Kinnekulle Ring - Sida 5
Nu har vi precis passerat över krönet (18) och kommer nerför en backe med en mediumtight höger som leder ut på en kort raksträcka. Här gäller alltså att få med fart ut på rakan! Återigen kan man laborera med spårvalet, vissa håller ut långt till vänster vid (19) för att få med sig all fart och andra går mer rakt på vid (19) och måste då accelerera mera förbi apex (20) för att få samma hastighet ut på rakan där man driver över till vänster sida väldigt sent (21). Kan du inte hålla full gas från en bit innan apex (20) hela vägen förbi (21) utan måste släppa gasen någonstans mellan (20) och (21) så har du satt apex (20) för tidigt!

Så har vi bara depåkurvan kvar. En av de viktigaste på hela banan eftersom den fart du har ut ur kurvan tar du med dig till andra änden av banan vilket gör enormt stor skillnad för hur fort du kommer runt ett varv. Följ vänsterkanten hela den korta rakan och sväng inte in för tidigt! I slutet på rakan ligger det en betongremsa/curbs längs vänsterkanten. Sväng in precis där den tar slut (22) och inte en millimeter tidigare! Satsa på ett sent apex där du ska toucha innerkanten där curbsen tar slut (23). Genom att göra så kan du hålla full gas och sakta drifta över till vänster sida som du inte når förrän precis där vänster curbs star slut (24) Gå till nästa
Ta inte beskrivningen och skissen som någon absolut slutgiltig sanning! Olika bilar och olika körstilar ger olika spårval!
Diskutera, ifrågasätt och kom med alternativa förslag i forumet!
Jag har lagt ner mycket tid på ban- och spårvalsskisserna. Kopiera INTE dessa. Hör av dig om du vill låna dem till något!