Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5977 besök totalt |
Lång/kontra kort 1a
Håller på att bygga ihopp ny(annan) låda till vagonen. Fråga är om det kommer bli för mycket lamellrally på 1an???? Meninga är att kunna använda alla växlar att åka på och inte som nu där bara 1an är till att starta på. Topfarten kommer att höjas med ca 30km/h (nya) 1an 2an 3an 4an 10,16 7,78 5,81 4,48 (utväxlingsförhållande) 1,31 1,34 1,30 (steg mellan växlarna) (nuvarande) 1an 2an 3an 4an 15,38 9,30 6,96 5,36 1,65 1,34 1,30 se även diagram ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
citat:
Den kommer nog inte bli rolig att köra stadstrafik med hmm ungefär vad jag är rädd för, men det är väll bara att prova. citat: trevligt sätt att presentera det på....något hemmasnickrat eller ? Japp, mitt fabbisverktyg excel. Excel är väll det enda som pyttemjuk har gjort som är riktigt bra. _________________ Johan Sjölinder |
||
Du kan ju köra ett par dar utan att använda 1:an som det är nu, å sen vet du att de blir lite bättre än så?
![]() Ja excel är rätt trevligt, har oxå ett exceldokument för att räkna utväxlingar men det presenterar kurvorna lite annorlunda och man kan bara ha en i taget _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||
Nja...det är ingen fara med stadstrafik och den utväxling...jag har åkt med värre lådor. Vad sägs om 90 knyck på 1:an vid varvstopp och 300 på 4:an vid varvstopp...? Intergalaktiskt utväxling säger jag!
![]() som sagt, det går alldelles utmärkt att åka på stan , bara man har lite vrid att knuffa med alternativt lätt bil. Däremot så kommer den att bli lite svårare att starta från stillastående, antigen dör den eller så slirar det...eller så slirar du kopplingen. Men det är klart underskattat att ha användbar 1:a när man kör bana...speciellt i tajta kurvor... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
beepbeep:
Hmm så mycket vrid är väll det inte att snacka om, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men bilen väger ca 1040kg, skall trimmas i vinter på det billiga sättet allså LÄTTNING. Vad tror du, går eller inte??? citat: underskattat att ha användbar 1:a när man kör bana...speciellt i tajta kurvor... Ungefär vad jag tänkte, har bara 4st växlar varför då bara använda 3st? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag ser inte att de ska vara några problem med den där lådan.
Jag kör med med stort samma. Det är standard med lång etta på M3:an och den 4:an har inte något enormt bottenvrid (speciellt med lite roligare kammar som flyttar registret uppåt). Jag ids inte krångla med excel (bortskämd med riktiga matteprogram) så jag ger dig mina siffror att stoppa in och jämföra med.
/Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
vikt ca 1300 kg
Har inga bra bromskurvor, bara bromsad en gång med modifierat grenrör (ej lyckat, numera byggt tillbaka till original). En kvalificerad gissning landar på ca 220 hk och vridet kommer vid 3500-4000 rpm, säg 200 Nm vid 4000 och max kanske 240 Nm. Kurvformerna är nog inte helt olik den här (ej min bromsning). http://www.s14.net/dynocomparisons/dynos/TonyMangum.jpg /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jo, men Excel gjordes av nåt annat företag som M$ köpte upp. Däremot har de ju förstås vidareutvecklat det. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Det här är vad vi köpte för att skruva ner i projektbilen:
![]() Blir kanske liiite väl intergalaktisk men det ska gå att "tajta till" den genom att byta slutväxeln...motorn ska få varvstopp vid 7500 och ge maxeffekt vid ungef. 7000, så det ska gå med lite våld & vaselin. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Stämmer även detta(se diagram) så är det kalas, men det käns som det är en hund begraven någonstans.
(Diagramet bygger på, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Får väll åka på ett Blackrace igen och kolla, opps nu blir väll man svartlistad ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
beepbeep:
Hmm har en känsla av att du/ni kommer ha fler skollade pollar i stallet än vad jag har ![]() Men nu måste jag testa den nya lådan.(Jag är NYFIKEN) GunnarÖ: Vikt effekt förhållandet ligger dig till pluss 1300/220 ger ca 5,9hk/kg min 1040/145 ger 7,2hk/kg _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag förvånas över att den du kallar lång är så satans kort på 4an, 4500 rpm vid 100 km/t. Inte ens min bil varvar så på högsta växeln, jag har 4,11 i bakaxeln, vilket gör ca 3800 vid 100 km/t. Jag anser att det är snudd på outhärdligt på landsväg (5 vxl öv önskas).
Ettan är dock en smula lång, längre än 2002ans sportlåda. http://www.02-club.de/technik/getrie /Anders C _________________ /Anders C |
||
Anders C:
Japp 4an är även med nya lådan lite låg, ca 4200r/min i 100km/h. Problemet är för få växlar och förlite puller i snurran. Som det är i dag så behövs det inte mycket till raka innan den är utvarvad på 4an.(150km/h) Med nya lådan toppar bilen 180km/h istället. Vist jag kan växla upp den ännu mer men då lossar jag ax. Så det gäller att äta kakan och ha den kvar,hur det nu skall gå till ![]() Är inte impad av segningen i 2002-lådan, för stora steg mellan 1-2 och 2-3an. 1an 2an 3an 4an 5an BMW 2002 8,0 14,9 23,1 30,3 1,86 1,55 1,31 BMW(M3?) 9,5 14,7 19,9 27,9 35,2 1,55 1,35 1,40 1,26 Ny 10,6 13,9 18,6 24,1 1,31 1,34 1,30 Gammal 7,0 11,6 15,5 20,1 1,65 1,34 1,30 _________________ Johan Sjölinder |
||
Tror inte du kommer ha några större bekymmer med den ettan, den är ju betydligt lägre än vad vi har i racern.
Den är växlad för ungefär 115km/h på ettan och även om den inte är ett under av smidighet med en on/off sinterkoppling och en motor som inte riktigt trivs med livet under 3000rpm så är den fortfarande hanterbar... ![]() _________________ Karl Brag |
||
Har nu testat att starta på 2an, det går men inte bra.
Blir inga kvicka starter. Allså 9,3:1(12,6km/h på 1000r/min) är hör högt. Undrar om det räcker med 10,16:1 (10,6km/h på 1000r/min) eller man måste ha lägre utväxlin(numeriskt högre)??? 11,8:1 (8,7km/h på 1000r/min) funkar klockrent, har provat tidigare. Skall förmodligen byta låda i helgen, så nästa vecka får vi se. _________________ Johan Sjölinder |
||
razer:
Excelen/arna filen jag har är jäv... hårt knutna till saab 95/96 och det är en fruktanssvärt mycket jobb nerlagt för att få de vättiga och bli någolunda rätt. Så jag är så där lagom sugen att sprida dessa. Finns det intrese om hur man kan göra i excel med beräkninger och diagram mm så kan vi väll skapa en tråd om det. _________________ Johan Sjölinder |
||
fuling, det jag skulle vilja lyckas med är att dels få fina knappar som man kan välja olika drevning med och sen få rätt skala på axlarna. Jag lyckas få grafen nästan rätt, men eftersom jag inte använder excel varje dag så har jag glömt hur man fixade rätt skala på axlarna.
_________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5977 besök totalt |