Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför är det bättre att ha bromsoken framför framaxeln?
2 besök senaste veckan (2708 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Nästan alla bilar har det.. varför?

och på bakaxeln är det tvärt om. varför?

Göteborg
Här sen Jul 2003

Har för mig att detta har varit uppe tidigare.
Men i alla fall på min 850 så sitter dom framför framaxeln på grund av brist på utrymme

--VVTS--
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Noterade att både Porsche GT3 & Corvette har valt att placera dem bakom framaxeln och framför bakaxeln. En utrymmesgrej?

Halland
Här sen Maj 2003

Röstar också för packningsfråga, iaf oftast. Vart sitter styrstaget osv.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Jet skrev:
Noterade att både Porsche GT3 & Corvette har valt att placera dem bakom framaxeln och framför bakaxeln. En utrymmesgrej?
Mera vikt mellan axlarna?
Momentet som tas upp i oken blir ju det samma oavsett placering. Kraftens riktning blir ju naturligtvis olika men oket sitter ju fast i navet så det borde inte spela roll för upphängningen.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Göran har tidigare skrivit ett svar där har förklarar att det är bättre och montera oket på den uppåtgående sidan för att jämna ut belastningarna på spindeln.

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

NiklasFalk skrev:
Jet skrev:
Momentet som tas upp i oken blir ju det samma oavsett placering. Kraftens riktning blir ju naturligtvis olika men oket sitter ju fast i navet så det borde inte spela roll för upphängningen.

Resulterande kraften på ett ok monterat framför axeln blir ju neråt något som borde vara mer önskvärt än en kraft riktad uppåt, men jag är tveksam till att det har någon betydelse...

Fixhult
Här sen Apr 2004

meldert skrev:
NiklasFalk skrev:
Jet skrev:

Resulterande kraften på ett ok monterat framför axeln blir ju neråt något som borde vara mer önskvärt än en kraft riktad uppåt, men jag är tveksam till att det har någon betydelse...
Den resulterande kraften tas upp av spindeln/navet som sedan förmedlar momentet+bromskraften in till hjulupphängningen. I mina ögon så borde den enda skillnaden vara hur krafterna fördelas i spindeln/navet. Från upphängningen sett så är det vridmoment+bromskraft som är identisk oavsett vart oket sitter.

Det enda jag använder här är friläggning från mekaniken som är minst sagt rostig kunskap (10+år sen) men det borde gälla även idag.

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Men kraften måste ändå ta vägen någonstans...

om man nu tar ett annat känt exempel, nämligen helikoptern så känner ju alla till att i den absolut vanligaste konstruktionen så har man en liten rotor (prOpeller) bak för att motverka att helikoptern börjar rotera i motsatt riktning mot rotorn på grund av momentet kring rotoraxeln. Men var många då inte vet eller tänker på är att den sidoriktade kraft som den lilla rotorn samtidigt ger upphov till (för att motverka momentet) samtidigt gör att hela helikoptern faktiskt drar åt sidan, något som måste motverkas genom att luta helikoptern lite åt andra sidan så att lyftkraften från huvudrotorn motverkar detta och helikoptern befinner sig i jämvikt.

Med risk för att ha förvirrat alla nu så innebär detta att kraften på bromsoket måste tas upp genom en motkraft någonstans och i fallet med ett ok monterat bakom hjulaxeln (uppåt riktad kraft) så känns det spontan som att kraften måste tas upp av stötdämparna (som då trycks ihop något) medans om oket sitter framför axeln så verkar kraften snarare för att dra isär stötdämparna dvs lyfter bilen vilket motverkas av bilens vikt....

Men som sagt något säger mig att detta resonemang haltar något, om det vore som jag säger skulle alla biltillverkare montera oket framför axeln. Exakt hur krafterna verkar borde ju även bero på hur resten av lederna i hjulupphängingen är placerade i förhållande till bromsok och hjulaxel...

Som ytterligare jämförelse så kan jag ju påpeka att det faktiskt finns MC gafflar som med hjälp av ett fiffigt länkage kring bromsar och axel motverkar att gaffeln trycks ihop av lastväxlingen under inbromsning.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Helikopter grejen är ju inte riktigt samma sak, i fallet med bromsarna så håller man ju faktiskt kraften inom bromsskiva-spindel-bromsok. Lasten på hjullagret blir inte samma däremot, sen vad som är bra eller inte är ju en annan sak.
Jag tror också att packningen är det som avgör, även om okets tyngd borde spela en viss roll när man svänger mycket.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det handlar om en krafter internt i spindeln. Hur momenten hamnar beror på förhållandena i den spindel man har. Eftersom det här kräver en skiss (skisser) för att visa helt tydligt så talar jag bara om vad som händer nu.
Bilens tyngd gör att vi har lodräta krafter i spindeln. När vi bromsar får vi än högre belasning i spindeln. Om vi tänker oss att hjulet verkar som en kofot mellan spindeln (lagren) och oket så kan vi balansera ut krafterna däremellan genom att välja placering av oket. Med vissa spindlar och ok placeringar kan man till och med erhålla överbalansering av vartikalkrafterna. Då kan man få problem med lagerspelen. Medecinen heter att flytta oket uppåt-nedåt i lämpliga proportioner så att 0-spel aldrig nås.
Men det är i princip "bakmontering" som gäller för racebilar, men som regel tål spindeln så mycket att det mesta utom just krafter som åstadkommer en vändning av krafterna över lagerspelen.
Men fel monterat så får vi BÅDE biltyngden, viktförflyttningen samt bromsmomentet åt samma brythåll i spindeln. Då är det självklart bättre med en montering som balanserar bort hälften av dessa krafter.

OBS, detta är inte en fråga för framvagnen i övrigt.
Göran Malmberg

2 besök senaste veckan (2708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande