Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mäter man masströghetsmomentet?
3523 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Hur mäter man masströghetsmomentet?

'hittade följande i en jättegammal tråd:

AndersY skrev:
Göran:
Hur kollade du masströghetsmomentet då?
När de gäller flygplan har jag för mig att man hissar upp ett hjul (totalt 3 hjul) i taget och släpper snabbt för att se hur fort den faller. Vet inte hur bra det funkar egentligen.


Göran Malmberg skrev:
Anders,
Nu satt du mig på pottan. Har aldrig kollat. Har inte sett något om det i litteraturen. Vad gäller tävlingsbilar alltså. Har en kompis som studerat flyg. Ska höra, men det tar nån dag.
Skulle tro att dom inte tar hänsyn till detta. Så mycket som jag har läst så borde ögonen passerat ämnet i så fall. Det senaste från F1 å annan proffsracing får man ju ifs aldrig se.
Göran Malmberg.


'nå'n som har en bra mätmetod?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Såg att några norrmän hade kollat lite på det. Dom hade tagit och byggt en ramp som dom lät olika typer av däck rulla nedför.

Iom att man vet höjden på rampen och hur lång tid det tar för däcket att rulla ner. Så borde det funka att räkna ut det hela.

Vet att några i skolan skulle kolla på hur stort masströghetsmoment våra fälgar och däck har. Dom hade hängt upp en fälg och ett däck ifrån taket. Vet inte exakt hur mätningarna går till. Kan kolla med honom när jag träffar han.

Här är en bild iaf
http://www.md.kth.se/formulastudent/gallery/index.php?bigimage=Vehicle . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag antar att ice var ute efter masströghetsmomentet för en hel bil och det känns lite svårare. Man vill ju gärna ha hyfsat god mätnoggrannhet, så det vore skoj att veta hur man enklast får det hemma i garaget?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



masströghetsmoment för en hel bil?.. är det samma sak som bilens friktionskoeffecient mot yttre världen, dvs, rullmotståd och luftmotstånd, och säkert något till som jag inte kommer på.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Turbo² skrev:
masströghetsmoment för en hel bil?.. är det samma sak som bilens friktionskoeffecient mot yttre världen, dvs, rullmotståd och luftmotstånd, och säkert något till som jag inte kommer på.


Nix, motvarighetet till massa fast för roterande rörelse istället för linjär!

_________________
Pär Hylander
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Följande borde fungera för en hel bil men överdrivet praktiskt vill jag inte påstå att det är

1.Skaffa en lös platta att ställa bilen på. Av betong stål eller ett annat lämpligt mtrl. Det viktiga är att det är lätt att räkna ut tröghetsmomentet på plattan.

2. Häg upp plattan i en vertikal torsionsfjäder, tex ett stålrör.

3. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen.

4. Ställ bilen på plattan

5. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen igen.

Mha skillnaden i egenfrekvens kan man härleda bilens tröghetsmoment. Vill man inte härleda brukar det finnas färdigt i formelsamlingar.

Lycka till!

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Gripenland skrev:
Följande borde fungera för en hel bil men överdrivet praktiskt vill jag inte påstå att det är

1.Skaffa en lös platta att ställa bilen på. Av betong stål eller ett annat lämpligt mtrl. Det viktiga är att det är lätt att räkna ut tröghetsmomentet på plattan.

2. Häg upp plattan i en vertikal torsionsfjäder, tex ett stålrör.

3. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen.

4. Ställ bilen på plattan

5. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen igen.

Mha skillnaden i egenfrekvens kan man härleda bilens tröghetsmoment. Vill man inte härleda brukar det finnas färdigt i formelsamlingar.

Lycka till!
thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



1. Cadda upp hela bilen i lämpligt program
2. Analysera...
3.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
MaZ skrev:
1. Cadda upp hela bilen i lämpligt program
2. Analysera...
3. ...

Tre år senare, ja.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Gripenland skrev:
Följande borde fungera för en hel bil men överdrivet praktiskt vill jag inte påstå att det är
1.Skaffa en lös platta att ställa bilen på. Av betong stål eller ett annat lämpligt mtrl. Det viktiga är att det är lätt att räkna ut tröghetsmomentet på plattan.
2. Häg upp plattan i en vertikal torsionsfjäder, tex ett stålrör.
3. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen.
4. Ställ bilen på plattan
5. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen igen.
Mha skillnaden i egenfrekvens kan man härleda bilens tröghetsmoment. Vill man inte härleda brukar det finnas färdigt i formelsamlingar.
Lycka till!

Samma metod fugerar även med att hänga upp bilen i en travers, så slipper man plattan. Problemet är väl att få tag i en travers med vällagrad krok så att inte friktionen har inverkan. Sen behöver man bara ett ok (helst utan masströghet ) och wires med lämplig längd som man fäster i t ex hjulen.
Vet att mätningen faktiskt utförts på detta sätt på mitt jobb (där för övrigt även Gripenland jobbar) för många år sedan. Som fjäder använde de en bladfjäder från en Volvo Duett!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mäter man masströghetsmomentet?
3523 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande