Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Colt Ralliart 2009
1 besök senaste veckan (3984 totalt)
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Hej.

"Long time listener, first time caller" som det heter. Inspirerad av den här tråden tänkte jag skriva ett par rader om min nyinköpta leksak.

Bilen är som rubriken antyder en Mitsubishi Colt Ralliart från 2009 med alla bilförsäljarflosklerna - svensksåld, en ägare, full servicebok. Drygt 12000 mil och helt oskruvad.

Planen för bilen är att till en början använda den som andrabil och fixa eventuella problem under tiden. Framåt våren kommer jag i första hand att förbättra väghållningen och eventuellt optimera motorn för lite mer effekt för att kunna komma ut och leka på bana.

Bilsten B14 finns till Colt mk6, men jag är osäker på om det är en sådan jag har. Det står Z30 i registreringsbeviset, och så vitt jag kan utröna är det då en faceliftad mk7. Utbudet till dessa verkar något sämre, i alla fall om man vill ha bolt on.

För optimeringen väger jag mellan ECUTek och något som kallas Rallitronic. Fördelen med den första är att den kan anpassas specifikt efter min bil, medan den andra verkar vara ett piggybacksystem av något slag. ECUTek steg 1 ger 180 hk och 250 Nm, Rallitronic ger 185 hk och 255 Nm. Priserna är ungefär de samma för bägge alternativen. Motorn, 4G15T, har använts i en speciell utgåva av Ralliart med 197 hk, så jag gissar att 180 hk är ganska safe.

Ett par saker måste åtgärdas innan några förbättringar blir aktuella, dock. Dels känns styrningen ganska tung (vilket mycket väl kan vara med flit från Mitsubishis sida, det vet jag inte), dels tar handbromsen uselt och dels låter det som att det läcker någonstans från tryckrören till turbon. Eventuellt är grenröret otätt också.

Bilder kommer.

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Kosta på dig att mappa den på riktigt istället, tror det är värt pengarna.

Är det OpenECU i den som i Evo/Subaru tro ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Papi

Här sen Okt 2016
Inlägg: 19



Ta bilen till JRM i Södertälje. Joakim har tävlat i Timeattack med precis en sådan bil och Marcus tävlar med en 3-dörrars CZT idag (samma drivlina). Grymt duktiga på dessa bilar, inga problem att nå 250hp på E85 på oöppnad maskin. JRM har färdiga "paket" för dessa

_________________
Anton Eriksson
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
GluffiS skrev:
Är det OpenECU i den som i Evo/Subaru tro ?


Så vitt jag kan förstå är det det. Så i teorin är det full möjligt att modifiera tabellen för wastegatens dutycycle själv med en relativt billig kabel, men jag känner mig inte riktigt bekväm med det om jag ska vara ärlig.

Papi skrev:
Ta bilen till JRM i Södertälje. Joakim har tävlat i Timeattack med precis en sådan bil och Marcus tävlar med en 3-dörrars CZT idag (samma drivlina). Grymt duktiga på dessa bilar, inga problem att nå 250hp på E85 på oöppnad maskin. JRM har färdiga "paket" för dessa


Tack för tipset. Har kollat på JRMs paket och de ser lockande ut. Jag kommer nog dock låta Japtuning titta på det, då de också erbjuder ECUTek precis som JRM och dessutom finns i närheten.

En annan grej jag har funderat på är fälgar. Bilen kommer gå första vintern som bruksbil och jag skulle vilja ha klassiska vita "rallyfälgar" i storlek 16x6,5". Jag har letat men inte hittat, så om någon har några tips är de varmt välkomna

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



pjocke skrev:
GluffiS skrev:
Är det OpenECU i den som i Evo/Subaru tro ?


Så vitt jag kan förstå är det det. Så i teorin är det full möjligt att modifiera tabellen för wastegatens dutycycle själv med en relativt billig kabel, men jag känner mig inte riktigt bekväm med det om jag ska vara ärlig.


En annan grej jag har funderat på är fälgar. Bilen kommer gå första vintern som bruksbil och jag skulle vilja ha klassiska vita "rallyfälgar" i storlek 16x6,5". Jag har letat men inte hittat, så om någon har några tips är de varmt välkomna



Det kan vara ide att bara köpa Tactrix kabeln och slanga hem EvoScan, åtminstone kan du få loggning och lite sånt vid behov. Klart värt pengarna oavsett. EcuTek brukar väl låsa boxen tror jag, men Japtuning brukar veta vad dom sysslar med

Du letar nog efter Compomotive MO5/6 eller liknande. Mocomp.se är svenska återförsäljaren, bara handla.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Papi

Här sen Okt 2016
Inlägg: 19



Ingen uppfattning om japtuning, men säkert duktiga de med. Har haft mina coltar hos JRM och är mycket nöjd med dem. Rörande fälgar så rymmer du bredare än 6,5". Skulle råda dig att köpa Rota Slipstream så har du lättviktsfälgar till bana sedan och troligtvis den design du söker. Dessa finns i 4x114,3

_________________
Anton Eriksson
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Papi skrev:
Rörande fälgar så rymmer du bredare än 6,5". Skulle råda dig att köpa Rota Slipstream så har du lättviktsfälgar till bana sedan och troligtvis den design du söker. Dessa finns i 4x114,3


Har du någon koll på hur mycket bredare? Hittar 16x7" med ET45 som då sticker in 5 mm längre i hjulhuset. Vid 7" bredd ger ET40 samma "instick" (ännu en tråd på det ämnet? ) som original, och då finns det lite att välja på. Kanske lättare att börja med att hitta en passande (R-)däckdimension och utgå från det än tvärt om.

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fundera inte så mycket på uppdateringar.
Se till att kolla bromsar, olja i motor o växellåda mm.
Och sen ut och åka bana.

R-däck är inget måste, justa gatdäck funkar också.

ps
Snabbast vinner inte, bredast leende vinner på banträffar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Papi

Här sen Okt 2016
Inlägg: 19



16x8 har jag sett de som kör, kan inte svara för vilket ET dock. Finns även de som rullar på bredare och 255:or har jag för mig, men då är du utanför hjulhusen. Om du fick med original Ralliart-fälgarna så kör på dem, de är snygga tycker jag. Bromsarna i grund är fullt tillräckliga, bra belägg så är du kittad. Vill man petat på lite mer till låg kostnad så kan du ta framskivor (måste borras om från 5x114 till 4x114) och ok-hållare från Outlander turbo samt ok från Evo 1-3, allt bolt on. Sänkt den med HR-fjädrar och byt ut bussningar till superpros grejer så är gocarten klar

_________________
Anton Eriksson
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Papi skrev:
16x8 har jag sett de som kör, kan inte svara för vilket ET dock. Finns även de som rullar på bredare och 255:or har jag för mig, men då är du utanför hjulhusen. Om du fick med original Ralliart-fälgarna så kör på dem, de är snygga tycker jag. Bromsarna i grund är fullt tillräckliga, bra belägg så är du kittad. Vill man petat på lite mer till låg kostnad så kan du ta framskivor (måste borras om från 5x114 till 4x114) och ok-hållare från Outlander turbo samt ok från Evo 1-3, allt bolt on. Sänkt den med HR-fjädrar och byt ut bussningar till superpros grejer så är gocarten klar


Det är inte bara ta Evo 1-3 skivor ? Har inte exakt koll på dimensioner för,

Rimligt är väl att byta hela fjäderben och inte bara fjädrar så allt matchar skapligt ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Papi

Här sen Okt 2016
Inlägg: 19



Outlandern har större skivor, 295mm

_________________
Anton Eriksson
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
fuling skrev:
Se till att kolla bromsar, olja i motor o växellåda mm.
Och sen ut och åka bana.


Ja, det var kanske det vettigaste tipset egentligen. Jag ska boka in oljeservice, byta luftfilter och bromsvätska samt belägg, så tar jag uppgraderingarna i ett senare skede. Jag vet ju inte ens om jag kommer tycka det är roligt att köra bana...

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



pjocke skrev:
Jag vet ju inte ens om jag kommer tycka det är roligt att köra bana...
Det finns de som laddar väldigt hårt innan de kommit ut för att sen inse att de blir åksjuka, så att testa med låg tröskel är inte fel.
Hemska tanke om det finns saker som fungerar utan mods

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hemska tanke om det finns saker som fungerar utan mods


Som professionell materialist är det jävligt lätt att gå händelserna i förväg. Det är nog ingen dum idé att låta uppgraderingarna stå till sidan för lite hederlig kärlek. Motorolja, växellådsolja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, belägg och skivor känns som en bra start. Yellowstuff och ventilerade skivor från EBC var inte så värst dyrt, kanske kan vara vettigt.

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



pjocke skrev:
Yellowstuff och ventilerade skivor från EBC var inte så värst dyrt, kanske kan vara vettigt.
Nja, just EBCs belägg finns det gott om blandade erfarenheter av. Mycket reklam, god tillgänglighet och lågt pris. Efter användning är det få som anser att de är prisvärda för deras bruk (förvandling till grillkol på en dag är inte ovanligt).
Jag skulle hellre testa fabriksoriginal om det kan tros hålla emot ett tag (beror ju på vad original är avsedda för).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Nja, just EBCs belägg finns det gott om blandade erfarenheter av. Mycket reklam, god tillgänglighet och lågt pris. Efter användning är det få som anser att de är prisvärda för deras bruk (förvandling till grillkol på en dag är inte ovanligt).


Åhå. Ska man passa sig för deras skivor då också kanske?

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Enkla billiga i stål utan tjafs. Bara de inte slår sig så kan det vara nära vad som helst.

Belägg, skivor och däck är ju förbrukningsartiklar så friska standardsaker räcker långt som en första omgång (däck är ju iofs skoj om de ger några varv som liknar varandra ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417



Jag har kört en del bana och konbana med min Ralliart.
Kör på följande recept:
HR sänkfjädrar
HR spacers (B+15 F+5)
EBC "borrade" och slitsade skivor
RBF600 bromsvätska (byts ofta)

Allt annat original. Jag anser att detta är fullt tillräckligt för att ha roligt på både bana och konbana, så modifiera inte ihjäl dig.
Spacers och skivorna skulle ja säga enkom är ditsatta av estetiska skäl, det tillför inget positivt körmässigt (skivorna köptes från en skrot i UK så de kostade mindre än biltema).
Är inte helt säker på att fjädrarna gör någon större skillnad de heller...

Glöm inte att koppla ur antispinn och antisladd annars kommer bilen bete sig lite oberäkneligt...
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
595 RS-R eller AD08R? Båda finns i originaldimension 205/45R16. Jag får 1,7 st 595 för 1 st AD08R, och det är ju inte helt oväsentligt. Ett ännu billigare alternativ kanske kan vara Nankang Sportnex NS-2R? Bilen kommer bruksas, så det är också en aspekt. Både 595 och NS-2R verkar vara ganska hala på vått underlag medan AD08R sägs vara bättre, så det kanske är lika bra att gå på det direkt. Tack för ordet.

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Nä, det blev ingen banåkarbil av denna. Nu till salu.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1566536#1566536

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Colt Ralliart 2009
1 besök senaste veckan (3984 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande