När bilen fått löpa ända ut till curbsen (4) så ska du över till vänster sida igen. Du kommer inte hinna att både gå över till vänster sida, räta upp bilen rakt fram och sedan bromsa. Utan vad du gör är att du siktar mot en punkt någonstans kring (5) och bromsar i en rak linje mot den punkten. När du väl är framme vid (5) ska du ha bromsat klart (om du inte använder de sista få metrarna av bromsningen till att hjälpa bilen att vända in mot höger).
Det finns många sätt att ta sig in i den här kurvan, den blåa linjen är den jag kör med min nuvarande bil, en tung M3'a med 321hk och r-däck. Med den linjen kan man hålla full acceleration betydligt längre och bromsa långt senare men eftersom svängen blir mycket skarpare i slutändan så måste man ner i en lägre hastighet när man väl vänder in bilen mot höger. Gungor och karuseller kan man säga.
Men tillbaka till huvudspåret, det gröna. Efter att ha svängt in vid (5) så tar man sig förbi det första apexet (6) och låter sen bilen löpa ut en bit mot vänsterkanten (7). Det verkar finnas många varianter här. Vissa tar apexet tight, vissa en bit ifrån. Vissa släpper ut bilen långt ut till vänster (7) och vissa håller den tightare mot höger. Men alla ska nu uppför backen i en lång lång svepande böj där man ska pricka det sista apexet (8) väldigt sent. I den första fjärdedelen av uppförsbacken är det vanligt med understyrning men när man väl kommit en bit och kan ge fullgas även i starkare bilar så brukar bilen sitta i balans resten av kurvan. Efter apex (8) så låter man bilen löpa med fortsatt full gas nerför backen över mot vänster kant för att pricka vänsterkanten precis där curbsen tar slut (9). Ett alternativt spår som inte är utritat på skissen är att hålla kvar bilen längs högerkanten efter (8). Prova!
Sen är det bara att sikta på bropelaren ungefär (10) med fortsatt full gas nerför backen, glöm inte att bromsa bara, hehe. Bromsa i en rak linje mot punkten vid (10) där du svänger in mot vänster.
Ta inte beskrivningen och skissen som någon absolut slutgiltig sanning! Olika bilar
och olika körstilar ger olika spårval!
Diskutera, ifrågasätt och kom med alternativa förslag i forumet!
Jag har lagt ner mycket tid på ban- och spårvalsskisserna. Kopiera INTE dessa. Hör av dig om du vill låna dem till något!
|