Efter att ha svängt in vid (10) så kan man gå tight på curbsen (11) antingen längs med dom eller sent men inte tidigt på curbsen och släppa dom! Just här har man bra grepp för bilen trycks lite extra ner mot backen tack vare banans utformning. Och nu är det hög tid att välja klassiskt spår eller alternativspår. Det klassiska (gröna) passar de flesta. Vilket spår du än väljer så ska vi över ett blint krön (12) där bilen blir märkbart lätt. När du precis går över krönet är det ingen vidare värst bra ide att försöka svänga eller bromsa! Se till istället att du går över krönet med hjulen raka och bromsa före eller efter krönet.
Alternativspåret är det jag kör f.n. (jaja, jag ska alltid vara lite speciell, hehe!) När jag är nere vid curbsen (11) så håller jag väldigt tight hela vägen så att jag är allra längst till vänster när de tar slut (det kommer nämligen löna sig lite på andra sidan krönet). Jag har nu hållt full gas från strax efter (10) och fortsätter med full gas uppför backen i en helt rak linje siktandes på den absolut högraste kanten uppe på krönet (12). Jag släpper gasen precis innan bilen blir lätt över krönet och nu kommer väntans lite läskiga tider. För bilen är nu väldigt lätt och om jag nuddar bromspedalen kommer ABS'en tycka att det är gräsligt halt just nu. Och min ABS är lite långsam på att ändra uppfattning om saker o ting så då får jag inte tillbaka full bromsförmåga förrän om efter ett par billängder... och det har jag inte riktigt utrymme för just nu. Så jag väntar tålmodigt...hrrmmm nåja... på att bilen så att säga landar igen och då är det bara att bromsa fullt i nedförsbacken helt rakt efter den linjen jag färdats i ett tag nu. Dvs nosen pekar rakt ut i grönsakerna och armcoräcket men det är gott om asfalt innan den tar slut. När jag nästan fått ner farten till den jag vill ha så börjar jag svänga lite och eftersom bilen är lätt bak då jag fortfarande bromsar så roterar den in åt höger rappt med lite släpp bak och då är det på gasen igen för att pricka apex ganska sent (14) och drifta över till vänster sida (15) i full karriär. Va skoj man kan ha!
Det skiljer inte så mycket egentligen mellan de två spåren. Det gröna är kanske lite bättre för bilar som inte kan accelerera upp i alltför höga hastigheter uppför backen. Över krönet gäller samma saker som med det blåa spåret. Skillanden är att efter krönet (12) så ligger du närmare vänster kant ner mot (13) men du behöver å andra sidan inte ta ner farten lika mycket eftersom du har en betydligt flackare ingång efter (13) in mot apex (14). Testa dig fram till det som passar dig och din bil bäst!
Ta inte beskrivningen och skissen som någon absolut slutgiltig sanning! Olika bilar
och olika körstilar ger olika spårval!
Diskutera, ifrågasätt och kom med alternativa förslag i forumet!
Jag har lagt ner mycket tid på ban- och spårvalsskisserna. Kopiera INTE dessa. Hör av dig om du vill låna dem till något!
|