Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MSCC KM 2011 - Sydsvenska Time Attack mästerkapet
5057 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Snart är det dags igen för Sveriges äldsta Time Attack mästerkap för sportbilar att dra igång.

Var och När

Knutstorp 17/4

Sturup 28/5

Bulltofta 12/6

Minnesberg 6/8

Knutstorp 18/9


Syfte
Klubbmästerskapet är främst för våra klubbmedlemmar men alla sportbilsentusiaster är välkomna med sina sportbilar (det är fortfarande MSCC som avgör vad som är sportbil). Icke medlemmar får inga mästerskapspoäng däremot är man med att tävla om priserna.

Format
Vi kör formatet Time Attack. D.v.s. tävlingen går ut på att sätta bästa tid på kvalet varken mer eller mindre. På permanenta banor släpps bilarna ut klassvis för att få så jämnt tempo som möjligt. På de permanenta banorna kör vi även race utanför mästerskapet men det är valfritt och är inte en del av tävlingen. Tycker man racet verkar för riskabelt för sin sportbil så skall man inte tvingas deltaga. Bulltofta är den banan som betraktas som tryggast då det är en konbana och bilarna körs en och en. Liknande är det med Minnesberg som är en backtävling.

Regler
SBF licens är ett krav, engångslicens kan lösas på plats. Vagnbok behövs inte men däremot ifylld Vagndeklaration (kommer på hemsidan att ladda hem).

Klasserna

Roadsport (A, B och C), Enligt SPVM regelverk.
När det gäller Roadsport kan man enkelt sammanfatta det som gatgodkända sportbilar som är kontrollbesiktade, skattade och försäkrade (startfältet innehåller redan Mazda MX-5, Pontiac Fiero, Toyota MR2, MG B/F, Se7en, Porsche 9X4/911, Lotus Elise/Exige, TVR Griffith och har haft BMW Z3, Datsun 240Z, Mazda RX-7). Det som behövs är säkerhetsutrusning:
* Personlig skyddsutrustning enl. SBF
* Burbåge med bakåtsträvor är minimikrav
* Flerpunktbälte (mer än 3 då..)
* Bogseröglor enl. SBF
* Huvudströmbrytare enl. SBF
om bilen är modifierad i övrigt ex. flyttat batteri skall ändringarna vara utförda enl. SBF regler. Är bilen originalkonstruktion bibehållen så är det godkänt också. Som sagt detta är en kort sammanfattning och mer finns att läsa på hemsidan och SBF regelverk.

RS (Modsport, Clubman och Racersportvagnar) enligt SPVM regelverk.
"Unlimited" klassen för bilar utan nummerplåt som kör med aerodynamik och slicks.

Historic (Enligt appendix K).
För bilar tillverkade innan 1965 och som är i tidsenligt skick.

Utom tävlan
om man bara vill komma och prova på utan att vara med i tävlingen, går det alldeles utmärkt, förutsatt att ekipaget upfyller säkerhetskraven. Vagndeklarationen behövs inte men vi måste veta vilken klass du vill köra med. Du är med i den officiella tidtagningen, dock får du inga poäng i mästerskapet, du får heller inget pris. Samma sak gäller om bilen inte uppfyller reglementet.

Det finns massa anledningar till att komma och köra, ex. Du funderar på hur det är att köra Roadsport med SPVM och vill prova på, du har en tävlingsbil som har stått för länge och du tycker det är dags för ett återfall, du har tröttnat på att inte får ta varvtider på banmötena, du vill få svart på vitt om du kan köra ifrån kompisen. Oavsett vilket är detta skitkul. Nu är det inte bara jag som tycker så, det finns mig veterligen ingen som slutat för att de tycker att det är tråkigt, dessutom finns det folk som kör mer än 60mil för att få vara med på en tävling.

Funkisar
Vi behöver alltid funktionärer och smörar så mycket vi kan. Det är ganska bra stämning hos funktionärerena och har man tur får man höra målande anekdoter av gamla klubbmedlemmar medans man står i händelsernas centrum. För klubbmedlemmar har vi funktionärsprogrammet som innebär att man kan få nästkommande års medlemsavgift betald genom att ställa upp 3 dagar som funktionär under året. Ju fler vi får tag på desto bättre är det för alla parter. Kontakta oss för att se tät racing på nära håll.

Så oavsett motivering så skall man inte tveka att dyka upp för ni är alla hjärtligt välkomna. Det finns en del detaljer kvar vi arbetar på så mer info kommer och som vanligt kommer det upp på http://mscc.se

Edvin Persson
MSCC - KM General

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Är det ett nytt namn på det hele för i år eller missade jag det förra året?

Kudos för en trevlig serie körtillfällen thumbs up


EDIT: La upp en blänkare www.rejsa.nu
Använde ett foto från www.mscc.se av Bengt Metz, hoppas det var ok. Säg till annars!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Är det ett nytt namn på det hele för i år eller missade jag det förra året?
Numera en mycket väl vald beskrivande titel thumbs up

"Utom tävlan" är en jättebra möjlighet som alltid funnits (förmodligen, om man frågat snällt) men jag har inte sett det så här bra beskrivet förr thumbs up thumbs up
Av erfarenhet vet jag att det går att locka över förare till bilar "inom tävlan" efter ett tag.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Hej, interessant.

Hur mycket körtid bliver under dagen i t.eks. RS?

(Det kunne være et roligt substitut for en test-dag).
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



clausm skrev:
Hej, interessant.

Hur mycket körtid bliver under dagen i t.eks. RS?

(Det kunne være et roligt substitut for en test-dag).



Räkna med att det blir ca 50 minuter totalt med 2 tidsträningar samt 1 final.
Svårt att säga hur mycket på bulltofta och minnesberg (men det blir tillräckligt)
Höstrejset blir det ca 70 min körning



Robert Malmström
MSCC -Andra KM General

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är det ett nytt namn på det hele för i år eller missade jag det förra året?

Kudos för en trevlig serie körtillfällen thumbs up


EDIT: La upp en blänkare www.rejsa.nu
Använde ett foto från www.mscc.se av Bengt Metz, hoppas det var ok. Säg till annars!


Du missade nog det förra året som alla andra . Jag tog mig friheten att skriva rubriken med en passande beskrivning på verksamheten som bedrivs. Vi måste ju använda oss av begrepp som vår kundgrupp förstår och känner igen . Jag tror MSCC kört enligt detta formatet sedan typ 80-talet (långt före min tid i.a.f. Och jag har kört länge ). Vi har aldrig kallat det Time Attack men det är ju faktiskt var det är enligt majoritetens definition. Kanske inte riktigt med samma biltyper som de flesta föreställer sig när man pratar om konceptet.

Tack för hjälpen Magnus

Citat:
.."Utom tävlan" är en jättebra möjlighet som alltid funnits (förmodligen, om man frågat snällt) men jag har inte sett det så här bra beskrivet förr
Av erfarenhet vet jag att det går att locka över förare till bilar "inom tävlan" efter ett tag.


Helt riktigt Niklas, du fattar precis vad jag är ute efter . Utom tävlan har i regel använts som "straff" d.v.s. för ekipage som inte uppfyller reglementet. Man kan dock använda det på andra sätt. Det finns folk som tycker det är besvärligt att läsa regler, likaså finns det folk som bara vill köra och skiter i ära och berömmelse. I.v.f. kan man få transponder i bilen och tider loggade om man anmäler sig precis som vanligt.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Eddie Varvstopp skrev:
...
Det finns folk som tycker det är besvärligt att läsa regler, likaså finns det folk som bara vill köra och skiter i ära och berömmelse. I.v.f. kan man få transponder i bilen och tider loggade om man anmäler sig precis som vanligt.


Klockrent! Man får vara med och få tider.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik_Boman
Nässjö
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



HEJ

Det låter jätte kul med time attack!!
Jag har precis köpt en Camaro cup bil efter alla trackdays mm. Jag har kollat med spvm och dom har godkänt min bil för modsport.

Får jag köra med min Camaro?
Jag har inte tagit licensen än men kommer att ta den så fort jag kan!

Låter i alla fall som ett bra tillfälle att lära känna bilen.
Vad brukar det kosta om man nu bara kommer och prova på/eller köra serien.

Mvh Fredrik Boman ny här på rejsa så hej på er alla !

_________________
Fredrik Boman
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Fredrik_Boman skrev:
HEJ

Det låter jätte kul med time attack!!
Jag har precis köpt en Camaro cup bil efter alla trackdays mm. Jag har kollat med spvm och dom har godkänt min bil för modsport.

Får jag köra med min Camaro?
Jag har inte tagit licensen än men kommer att ta den så fort jag kan!

Låter i alla fall som ett bra tillfälle att lära känna bilen.
Vad brukar det kosta om man nu bara kommer och prova på/eller köra serien.

Mvh Fredrik Boman ny här på rejsa så hej på er alla !


Hejsan Fredrik!

Även om det är sent kommer här ett svar. Tyvärr måste jag meddela att du antagligen inte får vara med och köra med din Camaro. Antagligen skriver jag eftersom även om vi som arrangörer skulle låta dig köra så är det i slutändan styrelsen som avgör vad som är sportbil. Du kan ansöka medlemskap med din bil och få den prövad men jag tror inte den kommer bli godkänd som sportbil. Allting faller på att MSCC är en klubb öppen för sportvagnsentusiaster (även om man inte har en bil) men i stadgarna har vi som krav att om man skall delta i en aktiv träff (KM, Rally etc.) så skall man göra det i en sportbil. Detta har alltså inget med SPVM att göra även om man kan använda deras lista som fingervisning på välkomna bilar.

I vilket fall kan jag meddela att vi har ett paketpris till klubbmedlemmar att delta i alla 5 deltävlingarna för det facila priset 3600:- . Anmälan har öppnat för KM1 på hemsidan där mer info finns att läsa http://www.mscc.se/

Mvh
Edvin
MSCC - KM General

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Allmänt banåkaforum
MSCC KM 2011 - Sydsvenska Time Attack mästerkapet
5057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande