Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
kraft mellan ok/belägg och hållare?
1 besök senaste veckan (1881 totalt)
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Sitter och försöker räkna på vilken kraft ett bromsok utövar på sin hållare. Är inte helt säker på att jag är rätt ute, kanske någon här kan bidra med lite kunskap?

Grundförutsättningarna för beräkningarna är, just nu:

däck: 205/50/R17 gatdäck (samma däck fram och bak)
skiva: 305mm diameter (vet inte vad den verksamma radien blir, räknade med 140mm)
bilens vikt: 1263kg
viktfördelning vid 1,3G retardation (genomsnitt): 71:29
bromssträcka vid 1,3G retardation (genomsnitt): 30m
huvudcylinder: D=25.4mm
hjulcylinder: D=54mm
pedalratio: 5:1
servo: vakum-servo 200mm tandem

om jag räknar på hjulen och säger att jag har 1.3G retardation (inte så troligt som genomsnittsretardation kanske, nej, men man får ju sikta högt) får jag att det skulle innebära en friktionskoefficient på 1.3 (m*v^2/2 = my*m*s där v=27.8m/s^2 och s=30m).
Det i sin tur ger att kraften som drar i oket är ca 13,2kN med en förmodad friktionskoefficient på 0,4 för bromsbeläggen

Räknar jag från andra hållet och utgår från kraften på pedalen in i systemet och ut till oket får jag istället en kraft på 40kN som drar i oket (50,6kN som kolven trycker med från ena sidan och mothållet från andra och fortfarande en friktionskoefficient på 0,4).

Det första fallet känns rimligare att räkna med. I andra fallet tar jag ju ingen hänsyn till att däcken har begränsat grepp. Å andra sidan kanske första fallet blir för snällt i.o.m. att jag faktiskt inte vet något om friktionskoefficienten för däcken och rätt vad det är står man där och kränger på begagnade slicks? Har jag tänkt rätt någonstans eller är allt bara tokfel?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Dubbelpost!!
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Varför räkna bromssträcka friktion och annat.

1,3g (retrdation) x1263(kg) x 0,7129 (procent på framhjulet) /2 (hjul) = retardationskraft på ena framhjulet.

är radien på hjulet dubbelt så stor som radien till fästets skruvar då blir kraften dubbelt så stor på fästet, enkel hävstångsteknik.

Glöm inte att lägga på att oket vill vrida fästet. från bomskivan och avtåndet till fästet i båda leder. Enkel hävstångsmattematik avstånd x kraft.

Sen bör du ha marginal till brottgränsen, speciellt om det är aluminium som mattas. Där vet jag inte vad som gäller, kanske 6ggr?
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Björn skrev:
Varför räkna bromssträcka friktion och annat.

1,3g (retrdation) x1263(kg) x 0,7129 (procent på framhjulet) /2 (hjul) = retardationskraft på ena framhjulet.

är radien på hjulet dubbelt så stor som radien till fästets skruvar då blir kraften dubbelt så stor på fästet, enkel hävstångsteknik.

Glöm inte att lägga på att oket vill vrida fästet. från bomskivan och avtåndet till fästet i båda leder. Enkel hävstångsmattematik avstånd x kraft.

Sen bör du ha marginal till brottgränsen, speciellt om det är aluminium som mattas. Där vet jag inte vad som gäller, kanske 6ggr?


hade ju räknat åt det hållet från början, med att utifrån en medelretardation ta fram stoppsträckan. när jag sen började fundera på det här tittade jag på vilken stoppsträcka jag ville sikta mot (och passade på att önsketänka lite).

Men första varianten borde alltså vara den riktiga vägen att gå.

börjar med att slänga in lasten på hållaren (det här är ett glid-ok förresten. Jag har modellerat upp hållaren precis som jag skulle ha gjort för ett fast ok för min pack-modell) i FEM:en för att få krafterna som verkar på adaptern.

det där med utmattning tål att funderas på. Har aluminium ens en utmattningsgräns?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Nej i teorin inte men tål den en väldig massa ggr så kommer den nog hålla ändå annars skulle ju allt från flygplan som ramlar ner till alu fälgar ställa till oreda i världen.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
i slutändan lär man väl ändå sitta där och jämföra med befintliga adapters för att avgöra rimligheten i det hela :-)

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Friktionskoefficienten för beläggen spelar ingen roll, belastningsgränsen ligger vid däcksgrepps gränsen.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Friktionskoefficienten för beläggen spelar ingen roll, belastningsgränsen ligger vid däcksgrepps gränsen.


rätt där, en snabb kontrollräkning (eftersom jag inte hade beräkningarna till hands) visade att jag inte haft beläggens friktionskoefficient med i första beräkningen (där jag slutade på 13,2kN). Det bara slank med när jag skrev...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Racetech
kraft mellan ok/belägg och hållare?
1 besök senaste veckan (1881 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande