Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 45, 46, 47 >> 24 besök idag (649067 totalt) |
Rören till tornen är ju böjda...så dom är ok. Det var den främre fyrkantsbalken som jag tycker är tilltagen i överkant. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det har du rätt i. 2mm gods hade varit fullt tillräckligt, men jag hade helt enkelt inget bättre hemma. om jag tyder Boxsterns krockstruktur rätt så skall rambalkarna tar upp krockenergien och tvärbalken skall leda in och fördela kraften mellan rambalkerna. Vid den gröna tvärbalken framför fötterna skall det sen vara stopp. Den gröna tvärbalken i sin tur stödjer sig mot tröskeln. Jag hoppas verkligen att jag aldrig måste prova detta i verkligheten. och ett exempel på hur det kan ser ut efter krocken: 997 GT3RS PS: Innre organ - tänkte du på plåtar som är jobbiga att byta ut eller på delar som t.ex. föraren ? _________________ |
||||
Buren växer.
Jag är väldigt sugen att ger cyberoid en match , men som vanligt finns det annat som jag borde lösa innan jag kan bygga klart buren. Just nu vill jag får ratt och pedaler på plats för att ser vart jag kan sätta röret bakom instrumentbrädan. _________________ |
||||
Keep up the good work! Jag har ju medvetet hållit mig ifrån garaget en tid för att du ska ha en chans Nu börjar det ju faktiskt se ut som en bil (igen). _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Mycket trevligt läsande och dreglande på snygga välgenomtänkta lösningar.
Att du dessutom delar med dig som du (och en del andra hjältar gör på rejsa.nu) är fantastiskt. Du och så många andra i Sverige är otroligt duktiga. Jag tror inte det finns ett land i Världen som har så många duktiga bilbyggare per innevånare som vi. Tack! _________________ Fredrik Reichel |
||||
Det är sant att det finns många duktiga bilbyggare i sverige. Hade jag bod kvar i tyskland hade jag aldring ens kommit på idén att starta ett sånt projekt.
Rejsa och en del av mina kollegor har varit otroligt inspirerande - på gott och ont Burbygget är pausad just nu. Jag måste först hitta rätt position för pedalstället och rattstång. Tyvärr är Boxsterns originalposition 3-4cm "fel". Jag har hittad 3x 1cm på olika ställen för att flytta ratten mitt framför stolen. En bieffekt är att avstandet mellan pedalerna krymper med 1cm . Höjden verkar bli lågom. Som man kunde ser i första bilden fick jag kapa ett stort hål "lådan" för torkarmotor och friskluftinsläp. Lite bockad plåt och det ser rätt OK ut igen. När genomföringarna för rattaxel och broms är flyttade kan jag äntligen börja med buren... _________________ |
||||
Hemma igen har jag fortsatt med buren. Bara 12 rör kvar ...
Mycket tid gick åt för att hitta rätt stolsposition och att hitta en smart lösning att kombinera Porsche stolsunderede med Recaro stolarna. Nu har jag ritad klart. Blir utskuren i 3mm plåt och sedan kan jag äntligen kolla hur det funkar i verkligheten. Anledning att jag vill använda Porsches underrede är att jag får både höjd- och längsjustering. _________________ |
||||
Härligt att se bilen växa fram Fan vad man saknar att ha ett luftkyltvwracebygge att pilla på...
Känner igen det där med backspegeln |
||||
ja, bakspegeln fick jag kapa sönder lite vid infästningen - hoppas den sitter tillräckligt fast.
Det tog mycket tid att mäta in röret under instrumentbrädan, eftersom det håller infästningen för både pedaler och rattstång. Det finns fortfarande lite justermöjligheter, men jag kan i alla fall fortsätta med buren. Tyvär möter tvärröret inte framstötarna. Jag kommer kompletera det hörnet med en liten trekantsplåt. Nästa är krysset i dörren. Här gäller det att har plats för stol, bälte och fönstervev. På bilden är krysset i högsta läget. Jag var lite tveksam till krysset, men det verkar hyffsad smidigt att tar sig in och ur även i det "högsta läget". Skall öva lite när krysset är ditpunktad. Är Don Lorentzo nöjd nu ? _________________ |
||||
+1 optimisten i mig tror att jag kan köra efter sommarn nästa år. Realisten säger att det dröjer minst 2 år till Att det måste vara så mycket pill med detaljer. Varför är det så svårt att göra ett snyggt kryss ??? ...bara 2 kvar _________________ |
||||
Gillar detta bygge stenhårt!
Gissar på att detta bygge är något liknande så som ditt slutresultat kommer bli? http://www.aftonbladet.se/bil/articl //d _________________ Daniel Backstig Klassikern - BMW 2000 1969, retroracing månne? |
||||
Ja det stämmer. Tyvärr har han hunnit före mig. Det finns lite bilder av "konkurentbilar" tidigare i tråden. Bugstern var även med på autoblog.com. Jag antar att aftonbladet har hittad den där. http://www.autoblog.com/2011/04/04/porsche-boxster-vintage-volkswagen-bug-bugster/ Här är länken till den officiella hemsidan http://www.bugster.at _________________ |
||||
Ja, vi får väl se vem som bli klar först ;-) ps. Ser ut som du fått bra koll på hur man "notchar" rör _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Jobbar vidare efter devisen "ett rör om dagen". Jag börjar blir trött på rör - tur att bara diagonalen i taket och diagonalen eller krysset i bakrutan är kvar. _________________ |
||||
oroa dig inte! Den kommer vara justerbart i höjd och längsled, men tror inte att du får köra Nu är alla rör på plats och halvsvetsade Det blev bara ett rör i bakrutan. Det kommer vara ett helvete att skruva motor iaf. När alla rör satt på plats började jag leta efter fler ställen som kunde förfinas med lite rör Det här var verkligen sista röret. Bara helsvetsning kvar och sedan är det bröllop Jag kan knapt vänta... _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 45, 46, 47 >> 24 besök idag (649067 totalt) |