| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (23986 totalt) |
|
Vet om ett par olika burleverantörer men vem har bäst passform på sina burar, dvs så att jag slipper att bocka om allt, vilket verkar vara tidskrävande.
Guss Gunnarsjö Svets och Smide OMP (får man importera) Wiechers sport (import) De två första är de som intresserar mig mest då de övriga innebär lite mer krångel. Har jag missat någon Svensk firma som säljer burar i byggsats? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
|
Hittade en Heigo skruvbur (även om jag var lite skeptisk initialt) är den här godkänd för racing i Sverige, om inte vad saknas då? Är strävor till fjäderbenstornen nödvändiga, om inte så slipper man väl att ta bort instrumentpanelen som jag ser det. Passformen utgår jag från att den är 100% med hänsyn till pris och att det just är en skruvbur.
Hur är vridstyvheten i en skruvbur vs en "vanlig" svetsad bur? Det finns ju lite fördelar med skruvburen på det sättet att de går att demontera om man skulle få för sig ngt underligt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Spontant skulle jag vilja påstå att den inte är godkänd då främre strävorna har 2 böjar. Du måste ha strävor till tornen fram, men slipper toyotastag och hjälmkrossarstag om bilen är gatreggad. Jag hade absolut satsat på en svetsad bur från någon av de svenska leverantörerna. Svårt att bygga en bra racebil om man har tanken att den skall gå att återställa i bakhuvudet. Ibland måste man gå all the way för att det skall bli riktigt bra! _________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Den ser ju inte så godkänd ut på bilden tycker jag, ska inte de främre rören gå lodrätt nedåt och utan massa konstiga knix runt paneler o dyl.???
Själv så har jag en gussbåge, och passformen var bra tycker jag, men givetvis får man ju slipa in rören mot varann Edit: Jag var visst lite sent ute... _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Det där med vridstyvheten är det som ligger och gnager i mitt bakhuvud och det är därför jag är lite tveksam till Heigo lösningen även om jag gillar att den är demonterbar så överväger det negativa före det positiva förnärvarande.
Bra reflektioner (Heigo har andra burar som inte har knixar och böjar, dock så saknas det en del rör här och då blir prisbilden lite skev) _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
|
Jag sitter i samma sits att jag vil ha in en bur eller båge i bilen men i mitt fall kommer det inte bli någon svetsbur då jag inte vill sabba bilen. Jag har även kravet att man ska kunna sitta i baksätet vilket innebär att de bakre stävorna måste vara dragna tight mot karossen samt att snestaget är demonterbart. Har fått intrycket att Heigo uppfyller mina krav eller? Vad ligger en sån på i pris? Finns det någon svensk åf?
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Att få ett FIA cert med till en HEIGo bur kostar 230 euro extra enligt följande svar som jag fått från dem..
Vielen Dank für Ihre Mail. Wir können ein Zertifikat bei unserer Sportbehörde DMSB beantragen,das kostet jedoch 230,-Euro zusätzlich. Mit freundlichen Grüßen Helmut Heilmann Heigo-Autotechnik GmbH |
||||
Du kommer inte att kunna få en bil med bur och baksäte igenom SBP. När du reg-bes bilen med bur så blir den reggad för 1 passagerare. _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||
|
Ingen som vet om någon åf för Heigo i Stockholm?
Jesper: Visst kan det vara svårt att få till det med SBP men om bilen är godkänd för 3 eller 1 passagerare känns inte så jätteviktigt, huvudsaken är att det går att få plats där om det skulle behövas... _________________ Jonas Edling |
||||
|
jag köpte min från GUSS... nu svetsade inte jag själv in den, Lennart Bengtsson från 02-depån gjorde det. Han rekomenderade mig GUSS-buren, då han föredrog att svetsa just den, och att måtten var bra från början!
/ Alex _________________ A Eklöw |
||||
Vi kommer troligtvis att beställa en Wiechersbur, en skruvbur som går att beställa
i lite olika utförande. Se, www.wiechers-sport.de. Den ser nästan exakt likadan ut som Heigoburen några inlägg upp, passformen skall enl
tidigare köpare vara kalas .
offert är bestäld, vid intresse hör av er, kanske kan göra en stor best ( billigare??? frakt ialla fall)
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Gammal tråd detta men jag har också goda erfarnheter av Wiechers grejer, leverranstiderna suger oftast men grejerna funkar fint när dom väl kommer.
Hade dock enklast möjliga modell i min förra bil (huvudbåge med stöttor bak till hjulhusen och ett stag mellan dessa), strålande passform. _________________ Peter Karlsson |
||||
Det låter intressant! Siktar ni på modell E/A då? Jag har tittat lite på priserna och förstår inte riktigt alla skillnader? "St. 52" tex? Det finns också två "40 x 2" som i lackat utförande kostar 506 eller 466? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Det där håller jag med om.. låter väldigt intressant... _________________ Anders Svensson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (23986 totalt) |