Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vänsterbroms på nya VAG-bilar?
1, 2   >>
6897 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Som ni säkert vet så stryprt många nya VAG-bilar gasen om man försöker vänsterbromsa. Är det ngn som vet vilka modeller det inte sker på och om man kan koppla bort den irriterande funktionen på ett enkelt sätt?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Visst är det frustrerande!
Som att hälla vatten på en brasa! Den bara dör!!!
Min förra Audi 100 2,5 Tdi gjorde det och den nuvarande Passat 1,8T gör så.
Polon vet jag inte om den uppför sig likadant.
Troligtvis inte, eftersom jag inte reagerat på det!
Jag är ju iofs extremt högerhänt och högerfotad och brukar inte vänsterbromsa.
Men jag gillar inte att andra bestämmer om jag skall få göra det eller ej!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



jag kan kola med en vag meck jag känner om det går att programera bort med deras datorer....

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Pratade med en kompis som haer en RS4 och en S4 och det var visst likadant där!

Kanske inte så viktigt på torr asfalt men desto viktigare på snö och is. :
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Christian Lange skrev:
jag kan kola med en vag meck jag känner om det går att programera bort med deras datorer....

mvh C


Tack, gärna!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Så är det på många bilar tyvärr. Alla nya mercedes automat och även på företagets V70 trots manuell låda. Det har jag givetvis provat

Går det inte att koppla bort med sidoavbitare tro?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
Går det inte att koppla bort med sidoavbitare tro?

Borde ju gå eftersom du iaf inte vill att bromsljusen ska tändas just då.... Fast det blir jobbigt o koppla ihop sladdarna varje gång du ska bromsa... hehe. Ääähh... inte vet jag....

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4696



johann skrev:
Som ni säkert vet så stryprt många nya VAG-bilar gasen om man försöker vänsterbromsa. Är det ngn som vet vilka modeller det inte sker på och om man kan koppla bort den irriterande funktionen på ett enkelt sätt?


Vad jag förstått så försvinner funktionen om man kopplar ur ABS:en.
Sen så kanske det inte är så kul att köra utan ABS....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17413



ThomasT skrev:
Sen så kanske det inte är så kul att köra utan ABS....
De senaste dagarna har jag önskat mig en avstängningsknapp till ABS:en på BMW:n. Den stannar ju inte på snö!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Det är inte så enkelt som att det bara är relaterat till DBW bilar? (Drive-By-Wire)

Återkommer när jag kollat närmare med en VAG-mek...

* Kom på att det här var mitt första inlägg här... Extremt bra forum, har redan suttit flera timmar för att gå igenom alla intressanta gammla inlägg, tack Magnus (hoppas din "utrustning" inte säckar ihop pga mig bara =) *

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



om jag inte är helt ute och cyklar så är det så att när du bromsar så tappar du laddtrycket genom att magnetventilen påverkas
detta är för att skona drivlina och bromsar, tillverkaren tänkte inte på oss som gärna vill hjälpa den gode bilen på traven med lite "vänsterstöttning"

I deras ögon är det så att när bromspedalen trycks ner så skall bilen stanna!

Tror inte att detta används på bilar utan turbo, men... i så fall skulle DBW bilar kunna påverkas genom att man "spjällar igen" lite lagom

gissningar och teorier...






eller

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Robert Reinsson skrev:
om jag inte är helt ute och cyklar så är det så att när du bromsar så tappar du laddtrycket genom att magnetventilen påverkas
detta är för att skona drivlina och bromsar, tillverkaren tänkte inte på oss som gärna vill hjälpa den gode bilen på traven med lite "vänsterstöttning"

I deras ögon är det så att när bromspedalen trycks ner så skall bilen stanna!

Tror inte att detta används på bilar utan turbo, men... i så fall skulle DBW bilar kunna påverkas genom att man "spjällar igen" lite lagom

gissningar och teorier...

eller


Visst har tillverkarna tänkt på att bilen ska hålla och sänker laddtrycket när du trycker på bromsen. På något märke jag sett en gång hade de även en switcht på kopplingen...

Har du lite lagom gammal bil där det går sladdar separat till bakljus, bromsljus etc är det ingen större problem att lösa. Har du nyare där bakljusen sitter på 'can'bussen är det bökigare.
Men på lite lagom gammalt, sätt dit en extra switch så du kan stänga av 'signalen' till styrdonet. Bromsljus kommer fortfarande att fungera. Och har du switchen i 'normalt' läge när du startar upp ska du inte få några felkoder då bilen kollar denna switch på något sätt vid start.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag har en Golf 02 utan turbo och jag har samma sak på min att fort jag bromsar slutar bilen gasa. Och det är på bilar utan gas vajer, alltså när dom använder elektronik i stället.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Det fungerar på en splitter ny Honda, kunde jag konstatera i går om det nu är nån tröst...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Annars får man väl rycka i handbromsen istället! thumbs down


_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Annars får man väl rycka i handbromsen istället!


Dom kanske kopplar bort gasen då med?

Grundar inte allt det här sej i att med hjälp av elektronik kan man hindra föraren att göra saker som kan skada/slita på bilen. Och på grund av det kan man göra saker billigare och klenare. Och käna pengar, för bilen blir ju inte billigare till kund thumbs down . Jag är exempelvis rätt övertygad om att man utnyttjar antisladd för att kunna använda sämre stötdämpare.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag har en liten teori om detta efter att ha varit ute och kört en sväng med antisladd i vinterföre för första gången igår.

Min teori grundar sig på att Antisladdsystemen på VAG-bilarna bara finns på DBW-bilar. Alltså väljer man att det inte ska gå att bromsa på DBW-bilarna när man gasar för att detta inte ska störa funktionaliteten i antisladdsystemet, som jobbar med bromsarna på alla kanter för att räta bilen när man sitter och smågasar och det är halt. Har man inte antisladd finns ändå systemet på bilarna, som på min förra bil en S3 med DBW men ingen antisladd eller antispinn.

Fast jag tyckte inte det behövdes vänsterbroms i halt väglag (nu är jag ingen rallykung iofs) men jag tyckte det räckte med gasuppsläpp i ingång till kurva för att få ut rumpan och sen gå på gasen för att hålla sladden. Fast då måste man vara mer beräknande och gå in i kurvorna med lite högre varvtal för att få mer broms vid gasuppsläpp och snabbare turborespons vid pådrag. Detta kanske är lite långsammare för det kändes som att jag trippade in mot kurvorna och fick tajma hastigheten noga för att få det att funka bra. Men det går säkert att öva upp.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



går tyvärr inte att programera om med vag:s egna datorer... men någon annan kanske kan rota i programkodningen och hitta vart det ligger? tex en mappare? kvarstår problemen efter chipptrimmning eller mappning? någon som kört med eftermarknads sprut?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Efter vad jag har hört så sitter det 2 bromsljuskontakter, där den ena går till databoxen. Så det är ju bara att hitta den rätta och ta bort den, och hoppas den inte styr något mer.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Lennart Jarmyr skrev:
Efter vad jag har hört så sitter det 2 bromsljuskontakter, där den ena går till databoxen. Så det är ju bara att hitta den rätta och ta bort den, och hoppas den inte styr något mer.


Sånt generar säkert felkoder och om nått mot förmodan händer kan de säkert påstå att man påverkat bilen och gör garatin ogiltig och då blir lite dyrare en självrisk eller så. Men självklart ska man kunna vänsterbromsa gör det själv nu när man tar sig runt kurvorna när det börjar understyra lite mycket och det gör det i låga farter i det här väglaget.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Vill bara göra ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.

Det går fortfarande bra att köra med häl-tå teknik vid nedväxling på dessa bilar.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Vänsterbroms på nya VAG-bilar?
1, 2   >>
6897 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande