Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur tränar man kroppen?
1, 2   >>
5166 besök totalt
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur tränar man kroppen?

Hur tränar man rent fysiskt för racing? Så kallad barmarksträning fast för banracing.

När jag åkte mycket skidor var det ett par band av ett gammalt uppslagsverk i en ryggsäck och sen springa upp och ner för den lokala skidbacken (hallebo) Men stora lårmuskler har man knappast nytta av.

Så vad och hur ska man träna förutom vanlig kondition?
Nacken, kanske?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Allround är nog bäst. Inte för mycket styrka, då blir man ju för tung
Mattias Ekström gillar ju diverse cross/enduro-åka för att träna upp balansen.
Simma är nog aldrig fel.

Mental träning kör väl alla "stora" med, kanske nå't att ge sig på. Har faktiskt
tränat lite själv, på egen hand, men då för att bli kvitt otrygghet i samband
med flygresor (kontrollfreak som man är).

Malmö
Här sen Feb 2004

Re: Hur tränar man kroppen?

Daniel Magnusson skrev:
Hur tränar man rent fysiskt för racing? Så kallad barmarksträning fast för banracing.

När jag åkte mycket skidor var det ett par band av ett gammalt uppslagsverk i en ryggsäck och sen springa upp och ner för den lokala skidbacken (hallebo) Men stora lårmuskler har man knappast nytta av.

Så vad och hur ska man träna förutom vanlig kondition?
Nacken, kanske?

Som gammal simmare har jag förslag på ett ypperligt sätt att träna som torde vara lämpligt för bilförare. Om man kör bensparksövningar som frisimskick och fjärilskick med platta framför sig har man dels något att hålla i med armarna samtidigt som man håller huvet uppe och pålastar nackmuskulaturen. Gör man sedan bensparken korrekt med det man kallar delfinkick i simspråk där rörelsen börjar i magtrakten och slutar efter vristen i en mjuk rörelse utan att tappa benen i knäna (kika på filmen Det stora blå när de kör med fenor) kommer man att känna ansträngningen väl i mage, rygg (svank) och ben.

om man vill göra det lite lättare för sig och även ha mer kul kan man köra med simfenor, man kan få upp väldigt hög fart då, snabbare än världsrekordtempo på 100 frisim.

Jag har tränat väldigt mycket på det här viset då jag tränade sönder axlarna och det är en träningsform som ger mycket som det är låg skaderisk. Om man vill få ett komplett träningspass bör man även göra curls med skivstång samt att med samma skivstäng greppa med ca. 10 cm avstånd mellan händerna med fingrarnas utsida från kroppen. Sedan lyfter man skivstången från ett läge med helt sträckta armar upp till hakhöjd. Man kan krydda lite med tricepsövningar som smala push-up och breda push-up för bröstmuskulaturen.

Sedan bastar man givetvis med en kall pilsner efteråt och njuter av att man är så flitig, tillse att badpersonalen inte ser ölburkarna och ha absolut inte glasflaskor på ett badhus.

Lund
Här sen Jan 2003

om du ska köra långlopp så ska du träna bastu Det blir varmt i bilen!

Men seriöst. I vanlig racing där du inte är utsatt för extrema G-krafter så skulle jag säga att fysträningen egentligen går ut på att se till att man har energi nog att orkar med att hålla koncetrationen uppe under hela racet. Det farligaste som finns är att tappa koncentrationen. Då missar man bromspunkter, missar apex etc. Att hålla fokus hela tiden är extermt viktigt.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

sweanders skrev:

Sedan bastar man givetvis med en kall pilsner efteråt och njuter av att man är så flitig, tillse att badpersonalen inte ser ölburkarna och ha absolut inte glasflaskor på ett badhus.

En seriös räseråkare spar naturligtvis alkoholen till mästerskapssegern (då det går bra
att kröka ner sig ordentligt ). Många professionella förare dricker väldigt
lite, eller inget, under pågående säsong.

Malmö
Här sen Feb 2004

Jet skrev:
sweanders skrev:

En seriös räseråkare spar naturligtvis alkoholen till mästerskapssegern (då det går bra
att kröka ner sig ordentligt ). Många professionella förare dricker väldigt
lite, eller inget, under pågående säsong.

Det har du helt klart rätt i, men [b]en]/b] kall pilsner gör ingen skada och det är ju inte tvånget. Själv använder jag ibland små mängder alkohol som typ en öl för att slappna av. Som elitidrottare bör man hålla sig på en nivå något mer smutsvit än Gundes variant.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

sweanders skrev:
Själv använder jag ibland små mängder alkohol som typ en öl för att slappna av. Som elitidrottare bör man hålla sig på en nivå något mer smutsvit än Gundes variant.

Själv använder jag ibland ansenliga mängder i samma syfte, men det är nog lite väl OT.

Jag kom att tänka på F1-grabbarna från förr. På den tiden var det inte vanligt att festa runt
i samband med loppen. Att hänga med F1-förare idag är nog rätt trist De får nog Günde
att framstå som rena slarvern.

Appropå Gunde så är nog skidåkning väldigt bra träning. Även för motorsportutövande.

Stockholm
Här sen Mar 2003

Carl Rosenblad har skrivit en trevlig artikel i ämnet:

http://www.rosenblad.com/98/fysik.htm

thumbs up

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Tung Styrketräning Vad jag har sett så tränar dom mycke kondis och allmän styrka i axelpartiet , och smidighet .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Så för att sammanfatta det hela:

Vad en raceförares kropp behöver:

- Kondis
- En del muskelmassa för att kunna lagra mjölksyra (men inte för mycket muskler)
- Värmetålighet

Jag påbörjade "säsongen" igår kväll med hjälp av min självplågande flickvän (med monsterkondis) genom att springa 4km i hyffsat tempo (jag var helt slut , hon var helt oberörd ). Sen ett lättare styrketräningspass för att avsluta med lite bastu. thumbs up

Jag är seg idag, men mår gott!

Bromma
Här sen Feb 2003

För länge sedan så fanns det en TV tävling som hete superstar. Kjell Isaksson stavhoppare och nån F1 förare var med och å placerade sig oerhört bra i tyngdlyfning. Jag vill minnas at F1 föraren klarade 115 kg i stöt! Vägde väl själv runt 75 kg. Jag har varit tränare i tyngdlyftning och tror att ryck och stöt är bra allround träning vad smidighet och styrka anbelangar. Man behöver inte lasta på i onödan och även om man gör det så är risken liten för att bli överdrivet grov. Men det krävs snabbhet och balans vilket inte styrketräning (muskelbyggning) ger. Ren styrketräning är mer muskelgruppsinriktad också. Jag skulle föreställa mig att någon form av distansträning för konditionen och lyftning för smidighet o styrka samt simning är en bra kombination. Mastigt??? ok, varje sak i gång i veckan räcker.
Göran Malmberg

Uppsala
Här sen Feb 2003

Själv tränar ungefär varannan dag (med helgpaus) och anser att bästa "real-life" träningen är att varva löpning och cykling med varierad styrketräning (inte bara en muskelgrupp utan två träningsprogram som byts omlott) och utan inblandning av kreatin, proteinpulver och annat bjäfs.
Löpningen håller konditionen uppe och vikten nere och styrketräningen balanserar styrka mot kondition (man får då själv vikta löpning mot styrketräning beroende på vad man prioriterar/behöver).
Simmning är bra men så himla bökigt med all klor i vatten (kliar!) samt tvagning/dusch före/efter att man helt enkelt inte hinner med hela ceremoning om man har ont om tid.
Moderna gym har uppsättning träningsmaskiner och mottionscyklar/löpband så man kan kombinera ihop ett bra träningsprogram även om man inte gillar att traska runt i höstrusket.

Det viktiga är att få vanan inne då det oftast känns väldigt tungt och bökigt i början med regelbunden träning. Speciellt med tanke på att synliga resultat dröjer någon vecka...

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Daniel Magnusson skrev:
Så för att sammanfatta det hela:

Vad en raceförares kropp behöver:

- Kondis
- En del muskelmassa för att kunna lagra mjölksyra (men inte för mycket muskler)
- Värmetålighet

Jag påbörjade "säsongen" igår kväll med hjälp av min självplågande flickvän (med monsterkondis) genom att springa 4km i hyffsat tempo (jag var helt slut , hon var helt oberörd ). Sen ett lättare styrketräningspass för att avsluta med lite bastu. thumbs up

Jag är seg idag, men mår gott!

Vill du lära dig det Göran skriver om så är du välkommen till Norrköping

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
krister Andersson skrev:
Vill du lära dig det Göran skriver om så är du välkommen till Norrköping

Känns lite jobbigt att åka halvvägs till norrland för att träna lite

Jag fortsätter nog att löpa lite + styrketräning.

Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Jet skrev:
sweanders skrev:
Själv använder jag ibland små mängder alkohol som typ en öl för att slappna av. Som elitidrottare bör man hålla sig på en nivå något mer smutsvit än Gundes variant.

Själv använder jag ibland ansenliga mängder i samma syfte, men det är nog lite väl OT.

Jag kom att tänka på F1-grabbarna från förr. På den tiden var det inte vanligt att festa runt
i samband med loppen. Att hänga med F1-förare idag är nog rätt trist De får nog Günde
att framstå som rena slarvern.

Appropå Gunde så är nog skidåkning väldigt bra träning. Även för motorsportutövande.

På nåt sätt känns det som att Gunde är(var) mer fanatisk än tom F1-åkarna?
Menar-vilken F1-åkare såg du senast skita på sig i bilen (inte för att det har nåt med träning att göra... )
Men jag röstar nog för att Gunde var den mest extrema tränings(tävlings)människa jag har hört talas om, har läst tidningen F1 Racing nåt år nu där dom nosat lite på killarnas träningsläger-och jag gissar att Gunde säkert hade kvalat utan problem?

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

I den här tråden låter det som om vissa tror att man utan "hjälpmedel" lägger på sig enorma mängder tyngade, otympliga, racing-hämmande muskler ā la Dorian Yates (f.d. Mr olympia) bara genom att lyfta skrot några ggr i veckan i ett halvår. Så är kanske inte fallet för de flesta.

Löpning är för övrigt en av de mest katabola aktiviteterna man kan ägna sig åt, så kombinerad löpning och styrketräning bör hålla muskelmassan i schack (för de som anser att övermuskularitet är ett faktiskt problem).

EDIT: och det här inlägget tillförde ju knappast någonting till diskussionen, sorry. Den bästa kombinationen verkar vara, som tidigare talare redan påpekat, en kombination av styrke- och konditionsträning. Kondition är alltid bra att ha, och om någon tvivlar på värdet av styrekträning kan väl bara påpekas att t.o.m. maratonlöpare tränar styrka för att förbättra mjölksyretåligheten.

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

André V skrev:
I den här tråden låter det som om vissa tror att man utan "hjälpmedel" lägger på sig enorma mängder tyngade, otympliga, racing-hämmande muskler ā la Dorian Yates (f.d. Mr olympia) bara genom att lyfta skrot några ggr i veckan i ett halvår. Så är kanske inte fallet för de flesta.

Ja, det är riktigt roligt att läsa att "vill ju inte bli för stor" Yeah right, de få personer i världen som kan lägga på sig väldigt mycket muskelmassa utan att lägga ner oändligt mycket tid på kost och fokuserad styrketräning är nog väldigt få. Vi andra som vill skaffa mycket muskelmassa får kämpa precis varje sekund genom att äta 6-8ggr om dagen och se till att kroppen har en extremt bra tillvaro. Har själv varit där och har många kompisar som tävlar i byggning.

Å jag kan säga att ett högt intag av protein är ett måste, sen om man vill knapra 2 kg kyckling om dagen eller ta en shake det är ju upp till var och en

Men för bilkörning så är det nog en väldigt bra kondis som gäller och inte 100kg muskelmassa

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

I Bromma finns det en centrufug, en så där som man sätter sig i och åker runt och testar G-krafter.
Där visade det sig att några av våra tyngdlyftare fraån Sunbyberg var de som klarade dom högsta påfrestningarna. Tydligen kan man åstadkomma nån sorts muskelkorsett genom att spänna emot blodtrycket (eller vad det nu va).
Göran Malmberg

Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Göran Malmberg skrev:
I Bromma finns det en centrufug, en så där som man sätter sig i och åker runt och testar G-krafter.
Där visade det sig att några av våra tyngdlyftare fraån Sunbyberg var de som klarade dom högsta påfrestningarna. Tydligen kan man åstadkomma nån sorts muskelkorsett genom att spänna emot blodtrycket (eller vad det nu va).
Göran Malmberg

Som stridspilot ska man vara kort och ha muskulösa armar och ben. Detta gör att man kan pressa blodet in i kroppen till de vitala organen vid hög G-belastning. En naturlig G-dräkt kan man säga.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För närvarande har jag satt fokus på viktminskning... Kondition och styrka har jag i den utsträckning jag tycker att jag behöver.
När jag köpte formelbilen för ett par veckor sedan sa jag lite småkaxigt: Minus 20kg före tävlingspremiären!
Nu är det "bara" 16kg kvar

Lund
Här sen Dec 2002

964c2 skrev:

Å jag kan säga att ett högt intag av protein är ett måste, sen om man vill knapra 2 kg kyckling om dagen eller ta en shake det är ju upp till var och en

Men kyckling är ju jättegott

Hur tränar man kroppen?
1, 2   >>
5166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande