Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 80, 81, 82   >>
21 besök idag (552208 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Benny Steen skrev:
Tar man bort temostaten är det en plan yta som man skulle kunna skruva fast en platta med röransluting på.

Jag får fundera lite på hur jag skall dra om kylslangar och var sätta temostaten så kylningen blir korrekt.

Precis så har jag gjort på min Zetec motor och det funkar thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Tack för bilderna Benny, intressant att se skillnaderna mellan modellerna!

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Om jag förstår rätt så passar bara 164TS-bröstkåpan och 164TS-tråget ihop, de bygger lite mindre framåt och därför får inte 164TS-remskivan plats på en 75TS.
Man måste byta bröstkåpa om man vill ha 116- eller 105-tråg på sin 164TS-motor, eller ???

Är det hål i veven för en styrning till växellådsaxeln ?? Diameter i så fall ??

Mycket bra bilder thumbs up

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



pastaracing skrev:
Om jag förstår rätt så passar bara 164TS-bröstkåpan och 164TS-tråget ihop, de bygger lite mindre framåt och därför får inte 164TS-remskivan plats på en 75TS.
Man måste byta bröstkåpa om man vill ha 116- eller 105-tråg på sin 164TS-motor, eller ???

Är det hål i veven för en styrning till växellådsaxeln ?? Diameter i så fall ??

Mycket bra bilder thumbs up


korrekt, 164remskiva passar inte rakt av. Men det funkar kapa med en bågfil/vinkelslip.


nej,tråget passar fram och tillbaka både på 164/75 motorerna. Men däremot passar inte 164 tråget i en 116 bil. Det tar i kuggstången.


Man kan däremot svetsa om det som Jens roos gjort



164 tråget är nog en smula bättre då det har finurligare oljefälla.

Om man INTE har tillgång till 75 TS motor att plocka från
och utgår från:

164 mk2 - Behåll både vattenpump, bröstkåpa, oljepump orginal och svetsa om tråget. då funkar orginal remskivor, generatorer osv.

164 mk1 - förutom ovan . sätt en pegga 205 gti fördelare på bakre fördelaren, eller byt motorstyret, eller kör bara på en hälften av stiften :-)




Hålet i veven finns där. Och min gissning är att det exakt samma storlek som 105 serie bertone 2000 har, finns en orginal bronsbussning man skall använda. Den passar både i TS (vissa tidiga) och nordmotorer.

Den bussningen behövs bara om man skall sätta motorn i en bil med vxlådan fram som 105 serien.

Angående 164 motor i 105 serien, nja, 105 tråget passar ju rakt av på 75 ts. (med orginal bröstkåpa) så det borde funka även på en 164 TS. men där har jag inte provat själv Men jag har ett löst 105 tråg på hyllan och kan kolla lite.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Vore enklare för mig om ni skriver vilka motor ni tänkt stoppa i vilka bilar ;-) har inte riktigt begripit det ännu.

Jag har både en bertonecupé (som haft en 75 ts motor) och en race 75 TS (Med hybrid 164/75 motor) i garaget.

Plus alla motorvarianter på TS (75, 164 mk1, mk2 ) motorer stående antingen ihop eller kompletta.


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Jag har en Bertonecoupé med 75TS motor i som jag tänkte behålla.
Ville bara räta ut några frågetecken.
Tänkte bygga om till fördelarlöst med hjälp av ett 164TS Mk2(Super heter dom) sprut och då var det bra att se hur drivningen såg ut till fördelare/pump.
Remhjulsbilderna var också intressanta, där vill jag nog också utveckla.
Detta har dock fått mig att tveka både en och två gånger på uppgraderingen: Länk

Är dessutom lite trött på markfrigången vid tråget, kanske går att lösa med en nyare oljepump och omsvetsat tråg.

Blev ett enormt bra referensbibliotek med utmärkta bilder och förklaringar.
Tack för det.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



164 ts mk2 är väl samma maskin som 155 ts eller ??

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



pastaracing skrev:
Jag har en Bertonecoupé med 75TS motor i som jag tänkte behålla.
Ville bara räta ut några frågetecken.
Tänkte bygga om till fördelarlöst med hjälp av ett 164TS Mk2(Super heter dom) sprut och då var det bra att se hur drivningen såg ut till fördelare/pump.
Remhjulsbilderna var också intressanta, där vill jag nog också utveckla.
Detta har dock fått mig att tveka både en och två gånger på uppgraderingen: Länk

Är dessutom lite trött på markfrigången vid tråget, kanske går att lösa med en nyare oljepump och omsvetsat tråg.

Blev ett enormt bra referensbibliotek med utmärkta bilder och förklaringar.
Tack för det.


Länken där var omfattande... tog hela fm att läsa igenom :-) Är det insugskammen förställning du funderar på ? Funkar bra annars att bara låta den styras av varvtalet.

Motor blir betydligt piggare med eftermarknadssprut där man kan ställa tändningen bättre. Dom är rätt konservativa orginal för att kunna funka på alla olika bensinkvaliteter. Sedan går man på E85 och då blir det ännu roligare :-)

Suddarn: jo det är precis samma motor i 155:an. Det är jag som använder suffixet Mk1 & mk2 i brist på annat. finns kanske något mera italienklingande vi kan använda istället för det anglosaxiga mk ?

En sak dock som irriterar mig. Verkar som 155 varianten har oljesprut mot kolvarna. Det lyckades jag inte hitta på min motor. Jag hade dock inte loss veven eller kolvarna så det möjligt jag missade dom.

Oljekylningen var ett av skälen till jag ville uppgradera till denna motortypen...

Om någon kan hitta en bild på oljeventilerna så man kan se var dom sitter vore fint så vi kan reda ut det


/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



En sak dock som irriterar mig. Verkar som 155 varianten har oljesprut mot kolvarna. Det lyckades jag inte hitta på min motor. Jag hade dock inte loss veven eller kolvarna så det möjligt jag missade dom.

Oljekylningen var ett av skälen till jag ville uppgradera till denna motortypen...

Om någon kan hitta en bild på oljeventilerna så man kan se var dom sitter vore fint så vi kan reda ut det




Oljekylningen ser du när du tar ur kolven ...sitter på halvmånekanten som fodret stöder mot

men endast 2.0 har kylning ej 1,6-1,75 -1,8 tror jag..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Gör som Danne, fram med borrmaskin under ramlagren och knacka i fyra oljesprut-munstycken från bmw. Kolla kompressortråden på alfapower.
De har som kjet spridare ett visst öppningstryck.

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Även 155 ventilerna har ett visst öppningstryck, skall försöka ta en bild nästa gång jag
är i garaget, har ett två block utan topp stående.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Henrik Frilund
Finland
Här sen Maj 2004
Inlägg: 22



Ursäkta trådkapningen men när blev 8v TS 1995 cc istället för det mer traditionella 1968cc? Jag vet att mk2 155:or är det dvs just före den blev WB.

:edit:
För att svara mig själv så är 75 TS 1962cc medans alla 155 8v TS verkar vara 1995cc från starten.

_________________
Henrik Frilund

Lancia Dedra HF Integrale -92
Alfa Romeo 75 TS -89
Alfa Romeo 33 1.5 QV -85
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Gällande 1995cc är det troligen en anpassning mot fiat av något slag är min gissning, 1962 är nord motorn annars

Här kommer en bild på oljekylningen:


_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



hm, tja där kollade jag aldrig, får nog ta och undersöka igen. men det får vänta lite, skall försöka starta den först.

tackar för bilden jens.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Snart dags för provstart.

Har kopplat in orginal elsystem för att testa allt allting mekaniskt fungerar. Återstår koppla bränslepump och någon form av från och returledning till en jeepdunk





/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Claes H
Kumla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 61



Hej Benny,
Undrar om du vet hur tjock din kopplings lamell var när du köpte den?

Med vänlig hälsning,
Claes

_________________
Claes Hindemith
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



hm, jag minns jag mätte den, men tror inte det var något jag sparade. utan var mest för att kunna shimsa in den till max anläggningstryck. står en del på sidan 25,26,27 i min tråd.

Den kommer från dahlems, är deras standard 215mm diameter 4 puckade. enligt deras hemsida 8.15mm tjocka.

Fanns inget nav hos dom som passar på alfan. men jag tro VW bubbla har samma splines/diameter.


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Claes H
Kumla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 61



Benny Steen skrev:
hm, jag minns jag mätte den, men tror inte det var något jag sparade. utan var mest för att kunna shimsa in den till max anläggningstryck. står en del på sidan 25,26,27 i min tråd.

Den kommer från dahlems, är deras standard 215mm diameter 4 puckade. enligt deras hemsida 8.15mm tjocka.

Fanns inget nav hos dom som passar på alfan. men jag tro VW bubbla har samma splines/diameter.


/B
Tack för infon.

_________________
Claes Hindemith
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Hur går det med bilen Benny? Några nyheter kring maskinen? Jag gillar ditt koncept med TST thumbs up

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



nja så där. blev lite paus i racerbilsmekande sedan slutet av januari. har mekat isbil och kompisen Subaru STI istället. har blivit rätt mycket garagetid trots allt....

Tiden går dock och skall man hinna ihop till CAR banmöte på gelleråsen 12 maj är det bäst att sätta igg på allvar nu !

Eftersom motor i bilen visar dåliga leak-down värden på 1 och 3'an cylinder blir det nog ett motorbyte igen ;-)

Min reserv 164 motor serie 1 behöver få ny topplockspackning + TS tråg och bröstkåp grejor etc. så jag stopar nog i serie 2 motorn som står i motorstativet nu.

Den är helt förberedd förutom pleneumet som behöver svetsas om lite för att få spjällhuset framåt.
blir MS3 + färdig kabelhärva också.


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
AlfaTURBO75
Obbola (Umeå)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 14



Benny Steen skrev:
hm, jag minns jag mätte den, men tror inte det var något jag sparade. utan var mest för att kunna shimsa in den till max anläggningstryck. står en del på sidan 25,26,27 i min tråd.

Den kommer från dahlems, är deras standard 215mm diameter 4 puckade. enligt deras hemsida 8.15mm tjocka.

Fanns inget nav hos dom som passar på alfan. men jag tro VW bubbla har samma splines/diameter.


/B


Nej tyvärr det är inte samma spines på VW bubblan, det har jag nyss mätat.

_________________
Patrik Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 80, 81, 82   >>
21 besök idag (552208 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande