Nu är vi framme vid TV-kurvan. Den går att köra på otroligt många sätt. Något som påverkar val av spår är vilken typ av bil du kör men även vad du känner dig komfortabel med förstås. Har du en tyngre motorstark bil eller en en bil med bra grepp men lite mindre motor? TV-kurvan består av en väldigt lång vänster som nyper allteftersom och dessutom avslutas med ett krön som man helst inte ska göra några dumheter över. Det är många många bilar som under årens lopp har snurrat i nedförsbacken precis efter krönet.
Om du har en kurvsnabb bil så är det gröna spåret en variant. Du gör i stora drag en enda lång kurva av hela partiet, dvs du går ut till höger tidigt (16) och går sen i en lång vid böj in mot krönet som du ska gå över rakt. Det kan kännas lite läskigt att ligga ute längs högerkanten i relativt hög hastighet (det är inte långt till muren bredvid banan!) men man får verkligen med sig all fart genom hela partiet.
Ett annat alternativ kan vara att åka mer rakt i drygt halva första delen som det blå spåret visar. Då kan du accelerera fullt en lång bit och sen bromsa hårt när du närmar dig (17) för att svänga runt tight (här förlorar du naturligtvis på att du måste ner i lägre hastighet i den tighta vändningen). När du vänt runt till vänster är du i samma spår som i det första exemplet men har nu sämre fart så du får accelerera bort mot krönet som du går rakt över.
Det finns många fler varianter att ta TV-kurvan på som att tex köra som den blå linjen men med vändningspunkten (17) flyttad till ännu senare i kurvan... eller långt tidigare... Ja, det är bara att öva öva öva, testa testa testa. Och det gör i allafall jag mer än gärna!
Ta inte beskrivningen och skissen som någon absolut slutgiltig sanning! Olika bilar
och olika körstilar ger olika spårval!
Diskutera, ifrågasätt och kom med alternativa förslag i forumet!
Jag har lagt ner mycket tid på ban- och spårvalsskisserna. Kopiera INTE dessa. Hör av dig om du vill låna dem till något!
|