Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vekt...samma dimensioner som hållt på Caprin i alla år så jag tro nog att något annat är orsaken.

Det filmades en del med drönare också, riktigt läckert!

https://youtu.be/paeObttEp-c

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Skulle nog gissa på att nån tidigare ägare har haft vanan att dra åt lite för hårt varje hjulskifte, brukar ju krävas en del för att dom ska gå av bara så där annars.

Har sett endel skumma brott genom åren och sällan man lyckas lista ut orsaken tyvärr.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Damen som ägde bilen innan (sedan den var ny) har haft hjälp av någon att meka och en "reparationer" var ganska tveksamma så jag skulle inte bli förvånad om man dragit med helt fel moment. Jag fick knappt loss hjulen när vi skulle göra i ordning bilen i vintras vilket väl tyder på det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



therealpinto skrev:
Damen som ägde bilen innan (sedan den var ny) har haft hjälp av någon att meka och en "reparationer" var ganska tveksamma så jag skulle inte bli förvånad om man dragit med helt fel moment. Jag fick knappt loss hjulen när vi skulle göra i ordning bilen i vintras vilket väl tyder på det.
Det är väl ingen skillnad från hjul monterade av vilken däckverkstad som helst med 900Nm muttterknack.

Men det finns ju de med momentbegränsing också...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Efter säsongen har bilen stått och mognat en del.

I höstas passade vi på att hämta lite plåtdelar (framskärmar och dörrar) från en hyfsat P10 på skroten, fantastiskt förutseende att skruva med sånt innan snön kom, för en gångs skull.

Vi har också lagt upp någon sorts plan för justeringar och uppdateringar på bilen. Det är inte så stora saker, vi ska ta tag i ABS-systemet som inte fungerar (vi tar nog bort det), fixa ett lättare batteri och jobba på att underlätta förarbytena. Men det viktigaste är förstås att sätta in en fungerande växellåda, fräscha motorfästen och nya hjulskruvar då.

Hjulskruvarna är fixade, och häromdagen hämtade vi en donatorbil för växellåda...



Det är en vanlig 2.0 (115 hk) men grejerna ska väl funka ändå får vi hoppas. Planen är att spara lös plåt, motor och hjulupphängningar för eventuella plötsliga reparationsbehov.

En kvälls skruvande senare:



Vi har också en plan om att gå upp till 16" eller 17" hjul för att få lite styvare däckssida men eftersom reglementet fortfarande är lite oklart (enhetsdäck i någon form, eller inte) så måste vi nog avvakta lite.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Tommy^_
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 38



Kul tråd! Ser ut att vara riktigt kul för pengarna

Ett tips är att spara på drivaxlar! Har vridit av två st på primera gt. En vid en hård start och en vid en nedväxling. Konstigt nog så klarade drivaxlarna i min sunny gti -93 mycket våld och gick aldrig av.

_________________
//Tommy Fredriksson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Drivaxlarna verkar vara en svag punkt, det är väl gummibiten som ska vara vibrationsdämpare eller nåt som gör att de rostar av? Jag har sett minst en bil på skroten med trasig drivaxel just där. Så de ska vi spara från reservdelsbilen.

Igår fick vi till sist tid att slita ut motor och låda ur den. Nu är det ju snart bara en månad (!) till premiären så det gäller att sätta fart och kanske begränsa insatserna lite...

Vi lovade också oss själva att nästa rejsbil blir bakhjulsdriven. Det är inte kul att skruva framhjulsdrift för oss som aldrig egentligen gjort det förut.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Eftersom tre av fyra i teamet är vintercampare med husvagn på säsongsplats är det en utmaning att få loss tid på vårvintern. Men vi hittade faktiskt en söndag för ett tag sedan när vi skulle kunna hinna lyfta i lådan från donatorbilen.

Som sagt, vi är rätt kass på att meka framhjulsdrivet men gamla lådan kom ned till slut. Kopplingen såg väl sådär rolig ut...




Vi hade förberett med en ny, så det var ju bra.

Vi hade inget bra centreringsverktyg till lamellen, men tejpade lite på en förlängare. Utan pilotlager i veven är det ändå lite svårt att få det bra. Men det brukar ju gå att få ihop.

Färdigt för återmontering...



Men innan dess, lite nya fästen till motor och låda. Tre av fyra gick bra att köpa, det fjärde var antingen restat eller snordyrt. Men vi preppar alla fästen med rutlim...de gamla var ordentligt dåliga. Säkert en anledning till att växlarna började ryckas ur.





Men nu var det hopplöst att få upp lådan. Den ville inte in sista biten. Vi centrerade om lamellen, flera gånger.

Till sist såg vi...



Styrstift i både låda och motor på samma ställe funkar illa. Men nu var det hockeyfinal så vi tog några timmars paus. Men efter den så kom lådan på plats.

Det är lite småfix kvar där, men snart kan vi faktiskt provköra. Första rejset är 21 maj så det börjar vara läge att få klart. Vi ska montera tillbaka höger framskärm och fixa en del andra saker också, bland annat bromskylning och helst 17" hjul - däcken är beställda. Men inga fälgar än...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Bara 1,5 vecka kvar till rejs, nu är det nog dags att sätta fart!

Igår kväll kom vi många steg framåt.



Uppstartat, med fräsch olja i motor och låda. Den skarpögde ser också ett litet batteri...




Biltemas kralligaste Lithium-jonbatteri. Det är läskigt lätt (runt 1 kg) och verkar faktiskt funka. Det startade Primeran utan bekymmer ett par gånger, ingen mattning alls märktes.




Vi skruvade dit nya ratten (295 mm...) och nya backspeglar. Höger framskärm är bytt, och lackad. Kvar att göra innan rejs är att byta lite bromsbelägg och skivor, och en del mindre pyssel. Ja, förutom de lite större planerna med ändrad bromsbalans men det läggs nog på hyllan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Hur fungerer det der Lithium batteriet?

Enligt manualen må det laddes i "OFF" tilstand.

Har ni tänkt at anvende bilens generator? Da er det et problem at ladde på batteriet.....

Om ni inte har chans at teste det, da skulle jeg ville bytte batteriet med et vanligt til forste tävlingen.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi vet inte hur det fungerar än.

Instruktionerna säger att det ska laddas i läge "off" men då "hittar" inte laddaren (Biltemas Li-laddare) batteriet så jag undrar om den instruktionen är korrekt. Jag laddade upp det med laddare i läge "on" innan vi provstartade bilen och det verkade funka.

Nu har vi bara provat att starta bilen ett par-tre gånger men det har fungerat. Generatorn lägger ut runt 14V när vi mätte nu vilket bör funka för att ladda batteriet som jag förstått saken.

Innan jag köpte försökte jag leta rätt på info om att ladda den här typen av batteri med bilgenerator. All info jag hittade säger att det ska funka bara spänningen från generatorn är tillräcklig.

Kollar man på andra liknande batterier som erbjuds till exempelvis rally så hittar jag ingen info om speciell generator. Rallyshops batteri ser till och med ut att vara av samma typ som Biltemas;
http://rallyshop.se/produkt/Litiumbatteri

Vi har en shakedown på fredag kväll, vi får väl se hur det funkar då. Men det är ju obeprövat...vi kommer att rigga så det fort går att ställa dit ett annat batteri om det skulle behövas.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



ska bli intressant att se jag har övervägt samma till min formelbil då mitt nuvarande gula optima väger minst 5ggr mer än ett sånt batteri, men inte vetat hur det funkar med laddning av generator

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



therealpinto skrev:
Uppstartat, med fräsch olja i motor och låda. Den skarpögde ser också ett litet batteri...

Biltemas kralligaste Lithium-jonbatteri. Det är läskigt lätt (runt 1 kg) och verkar faktiskt funka. Det startade Primeran utan bekymmer ett par gånger, ingen mattning alls märktes.[/img]


Blir mycket intressant att höra hur det fungerar under racet. Finns ju många mysiga kilon att spara med ett Litiumbatteri. Dessutom är ett sådan batteri så lätt att det blir meningslöst att flytta det bakåt i bilen vilket också sparar vikt pga kortare kablar. Så återkom gärna med en rapport, många är nog nyfikna på detta thumbs up

Med ett 1.5kg litiumbatteri fick jag fram att jag kunde spara 11kg mot ett normalt 42Ah blybatteri. Med ett 1kg batteri och utan att flytta batteriet blir det 10kg i besparing mot ett normalt 42Ah bilbatteri (många bilar har större batterier än så)

Borde fungera då det är väldigt lite i en racebil som drar ström, dessutom kan ett Litiumbatteri leverera väldigt hög startström. Har provat Li-Jon starthjälp och det fungerar aldeles utmärkt, trots en ytterst blygsam batterikapacitet. Har startat en 496 kubiktums båtmotor eller en Viper V10a utan problem trots att blybatteriet har varit så urladdat att inte ens startmotorn har gått runt med en sån här http://shop.antigravitybatteries.com/micro-start-xp-10/

Är min tanke att köra litiumbatteri och ha en extern starthjälp ifall det skulle bli problem.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Lycka till i helgen
Alle satte in ett Lithium batteri i sin cosworth, lämnade laddaren i (balansladdare?) och startade bilen.
Brann ihop efter en liten stund bara, kan vara nåt att tänka på iaf.

https://lh3.googleusercontent.com/SnF2TRh9kXIiOf2gkWgRpDSEBEXQmdJsz8AL . . . .

_________________
Mattias Holmgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det kanske inte är bra att köra laddare och bilen samtidigt?

Vi har nu startat och kört några varv på gården, än så länge funkar det bra. Peppar peppar... Samtidigt så ger väl detta batteri full kräm tills det dör typ.

Men jag kan inte undgå att tänka att en motorcykel eller gräsklippartraktor med generator borde lasta batteriet på ungefär samma sätt som en bil. Funkar det där, borde det funka i bilen också?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Jag stoppade i biltemas näst minsta lithium-batteri för motorcyklar i min hoj (den har samma typ av laddsystem som en bil); det har funkat över förväntan... Bytte 14Ah blybatteri mot 2.4Ah lithium-batteri och den startare lättare än någonsin förr... Jag har inte hunnit använda den så mycket, men en dag på Gelleråsen samt tre-fyra turer på vägarna i Södermanland har den fixat utan problem... Ska bli spännande att se hur det överlever laddsystemet på hojen som överladdar en smula ibland (något över 15V vid 7000rpm och tända lampor...)...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Första rejset 2016 är nu klart. Snabbrapporten, det gick rätt bra och batteriet funkade i 4 timmar :-)

Vi lottades till nr 11 på gridden av 12 bilar, så, det var rätt långt fram till täten. Efter en hyfsat start var vi uppe runt plats 6-7 efter första stintet. Vi gick ut med rätt lågt däcktryck och bilen var lite hal i början men med temp i däcken funkade det bättre. Tajt racing igen där Forsman i sin Cittra stack ut lite - bra startposition och vass förstachaufför gjorde att de kunde rycka en aning.

Jag gick ut som förare nummer tre igen och vi lyckades faktiskt med ett snabbt förarbyte så vi vann en placering, och kom ut just före Mayflowers 320. Den är riktigt, riktigt snabb och jag var hårt uppvaktad bakifrån hela tiden. Tyvärr blev det lite närkontakt när vi skulle om TCRs Celica men ingen tappade speciellt på det, vi fick en lite sargad fälg, en bucklad högerskärm (den vi just bytt!) och de fick lite plåtjobb. Mest mitt fel tyvärr...

Något varv senare kunde jag inte hålla tätt utan Mayflower tog sig förbi.

Så här fortsatte det, vi klättrade lite uppåt tack vare andra team med problem och när det närmade sig slutet var vi femma. Vi fem första var alla på samma varv, och så hade vi cirka 2 varv ned till Puma Racing.

Men nu började matematikövningarna. Reglerna säger ju max 10 varv per förare, sedan byte. Skulle det krävas ett sista förarbyte, med bara enstaka minut kvar? Vi hade bytt samtidigt som bland andra Mayflower senast och visste att vi skulle ha samma läge som dem. Våra beräkningar sade att vi skulle behöva byta, men vi bestämde oss för att se om de andra gick in. I så fall skulle vi följa, med 2 varvs marginal nedåt ville vi inte chansa på en bestraffning.

Därför gjorde vi och 2-3 andra team ett sista förarbyte i praktiken samtidigt som målflaggan föll. Ett team bytte inte, Nordtrade, utan knep flaggan först av alla. Vi var femma i mål.

Men när resultatlistan presenterades var vi fyra, Nordtrade femma och Forsman i topp? Tidtagningslistan visade att Nordtrade en bra bit in i racet kört 14 varv innan förarbyte (det syns ju på varvtiderna om man varit i depå), och fick därför en bestraffning.

Ingen förstod riktigt hur de kan ha missat ett byte så grovt men tidtagningen och domarna bestämmer ju.

Så en fjärdeplats i första rejset, det är ett bra resultat. Vi upplever dock att det saknas lite hastighet i bilen. Kanske för att vi körde på samma set däck som sista tävlingen förra året, kanske för att vi är rattrostiga, kanske för att andra team har underhållit bilen bättre i vinter?

Nåja, vi tror att vi ska kunna krama ur ett torrt rejs till ur detta set. I så fall är Yokohamorna ändå prisvärda, om man kör tre rejs på samma uppsättning.

Batteriet funkade som sagt bra hela tävlingen men en egenhet är att det slår ifrån om man lämnar tändningen på ett par minuter. Fel på batteriet eller nån sorts "feature"? Svårt att säga, hinner vi kör vi nog en reklamation ändå. Men som sagt, så länge motorn går är det inga problem och laddning verkar det ta emot också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag klippte ihop några filmsnuttar från första halvan av rejset också. Om nu någon tycker det är intressant att se rejsing :-)

https://youtu.be/VJLkcNtWC90

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Lite spännande delvis

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ja, och vi skulle haft kamera bakåt så hade vi haft någon dryg halvtimmes fajt att lägga ut. Det märks ju inte på denna film att det legat en BMW eller Saab i bakre stötfångaren hela stintet :-)

Jag har sagt det förut men jag tycker det är rätt fantastiskt att fem helt olika femtusenkronorsbilar kan ligga på samma varv efter fyra timmar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Igår kväll gjorde vi veckans mekinsats, inför helgens tävling.

När vi lastade bilen kändes det som bromsarna låg på och nu satt båda oken fram fast. Glidpinnarna är okej men kolvarna fastnar. Vi bytte ett ok (till ett begagnat) till förra tävlingen och nu fick vi plocka från reservdelsbilen på gården. Nya ok beställs snarast...

Vi har också fått 17" fälgar och däck, fortfarande Yokohama AD08R men nu 205/45-17. Synd att de inte finns i 205/40-17 som skulle passa vår bil lite bättre men nu blir det så här. De fick "nästan" plats också, lite justeringar för att det inte ska ta i nånstans bara.

Nästa rejs är som sagt på lördag och det ska bli intressant att testa nya hjulen. För övrigt tycker jag att däcken håller bra nu, det set 205/50-15 som vi körde på senast har gått två tävlingar, vi roterade och satte bakdäcken fram senast. Men det skulle med all sannolikhet gå att köra ett rejs till (4 timmar) på samma uppsättning, bara det är torrt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande