Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Väga ofjädrad vikt? | 1461 besök totalt |
Har för mig att jag läst följande, men skulle vilja ha det bekräftat:
om man pallar upp bilen och plockar bort fjädrarna så kan man sen sätta en våg på/under en domkraft och sen lyfta hjulet och se vad den ofjädrade vikten är. Rätt eller fel? _________________ Rikard Ahlin |
||
Bussningarna ska ju egentligen släppas, men jag provade en annan metod för att kompensera hyfsat för friktionen. Jag ställde vågen undra hjulet och släppte ned det sakta på vågen och läste av, sedan höjde jag upp våg och hela klabbet några centimeter och läste av igen. Medelvärdet av mätningarna borde motsvara vikten utan friktion hyfsat. Jag upprepade flera ggr och mätningen var hyfsat repeterbar. Friktionen i bakre upphängningen på min översatt till "hjulvikt" var ca 1.5-2 kg (har inte anteckningarna)
Sen är det 50% av fjäderns vikt som sagt och ca 70% av dämparens om den är av den vanliga typen med kolvstången uppåt. Men det är inte bara att addera dem till hjullasten, utan du måste beräkna hur stor del av extravikten som hamnar vid hjulet. Tex om dämparen sitter på 25% av hela avståndet mellan däckavtryckets centrum och bärarmens inre färstpunkt hamnar 75% av dämparens vikt på hjulet, dvs totalt 0.7 x 0.75 x hela dämparens vikt. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hmm.. Om man lyfter vågen med konstant hastighet uppåt och samtidigt läser av värdet så får man vikt inkl. friktion... väl... Alltså läs av värdet medan vågen rör sig!
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||
För att det ska stämma så måste väl bussningens friktion vara oberoende av vinkeln? Men i praktiken lär väl bussningen vara "neutral" i en viss vinkel och sen blir det trögare att vrida ju längre från denna inspänningsvinkel du kommer? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||
Testade igår att palla upp framvagnen, lossade fjäderbenet i topplagringen och tog bort lagringen. Tog sedan en palltruck med våg och lyfte under hjulet tills det var på normal höjd i hjulhuset. Problemet var att vågen "bara" pallade 50 kg och den gick i botten!
Kommer nu att väga alla delarna lösa för att sedan räkna ut vad vikten blir, men det fick mig ändå att undra vad ni andra har för ofjädrad vikt? Kan det verkligen vara över 50 kg/sida på en McPehrsonframvagn?? _________________ Rikard Ahlin |
||
gjorde en liten vägning av delar för ett par års sen på en modifierad e30 och fick fram följande .
däck med fälg 21kg ok med klossar 4kg 300mm skiva med alu-nav 8kg bilstein stötdämpare 4kg fjäderben med spindel, hjulnav och lager 11kg 60mm fjäder med hjälpfjäder och fjädersäten 3kg bärarm 5kg totalt 56kg!!!!!!!!! _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Har inte alla fyra st badrumsvågar i garaget...?????.
med dessa är det busenkelt att utföra dessa vägningar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Allmänt banåkaforum Väga ofjädrad vikt? | 1461 besök totalt |