Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mäter man masströghetsmomentet?
3523 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare

'hittade följande i en jättegammal tråd:

AndersY skrev:
Göran:
Hur kollade du masströghetsmomentet då?
När de gäller flygplan har jag för mig att man hissar upp ett hjul (totalt 3 hjul) i taget och släpper snabbt för att se hur fort den faller. Vet inte hur bra det funkar egentligen.

Göran Malmberg skrev:
Anders,
Nu satt du mig på pottan. Har aldrig kollat. Har inte sett något om det i litteraturen. Vad gäller tävlingsbilar alltså. Har en kompis som studerat flyg. Ska höra, men det tar nån dag.
Skulle tro att dom inte tar hänsyn till detta. Så mycket som jag har läst så borde ögonen passerat ämnet i så fall. Det senaste från F1 å annan proffsracing får man ju ifs aldrig se.
Göran Malmberg.

'nå'n som har en bra mätmetod?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Såg att några norrmän hade kollat lite på det. Dom hade tagit och byggt en ramp som dom lät olika typer av däck rulla nedför.

Iom att man vet höjden på rampen och hur lång tid det tar för däcket att rulla ner. Så borde det funka att räkna ut det hela.

Vet att några i skolan skulle kolla på hur stort masströghetsmoment våra fälgar och däck har. Dom hade hängt upp en fälg och ett däck ifrån taket. Vet inte exakt hur mätningarna går till. Kan kolla med honom när jag träffar han.

Här är en bild iaf
http://www.md.kth.se/formulastudent/gallery/index.php?bigimage=Vehicle . . . .

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag antar att ice var ute efter masströghetsmomentet för en hel bil och det känns lite svårare. Man vill ju gärna ha hyfsat god mätnoggrannhet, så det vore skoj att veta hur man enklast får det hemma i garaget?

#24, #64, #88
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

masströghetsmoment för en hel bil?.. är det samma sak som bilens friktionskoeffecient mot yttre världen, dvs, rullmotståd och luftmotstånd, och säkert något till som jag inte kommer på.

Laholm
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:
masströghetsmoment för en hel bil?.. är det samma sak som bilens friktionskoeffecient mot yttre världen, dvs, rullmotståd och luftmotstånd, och säkert något till som jag inte kommer på.

Nix, motvarighetet till massa fast för roterande rörelse istället för linjär!

Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Följande borde fungera för en hel bil men överdrivet praktiskt vill jag inte påstå att det är

1.Skaffa en lös platta att ställa bilen på. Av betong stål eller ett annat lämpligt mtrl. Det viktiga är att det är lätt att räkna ut tröghetsmomentet på plattan.

2. Häg upp plattan i en vertikal torsionsfjäder, tex ett stålrör.

3. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen.

4. Ställ bilen på plattan

5. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen igen.

Mha skillnaden i egenfrekvens kan man härleda bilens tröghetsmoment. Vill man inte härleda brukar det finnas färdigt i formelsamlingar.

Lycka till!

Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Gripenland skrev:
Följande borde fungera för en hel bil men överdrivet praktiskt vill jag inte påstå att det är

1.Skaffa en lös platta att ställa bilen på. Av betong stål eller ett annat lämpligt mtrl. Det viktiga är att det är lätt att räkna ut tröghetsmomentet på plattan.

Mha skillnaden i egenfrekvens kan man härleda bilens tröghetsmoment. Vill man inte härleda brukar det finnas färdigt i formelsamlingar.

Lycka till!
thumbs up

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

1. Cadda upp hela bilen i lämpligt program
2. Analysera...
3.

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
1. Cadda upp hela bilen i lämpligt program
2. Analysera...
3. ...

Tre år senare, ja.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Gripenland skrev:
Lycka till!

Samma metod fugerar även med att hänga upp bilen i en travers, så slipper man plattan. Problemet är väl att få tag i en travers med vällagrad krok så att inte friktionen har inverkan. Sen behöver man bara ett ok (helst utan masströghet ) och wires med lämplig längd som man fäster i t ex hjulen.
Vet att mätningen faktiskt utförts på detta sätt på mitt jobb (där för övrigt även Gripenland jobbar) för många år sedan. Som fjäder använde de en bladfjäder från en Volvo Duett!

Citera
Allmänt banåkaforum
3523 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande