Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7068 besök totalt |
Olja nu igen...
En liten diskussion i garaget häromdagen gjorde mig lite konfys... Den handlade om oljor som ni kanske förstår och mer specifikt om vilken typ man skall ha. I min turbomotor har jag kört med Mobil1 5W-50 Rally, helsyntet, bra klassining och lite tjockare. Har även funderat på Agip 10W-60, även den helsyntet med bra klassning. Nu fick jag frågan "varför kör du inte med den här oljan (10W-40)"? Helsyntet, SL klassad enligt API och long-life enligt BMW. Till min irritation kunde jag inte komma på några bra argument och kände att jag hamnat lite i "för så har vi alltid gjort" träsket. ![]() Vi snackade lite om tryck kontra flöde och jag har alltid känt att oljetryck inte är ett självändamål så där kunde jag ju inte heller plocka poäng... Tunnare olja ger ju lägre förluster också... Har jag missat nåt vesäntligt? ![]() Varför skulle jag inte pytsa i denna olja i min turbomotor? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det var någon som sade till mig att om man utsätter sin olja för temperaturer från ca 130 grader och över, så finns det anledning att byta från 5/40 till typ 10/60 då den förstnämdas smörjningsegenskaper börjar bli klart sämre runt denna temperatur.
/Johan _________________ Johan B |
||
Varför får den sämre smörjegenskaper? Jag kanske skall nämna att jag har oljekylare _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Som jag har förstått det så är det första talet kallviskositeten tex 5, och det sista talet varmviskositeten tex 50. Oljor e inte mitt område direkt så jag kan ha fel ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Hittade det
![]() ![]() ![]() http://www.bmwpower.nu/forum/topic.a _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Jag har fått lära mig av motorbyggare att inte ta en olja med stort spann mellan kall och varm viskositet (tydligen kräver detta specialtillsatser).
I Silverpilen flyter det Motul 300 V Competition året om, 10W-40 på vintern, och 15W-50 på sommaren. 15-50 kändes riktigt tråkig att veva runt i motorn när kvicksilvret sjönk, därav bytet... ![]() /J |
||
Tack för länken Micke. Tyvärr så var det mycket förvirring där med...
![]() SecretAgentMan: Låter vettigt... Tydligen så tänker man inte så bra när man har feber... Kom på att jag faktiskt känner en person som jobbar med det här. ![]() Kontentan är att oljefilmens bärighet är mer eller mindre proportionell mot viskositeten. Hur bra eller dåligt den klarar temperatur har inget med dessa siffror att göra (tex 5w-50). Så då är man tillbaka till ruta ett då, hur vet man hur stark oljefilm man behöver? Trial and Horror? Tumregler? Försiktighetsprincipen? Kan man räkna på det? Lagerarea, motorns geometri och moment borde väl kunna ge en fingervisning? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Här är div oljors kinimatistviskositet(felstavat) i sorten cSt på y-axeln och tempen på x-axeln.
![]() Vad man skall titta på är oljans viskositet vid 40 och 100grd, sen har vi viskositet indexet som skall vara så stort som möligt. Mer läsvärt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det jag snokat lite i när det gäller olja så är det för glidlager typ vev och ram. Ett glidlager kan i prinsip hålla hur länge som helst så länge lagret har fullfilms-smörjning. Det finns fyra lägen/steg: 1: Torrfriktion vid start då i prinsip är full kontakt mellan ytorna. 2: Gränsskicktssmörning där en mindre del av yttopparna täcks av smörjmedel. 3: Blandsmörning där de flästa yttoppar skiljas åt av smörjmedel. 4: Fullfilmssmörning/hydrodynamisk smörjning då är ytorna helt skijlda åt. Hur fortare man kommer till punkt 4 desto bättre. Här är landavärdet intresankt, detta skall hälst vara över 3 för att hålla sig i till fullfilmssmörning. (kurvorna är för 60, 80, 100 och 120grd Celsious) x-axel= varvtal i r/min ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
ok, första grafen förstår jag tror jag, Viskositet som funktion av temperaturen antar jag?
Den nedre var värre, prickad och heldragen? Landa, är det bärigheten på filmen eller? så man har inte fullfilmssmörjning förrän oljan är 120 Grader i princip? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Landa är ett sortlöst tal som är en variabel vartal, lagerspel, viskositet, ytfinhet, belastninh mm.
Landa talar om vilket område(torrfriktion mm) man är i. Punkt 1: Torrfriktion vid start då i prinsip är full kontakt mellan ytorna. Punkt 2: Gränsskicktssmörning där en mindre del av yttopparna täcks av smörjmedel. Punkt 3: Blandsmörning där de flästa yttoppar skiljas åt av smörjmedel. Punkt 4: Fullfilmssmörning/hydrodynamisk smörjning då är ytorna helt skijlda åt. Punkt 1 och 2 är då landa under 1 Punkt 3 är landa mellan 1 till 3 Punkt 4 är landa större än 3 Den enda sklinaden här mellan kurvorna här är tempen på oljan, det ger då olika viskositere. Nu skall vi inte titta på landavärdenas storlek för dessa är kopplade till en spesefik motor.(mina vevlager) En liten liknese: Vi kan nog göra liknelsen med en motorbåt. Det sliter mindre på båten hur kortare väg man drar den på land, typ punkt 1(torrfriktion). Hur djupare vattnet blir desto lättre går båten att dra fram(mindre botten känning) typ punkt 2 Båten börja halvplana, ligger nästan inte alls i botten, typ punkt 3. Båten plande , helt fri från bottenkänning, det fodars en min fart(varv på axen) för båten skall planan. typ punkt 4 om vi nu säger att vi åker båt i en ankadamm som läcker som såll, så är olje pumpens funktion att se till att vatten i anka dammen. Farten på båten avgörom den planar(fullfilms-smörning) eller ej. ps Hoppas ni inte ser min liknels som en idiotförklaring av er. Ni får också ha lite översende att det blir rörit, jag och bokstäver är inte riktigt överens alla gånger. _________________ Johan Sjölinder |
||
citat:
Landa, är det bärigheten på filmen eller? så man har inte fullfilmssmörjning förrän oljan är 120 Grader i princip? Nej, gul kurva(oljan håller 120grd) kommer aldrig upp till landa 3 om man inte varvar satan(x-axeln är varvtal) _________________ Johan Sjölinder |
||
Har ni orkat igenom hela BMW-tråden?
Jag fick nästan lust att skriva ett inlägg om den märkliga fördomen att bensin från Jet får motorn att "skära ihop" bara för att se hur många som skulle haka på och påstå samma sak. Jag har nämligen fått höra detta påstående från ett antal personer som var helt övertygade. Argument som "hur skulle bensinen annars kunna vara så billig?" används ofta.... Nåväl, intressant att höra uppfattningar och fakta om olja. Själv kör jag bara mineralolja i min wankel (Castrol GTX3 eller ännu hellre GTX2). Anledningen är att den påstås ge en lägre askhalt vilket är oerhört viktigt i en wankel där lite av motoroljan alltid förbränns. Fast, antagligen har det utvecklats gott om syntetoljor av alla de slag och klassningar som uppfyller mitt behov, det är bara att jag inte vet om det.... Skulle jag ta bort min oljeinsprutningspump och köra oljeblandad bensin så bör jag dock kunna använda "vad som helst" med rätt klassing. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag tycker din liknelse var lysande bra! Kan inte bli tydligare! ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
hmm , jag fattar inte landa grafen..
![]() alltså, motorn ger inte fullfilm dvs landa >3 förens vid olje temp på min/max 60 grader? sen så sjunker det?? dvs. sämre smöjning då tempen ökar..?? eller har jag fattat helt fel? _________________ Mathias Lövdblad |
||
Det beror antagligen på viskositetsförändringar när oljan blir varmare (tunnare olja). Därav minskad bärighet och ingen fullfilm...... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7068 besök totalt |