Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför tävlar bilfabrikanter?
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (6970 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

När jag studerar olika former av motorsport händer det att jag undrar varför vissa tillverkare bryr sig om att tävla. För att "Win on Sunday, sell on Monday" ska funka så inbillar jag mig att det ska finnas någon form av sportighet kvar i produkterna som säljs till pöbeln. I annat fall misstänker jag att folk kan rygga tillbaka och tänka sportig=obekväm, dyr, krånglig osv...

Några exempel på vad jag menar:
Peugeot har varit framgångsrika i rally-VM med 206:an. Finns ingen riktigt sportig sån.

Citroen tävlar med Xsara, men det är väl rätt få som köper dem för sportigheten även om jag själv var nära.
Jag läste dock nyligen att det eventuellt kommer en 3-dörrars "X4" med 280hk.

MB tävlar i DTM.

Volvo kör touringvagnstävlingar. De säljer familjebilar.

Fast det kanske bara är jag som missat att det är mina fördomar som spökar...

Jönköping
Här sen Apr 2003

Som inbiten Opelfantast är det glädjande att de säljer en sportig modell iaf, Speedstern. Resten av Opels nuvarande modellutbud är bedrövligt tråkigt. Omegan försvinner=inga mer bakhjulsdrivna sedaner från Rüsselheim... Suck.
Håller även med om 206an. Är det inte så att det ska finnas en civil version av alla WRC-bilar? Eller gäller det bara de japanska modellerna? Det finns ju inga 206or med 4WD och turbo att köpa vad jag vet.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

inte riktigt i stil med ämnet men alltså... peugeots 206 WRC historia med stora skärmbreddare och kanske även vingen, hade den funnits i civil version, med AWD och turbo, cirkus 220-280 kusar i stil med imprezor och evosar, tror ni inte den hade vart en "storsäljare" på den marknaden? jag tycker ivarjefall att den är häftigare än imprezorna... å dem gillar jag ju uppenbarligen

Uppsala
Här sen Okt 2003