Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väga ofjädrad vikt?
1461 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2631


Trådstartare
Har för mig att jag läst följande, men skulle vilja ha det bekräftat:

om man pallar upp bilen och plockar bort fjädrarna så kan man sen sätta en våg på/under en domkraft och sen lyfta hjulet och se vad den ofjädrade vikten är.

Rätt eller fel?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Borde funka...

Lite overkill kanske men jag tror man ska räkna med halva fjäderns vikt också!?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Borde iallafall funka i teorin, men det bygger ju på att man har noll friktion i bussningarna och det är ju lite tveksamt om man har.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Bussningarna ska ju egentligen släppas, men jag provade en annan metod för att kompensera hyfsat för friktionen. Jag ställde vågen undra hjulet och släppte ned det sakta på vågen och läste av, sedan höjde jag upp våg och hela klabbet några centimeter och läste av igen. Medelvärdet av mätningarna borde motsvara vikten utan friktion hyfsat. Jag upprepade flera ggr och mätningen var hyfsat repeterbar. Friktionen i bakre upphängningen på min översatt till "hjulvikt" var ca 1.5-2 kg (har inte anteckningarna)

Sen är det 50% av fjäderns vikt som sagt och ca 70% av dämparens om den är av den vanliga typen med kolvstången uppåt. Men det är inte bara att addera dem till hjullasten, utan du måste beräkna hur stor del av extravikten som hamnar vid hjulet. Tex om dämparen sitter på 25% av hela avståndet mellan däckavtryckets centrum och bärarmens inre färstpunkt hamnar 75% av dämparens vikt på hjulet, dvs totalt 0.7 x 0.75 x hela dämparens vikt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Hmm.. Om man lyfter vågen med konstant hastighet uppåt och samtidigt läser av värdet så får man vikt inkl. friktion... väl... Alltså läs av värdet medan vågen rör sig!

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4012



Åke Wallebom skrev:
Hmm.. Om man lyfter vågen med konstant hastighet uppåt och samtidigt läser av värdet så får man vikt inkl. friktion... väl... Alltså läs av värdet medan vågen rör sig!


För att det ska stämma så måste väl bussningens friktion vara oberoende av vinkeln? Men i praktiken lär väl bussningen vara "neutral" i en viss vinkel och sen blir det trögare att vrida ju längre från denna inspänningsvinkel du kommer?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2631


Trådstartare
Testade igår att palla upp framvagnen, lossade fjäderbenet i topplagringen och tog bort lagringen. Tog sedan en palltruck med våg och lyfte under hjulet tills det var på normal höjd i hjulhuset. Problemet var att vågen "bara" pallade 50 kg och den gick i botten!


Kommer nu att väga alla delarna lösa för att sedan räkna ut vad vikten blir, men det fick mig ändå att undra vad ni andra har för ofjädrad vikt? Kan det verkligen vara över 50 kg/sida på en McPehrsonframvagn??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

gjorde en liten vägning av delar för ett par års sen på en modifierad e30 och fick fram följande .
däck med fälg 21kg
ok med klossar 4kg
300mm skiva med alu-nav 8kg
bilstein stötdämpare 4kg
fjäderben med spindel, hjulnav och lager 11kg
60mm fjäder med hjälpfjäder och fjädersäten 3kg
bärarm 5kg

totalt 56kg!!!!!!!!!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Har inte alla fyra st badrumsvågar i garaget...?????.
med dessa är det busenkelt att utföra dessa vägningar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Väga ofjädrad vikt?
1461 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande