Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rör till grenrör ?
1, 2, 3   >>
22563 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Jag vet att det har varit upp MÅNGA gånger innan och jag HAR letat men hittat inget.....


Skall bygga extraktorgrenrör och vill veta var kan jag köpa rör,krökar och collector till rätt pengar dvs billigare än Dalhems.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Hansen Racing i Sthlm har Hookerböjar till bra pris. Byggde själv ett 180 graders till en V8 med krökar därifrån.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Rostfritt eller sunkstål?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

rörgrossisten dahl köper jag mitt ifrån. finns i en uppsjö av kvaliteter och stl till mkt bra priser.
lärde mig senast att det finns 3!!! olika standarder för rostfritt och ingen är kompatibel i stl med varann thumbs down

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



dude skrev:
rörgrossisten dahl köper jag mitt ifrån. finns i en uppsjö av kvaliteter och stl till mkt bra priser.
lärde mig senast att det finns 3!!! olika standarder för rostfritt och ingen är kompatibel i stl med varann thumbs down


Jaså 3, jag kände bara till 2 tror jag. Den som är typ 54x2, 104x2, 104x3 etc (vet ej namn) och den som har typ 114,3x3,11 och såna skumma udda mått, ISo tror jag den heter. Vilka exempelmått har den tredje serien.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
Rostfritt eller sunkstål?


Kanske detta har varit upp innan oxo, men hur är det igentligen med livslängder i denna applikation för olika ståltyper? Använder man varmhållfasta (=svindyra i plåtform ivf) varianter? Vad begränsar livslängden, är det ngt som påminner om "vanlig" korrosion/rost eller någon sorts sönderbränning?

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
beepbeep skrev:
Rostfritt eller sunkstål?


Fulstål var det tänkt.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pratar vi sug eller resperatormortor???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:
Rostfritt eller sunkstål?


Kanske detta har varit upp innan oxo, men hur är det igentligen med livslängder i denna applikation för olika ståltyper? Använder man varmhållfasta (=svindyra i plåtform ivf) varianter? Vad begränsar livslängden, är det ngt som påminner om "vanlig" korrosion/rost eller någon sorts sönderbränning?


Hej!

Jag forskade inom detta för mitt eget grenrör och kom fram till att rostfritt är att föredra för just min applikation. Sugmotorer är mycket snällare mot sina grenrör och klarar sig ofta utmärkt med tunnare rör i sunkstål.

När det gäller just vår motor så är den känd för väldigt högt EGT (950 grader är inte ovanligt) och svartstål är helt enkelt inte rätt val för denna typ av belastning. Problemet med svartstål är att det lätt uppstår s.k. glödskav ... glödande bitar skavs helt enkelt av från inre rörväggar och åker ner i turbon i droppform. Det behöver inte alltid vara farligt (känner folk som har fått det i sina GT40 turbosar utan att det hände något med turbinen) men är antagligen jobbigare med mindre turbosar, inte minst då EGT'n stiger vid höga mottryck/små avgashus.

Men jag vill framhäva att jag inte på något sätt säger att rostfritt är det ultimata materialvalet för alla biltyper. Sugisar har lägre EGT och mindre mottryck och funkar alldelles utmärkt med vanligt stål. Det gäller också många turbobilar utan hög komp och avancerad eletronik (ex. Trionic 5) som håller dom på spikgränsen...då blir EGT lägre och det funkar med vanliga rör. SAAB fick dock använda sig av gjuten Nickelhaltig "avgaslimpa" för att komma i bukt med värmeproblemet.

Rostfritt har också några nackdelar, det leder värme sämre och utvidgar sig mer, med risk för sprickbildningar. Det är ganska hårt (ofta mycket vanadium/nickel/krom inblandat) och därmed jobbigare att efterbehandla samt kräver i praktiken alltid TIG svets med rotgas. Fördelen är att det tål högre temperaturer och ser snyggt ut .
Det jag kom fram till efter mindre "research" på området är att SS2333 duger oftast och att syrafasta legeringar (SS2354) inte är värda att hålla på med då dom faktiskt har sämre temperaturegenskaper och är dessutom dyrare. Det finns värre doningar at välja (Iconel osv.) men då är man djupt inne i "area of diminishing returns" och det svider i plånboken.
Jag tänkte så här: det brukar alltid kosta några tusenlappar för att sy ihop ett bra grenrör, och har man tillgång till TIG så kan jag lika gärna punga mellanskillnaden (typ 800:- extra) och köpa rostfria bitar för att gardera mig mot eventuella tempproblem som motorn är känd för.

Flänsar och sånt är inte så himla dyra...våra gick på tusenlappen, färdigskurna med vattenjet. Det fanns dock skojare som ville ha uppåt 5000:- för att skära en sketen fläns, dom får man akta sig för. Man får också räkna med att behöva plana flänsar efter svetsningen (drygt och tidskrävande), vi använde 15mm rostfritt plåt i flänsar men den har ändå slagit sig flera milimeter.

Bra leverantör av rostfria bitar är www.damstahl.se , jag köpte mina bitar därifrån och fick mycket hjälp från personalen med att slå upp i deras tabeller och kolla materialegenskaper osv.
Dom fixar i stort sätt alla material man vill ha, men SS2333 är relativt billigt och finns i lager. Jag körde med 44.5mm rör, mest för att dom passade perfekt in i avgasflänsen när man klämde ihop dom (fick tips från en annan SAAB-trimmare). Ej att glöma är att rostfritt "rör sig" mer vid uppvärmning så man får lämna lite "vingelutrymme" och eventuellt staga upp turbon med en rörlig kulled.

Man ska undvika att handla från "trimmföretag", typ Autotech, Dalhems osv. Dom köper ändå bara in från grossister precis som jag gjorde och lägger på xx% pålägg. Å andra sidan kan grossister ogilla när man kommer och handlar några bitar över disk så det kan vara smart att gå ihop och handla.

Summa av kardemumma:

Rostfritt passar bättre med respirator och hårdtrimm men är jobbigare att fabricera. Har man tillgång till rätt svets så kan det vara prisvärt "att slå på stort" ändå.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

beepbeep:
Bra skrivet thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:

Det jag kom fram till efter mindre "research" på området är att SS2333 duger oftast och att syrafasta legeringar (SS2354) inte är värda att hålla på med då dom faktiskt har sämre temperaturegenskaper och är dessutom dyrare. Det finns värre doningar at välja (Iconel osv.) men då är man djupt inne i "area of diminishing returns" och det svider i plånboken.

Bra leverantör av rostfria bitar är www.damstahl.se ,
Dom fixar i stort sätt alla material man vill ha, men SS2333 är relativt billigt och finns i lager.
Man ska undvika att handla från "trimmföretag", typ Autotech, Dalhems osv. Dom köper ändå bara in från grossister precis som jag gjorde och lägger på xx% pålägg. Å andra sidan kan grossister ogilla när man kommer och handlar några bitar över disk så det kan vara smart att gå ihop och handla.

.


ok ang EGT och svartstål. Det där med 2333/AISI 304 vs sk "syrafasta" kvaliteter har jag oxo hört på annat håll.

Ja, jag kan bli så upprörd när jag tänker på hur ogenerat "trimföretagen" tar ut 3-5 ggr priset mot vad man kan köpa det för på rätt ställe. Har bra kanaler på slang och sånt, helt ohyggliga överpriser på sånt som tas ut ofta. Beställde sträckmetall i alu (rombiskt form på öppningen som används t.ex grillar och luftintag) nyligen, 215 kr + moms för en "plåt" som är 2x1 meter, trim&stylingföretagen tar ut ca 200 kr för en bit som är 33x100cm.......... > Det tråkiga är ju allt annat som man inte kan köpa på "rätt ställe" får man betala dessa överpriser för

_________________
Pär Hylander
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



www.alutech.se säljer rörböjar osv.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Ett ställe att handla rostfritt på är Halltorp rördelar,därifrån kom delarna till ett av mina avgas projekt.
Riktigt bra pris o så.
otto

_________________
Otto Dürholt
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Micke Eriksson skrev:
www.alutech.se säljer rörböjar osv.


...verkar var 30% pålägg där med

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004
Inlägg: 90



Hej, tänkte skarva i denhär gamla tråden lite...

om man som jag går i tankarna att bygga ett grenrör till en turbomotor och har hittat krökar samt rör till ett väldigt bra pris (tror jag?) på 15kr kilot för 45mm krökar i diverse radier samt rör till samma pris åtminstone krökarna är i ss2333, det var väl att föredra ur värmehållfasthetssynpunkt förstod jag. Då man engång blir erbjuden krökar till detta pris är det väl bara att slå till eller hur?

Men det jag egentligen ville fråga var ifall det går lika bra att svetsa ihop grenröret med en Mig med mison 25-gas? Eller ifall det är ett måste att använda Tig svets, jag har nog tillgång till en ordentlig AC/DC Tig med men jag kommer inte så jättebra överrens med den, i och för sig så är ju nog rostfritt enklare att svetsa än den tunna al-plåt som jag hållit på med hittills så det går nog säkert bra ändå...

Mera frågor om själva svetsprocessen; skall rörena vara fyllda med skyddsgas inifrån oxå? är det isåfall helt nödvändigt eller bara att föredra ur estetisk synpunkt? Blir fogen förstörd ifall jag använder Migen till att punkta ihop rören till önskad form?

Tacksam för svar...

_________________
-Kenneth Hellman-
-Jakobstad, Finland-
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hello Kenny!

Mitt grenrör blev klart!

Resultat:


Mina tips är:
1. Skit i MIG och använd TIG
2. Använd Argon som rotgas (annars får du fula svampar innifrån och dom är svåra att blästra bort)
3. Använd bara rostfrit raktigenom. Ingen blandning rostfritt/svartstål tack. Dom utvidgar sig olika och spricker garanterat när det värms upp.
4. Öva på lösa stumpar tills du får flyt och väljer rätt strömstyrka

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Vid konstruktion av av stål-detaljer för högre temperaturer så övergår man i regel till varmhållfasta legeringar någonstans vid 400 grader. I princip så lär man ha mycket svårt att hitta ett original-grenrör gjort i svartstål.

Så vad har man för krav på ett grenrörsmaterial, jo stålet ska ju motstå höga temperaturer och det innebär bland annat varmkorrosion (bland annat mot H2S och So2) och krypning samtidigt som den högre temperaturen innebär lägre hållfasthet och e-modul.

Ett rostfritt stål innehåller minst 12% krom, det är bildandet av skyddande kromoxid som gör att stålet inte rostar. Men vid högre temperaturer så kan kromet reagera med kolet i stålet och bilda kromkarbider vilket resulterar i en sänkt motståndskraft mot korrosion. För att motverka detta kan man gå två vägar, att sänka stålets kolinnehåll eller att stabilisera kromet på högre temperaturer.

2333 (304) - Är det billigaste rostfria stålet för grenrör och används där kraven är lägre. Lågt kolinnehål moverkar kromkarbidbildning.
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=Q304A

2343 (316) - Som 2333 fast med bättre korrosionsskydd och högre hållfashet vid högre temperaturer. Högt krypmotstånd och bra motståndskraft mot höga temperaturer.
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=Q316J

2353 (316L) - Som 2343 fast med bättre korrosionsskydd, speciellt för marin användning. Extra lågt kolinnehåll motverkar kromkarbidbildning.
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=Q316o

2337 (321) - Stabiliserad med titan för att motverka bildning av kromkarbid vid högre temperaturer. Bra motstånd mot utmattning. Används bl.a. till avgasutlopp för gasturbiner.
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=Q321D

2338 (347) - Stabiliserat med Niobium och Tantalum för att motverka bildning av kromkarbid vid högre temperaturer.
http://www.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=Q347AP

Rostfritt utvidgar sig lite drygt 30-40% mer vid temperaturökning än svartstål, viktigt att tänka på vid konstruktion. Rostfritt överför också värme 3 gånger sämre än svartstål vilket är en önskvärd egenskap för ett grenrör, speciellt för en turbomotor då turbinen drivs av värme. Detta gör dock att materialet kommer att utsättas för större termiska belastningar. Har man tillgång till datorprogram så kan man testa ett grenrör i datorn för att se vart de största belastningar, och därmed också största sprickrisken föreligger.

om man istället skulle konstruera ett grenrör i inconel så har detta materialet ännu sämre värmeledningsförmåga men utvidgar sig mindre då temperaturen stiger än svartstål. Materialet har naturligtvis utmärkta egenskaper gällande varmkorrosion, krypmotstånd och hållfashet på högre temperaturer. Bland inconel-legeringarna så borde man tex kunna använda Inconel 625, 713C, 713LC och 718. Det finns också en DS legering som heter Mar-M 247 vilken har ännu bättre egenskaper, lite onödigt bra för ett grenrör skulle jag dock tro.

Jag har också funderat på en annan rostfri legering, 2361 (310S), detta är ett material som används bland annat i värmeväxlare, speciellt om de kommer i kontakt med svavelhaltiga gaser vilket den har bra motstånd emot.

Rören bör vara sömlösa och ska böjas så att de har konstant tvärsnittsarea i röret.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Goran: SNYGGT!!!!!

En fråga poppade upp i skallen när jag läste här... Kan man punkta ihop rören, tex 4 pkt/skarv, med MIG (eftersom jag inte kan TIGa) och sen lämna det till någon som TIGar ihop det?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Anders Jeppsson skrev:

En fråga poppade upp i skallen när jag läste här... Kan man punkta ihop rören, tex 4 pkt/skarv, med MIG (eftersom jag inte kan TIGa) och sen lämna det till någon som TIGar ihop det?


Problemet med rostfritt är att det slår sig så förbaskat mycket att man kan punkta ihop den och börja helsvetsa bara för att upptäcka att man har helt plötsligt 2cm glipa när man kommer till flänsen. Då är det antagligen lika bra att göra hela jobbet i ett svep. Ang. att MIG:a rostfritt: jag har hört att det ska gå men då är det rostfri tråd som gäller, och den är inte gratis.

Egentligen borde man kunna fulsvetsa hela grenröret med bra MIG fylld med flussfri rostfri tråd och Argon som skydds- och rotgas, men ingen orkar göra det.

Johan: det var fantastiskt bra info! Arkiveras! thumbs up

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Anders Jeppsson skrev:
Goran: SNYGGT!!!!!

En fråga poppade upp i skallen när jag läste här... Kan man punkta ihop rören, tex 4 pkt/skarv, med MIG (eftersom jag inte kan TIGa) och sen lämna det till någon som TIGar ihop det?


Är inga större problem att göra så. Om den som svetsar har gjort något rör tidigare är det oftast inga problem med böjda flänsar etc. Krävs lite vana men går.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Rör till grenrör ?
1, 2, 3   >>
22563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande