Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vänsterbroms på nya VAG-bilar? | 1, 2 >> 6897 besök totalt |
Visst är det frustrerande!
Som att hälla vatten på en brasa! Den bara dör!!! Min förra Audi 100 2,5 Tdi gjorde det och den nuvarande Passat 1,8T gör så. Polon vet jag inte om den uppför sig likadant. Troligtvis inte, eftersom jag inte reagerat på det! Jag är ju iofs extremt högerhänt och högerfotad och brukar inte vänsterbromsa. Men jag gillar inte att andra bestämmer om jag skall få göra det eller ej! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Så är det på många bilar tyvärr. Alla nya mercedes automat och även på företagets V70 trots manuell låda. Det har jag givetvis provat
Går det inte att koppla bort med sidoavbitare tro? |
||
Borde ju gå eftersom du iaf inte vill att bromsljusen ska tändas just då.... Fast det blir jobbigt o koppla ihop sladdarna varje gång du ska bromsa... hehe. Ääähh... inte vet jag.... _________________ Magnus Thomé |
||
Vad jag förstått så försvinner funktionen om man kopplar ur ABS:en. Sen så kanske det inte är så kul att köra utan ABS.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Det är inte så enkelt som att det bara är relaterat till DBW bilar? (Drive-By-Wire)
Återkommer när jag kollat närmare med en VAG-mek... * Kom på att det här var mitt första inlägg här... Extremt bra forum, har redan suttit flera timmar för att gå igenom alla intressanta gammla inlägg, tack Magnus (hoppas din "utrustning" inte säckar ihop pga mig bara =) * _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
om jag inte är helt ute och cyklar så är det så att när du bromsar så tappar du laddtrycket genom att magnetventilen påverkas
detta är för att skona drivlina och bromsar, tillverkaren tänkte inte på oss som gärna vill hjälpa den gode bilen på traven med lite "vänsterstöttning" I deras ögon är det så att när bromspedalen trycks ner så skall bilen stanna! Tror inte att detta används på bilar utan turbo, men... i så fall skulle DBW bilar kunna påverkas genom att man "spjällar igen" lite lagom gissningar och teorier... eller _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
Visst har tillverkarna tänkt på att bilen ska hålla och sänker laddtrycket när du trycker på bromsen. På något märke jag sett en gång hade de även en switcht på kopplingen... Har du lite lagom gammal bil där det går sladdar separat till bakljus, bromsljus etc är det ingen större problem att lösa. Har du nyare där bakljusen sitter på 'can'bussen är det bökigare. Men på lite lagom gammalt, sätt dit en extra switch så du kan stänga av 'signalen' till styrdonet. Bromsljus kommer fortfarande att fungera. Och har du switchen i 'normalt' läge när du startar upp ska du inte få några felkoder då bilen kollar denna switch på något sätt vid start. _________________ Roland Johansson |
||
Dom kanske kopplar bort gasen då med? Grundar inte allt det här sej i att med hjälp av elektronik kan man hindra föraren att göra saker som kan skada/slita på bilen. Och på grund av det kan man göra saker billigare och klenare. Och käna pengar, för bilen blir ju inte billigare till kund . Jag är exempelvis rätt övertygad om att man utnyttjar antisladd för att kunna använda sämre stötdämpare. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jag har en liten teori om detta efter att ha varit ute och kört en sväng med antisladd i vinterföre för första gången igår.
Min teori grundar sig på att Antisladdsystemen på VAG-bilarna bara finns på DBW-bilar. Alltså väljer man att det inte ska gå att bromsa på DBW-bilarna när man gasar för att detta inte ska störa funktionaliteten i antisladdsystemet, som jobbar med bromsarna på alla kanter för att räta bilen när man sitter och smågasar och det är halt. Har man inte antisladd finns ändå systemet på bilarna, som på min förra bil en S3 med DBW men ingen antisladd eller antispinn. Fast jag tyckte inte det behövdes vänsterbroms i halt väglag (nu är jag ingen rallykung iofs) men jag tyckte det räckte med gasuppsläpp i ingång till kurva för att få ut rumpan och sen gå på gasen för att hålla sladden. Fast då måste man vara mer beräknande och gå in i kurvorna med lite högre varvtal för att få mer broms vid gasuppsläpp och snabbare turborespons vid pådrag. Detta kanske är lite långsammare för det kändes som att jag trippade in mot kurvorna och fick tajma hastigheten noga för att få det att funka bra. Men det går säkert att öva upp. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
går tyvärr inte att programera om med vag:s egna datorer... men någon annan kanske kan rota i programkodningen och hitta vart det ligger? tex en mappare? kvarstår problemen efter chipptrimmning eller mappning? någon som kört med eftermarknads sprut?
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Sånt generar säkert felkoder och om nått mot förmodan händer kan de säkert påstå att man påverkat bilen och gör garatin ogiltig och då blir lite dyrare en självrisk eller så. Men självklart ska man kunna vänsterbromsa gör det själv nu när man tar sig runt kurvorna när det börjar understyra lite mycket och det gör det i låga farter i det här väglaget. _________________ Thomas Tegbäck |
||
Vill bara göra ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.
Det går fortfarande bra att köra med häl-tå teknik vid nedväxling på dessa bilar. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Allmänt banåkaforum Vänsterbroms på nya VAG-bilar? | 1, 2 >> 6897 besök totalt |