Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW M3 okej i Roadsport + Modsportuträkningar
1, 2, 3   >>
16193 besök totalt
kent
karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Nu är det klart att BMW M3 är godkända i sportvagnslistan.
så nu är det dags att ta ut trackday bilen till riktig tävling

välkomna till spvm

_________________
kj
kent johansson
BMW M3 GTR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

kent skrev:
Nu är det klart att BMW M3 är godkända i sportvagnslistan.
så nu är det dags att ta ut trackday bilen till riktig tävling

välkomna till spvm


Wow! Jag antar det bara gäller M3 E30 men det är ju gott nog thumbs up Kul att listan fylls på thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Gäller alla BMW M3 2 dörrars

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Wow! Jag antar det bara gäller M3 E30 men det är ju gott nog thumbs up Kul att listan fylls på thumbs up
Nädå, men bara tvådörrars M3 (E30, E36, E46, E92, ...).

Halvbur räcker för Roadsports del (men vagnbok behövs ju så den kan inte se ut hur som helst).

Men om man vill pappersoptimera så är det E30 M3 som passar i B och E92 i A. E36/E46 är lite klena för sin vikt i A.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Flera skrev:
2 dörrar


Ännu mer wow! Kul! Finns ju ett brett bra utbud att handla en shysst bil som kan hålla länge o rejsa med

_________________
Magnus Thomé
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Är Z3M coupe godkända?

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Varför inte gå direkt källan? Här är aktuell lista: http://www.spvm.se/index.php?page=sportvagnar Svaret är ja.

En uppdatering roadsportlistan har varit på gång ett tag och naturligtvis glädjer det mig (och skapar racesug) att min bil numera är upptagen på den.
Jag tror den uppdatering som nu har skett (det har lagts till fler bilar än just BMW M3) är till nytta för roadsport-klassens framtid/tillväxt. thumbs up

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jag kanske ska ta och lista några poänger lite samlat:
* Halvbur ok (huvudbåge och bakåtsträvor räcker)
* Avgasrening som passerar SBP ok, ingen racekat behövs (men kontrolluttag måste sättas dit)
* Möjligt att tävla med annan motor av samma fabrikat och cylinderkonfiguration (tex en klenare omoddad radsexa i M3 E36 för att passa bättre i B och slippa toklätta för A). Vilken motor som sitter i hos SBP bryr vi oss inte om, precis som för de med trimmade motorer.

Det är som sagt inte många M3or som passar jättebra på pappret, att tex plocka bort 200kg från en E46 CSL är ju inte jätteenkelt, speciellt inte om man vill kunna ha den till nåt annat än racebil (tex trailad tom till/från bilprovningen).

Men allt detta går ju läsa sig till om man tröskar alla reglementen, dispenser, listor mm nåt tiotal gånger...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Fredrik Larsson skrev:
Är Z3M coupe godkända?
Jodå, men för tunga för A och för lätta för B. Janne Z3's far var med på Anderstorp för några år sen (svart med vita stjärnor vill jag minnas).

Z3C 2.8 passar bättre som start (eller en Z3M med 2.8motor. Det är väl inte så extrem kapitalförstöring?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



När ska man godkänna BMW:s riktiga sportbilar?



M3 är ju rena limousinen i jämförelse.

_________________
--
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



vaddå? skall dom ha en klass för pallbocksräsrar menar du

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Johan Sjöström skrev:
vaddå? skall dom ha en klass för pallbocksräsrar menar du


Det är väl minst halva idén med Roadsport och den aktuella listan av "sportvagnar".

_________________
--
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fredrik Larsson skrev:
Är Z3M coupe godkända?


Amen hallå.. Petter Berger blev blev 3:a i MSCC km 2005 med sin Z3M. Så det är en bil som går bra i Roadsport A .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



En M3 är redan anmäld. Kul!! thumbs up

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



bfd_henriksson skrev:
En M3 är redan anmäld. Kul!! thumbs up



_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Eddie Varvstopp skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Är Z3M coupe godkända?


Amen hallå.. Petter Berger blev blev 3:a i MSCC km 2005 med sin Z3M. Så det är en bil som går bra i Roadsport A .


Host, host, minns CRX-diskussionen, det ena behöver inte längre ge det andra
Ett kul tillägg av bilar (även om jag fortfarande inte kan bestämma mig för vad jag tycker om att det är en sportbil eller inte), nu får vi bara hopppas att det ger utslag i sartlistorna också.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Niklas Falk skrev:
Jag kanske ska ta och lista några poänger lite samlat:
* Halvbur ok (huvudbåge och bakåtsträvor räcker)
* Avgasrening som passerar SBP ok, ingen racekat behövs (men kontrolluttag måste sättas dit)
* Möjligt att tävla med annan motor av samma fabrikat och cylinderkonfiguration (tex en klenare omoddad radsexa i M3 E36 för att passa bättre i B och slippa toklätta för A). Vilken motor som sitter i hos SBP bryr vi oss inte om, precis som för de med trimmade motorer.

Det är som sagt inte många M3or som passar jättebra på pappret, att tex plocka bort 200kg från en E46 CSL är ju inte jätteenkelt, speciellt inte om man vill kunna ha den till nåt annat än racebil (tex trailad tom till/från bilprovningen).

Men allt detta går ju läsa sig till om man tröskar alla reglementen, dispenser, listor mm nåt tiotal gånger...


Utöver detta hur ligger det till med maxeffekt och vad får då bilen väga?
Min bil var inte med i listan över godkända bilar (Audi S2 Coupe) men det kanske går att lösa?
Jag är mer orolig för att jag har för mycket effekt i förhållande till vad bilen väger och då vill jag ju inte lägga så mycket pengar som det ändå handlar om att få bilen tävlingsgodkänd med vagnbok som ju kostar en slant och köpa riktig overall osv. Osv.

En kamrat hjälpte mig räkna på det där och jag tyckte det verkade väldigt krångligt och det lät som att jag hade för mycket effekt...finns det ett dokument kanske som man kan läsa om detta?

_________________
Stefan Alm
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Vet inte om det är så svårt men prova att fylla i formuläret så ser du ganska snart vart du hamnar.

http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport

http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-modsport

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



quattro skrev:
Utöver detta hur ligger det till med maxeffekt och vad får då bilen väga?
Min bil var inte med i listan över godkända bilar (Audi S2 Coupe) men det kanske går att lösa?
Jag är mer orolig för att jag har för mycket effekt i förhållande till vad bilen väger och då vill jag ju inte lägga så mycket pengar som det ändå handlar om att få bilen tävlingsgodkänd med vagnbok som ju kostar en slant och köpa riktig overall osv. Osv.

En kamrat hjälpte mig räkna på det där och jag tyckte det verkade väldigt krångligt och det lät som att jag hade för mycket effekt...finns det ett dokument kanske som man kan läsa om detta?


Du kan använda detta formulär för att få fram vikt / hk. Om man labbar lite med siffrorna hittar man snart bästa lösning mellan krut under huven och bly i karossen.
Modsport: http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-modsport
Roadsport: http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport

overall och hjälm kan hittas begangade!
Jag vill påstå att vagnboken är en mycket liten summa i sammanhanget... Om din bil inte kräver stora förändringar för att få den, såklart. Ett första steg kan ju vara att komma och titta på ett par tävlingar, besöka oss i depån, hänga lite och snacka skit. Jag älskar att skriva så. "Nejdå, första 2-3 fixarna kommer inte alls göra dig beroende, lita på mig!"

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Fast dom här formulären säger inget vad som är max tillåten effekt i förhållande till vad bilen väger osv.
Sen förstår jag inte hur beräkningen går till för när jag knappar i datan så påstår den att jag har mer effekt än vad jag har i motorn så den beräkningen förstår jag inte.

Vagnboken är väl 2000:- eller nåt sånt första gången och sen kostar det typ drygt 600 varje år och det är ju då ovanpå den vanliga besiktningen hos SBP.

Visst det är inte otroligt mycket pengar men när man lägger ihop alla småsummor så blir det en stor.
Jag hade 3:a i matte.

Visst overallen kanske man kan köpa beg. så skall man ha skor. 2000:- och så måste jag köpa ny hjälm för den mc-hjälm jag har är nog knappast godkänd om man skall tävla.

Nu lät det negativt...men det var ju inte meningen...ville bara lista lite grejer som ju ändå kostar en del pengar innan man ens har anmält sig och betalat anmälningsavgiften och om min bil inte kommer kunna ställa upp på grund av för mycket effekt så vill jag ju inte lägga så mycket pengar.

_________________
Stefan Alm
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



På samma hemsida står det vikt/effekt förhållandena för de olika klasserna, det är bara att klicka och läsa lite. Systemet räknar om effekten för att kompensera för vissa fördelar, t ex överladdning, insprutning etc. Detta är för att alla bilar ska kunna hävda sig. Uträkningen är olika i Roadsport och i Modsport.

Jag är tyvärr inte alls med på vart du vill komma / vad du vill säga med ditt inlägg. Att vår hobby är dyrare än att spela bridge kan väl alla här på rejsa skriva under på. Antingen så tycker man det är så kul att man spenderar pengarna ändå (såklart förutsatt att man faktiskt kan), eller så får man uppleva racing på annat sätt, t ex som mekaniker, klubbmedlem som hjälper till i depån, flaggvakt eller liknande.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW M3 okej i Roadsport + Modsportuträkningar
1, 2, 3   >>
16193 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande