Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18 >> 13 besök idag (118493 totalt) |
Kan det där verkligen stämma??? Så tolkar jag inte det...
För min Porsche 944 så står det i registreringsbeviset att den har en C20XE-motor från Opel, det tolkar jag som OK att köra i Roadsport med hänvisning till 6.3 Motor. Porschemotorn och Opelmotorn är båda radfyror. Så registreringsbeviset säger att det är en Porsche med motor från Opel, dvs i mitt fall så stämmer motorfabrikat med registreringsbeviset (som ju säger Opel). Edit: Eller tänker jag rätt som tolkar det så här med bfd_henriksson inlägg som grund, efter som jag har reggat den med Opelmotor och det står i registreringsbeviset så kan jag nu fortsätta ha C20XE-motorn i registreringsbeviset men fritt välja ur Opels sortiment av raka fyror (tex en C20LET eller någon av OPC-motorerna)? Det sista är en hypotetisk fråga då jag knappast kommer att byta motor igen, för förutom huvudströmbrytaren (som ligger på hyllan jämte bilen och väntar på att trilla i) så skall allt annat var OK för Roadsport. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Eftersom det är många olika motorfall som har förekommit så blev det cylinderkonfiguration som blev den rymliga tolkningen som passar våra syften. Tar du en bil från detta seklet och försöker att genom motorbyte nå lämpligare vikt/effekt (tex med en annan omoddad motor) så är det rätt kört om du ska regga som annat än om/amatörbyggt. Vissa byten går att klara utan att ha en besiktingsmotor. Hade man tolkat "typ" stenhårt så hade vi behövs kasta ut nästan alla förgasarkonverterade insprutningsmotorer, eftersom få av dem inte motsvaras av en exakt motorkod från en tillverkare ("Typ" skall vara samma även vid modifierade motorer). Men denna tråd är om Modsport, där slipper man bry sig om motorkoder och tjafs, bara volym och lite andra enkla saker. |
||||
Det är bra Diket, det är många som vill se din monster sjua på banan . och apropå monster så har jag pratat med Öberg (Han mad BMW M1:an), han har köpt en Nascar motor till...med 855 hk... och lättat sin bil med 95 kg (från 1320 till 1225 kg)... han är helt underbart galen . |
||||
Men så får den väl inte väga i modsport med så mycket effekt borde den väl väga runt 1700kg eller _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Han viktar efter den här listan och hamnar då runt 1200 kg.
Finns ingen i Modsport som har så hög trimgrad som han, och det straffar sig med dåligt register (svårkörd) och kort livslängd (dyrt). |
||||
Den är väl på 5,8 liter, 2 ventiler/cyl och 1 st 4-portsförgasare. Förra motorn rasade efter kanske 10-15 timmar så serviceintervallen borde normalt vara ett tag tidigare... ...och apropå registret så ska den vara helt död under 6.000 varv.
|
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Inget, tycker bara reglementet är lite skevt på dessa jänk maskiner men det har vi diskuterat om innan att det verkar finnas ett litet hål i reglemenetet här _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Överladdat, 1L, ingen miinimivikt... Reglementet har inget emot att du sätter en 5liters alu8a med fyrportsförgasare i baken på din 911, det är ju tom en lättning... |
||||
Max beräknad effekt i Modsport 1 är 560 hk som då motsvarar 1400 kg.
Det motsvarar då ungefär följade max. volymer: 6,2 liter om 2 ventil/cyl med sprut.... 5,1 liter om 4 ventil/cyl med sprut.... 3,7 liter om 2 ventil/cyl med Turbo... 3,3 liter om 4 ventil/cyl med Turbo... |
||||
Skoj refernsshoppinglista för de med pygmémotorer http://www.holeshot-racing.co.uk/upl Siffror ska man ju ta med en säck med salt (körbarhet betyder extrem mycket när man ska ta sig i mål först), men jämförelseeffekten i reglementet för alla dessa är 221hk (dvs 553kg i ModI). |
||||
Det är konstigt att alla hecklar gamla järnmotorer med stötstänger....tills man räknar på en ev konkurent.
Dock tror jag inte det är så mycket att oroa sig för. Hur det ser ut på pappret...och förmodad prestanda, betyder väldigt lite. Det är ju hur det funkar i verkligheten som gills. Skulle det visa sig att något koncept är överlägset...blir det säkert ändringar. Vilken variant man än väljer att räkna på...finns det skräcksenarier....om man lägger i tillräckligt med pengar. Men jag tror inte att det är så lätt att driva en motor...som är så optimerad. Tom. Nascarteamen med miljardbudget har ju problem. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
Tricket är att inte se uträkningen som en profetia över dynoeffekt för en motor, utan att se det som ett sätt att hitta en minimivikt. Ingen kör maxat mot reglementet i alla avseenden i Modsport, det skulle kosta mer än F1 att driva. |
||||
Tycker inte det är särskilt skevt reglementet men förstår samtidigt hur man menar men man kan ju göra liknande skevhet med dom flesta motorer...
855 hk utan kattar då troligen ja..... ur en 1,8-2 liters motor med turbo drar man ju ganska enkelt ut cirka 500 hk men man får en uträknad effekt på 350 cirkus det är ju ordentligt fel det med..... Men som sagt det jämnar ju ut sig med rasen...... I porsche motorn har du ju både stor motorvolym och överladdning det är ju det bästa av 2 världar och då måste det ju straffa sig...... Ge fan i turbon och plocka ihop en rsr motor 500hk minst kanske ingen specialist på dom där.. ur 3,8 liter 1045 kg ska den väga och du har en beräknad effekt på 418 hk..... Det står en sån nästan färdig vinnarbil tillsalu i Kalmar redan med denna spec..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
Folk har varit oroliga sedan jag åkte SPVM...1988 ....för att nästa år kommer det fyra stycken Seven med 700 hk. Men än har vi inte sätt dom... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag tror inte man ska välja bil efter att man räknat.
Man räknar på den bil man VILL åka med...för att den ska passa in i serien. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Men när man ändå byter motor så kan man ju klura lite |
||||
En seven är ju helt kass på alla sätt att tävla i modsport med thats it....
Aerodynamiken oavsett vad man gör blir ju aldrig bra och vridstyvheten i chassit är oxå hopplös om man ska ha lite rejäl snurra i den... Men hur hopplös är inte en riktigt vass turbomotor att köra då som du nämner butterfly... Jag vet ju precis hur jag skulle bygga en bil om jag ville vinna men som ni skriver så är det inte det intressanta.... istället envisas man vidare med det man har _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18 >> 13 besök idag (118493 totalt) |