Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2592 besök totalt |
Re: Luftfjädring på bana?
Mina, begränsade, erfarenhet av luftfjädring är att det inte ens funkar på gatan, så jag skulle aldrig komma på idén att prova det på bana. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Luftfjädring på bana rockar fett, om man får det att funka. Tänk bara, du kan ställa in fjäderkonstanten efter smak och tycke, dessutom sparar man ett par kilo fjädervikt per hjul. Här på Öhlins har det utvecklats under ett par år för MC-sidan och kommer att marknadsföras inom kort. Läs mer: http://www.ohlins.com/press_0309xx_a
|
||||
Marknadstomtarna fick säkert pinne när de skrev den där pressreleasen, men du kanske kan förklara för oss ingenjörer hur det fungerar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vad är det som är svårt att få att funka? Fick hela idén när jag såg att stötdämparverkstan hade luftfjädring på sin hemsida. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jag hade i alla fall pinne när jag dräglade på prototyperna i verkstaden. Nå, istället för fjäder har man ett trycksatt cylinderrör i hårdeloxerad aluminium 7075 T6 och en söt liten pump som reglerar trycket - det är vad jag kan komma på just nu. Cylinderräöret syns på bilden och det löper utanpå det ordinarie cylinderröret, det som stötdämparkolven löper i. Om du är intresserad kan jag ta reda på mer info. Man slipper ett par features som en stålfjäder annars för med sig - kanske inte väsentligt för oss hobbyåkare, men kan vara intressant för en ingenjör. E-modulen är naturligtvis konstant, men fjädertrådens tvärsnittsarea och andra material varierar med temperaturen och därmed styvheten hos skruvfjädern. Med en liten regleralgoritm (Laplace och grabbarna, du känner de säkert) kan man få en luftfjäder att bete sig så som man vill. Monsigneur Ekström - lite av problematiken ligger i att det inte finns mycket erfarenhet om luftfjädring från banåka. Tätningar, trycksättning, reglering - hur gör man? ![]() |
||||
Sitter det en liten Daatan i fjädern? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Blir det inte aktiv fjädring då = aja baja i de flesta serier?
Hur ändrar man fjädringskonstanten då, det skulle jag gärna få förklarat för mig. Mer luft borde innebära högre bil, inte hårdare "fjäder". Ändrar de kolvarean då eller? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
I min citroen bx som jag har tävlat med framgångsrikt i slc kl3, sitter det luftfjädring.
Vi byggde om gasklockorna så att det gick att ändra trycket i dom, orginal har citroen ca 50kg, eter div provande fram o tillbaks så slutade vi på 10kg fram och 5kg bak, hydrauliken på citroen sköter egentligen bara dämpningen och körhöjd, fjädern är luft ![]() Citroen finns inte med aktiv fjädring (appropå tidigare tråd om activan). För att en fjädring ska vara aktiv så bör man tala om för den hur kurvan ser ut innan man är i kurvan, och inte som en vanlig fjäder,stötdämpare,krängare bara reagera på krängnig och körhöjd när man redan är inne i kurvan ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
Fjäderkonstanten blir alltså konstant i Öhlinsvaranten?
Men om man har såna där gummikuddar med luft i då? Både gummit och luften fjädrar ju. Luften kan ju komprimeras till den blir vätska.. men gummit kan ju inte har en konstant fjäderkonstant, eller? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2592 besök totalt |