Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (23986 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30

Vet om ett par olika burleverantörer men vem har bäst passform på sina burar, dvs så att jag slipper att bocka om allt, vilket verkar vara tidskrävande.

Guss

Gunnarsjö Svets och Smide

OMP (får man importera)

Wiechers sport (import)

De två första är de som intresserar mig mest då de övriga innebär lite mer krångel.

Har jag missat någon Svensk firma som säljer burar i byggsats?

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Kan bara säga att Svets & Smide -buren var kanonbra passform på, vi bockade inte om något alls, däremot får man ju naturligtvis kapa lite hit och dit, men så lär det nog vara med alla burar...!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Hittade en Heigo skruvbur (även om jag var lite skeptisk initialt) är den här godkänd för racing i Sverige, om inte vad saknas då? Är strävor till fjäderbenstornen nödvändiga, om inte så slipper man väl att ta bort instrumentpanelen som jag ser det. Passformen utgår jag från att den är 100% med hänsyn till pris och att det just är en skruvbur.



Hur är vridstyvheten i en skruvbur vs en "vanlig" svetsad bur? Det finns ju lite fördelar med skruvburen på det sättet att de går att demontera om man skulle få för sig ngt underligt.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



JohnC skrev:
Hittade en Heigo skruvbur (även om jag var lite skeptisk initialt) är den här godkänd för racing i Sverige, om inte vad saknas då? Är strävor till fjäderbenstornen nödvändiga, om inte så slipper man väl att ta bort instrumentpanelen som jag ser det. Passformen utgår jag från att den är 100% med hänsyn till pris och att det just är en skruvbur.



Hur är vridstyvheten i en skruvbur vs en "vanlig" svetsad bur? Det finns ju lite fördelar med skruvburen på det sättet att de går att demontera om man skulle få för sig ngt underligt.


Spontant skulle jag vilja påstå att den inte är godkänd då främre strävorna har 2 böjar. Du måste ha strävor till tornen fram, men slipper toyotastag och hjälmkrossarstag om bilen är gatreggad.

Jag hade absolut satsat på en svetsad bur från någon av de svenska leverantörerna. Svårt att bygga en bra racebil om man har tanken att den skall gå att återställa i bakhuvudet. Ibland måste man gå all the way för att det skall bli riktigt bra!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Den ser ju inte så godkänd ut på bilden tycker jag, ska inte de främre rören gå lodrätt nedåt och utan massa konstiga knix runt paneler o dyl.???

Själv så har jag en gussbåge, och passformen var bra tycker jag, men givetvis får man ju slipa in rören mot varann

Edit: Jag var visst lite sent ute...

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Det där med vridstyvheten är det som ligger och gnager i mitt bakhuvud och det är därför jag är lite tveksam till Heigo lösningen även om jag gillar att den är demonterbar så överväger det negativa före det positiva förnärvarande.

Bra reflektioner

(Heigo har andra burar som inte har knixar och böjar, dock så saknas det en del rör här och då blir prisbilden lite skev)

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag sitter i samma sits att jag vil ha in en bur eller båge i bilen men i mitt fall kommer det inte bli någon svetsbur då jag inte vill sabba bilen. Jag har även kravet att man ska kunna sitta i baksätet vilket innebär att de bakre stävorna måste vara dragna tight mot karossen samt att snestaget är demonterbart. Har fått intrycket att Heigo uppfyller mina krav eller? Vad ligger en sån på i pris? Finns det någon svensk åf?

_________________
Jonas Edling
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Att få ett FIA cert med till en HEIGo bur kostar 230 euro extra enligt följande svar som jag fått från dem..


Vielen Dank für Ihre Mail.

Wir können ein Zertifikat bei unserer Sportbehörde DMSB beantragen,das
kostet jedoch 230,-Euro zusätzlich.

Mit freundlichen Grüßen
Helmut Heilmann
Heigo-Autotechnik GmbH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



M3Jonas skrev:
Vad ligger en sån på i pris? Finns det någon svensk åf?


