag då). Den senare delen av hösten har varit väldigt blöt, men å andra sidan har vi ju kört tre rejs på helt torrt underlag och ett på snabbt upptorkande asfalt (och betong).

Mycket riktigt blev det ett "wet race" i stort sett hela dagen. Det var halt och redan från början hade vi svårt att hålla tempo, även om Team Burén på sina Kumhodäck verkade ha det ännu kämpigare i början. Vi höll fjärdeplatsen ett par varv innan Puma Racing (som fått mycket bra fart i Puman!) tog sig förbi.

Trots blötan var det ganska lite incidenter, någon snurrning och bredsladd men inte så mycket mer. Vi pendlade lätt runt placering 5-6-7 men det kändes inte som att någon av oss riktigt kunde ta ut det som krävs för att köra in placeringar. Framförallt var det lätt att bromsa på sig till den tvära högerkurvan mitt emot depån, där skulle jag velat ha fungerande ABS.

När det närmade sig dags för mig att förbereda för mitt andra stint hördes plötsligt en rejäl smäll vid chikanen vid huvudposteringen. Först var det inte så lätt att se vad som hänt men team Gul & Svart hade fått en oturlig sladd och kraschat in i barriärerna där.

Efter lite resonemang bestämdes det för rödflagg för att kunna dra bort bilen och ställa tillbaka barriärerna. Föraren var som tur var oskadd, lite skakad men en van isbanechaufför är ganska tuff. Barriärerna gjorde sitt jobb och snart var vi igång igen.

Jag gick ut efter tankning med en bit som överstyrde duktigt (full tank, iskalla däck och kanske lite kladd från tankdepån) men jag klarade mig utan snurrningar eller avåkningar.

Vi höll nu femteplatsen utan större hopp om att avancera samtidigt som Björnligan emellanåt närmade sig bakifrån. Men deras BMW verkade ha större tendens att vara på lite utflykter utanför idealspåret :-)

Mitt sista byte borde ge min 5-6 varv innan målflagg och när jag gick ut hade jag Björnligan några kurvor bakom mig. Här gällde det att hålla undan, men utan att göra några misstag - en snurrning eller avåkning skulle helt klart göra att vi tappade en plats. Jag fegade ganska stort och tog det försiktigt samtidigt som jag försökte se till att BMWn inte kom allt för nära.

Det gick hem - och till skillnad från de senaste två tävlingarna körde jag inte på en enda banmarkering - en seger i sig kanske!

Trots att det kändes som vi inte hängde med så var vi inte så långt efter. 118 varv i mål, de fyra före oss var alla på 119 varv. 4Sign tog sin tredje seger för året för Mayflower, Forsman och Puma Racing. Bakom oss hade vi Björnligan och Burén, även de på 118 varv. Ett fyratimmars rejs i regn med de 7 första inom två varv är ju inte så illa.

Alla resultat finns på

http://sdc5000.megatiming.se/

Där finns också lite annan statistik, som "hot list" dvs snabbaste varv. Ser man till hela året ser man att vi har blott tionde snabbaste varvet. Där är vi nästan tre sekunder efter snabbaste tiden (som sattes i samma tävling). Nu är ju detta endurance racing och inte sprint, det hjälper inte att sätta ett snabbt varv om man missar 9 andra men nog skulle det vara trevligt att klättra lite på den listan.

Vi blev fyra i totalcupen även detta år. Egentligen är vi ju galet nöjda men med tanke på inledningen av säsongen, med två tredjeplatser, och tempot vi hade i rejs nummer tre (som sabbades av våra klantigheter på andra sätt) hade vi kanske hoppats på lite bättre. Men det är ändå små marginaler. Helt klart är att tankningsmissen i augusti blev väldigt kostsam. Utan den hade vi haft minst 1-2 poäng till vilket hade säkrat en pallplats.

Nu ska vi reflektera lite och se vad som händer nästa år!

Foton, som vanligt, hos Carina och Leif:

http://calemotorfoto.blogspot.se/

Film:

https://youtu.be/8vzAj1wF1z0













Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Alltid kul att läsa racerapporterna även om man inte kommenterar så mycket thumbs up

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack! Det är inte så lätt att kommentera för den som inte var där, kanske :-)

Jag har lärt mig att rapporterna är trevliga att titta tillbaka på senare. Det jag har skrivit om Caprin genom åren har varit värdefullt för att minnas vad, hur eller varför jag gjorde på ett viss sätt, 10 år senare...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Holy thread revival Batman!

När vi avslutade 2017 hade vi en lätt bedagad Primera som inte kändes "snabb" sista rejset. Så vi bestämde oss för att inleda projekt Primera Gt 2.0 (inte 2.0 som motor utan utgåva nummer två). Reservdelsbilen som vi köpte 2016 (tror jag?) skulle det byggas räserbil av.

Det får väl kanske bli en egen tråd om den men jag kan avslöja att det märks att den bilen inte är en enägarbil, som den här P10:an. Vi åkte på en lätt oplanerad motorrenovering som strandade på kolvringar med 3 veckor till premiären. Eftersom vi klokt nog valt att inte skruva sönder eller sälja P10:an plockade vi fram den till första deltävlingen 19/5.

Förutom att byta olja och lufta bromsar, samt montera fast intercom och fäste för mobiltelefon (Racechrono) gjorde vi inget alls med den. Vi skiftade runt lite däck för att få rätt offset bak men startade på ett begagnat set, där de som satt fram tror jag gått minst 2 rejs bak.

En testdag veckan innan rejs gav att det mesta verkade funka tillräckligt bra för att bara köra på. I första rejset för säsongen lottas startordningen och vi hade turen att hamna först :-) Bredvid oss hade vi NJH Entreprenads (tidigare Kompetenslaget) Peugeot 206 och i ledet bakom Släp in the Face (320 e36) samt Team Tidy Powersports (tidigare Team Burén) i deras Civix CRX VTEC. Civicen är ny för i år, en bil som klassar in som 5000-kronorsbil tack vare att modellen körts i serien tidigare år av ett annat team. Grym potential i den lätta bilen!

Vi gjorde en hyfsad start men fick snart släppa några snabbare bilar förbi oss, speciellt Civicen och de båda Oplarna drog upp ett högt tempo. Även Forsmans BX 16v visade att det finns fart i grejerna.



Hondan fick problem med hjulmuttrar som lossnade och efter 35 varv (mitt i första passet för förare nr 4) låg vi trea, med Hondan jagande bakifrån (just det varvet med 6 sekunder snabbare varvtid!).

Vi hade en bra känsla i bilen, kanske inte det där sista lilla greppet men ändå så att vi var nöjda. Förutom ett extra depåstopp för att hämta handskar (klantigt!) så flöt det på utan bestraffningar vilket kanske ärligt talat var lite mer än vi förtjänade - det fanns i alla fall två situationer med kontakt som kan diskuteras. Men svårt att se från sidan av banan och min GoPro vägrade plötsligt fungera med SD-kortet så jag har ingen film :-(

När Skelleftereklams Kadett tappade treans växel, och 4Signs Astra började misstända, så blev vi lite lugnare. Innan dess hade Mayflower fått packa ihop med rasad generator och Släp In the Face tappat kontakten mellan växelspak och växellåda.

Då tävlingen närmade sig slutet låg vi tvåa, Forsman en bra bit framför och 4Sign som fått bukt med misständningarna kom jagande bakifrån. Mitt sista pass började med att jag försökte hålla koll på dessa och åtminstone köra så att jag inte tappade mer på Forsman. Vi "möttes" på samma del av banan så det var en rätt bra måttstock. Men plötsligt såg jag att Cittran skickade ut rökpuffar (som snart blev moln) i svängarna.



Orsaken till röken hade jag ju ingen aning om men det brukar inte vara bra för tempot. Så jag ökade på lite och tänkte att kanske, kanske...kan vi ta oss förbi, om det blir värre. När jag blev avlöst kändes det kanske inte som att vi vunnit så mycket men ett par varv in i sista bytet tappade Forsman all fart och vi gick förbi.

Med 6 minuter kvar så hade vi ledningen, Forsman klamrade sig kvar vid andraplatsen och 4Sign kom jagande bakifrån. Vi hade kanske 20 sekunders försprång men också ett antal varvade bilar emellan. Trots att Astran tog in runt 3 sekunder per varv så kändes det som att det här kan kanske räcka hela vägen!

Så blev det! Vi tog målflagg som segrare, med Astran (som passerat Forsman) knappt 5 sekunder bakom oss.

Första segern och det med en bil som knappt var race ready. Eller, så var det där hemligheten satt, att inte skruva bort sig...

Kollar man varvtider så har vi fem team som satt snabbare varvtider men egentligen ska man väl kolla snittet. Vår lycka denna gång var helt klart att bilen gick hela tävlingen, hade alla som fick haverier gått lika bra skulle vi inte varit i topp. Men så funkar ju enduranceracing.

Nästa tävling är 9 juni och vi hade redan innan sagt att går detta rejs bra så kör vi gamla bilen även då. Jag tror vi startar på nya däck då men annars ska vi nog inte pilla så mycket.



Som vanligt finns alla bilder på http://calemotorfoto.blogspot.se/ så klicka in där och läs vad Carina skriver om alla team.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Inför säsongens andra tävling har det varit rätt ont om tid att greja med bilen men "allt" fungerade ju också rätt bra i första tävlingen så vi kände inte så mycket panik. Fast när vi gjorde en mindre koll tisdagen innan tävling hittade vi blåsor på båda bromsslangarna fram.




Precis vid anslutningen till oket, det är väl värmen som dödar. Minnesgoda läsare kanske vet att vi blåste en originalslang vid första provkörningen på bana 2015 och de här har suttit sedan dess. Största problemet var väl snarast att få tag i slangar, med nationaldag mitt i veckan. Plan B sattes igång direkt, att hitta annat än originalslangar som fanns på hyllan i stan.

Det blev nån Passat som fick släppa till slang, det ska vara M10 banjo ena änden och M10X1 hona i andra. Primeran har en lite udda lösning med en vinkel mitt på slangen som skruvas i spindeln men den kan man skippa. Buntband funkar.

Resten av fixet var mest finjusteringar av fäste för laptimer, radio och så.

Till nya bilen har vi beställt lite bredare däck (215), frågan var om vi skulle testa dem på den här? Lätt beslutsångest men vi kände mer för att köra slut på ett set "gamla" däck - det skulle ju vara ett torrt rejs och det kan vara bra att spara nya däck till eventuellt kommande wet races.

Den omvända startordningen placerade oss längst bak - förutom det nya teamet Stiga som stod precis bakom i sin Ibiza Cupra. En snygg bil som ser ut att ha potential.

I starten handlar det mest om att hänga på de snabba bilarna som står framför utan att bli inblandad i några tokigheter. Det brukar ändå gå relativt bra att komma upp genom fältet även om det märks att det blir jämnare och jämnare. De team som bröt tidigt förra gången kunde förstås rycka lite i toppen men till första bytet hade vi ändå någorlunda kontakt och var runt plats 7 nånstans.

Startmannen rapporterade att bilen understyrde en del men annars verkade funka. Lite tveksamheter runt ett motorfäste före start men det verkade ändå rätt okej.

Jag gick som vanligt ut som tredje man och kände direkt att jag inte hade riktigt förtroende för bilen. Framvagnen var mer orolig än tidigare, jag tyckte det kändes som lågt däcktryck. Det blev inget direkt tempo för mig utan mer fokus på att försöka hålla bilen på banan utan att strula.

Forsman Motorsport drabbades av samma hydraulläckage i Cittran som förra tävlingen och det var några andra som också hade tekniska problem. Det gjorde att vi avancerade någon plats emellanåt och vi började känna att runt plats 5 nånstans borde gå att hålla. Men chanserna att ta in på bilarna i täten kändes små, bilen ville helt enkelt inte vara riktigt så snabb som vi önskade.

När jag gick ut andra gången efter tankning så kände jag också igen symtomen på dåliga motorfästen, det som slet sönder växellådan en tidigare säsong. Jag försökte tänka på "snäll" hantering av gasen men det är ju inte så enkelt med hjälm på :-)

Mayflowers BMW fick bryta med en brusten spindelled (generatorhaveri förra gången), riktig otur för dem. Lite senare tappade även Boliden Räjsers BMW E36 tempo och plötsligt var vi trea. I täten låg 4Signs Astra jagad av Skelleftereklams Kadett (sinkad av en miss vid tankning) och samtidigt jagade både Rusteze BMW och Team Tidy Powersports Honda CRX bakifrån. Men de hade flera varv upp till oss och vi började känna att det kan nog bli en pallplats igen.

När Niklas gick ut på sista passet höll han stundtals nästan löjligt lågt tempo men vi coachade i radion så att han höll ungefär jämna steg med Bolidens BMW som rullade långsamt runt banan. Vi insåg att de som jagade oss aldrig skulle kunna köra ikapp utan att det bara handlade om att ta bilen i mål.

Kadetten jagade Astran hårt sista varven men enda gången det var riktigt riktigt nära var ett hjältemodift (övermodigt?) försök på yttern in i "armbågskurvan", vilket slutade med fyra rejält låsta Kadetthjul. Det syns i periferin i slutet av vår film.

I och med 4Signs seger så har de en poäng till godo på oss i totalställningen, och det är tydligt att de kommer att bli svåra även i år om bilen håller hela vägen. Våra bästa varvtider var nu nästan en sekund sämre än förra rejset men vi kom ändå samma antal varv, 125, medan Oplarna körde in på 128. Hade vi haft fullt tempo till slutet så kanske det hade varit 126 för oss men det är ändå ganska tydligt att det är flera bilar som är snabbare än vad vi är.

Men så ska det ju hålla hela vägen också :-) Vi behöver fundera på vilken bil vi ska satsa på till augusti, om vi hinner få nya klar eller om vi ska göra i ordning den här. Kanske är strid på flera fronter det klokaste. Vi vet ju vad den här bilen går för när den fungerar, den nya är ett oprövat kort...

https://youtu.be/lMt2NTNV130

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Facit på frågan om vilken bil vi ska köra blev rätt enkelt, sommar innebär lågfart på skruvande vilket betyder att gamla P10 får fortsätta rulla.

Som vanligt är vi lite långsamma på att sätta igång skruvandet men förra veckan gjorde vi en riktig statuskoll. Motorfästen, downpipe/flexslang, en sprucken drivknutsdamask, koll av bromsbelägg och däck kändes som det vi ska prioritera.

Igår synkade alla fyra kalendrar för ordentligt skruvande.




Bakre motorfästet hade separerat helt. Vi bytte det när växellådan byttes till säsongen 2016, och fyllde det med rutlim. Men det orkade inte längre.

Nu hade vi fått tag på en 2-komponents gjutmassa, men inga nya motorfästen (restade). Så vi gjöt ihop ordentligt med den massan (alla fyra fästen) och så hoppas vi att det fungerar bättre.

Drivknutsdamasken var ett rätt bökigt jobb, vi fick plocka en bättre begagnad från en dålig drivaxel på nya bilen. Oklara instruktioner i mekhandboken också men till slut löste vi demontering och montering. Men framhjulsdrivna bilar är ett straff när man skruvar i dem!

En ny flexdel (avbruten på grund av motorfästet) på avgassystemet, men det börjar vara tunt gods i röret också.

Fästena får härda lite till innan vi återmonterar men annars är det mesta rätt klart inför rejs, 18 augusti kör vi igen.

Nya bilen saknar fortfarande en topp för att vi ska kunna sätta ihop motorn. Det skulle vara skönt att få ihop den så vi kan provköra i år men det börjar kännas lite stressigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Då ska jag sammanfatta rejs nummer 3 för 2018.

Vi startade som nr 13, baserad på vår tredjeplats senast. Men denna gång var det riktigt trångt att ta sig uppåt i fältet, de flesta har höjt tempot och till första bytet tror jag vi var tia. Då hade vi fått släppa både Kadetten och Astran tidigt, de har enormt bra fart i grejerna och duktiga förare.

Primeran kändes "okej" men inte med den där riktiga farten jämfört med de andra. Dessutom började kopplingen slira igen, ett återkommande fenomen. Trots allt klättrade vi några placeringar. När jag gick ut första gången kan vi ha haft plats 7-8 nånting. Jag hade åter lite svårt att hitta rytmen och fick släppa några bilar till slut. Men det gick relativt rent och snyggt utan större misstag.

När det närmade sig slutet hade vi en femteplats, jagade bakifrån men med viss marginal, och samtidigt ett gap upp till Mayflower på fjärde plats. Ett litet hopp tändes när de blev stående med en stop&go sista varven men det räckte inte för att vi skulle ta igen avståndet. I topp var Skelleftereklams Kadett, följd av 4Signs Astra och Tidy Powersports Honda CRX.

Vi behåller ändå andraplatsen totalt men ska vi ha chans att hålla oss topp 3 behövs det bättre resultat framöver.

Känslan att vår bil är långsam är dock delvis en chimär, det är snarare de andra som blivit snabbare. Toppteamen har sänkt sina bästa varvtider med runt 1,5-2 sekunder jämfört med första tävlingen i år, vi har sänkt med 0,2 sekunder. Visserligen är det alla varv som räknas men det ger ändå en indikation. Vi behöver hitta lite tid, förmodligen både i bilen och gubbarna!

Foton finns som vanligt på http://calemotorfoto.blogspot.com/2018/08/sdc-5000-18-augusti-deltavli . . . .

Något smakprov:





Med den slirande kopplingen i åtanke tog vi ned växellådan redan måndag efter rejs. Egentligen ser det inte ut att ha slirat så hårt, men...



...lamellen är sprucken i centrum! Två av fyra "ben" har separerat helt, ett tredje har synliga sprickor. Det gör väl knappast att det slirar, snarare är det kanske värmen från slirandet som dödat lamellen. Tryckplattan har också två-tre fingrar som ser skumma ut. De här grejerna är Valeo, inte direkt premium men inte heller det sämsta känns det som?

Nu blir det Sachs-kopplingen vi köpt till P11 som monteras, så hoppas vi att den orkar mer.



Vårt limmade motorfäste har också givit upp så det behövs en bättre lösning där också.

Till sist har även vårt andra set ST43 gjort sitt. Två uppsättningar har nu gått 8 tävlingar, rätt okej.



Tyvärr har vi inga fler så det blir Ferodo DS 1.11 de sista tävlingarna. De funkade rätt okej säsongen 2016 så jag tror det ska duga de två rejs som är kvar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Glöm inte att shimsa in kopplingen. Det kan göra underverk på trycket just där den ligger an!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jo...jag vet. Tyvärr har vi inte haft möjlighet att göra det på den här, vi saknar rigg för att kunna provtrycka.

Jag tycker inte att det borde behövas i en standardbil heller men till P11:an är det väl läge att vara lite mer noga. Vi lever ju fortfarande i illusionen att vi har gott om tid när vi bygger ihop den bilen kommande vinter

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi försöker väl komma ikapp lite med rapporteringen, och betar av rejs nummer 4, som gick av stapeln 1 september.

Med ny koppling och stummade infästningar för främre subframen så hade vi hyfsat goda förhoppningar. Jag körde in bromsbeläggen på fredag kväll och då kändes bilen rätt bra.

En femte plats senast gjorde att vi stod som nummer 11 vid start, och vi hade några snabba bilar framför oss som vi tänkte försöka hänga på upp genom fältet. Det gick ganska bra och vi tog in ett antal placeringar medan Björnligans BMW försvann i täten. De startade först, har en snabb bil men fick också lite hjälp av gulflagg som hängdes ut efter att de passerat.

Vid första bytet kunde vår startman rapportera att framvagnen kändes mycket mer stabil och att kopplingen gjort stor skillnad. Den gamla har nog slirat mer än man kan tro - nästan så jag undrar om den varit felaktigt justerad?

Mitt första pass gick rätt okej och vi låg runt tredje-fjärde plats ungefär. Men tävlingen blev lite upphackad av gula flaggor och rätt många stop&go för välta tunnor - tunnor som var lite väl lätta att tippa i blåsten.

När jag gick ut på andra passet, efter tankning, hamnade jag bakom två lite långsammare bilar och hade svårt att komma förbi. Det gjorde i sin tur att jag blev upphunnen av två snabbare BMW, och blev rätt pressad. Jag släppte förbi bilarna bakom och tänkte att bilarna som bromsade mig lite skulle ge mig samma typ av lucka - men så blev det inte. Nu ska man ju rejsa om placeringar men här var det varvning så jag kände mig lite låst. När jag till slut kom förbi tappade jag fokuset för ett ögonblick i snabbaste chikanen och missade utgången.

Det blev en snurrning i full fart, en tunna i vänster bakdörr och en tur på gräset. Tur att det inte högg fast. Väl uppe på banan vibrerade bilen starkt och bakdörren stod öppen så det var bara att vika in i depå.

Vi rensade hjulen från gräs och försökte spänna fast dörren, för att få ut bilen igen. Men det blev ändå ett extra stopp för att få dit ett stabilare spännband. Nu hade vi halkat ned till åttonde plats och chanserna att köra in placeringar kändes rätt små.

I mål var vi åtta och jag var rätt besviken på min miss - det känns surt att sumpa placeringarna för teamet på en klantig miss.

Tätstriden var desto mer spännande, det stod åter mellan de två Oplarna, Skelleftereklam i sin Kadett, jagade av 4Signs Astra. På näst sista varvet, mitt emot depån, såg det ut som Astran gjorde en klassisk "rallycrossvändning" av Kadetten som snurrade. En stop&go på Astran och segern gick till Skelleftereklam.

I efterhand kan man på lite video se att det inte var så illa som det såg ut, Kadetten får en sladd, med retursladd, och på väg tillbaka in i spåret slår bakdelen ihop med Astrans front. Det är inte lönt att diskutera mer än att konstatera att det var ingen "avkörningsmanöver" i alla fall.







I skrivande stund är finalen körd men den rapporten kommer lite senare, tror jag bestämt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag glömde fixa rapporten från finalen 2018.

Inför det rejset hade vi fixat till lite fräschare dörrar, så mycket mer gjordes inte egentligen.

Finalen började som ett wet race och egentligen tog vi det ganska lugnt. Vi var med hyfsat nära täten men inte i topp riktigt. Innan tävlingen hade vi räknat lite och kommit fram till att vi skulle kunna ta en andraplats i serien om allt gick vår väg och inget gick någon annans väg, men att det skulle vara mer troligt att sikta på en tredjeplats. För att nå den handlade det egentligen mest om att vara före "rätt" team men framförallt komma i mål.

I stintet efter mitt första råkade vi ut för en påkörning bakifrån, föraren rapporterade in det så vi var redo med silvertejp och ståltråd när han kom in. Men på vår bil syntes inget alls...värre för Colten som körde på oss, den blev stående med trasig oljekylare.




Vi fortsatte rulla på runt placering 4-5 nånstans, och insåg rätt fort att det inte skulle gå att göra något åt de två Oplarna i topp. När jag gick ut på mitt sista stint kändes det som att om vi bara höll takten någorlunda och tog bilen i mål skulle vi säkra tredjeplatsen.

Då gick bromspedalen i botten.

Jag kunde precis missa Skelleftereklams Kadett som jag just släppt förbi, men det blev en tur på gräset. Med ordentlig pumpning så fanns det bromsar men inte så mycket...så det blev till att ta det lite försiktigt runt banan. Nu gick det inte så fantastisk mycket långsammare än när det var blött så vi lyckades ändå hålla undan.

Istället var det tätstriden som blev riktigt spännande. Kadett och Astra följdes åt, de två teamen som också fajtades om totalsegern. 4Signs Astra hade ledningen, Skelleftereklams Kadett jagade - alltså omvänd situation mot förra tävlingen. I chikanen efter vändningen på sista varvet kom Kadettens attack - det blev kontakt, Astran snurrade (utan att träffa barriären) och Kadetten var först över mållinjen.

Men tävlingsledningens dom blev en bestraffning av Kadetten, vilket betydde att 4Sign tog segern. Det skiljde 1 poäng i sammanställningen...

Vår film ligger här:
https://youtu.be/GJAw9ji9e0E

Summering av säsongen 2018 för team Norrsken Metall är ett stort tummen upp. Första segern, bra totalresultat och egentligen inte så mycket skruvande heller. Vi har kört 20 st tävlingar sedan 2015 med bilen, nånstans runt 640 mils rejskörning. En växellåda, två kopplingar, lite bromsbelägg och en del plåt har gått åt. Rätt OK facit för en 20000-milabil.

Men trots det så blev inriktningen inför 2019 att få igång den nya bilen, P11. Vi kände oss redo att ta ett litet steg framåt och karossen började väl vara rätt trött i kanterna. Det blir väl mest rättvisande med en ny tråd för P11...

Vi behåller denna tills vidare, tanken är väl att fixa bromsar och uppdatera buren vad det lider. En reservbil är inte fel, och kanske finns det en yngre generation som knackar på dörren...





Nästan alla team snurrade i den kurvan :-)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Roligt med dina rejsrapporter, lycka till med kommande säsong thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

gasekke skrev:
Roligt med dina rejsrapporter, lycka till med kommande säsong thumbs up

Dito på båda punkter thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Magnus Thomé skrev:
gasekke skrev:
Roligt med dina rejsrapporter, lycka till med kommande säsong thumbs up

Dito på båda punkter thumbs up


+1

_________________
Matthias Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack, trevligt att det uppskattas :-) Jag har insett att det är ett bra stöd för minnet också...att skriva vad som egentligen hände.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande