Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech kraft mellan ok/belägg och hållare? | 1 besök senaste veckan (1881 totalt) |
Sitter och försöker räkna på vilken kraft ett bromsok utövar på sin hållare. Är inte helt säker på att jag är rätt ute, kanske någon här kan bidra med lite kunskap?
Grundförutsättningarna för beräkningarna är, just nu: däck: 205/50/R17 gatdäck (samma däck fram och bak) skiva: 305mm diameter (vet inte vad den verksamma radien blir, räknade med 140mm) bilens vikt: 1263kg viktfördelning vid 1,3G retardation (genomsnitt): 71:29 bromssträcka vid 1,3G retardation (genomsnitt): 30m huvudcylinder: D=25.4mm hjulcylinder: D=54mm pedalratio: 5:1 servo: vakum-servo 200mm tandem om jag räknar på hjulen och säger att jag har 1.3G retardation (inte så troligt som genomsnittsretardation kanske, nej, men man får ju sikta högt) får jag att det skulle innebära en friktionskoefficient på 1.3 (m*v^2/2 = my*m*s där v=27.8m/s^2 och s=30m). Det i sin tur ger att kraften som drar i oket är ca 13,2kN med en förmodad friktionskoefficient på 0,4 för bromsbeläggen Räknar jag från andra hållet och utgår från kraften på pedalen in i systemet och ut till oket får jag istället en kraft på 40kN som drar i oket (50,6kN som kolven trycker med från ena sidan och mothållet från andra och fortfarande en friktionskoefficient på 0,4). Det första fallet känns rimligare att räkna med. I andra fallet tar jag ju ingen hänsyn till att däcken har begränsat grepp. Å andra sidan kanske första fallet blir för snällt i.o.m. att jag faktiskt inte vet något om friktionskoefficienten för däcken och rätt vad det är står man där och kränger på begagnade slicks? Har jag tänkt rätt någonstans eller är allt bara tokfel? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Varför räkna bromssträcka friktion och annat.
1,3g (retrdation) x1263(kg) x 0,7129 (procent på framhjulet) /2 (hjul) = retardationskraft på ena framhjulet. är radien på hjulet dubbelt så stor som radien till fästets skruvar då blir kraften dubbelt så stor på fästet, enkel hävstångsteknik. Glöm inte att lägga på att oket vill vrida fästet. från bomskivan och avtåndet till fästet i båda leder. Enkel hävstångsmattematik avstånd x kraft. Sen bör du ha marginal till brottgränsen, speciellt om det är aluminium som mattas. Där vet jag inte vad som gäller, kanske 6ggr? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
hade ju räknat åt det hållet från början, med att utifrån en medelretardation ta fram stoppsträckan. när jag sen började fundera på det här tittade jag på vilken stoppsträcka jag ville sikta mot (och passade på att önsketänka lite). Men första varianten borde alltså vara den riktiga vägen att gå. börjar med att slänga in lasten på hållaren (det här är ett glid-ok förresten. Jag har modellerat upp hållaren precis som jag skulle ha gjort för ett fast ok för min pack-modell) i FEM:en för att få krafterna som verkar på adaptern. det där med utmattning tål att funderas på. Har aluminium ens en utmattningsgräns? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Nej i teorin inte men tål den en väldig massa ggr så kommer den nog hålla ändå annars skulle ju allt från flygplan som ramlar ner till alu fälgar ställa till oreda i världen.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
rätt där, en snabb kontrollräkning (eftersom jag inte hade beräkningarna till hands) visade att jag inte haft beläggens friktionskoefficient med i första beräkningen (där jag slutade på 13,2kN). Det bara slank med när jag skrev... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Racetech kraft mellan ok/belägg och hållare? | 1 besök senaste veckan (1881 totalt) |