Jag köpte min via Levin Racing i Kungsör. Dyrt men smidigt och en billig livförsäkring.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 58



M3Jonas skrev:
Jag sitter i samma sits att jag vil ha in en bur eller båge i bilen men i mitt fall kommer det inte bli någon svetsbur då jag inte vill sabba bilen. Jag har även kravet att man ska kunna sitta i baksätet vilket innebär att de bakre stävorna måste vara dragna tight mot karossen samt att snestaget är demonterbart. Har fått intrycket att Heigo uppfyller mina krav eller? Vad ligger en sån på i pris? Finns det någon svensk åf?


Du kommer inte att kunna få en bil med bur och baksäte igenom SBP. När du reg-bes bilen med bur så blir den reggad för 1 passagerare.

_________________
Jesper Wall

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Ingen som vet om någon åf för Heigo i Stockholm?

Jesper: Visst kan det vara svårt att få till det med SBP men om bilen är godkänd för 3 eller 1 passagerare känns inte så jätteviktigt, huvudsaken är att det går att få plats där om det skulle behövas...

_________________
Jonas Edling
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

jag köpte min från GUSS... nu svetsade inte jag själv in den, Lennart Bengtsson från 02-depån gjorde det. Han rekomenderade mig GUSS-buren, då han föredrog att svetsa just den, och att måtten var bra från början!

/ Alex

_________________
A Eklöw
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Är det någon som köpet en Heigobur till sin E30 eller som har en sådan i sin E30 som kan dela med sig av sina erfarenheter?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Vi kommer troligtvis att beställa en Wiechersbur, en skruvbur som går att beställa
i lite olika utförande. Se, www.wiechers-sport.de.

Den ser nästan exakt likadan ut som Heigoburen några inlägg upp, passformen skall enl
tidigare köpare vara kalas .

offert är bestäld, vid intresse hör av er, kanske kan göra en stor best ( billigare??? frakt ialla fall)

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Gammal tråd detta men jag har också goda erfarnheter av Wiechers grejer, leverranstiderna suger oftast men grejerna funkar fint när dom väl kommer. Hade dock enklast möjliga modell i min förra bil (huvudbåge med stöttor bak till hjulhusen och ett stag mellan dessa), strålande passform. thumbs up Dock inte monterad i en BMW.

_________________
Peter Karlsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Rallyprodukter a.k.a Bröderna båge...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Rolfson skrev:
offert är bestäld, vid intresse hör av er, kanske kan göra en stor best ( billigare??? frakt ialla fall)


Det låter intressant!
Siktar ni på modell E/A då?

Jag har tittat lite på priserna och förstår inte riktigt alla skillnader? "St. 52" tex? Det finns också två "40 x 2" som i lackat utförande kostar 506 eller 466?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Jag har en wiechers båge i m3:an. Kan bara instämma i att passformen var perfekt, det är inte många mm till godo. thumbs up

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102



BTG skrev:
Rolfson skrev:
offert är bestäld, vid intresse hör av er, kanske kan göra en stor best ( billigare??? frakt ialla fall)


Det låter intressant!
Siktar ni på modell E/A då?

Jag har tittat lite på priserna och förstår inte riktigt alla skillnader? "St. 52" tex? Det finns också två "40 x 2" som i lackat utförande kostar 506 eller 466?


Det där håller jag med om.. låter väldigt intressant...

_________________
Anders Svensson
Citera
R o b e r t L a r s o n
Nora
Här sen Dec 2004
Inlägg: 132



Jag har redan beställt en bur från Wiechers genom svenska återförsäljaren.

Jag beställde i februari.....

2005....

Väntar fortfarande.....

_________________
R o b e r t L a r s o n
BMWSC/CS
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



triss skrev:
Jag har en wiechers båge i m3:an. Kan bara instämma i att passformen var perfekt, det är inte många mm till godo. thumbs up


Vilken modell har du? Infäster den i hjulhusen bak eller i hatthyllan?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (23986 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande