Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Luftfjädring på bana?
2592 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Luftfjädring på bana?

Hur skulle det fungera med luftfjädring vid bankörning? Någon som har erfarenheter?

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Sjösjuka?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Luftfjädring på bana?

Daniel Ekström skrev:
Hur skulle det fungera med luftfjädring vid bankörning? Någon som har erfarenheter?

Mina, begränsade, erfarenhet av luftfjädring är att det inte ens funkar på gatan, så jag skulle aldrig komma på idén att prova det på bana.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

har heller aldrig fattat vitsen med luftfjädring!.

däremot en aktiv hydralo-fjädring, det är något annat..

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Luftfjädring på bana rockar fett, om man får det att funka. Tänk bara, du kan ställa in fjäderkonstanten efter smak och tycke, dessutom sparar man ett par kilo fjädervikt per hjul. Här på Öhlins har det utvecklats under ett par år för MC-sidan och kommer att marknadsföras inom kort. Läs mer: http://www.ohlins.com/press_0309xx_airspring.shtml och http://www.ohlins.com/pdf/newsletter/news062003.pdf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Kraniel skrev:
Luftfjädring på bana rockar fett, om man får det att funka. Tänk bara, du kan ställa in fjäderkonstanten efter smak och tycke, dessutom sparar man ett par kilo fjädervikt per hjul. Här på Öhlins har det utvecklats under ett par år för MC-sidan och kommer att marknadsföras inom kort. Läs mer: http://www.ohlins.com/press_0309xx_airspring.shtml och http://www.ohlins.com/pdf/newsletter/news062003.pdf

Marknadstomtarna fick säkert pinne när de skrev den där pressreleasen, men du kanske kan förklara för oss ingenjörer hur det fungerar.

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Kraniel skrev:
Luftfjädring på bana rockar fett, om man får det att funka...

Vad är det som är svårt att få att funka? Fick hela idén när jag såg att stötdämparverkstan hade luftfjädring på sin hemsida.

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Kraniel skrev:

Marknadstomtarna fick säkert pinne när de skrev den där pressreleasen, men du kanske kan förklara för oss ingenjörer hur det fungerar.

Jag hade i alla fall pinne när jag dräglade på prototyperna i verkstaden. Nå, istället för fjäder har man ett trycksatt cylinderrör i hårdeloxerad aluminium 7075 T6 och en söt liten pump som reglerar trycket - det är vad jag kan komma på just nu. Cylinderräöret syns på bilden och det löper utanpå det ordinarie cylinderröret, det som stötdämparkolven löper i. Om du är intresserad kan jag ta reda på mer info.

Man slipper ett par features som en stålfjäder annars för med sig - kanske inte väsentligt för oss hobbyåkare, men kan vara intressant för en ingenjör. E-modulen är naturligtvis konstant, men fjädertrådens tvärsnittsarea och andra material varierar med temperaturen och därmed styvheten hos skruvfjädern. Med en liten regleralgoritm (Laplace och grabbarna, du känner de säkert) kan man få en luftfjäder att bete sig så som man vill.

Monsigneur Ekström - lite av problematiken ligger i att det inte finns mycket erfarenhet om luftfjädring från banåka. Tätningar, trycksättning, reglering - hur gör man?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Kraniel skrev:
...Med en liten regleralgoritm (Laplace och grabbarna, du känner de säkert) kan man få en luftfjäder att bete sig så som man vill...

Sitter det en liten Daatan i fjädern?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Blir det inte aktiv fjädring då = aja baja i de flesta serier?

Hur ändrar man fjädringskonstanten då, det skulle jag gärna få förklarat för mig. Mer luft borde innebära högre bil, inte hårdare "fjäder". Ändrar de kolvarean då eller?

BMW 330i -05
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

I min citroen bx som jag har tävlat med framgångsrikt i slc kl3, sitter det luftfjädring.
Vi byggde om gasklockorna så att det gick att ändra trycket i dom, orginal har citroen ca 50kg,
eter div provande fram o tillbaks så slutade vi på 10kg fram och 5kg bak,
hydrauliken på citroen sköter egentligen bara dämpningen och körhöjd, fjädern är luft

Citroen finns inte med aktiv fjädring (appropå tidigare tråd om activan).
För att en fjädring ska vara aktiv så bör man tala om för den hur kurvan ser ut innan man är i kurvan, och inte som en vanlig fjäder,stötdämpare,krängare bara reagera på krängnig och körhöjd när man redan är inne i kurvan

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Fjäderkonstanten blir alltså konstant i Öhlinsvaranten?
Men om man har såna där gummikuddar med luft i då? Både gummit och luften fjädrar ju. Luften kan ju komprimeras till den blir vätska.. men gummit kan ju inte har en konstant fjäderkonstant, eller?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Audi Allroad skulle inte göra sig på bana i alla fall... Inte någon annanstans heller.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Luftfjädring på bana?
2592 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande