Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Mina S-03 efter 18 mil på Kinnekulle Ring...
4768 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare

De två yttersta raderna med klackar på vänster framdäck har rest sig ordentligt - och det verkar vara permanent - vad kan man läsa ut av det?
Bilder och mer detaljer finns i tråden om min banåkabil.

Vad tror ni? Några rekommendationer till nästa bankörning?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Dennis Kullman at work skrev:
Så här såg mina nya S-03 ut efter 18 mil(!) på Kinnekulle Ring igår...
Tryck i ljummet tillstånd: 2,3 bar
Tryck varma: ca 2,6 bar
Temperatur (mätt med handen ): nästan att man brände sig (alla)
Vad kan ni utläsa av bilderna?
Rekommendationer?

Vänster fram (det här däcket hade det tuffast):

Vänster bak:

Höger fram:

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Tack Magnus

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det här är väl hur bra som helst:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En liten anings mycket "hajfena" (flärp längst in mot bilen på klackarna)... men jag vet inte vad som orsakar det...

Täby
Här sen Nov 2002

Re: Mina S-03 efter 18 mil på Kinnekulle Ring...

Dennis Kullman skrev:
- vad kan man läsa ut av det?

Jag tycker det ser ut som om du hade roligt!

Vill man ändra på hjulvinklarna så är nog inte lite mer camber i fram fel, det ser jag som en generell rekommendation för hårdare kurvtagning. (jämfört med de flesta standardbilars originalvinklar)

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Varför köper du inte R-däck istället ?
Särskilt när du har två uppsättningar fälgar/hjul, det är väl inget att tveka på..

Göteborg
Här sen Nov 2002

Måste säga att jag tycker de har klarat sig förvånansvärt bra om du kört så mycket...
Du får sluta hålla igen.

Vad väger ekipaget totalt?

BMW 330i -05
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Tycker det ser bra ut, mina S03 såg ungefär likadana ut förra året på kinnekulle. Hajfenan vet jag inte hur den uppkommer. Någon?

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag tror att anledningen till att gummit rest sig ("hajfena"?) vid klackarna är att däcken är så nya. Ofta slits standard däck väsentligt mer per mil de första 1000 milen än de därefter, förutsatt att man kör normal svensson körning. Om det är så att de är mjukare i början och så att säga härdar till sig efter ett tag eller något annat vet jag ej.

Annars tycker jag dina däck såg välbehållna ut med tanke på 18 mils bankörning.

/Johan

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Jag vill påstå att du kört med för mycket luft och där med inte fått någon hjälp av stommen. Detta däck har dessutom en mycket stabil stomme.

Däcket är trots allt inte nött på "utsidan" som det gärna blir med för standardbetonade hjulvinklar och däck med lite luft/klen stomme. thumbs up

Att ha mycket luft i ett däck är inget som gör prestandan bättre utan snarare tvärt om. "Lagom" med luft är när slitaget fortfarande är kvar på slitbanan. Börjar man tugga på däckssidan så måste mer luft i som komplement alternativt andra hjulvinklar.

Med tanke på att Miatan inte vägen så mycket och att den är relativt rätt konstruerad tillsammans med S-03:or så skulle jag uppskatta att ett varmtryck borde ligga på mellan 2,2-2,3...
(för säkerhets skull, man vet ju aldrig i detta gäng... )

Annars får du lyda vissa andras råd, kör saktare

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag håller med Robert.

För mycket luft i däcken. Mindre luft ger mer grepp till en viss gräns både avseende trycksänkning och överhettningstid. De bygger upp värme snabbare och ger därför sämre grepp snabbare. Vill man ha tryggare egenskaper med lite längre tid till överhettning och med mindre maxgrepp kör man med kanske så mycket tryck som du har nu.

Slitagebilden i övrigt säger väl mer negativ camber. Nya däck snedsliter rätt mycket p.g.a den ökade skjuvförskjutningen som kommer från det djupa mösntret. Förmodligen därför gummit som slits av från klackarna kan lagras på insidan som knappt är i kontakt med backen.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Tack för alla svar och tips

Jag tror att ni som förespråkar lägre tryck har rätt; jag noterade själv att däcken inte slitit särskilt långt ut på kanterna, men det överskuggades i mitt resonemang av att däcken var väldigt varma och av "hajfenorna".

Jag har ju bara kört på Toyo Proxes T1-S innan - med samma och även med högre tryck - utan "hajfenor". Å andra sidan har jag aldrig kört så länge utan att gå i depå; nu körde jag säkert 40 minuter i sträck utan att slå av på tempot en enda gång

Däcken var förresten overkligt hala på morgonen - då var de ju nästan helt nya med endast 30 mil landsvägskörning i sig; det blev bättre rätt snabbt...

Mer negativ camber... ja, kanske...

Jag har ju inte berättat om mina intryck av banan (det här var mitt första besök på Kinnekulle Ring) - kanske bäst att göra det i en annan tråd - kommer strax

Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

Det finns inga däck som håller länge på Kinnekulle. Vänster fram äts upp i kvarnkurvan. Håller du bra tempo kan du höra hur korvarna rullar av däcket.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Erik Woode skrev:
Det finns inga däck som håller länge på Kinnekulle. Vänster fram äts upp i kvarnkurvan. Håller du bra tempo kan du höra hur korvarna rullar av däcket.

Jag gillade den kurvan - det är kanske det vi ser på däcket
Några rullande korvar var svårt att höra - de överröstades garanterat av däckens "hollywood"-tjutande

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Jag har en kompis som har hajfena på baksidan av klackarna. Oxå nya däck men vinterdäck då. Det vaerkar vara jämnt med "hajfenor" över hela däcksbredden nån som har nån ide om varför dom uppkommer? Alltså rent tekniskt vad som händer med däcket att han kör hårt är det ju inte så mycket snack om.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Däck för banåka
4768 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande