Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58 | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 80, 81, 82 >> 21 besök idag (552208 totalt) |
Precis så har jag gjort på min Zetec motor och det funkar _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Om jag förstår rätt så passar bara 164TS-bröstkåpan och 164TS-tråget ihop, de bygger lite mindre framåt och därför får inte 164TS-remskivan plats på en 75TS.
Man måste byta bröstkåpa om man vill ha 116- eller 105-tråg på sin 164TS-motor, eller ??? Är det hål i veven för en styrning till växellådsaxeln ?? Diameter i så fall ?? Mycket bra bilder |
||
korrekt, 164remskiva passar inte rakt av. Men det funkar kapa med en bågfil/vinkelslip. nej,tråget passar fram och tillbaka både på 164/75 motorerna. Men däremot passar inte 164 tråget i en 116 bil. Det tar i kuggstången. Man kan däremot svetsa om det som Jens roos gjort 164 tråget är nog en smula bättre då det har finurligare oljefälla. Om man INTE har tillgång till 75 TS motor att plocka från och utgår från: 164 mk2 - Behåll både vattenpump, bröstkåpa, oljepump orginal och svetsa om tråget. då funkar orginal remskivor, generatorer osv. 164 mk1 - förutom ovan . sätt en pegga 205 gti fördelare på bakre fördelaren, eller byt motorstyret, eller kör bara på en hälften av stiften :-) Hålet i veven finns där. Och min gissning är att det exakt samma storlek som 105 serie bertone 2000 har, finns en orginal bronsbussning man skall använda. Den passar både i TS (vissa tidiga) och nordmotorer. Den bussningen behövs bara om man skall sätta motorn i en bil med vxlådan fram som 105 serien. Angående 164 motor i 105 serien, nja, 105 tråget passar ju rakt av på 75 ts. (med orginal bröstkåpa) så det borde funka även på en 164 TS. men där har jag inte provat själv Men jag har ett löst 105 tråg på hyllan och kan kolla lite. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Vore enklare för mig om ni skriver vilka motor ni tänkt stoppa i vilka bilar ;-) har inte riktigt begripit det ännu.
Jag har både en bertonecupé (som haft en 75 ts motor) och en race 75 TS (Med hybrid 164/75 motor) i garaget. Plus alla motorvarianter på TS (75, 164 mk1, mk2 ) motorer stående antingen ihop eller kompletta. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag har en Bertonecoupé med 75TS motor i som jag tänkte behålla.
Ville bara räta ut några frågetecken. Tänkte bygga om till fördelarlöst med hjälp av ett 164TS Mk2(Super heter dom) sprut och då var det bra att se hur drivningen såg ut till fördelare/pump. Remhjulsbilderna var också intressanta, där vill jag nog också utveckla. Detta har dock fått mig att tveka både en och två gånger på uppgraderingen: Länk Är dessutom lite trött på markfrigången vid tråget, kanske går att lösa med en nyare oljepump och omsvetsat tråg. Blev ett enormt bra referensbibliotek med utmärkta bilder och förklaringar. Tack för det. |
||
Länken där var omfattande... tog hela fm att läsa igenom :-) Är det insugskammen förställning du funderar på ? Funkar bra annars att bara låta den styras av varvtalet. Motor blir betydligt piggare med eftermarknadssprut där man kan ställa tändningen bättre. Dom är rätt konservativa orginal för att kunna funka på alla olika bensinkvaliteter. Sedan går man på E85 och då blir det ännu roligare :-) Suddarn: jo det är precis samma motor i 155:an. Det är jag som använder suffixet Mk1 & mk2 i brist på annat. finns kanske något mera italienklingande vi kan använda istället för det anglosaxiga mk ? En sak dock som irriterar mig. Verkar som 155 varianten har oljesprut mot kolvarna. Det lyckades jag inte hitta på min motor. Jag hade dock inte loss veven eller kolvarna så det möjligt jag missade dom. Oljekylningen var ett av skälen till jag ville uppgradera till denna motortypen... Om någon kan hitta en bild på oljeventilerna så man kan se var dom sitter vore fint så vi kan reda ut det /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
En sak dock som irriterar mig. Verkar som 155 varianten har oljesprut mot kolvarna. Det lyckades jag inte hitta på min motor. Jag hade dock inte loss veven eller kolvarna så det möjligt jag missade dom.
Oljekylningen var ett av skälen till jag ville uppgradera till denna motortypen... Om någon kan hitta en bild på oljeventilerna så man kan se var dom sitter vore fint så vi kan reda ut det Oljekylningen ser du när du tar ur kolven ...sitter på halvmånekanten som fodret stöder mot men endast 2.0 har kylning ej 1,6-1,75 -1,8 tror jag.. _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
Även 155 ventilerna har ett visst öppningstryck, skall försöka ta en bild nästa gång jag
är i garaget, har ett två block utan topp stående. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Ursäkta trådkapningen men när blev 8v TS 1995 cc istället för det mer traditionella 1968cc? Jag vet att mk2 155:or är det dvs just före den blev WB.
:edit: För att svara mig själv så är 75 TS 1962cc medans alla 155 8v TS verkar vara 1995cc från starten. _________________ Henrik Frilund Lancia Dedra HF Integrale -92 Alfa Romeo 75 TS -89 Alfa Romeo 33 1.5 QV -85 |
||
Gällande 1995cc är det troligen en anpassning mot fiat av något slag är min gissning, 1962 är nord motorn annars
Här kommer en bild på oljekylningen: _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
hm, tja där kollade jag aldrig, får nog ta och undersöka igen. men det får vänta lite, skall försöka starta den först.
tackar för bilden jens. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Snart dags för provstart.
Har kopplat in orginal elsystem för att testa allt allting mekaniskt fungerar. Återstår koppla bränslepump och någon form av från och returledning till en jeepdunk /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
hm, jag minns jag mätte den, men tror inte det var något jag sparade. utan var mest för att kunna shimsa in den till max anläggningstryck. står en del på sidan 25,26,27 i min tråd.
Den kommer från dahlems, är deras standard 215mm diameter 4 puckade. enligt deras hemsida 8.15mm tjocka. Fanns inget nav hos dom som passar på alfan. men jag tro VW bubbla har samma splines/diameter. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
_________________ Claes Hindemith |
||
nja så där. blev lite paus i racerbilsmekande sedan slutet av januari. har mekat isbil och kompisen Subaru STI istället. har blivit rätt mycket garagetid trots allt....
Tiden går dock och skall man hinna ihop till CAR banmöte på gelleråsen 12 maj är det bäst att sätta igg på allvar nu ! Eftersom motor i bilen visar dåliga leak-down värden på 1 och 3'an cylinder blir det nog ett motorbyte igen ;-) Min reserv 164 motor serie 1 behöver få ny topplockspackning + TS tråg och bröstkåp grejor etc. så jag stopar nog i serie 2 motorn som står i motorstativet nu. Den är helt förberedd förutom pleneumet som behöver svetsas om lite för att få spjällhuset framåt. blir MS3 + färdig kabelhärva också. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Nej tyvärr det är inte samma spines på VW bubblan, det har jag nyss mätat. _________________ Patrik Nilsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58 | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 80, 81, 82 >> 21 besök idag (552208 totalt) |