| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Stängt forum bara för medlemmar?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 13170 besök totalt |
|
Jag förespråkar öppenhet och tror att man i längden vinner på det, men jag tror ändå att det kan finnas en poäng med att ha en forumsdel enbart för medlemmar.
Denna forumsdel ersätter till stor del det informationsutbyte som tidigare skett via maillistor och fysiska brev, och är även en enklare och mer tidsriktig metod att få medlemmarna att hjälpa till att utveckla klubben. Med den medlemsskapsskyddade delen "slipper" man synpunkter från folk som, troligtvis i all välmening, tycker till om en verksamhet som de formodligen aldrig har eller kommer besöka. För den typen av informationsutbyte fyller den stängda BMW Sport Clubsforumet en poäng. Däremot anser jag att den biltrådar osv ska ligga kvar bland alla andra bilar. Att Patrik hade inbrott, kanske till stor del beroende på att han visat lite för mycket i sin biltråd, har inget med den nya forumsdelen att göra.
EDIT: Mitt inlägg är tänkt att läsas i ett generellt perspektiv, dvs det är inte riktat som pik åt något tidigare inlägg. _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||
|
Re:
Du kan väl gå med ändå? När du är här och gör din röst hörd så varför inte ta steget från sargen in i matchen. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
|
Öppenhet är alltid bra, men jag har upplevt att det ibland är att man ska inställa sig i ledet och inte ha en avikande syn. Spec inte på vad styrelsen har att säga.
Nu är detta inget påhopp utan bara hur jag upplever tongångarna. Johan, om den trista dagen skulle komma för dig med okänt besök i ditt garage så kommer du att ställa dig i samma hörna som Skoog och jag står i att lägga ut info på nätet och till dig minimajs byggkostnad på 2årslöner för en privat person är något i den stilen ett f1 team lägger ut på en bil. Du kanske anser att ett par hundra tusen i försvunna delar är kattskit men det gör inte jag _________________ Pelle Persson |
||||||||
|
Pelle, mitt inlägg ovan var absolut inte någon passning till Patrik som valt att ta bort sin tråd. Det är naturligtvis skittrist när någon blir av med massa dyra prylar, men var och en bestämmer naturligtvis hur mycket man vill publicera på internet. Patrik har kanske varit för givmild med att visa och berätta vad han sysslar med hemma i garaget, vad vet jag?
Men jag skrev som jag gjorde just med tanke på att det tidigare i denna tråd anspelats på att den stängda forumsdelen tillkommit enbart för att BMW SC-medlemmar haft inbrott. Det finns ingen som helst koppling mellan den händelsen och forumsdelen. Men jag ser fortfarande inte poängen med att ha en biltråd i en forumsdel som bara kan läsas av några få personer. I mina ögon är liksom poängen borta då. Då tycker jag det är bättre att göra som du, dvs avstå en biltråd. Sedan är det synd att det vid flera tillfällen sägs att styrelsen försöker tysta medlemmars åsikter. Som styrelseledamot under ganska många år nu gör att det känns ganska otacksamt. Man får många gliringar på forum, men väldigt sällan ett tack... Den stängda forumsdelen har ju knappast tillkommit för att tysta någon, utan snarare att medlemmar ska kunna prata/skriva fritt till varandra och styrelsen utan att det är publikt för vem som helst att läsa. Klubbinformation helt enkelt. Jag hoppas verkligen inte någon tycker att jag försöker tysta någon. I så fall vore jag tacksam om vederbörande säger det direkt till mig istället för att anspela det på något forum. Som vanligt med ideella uppdrag är det många som har åsikter, men man blir inte direkt nerringd som valberedare. Jo, jag har provat att vara det också... Pelle, mitt sista stycke är inte syftat till dig. Jag om någon vet hur gärna du kavlar upp ärmarna om du kan hjälpa till!
I all välmening!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||
|
Kom ihåg att en styrelse är vald av medlemmarna i klubben/föreningen för att besluta om saker och ting. Gilla läget eller delta på nästa årsmöte för att vara med och påverka.
Johan: Jag har varit/är valberedare i olika föreningar. Inget lätt jobb...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Re:
Sören var det menat till mig? _________________ Pelle Persson |
||||||||
|
Re:
Det var menat till dig och alla andra som är medlemmar i en förening.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Synd att alla diskussioner hamnar här...
FY FAN va duktiga ni är (tror det slutar med att alla vi säger detta också), för är man inte med i styrelsen, då har man ju ingenting att säga till om alls, bra jobbat alla! _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Ideella föreningar där det är mycket arbete som måste göras är ju inte en helt enkel historia att dra runt.
Inget konstigt att om man lägger ner en massa egen fritid för att även andra ska få ha skoj att man någon gång kan tycka det är lite trist att höra kritik, extremt mycket beroende på hur den formuleras/utrycks. om jag själv tänker mig in i situationen att jag lagt massor av fritid på klubben... Så skulle jag nog bli lite trött ibland om jag fick höra halvspydig kritik hur klubben skötte någon fråga. Betydligt lättare att ta hand om kritiken konstruktivt om den var lite extra vänligt paketerad. Säkert några som tycker det låter löjligt men för egen del så skulle det funka så helt klart. Det kostar ju inget extra att bjussa på "jag förstår att ni lägger en massa arbete på det här men jag undrar x y z" Just MY two cents som det heter
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
I Magnus fall kan man ju bara dra paralellen till rejsa, om folk skulle börja komma med fel attityd om att forumet är gammalt och enkelt och bara kör på phpbb 2.x det hade kanske inte varit så skoj att höra efter alla tusentals timmar vid servern för att det skall lira.
Själv skulle jag aldrig ha sunpunkter på att han kör ett gammalt forum med phpbb 2.x
Re:
Vadå, jag har ju modäääärna grejer som en facebookknapp ju
|
||||||||
|
Eftersom jag känner mig träffad! (och för att jag respekterar Magnus mer än någon jag träffat i rejsa sammanhang).
Jag har själv höjt de som jobbar med träffarna till skyarna för deras hårda jobb många gånger här på detta forumet. Men att i varje diskussion det kommer in någon som i princip säger som Sören gör om styrelsen, och att alla då ska stanna upp, hålla tyst och be till styrelsegudarna, det blir lite mycket ibland. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Jag förstår vad du menar. Men jag tror det är enkelt egentligen. Alla anstränger sig lite extra att paketera åsikter på bästa sätt. Och anstränger sig att inte ta åt sig när det kommer något - kanske mellan raderna subtilt - anings syrligare. Båda dessa punkter "swings both ways"!!! Försöka göra sig tydlig på ett aptitligt sätt. Och att lyssna med positiva glasögon på sig. och när det hettar till lite ibland tillfälligt så ska man inte dra några stora växlar på det och se det som en katastrof ÖHT! Lite mustigare röra-om-i-grytan någon gång då och då skadar inte klubben på något vis alls. "oj vad han lät sur". "Ja men så blir det ibland, han lät ju trevligare tre inlägg senare när han lugnat sig lite och till och med bad om ursäkt mellan raderna" (detta inte menat om några inlägg i den här tråden ÖHT utan mer nåt som händer ibland på Rejsa generellt!)
Jag vet att en del tycker det är någon sorts mesig alla-ska-vara-snälla-variant. Men i diskussioner på nätet så är det iaf ett upplägg jag förespråkar. PS: tack för den fina inledningen av inlägget Sånt känns gott i hjärtat att höra ibland
PPS: Gud vad jag ordbajsar idag då....
|
||||||||
|
Re:
Marcus, om du själv har gått på årsmöten o möten, erbjudigt dig att ställa upp och faktiskt ställt upp, försökt att nå fram till ansvariga med konstruktiva förslag (och då menar jag inte att vara världsmästare framför tagentbordet eller på pallbockar) - behöver du inte ta åt dig. Efterson klubben är så komplex - det är ett stort företag med raceserie och 350 medl som måste skötas av frivilliga på fritiden - där man träffas fyskiskt några få gånger om året - där några få gör så att dom andra 98% skall få utöva sin hobby där alla skall ha skoj och det skall tajma, så bli det inte lätt. Kritik kommer liksom alltid att stöta. Den typen värvar inga nya medl. Och behåller inte dom samma och kan enl mitt tycke passa utmärkt i ett slutet forum. Jag, Micke Regnell m.fl har alvarligt diskuterat att för årsmötet föreslå att klubben läggs ner. Inte för att vi vill det men för att få medl. att förstå att det går inte att driva en sån här klubb enbart av en styrelse. All måste hjälpa till. Och det gör man inte bakom tagenterna med spydiga kommentarer mot styrelsen på forum - oavsett hur dom handlat, utan med konstruktiv kritik följt av förslag till styrelsen. Vi kanske till mans skall stanna till för ett ögonblick och reflektera på tanken -dom (styrelsen) gör det faktiskt åt oss... _________________ Stefan Larsson |
||||||||
|
Ett annat problem som jag ser det är att vi är en virtuell klubb utan fast punkt.
Många fler intressanta och givande diskussioner kunde ha förts om man faktiskt träffades då och då. om/när vi träffas i dag så är det under banträffarna där tid är det minsta man har. Nu finns det ju en lösning på detta också, och det är att vi bättre utnyttjar vad vi faktiskt har. Vi har en stor och utbredd moderklubb med aktiviteter i stort sett året runt. Tyvärr brukar generellt BMWSC-medlemmar, och BMWSC-styrelsemedlemmar för den delen, undvika dessa moderklubbträffar av någon underliga anledning. Visst finns det undantag, bla Sydsektionen som har en hel del aktiva BMWSC-medlemmar. Likaså Stockholmssektionen med både aktiva BMWSC-medlemmar, och f.d., samt nuvarande BMWSC-styrelsemedlemmar. I Stockholm har moderklubben numera också sitt kansli/"klubbstuga". Här finns det plats för lite sociala aktiviteter inomhus emellanåt. En BMWSC-styrelsemedlem blir ju mindre främmande, och suspekt om han/hon finns tillgänglig fysiskt. Våra moderklubbsträffar är ju för alla - även BMWSC - så varför inte utnyttja tillfällena där det faktiskt finns en möjlighet att kommunicera mer än bara genom diverse korta eller långa foruminlägg. Vi föredrar bevisligen att skriva inlägg på forum där vi förblir mer eller mindre okända för varandra i stället för att lyfta telefonen, eller faktiskt träffas fysiskt emellanåt. Det gäller för visso inte enbart BMWSC utan för närmast all kommunikation nu för tiden. Personligen så har jag min bästa kontakt med personer jag har träffat med jämna mellanrum. När det är en träff i Stockholmssektionen så söker jag först och främst personer jag brukar tampas med maskinellt eller verbalt på våra banträffar, men det är också ett gyllene tillfälle att ramla på nyfikna som vill veta mer om BMWSC och vad BMWSC erbjuder. Det blir liksom en annan förutsättning för framtiden än att skriva/svara på inlägg på forum mellan "okända". Likaså blir det också annorlunda att kommunicera på forum om man känner varandra om än flyktigt. Historiken i BMWSC är lång, men vi har en hög omsättning vad det gäller medlemmar, vilket framgår tydligt på ett forum där det debatteras. Vissa är med tillfälligt i både BMWSC och moderklubben bara för att en BMW-bil råkar stå i garaget just nu, medan andra är med för att BMW är det enda, eller ett av få, bilmärken som räknas. En BMW-entusiast. För en nytillkommen BMW-entusiast att få ta del av historiken, och möjligen förstå varför det är si eller så, behövs svar på frågor. Varför inte passa på när det finns möjlighet för en fika eller pilsner? Även om alla blir bästa "pilsnerbröder" så kommer ändå inte alla att hålla med varandra, vilket är fullt naturligt, men det ger en bättre förståelse för "andra sidan" oavsett vilken sida man tillhör. Nu är inte möjligheten att träffas fysiskt lösningen på alla diskussioner/debatter m.m., men det är i alla fall ett litet steg i rätt riktning. En hel del styrelsemedlemmar jobbar just nu intensivt för att se till att det blir en säsong 2011. Det finns ett antal uppförsbackar. Vissa betydligt större i år än någonsin, och av stor vikt för framtiden för våra medlemmar. Det är för klubbens bästa vi arbetar i styrelsen, dvs det bästa för flertalet/majoriteten och inte för enstaka medlemmar. I dagsläget har vi 300+ medlemmar, alla kommer inte att uppskatta det arbete vi gör, det är likadant varje säsong oavsett styrelse, men förhoppningsvis kommer flertalet/majoriteten att göra det så att klubben kan fortsätta att utvecklas och växa. Jag hoppas att klubbens informationsutskick både ger, och kommer att ge er uppskattad information om vad vi gör. Själv kommer jag som nygammal BMWSC-styrelsemedlem att dyka upp på Stockholmssektionens träffar som vanligt, även om antalet jag hinner med varierar från år till år, dels för att träffa en hel del bekanta ansikten och sparka däck, men också för att vara tillgänglig för den som vill ställa frågor, diskutera, eller bara berätta om den där sladden eller det där spårvalet. Skäll, gnäll, eller beröm fungerar också - förhoppningvis med ett kontruktivt resultat. Mina två korvören som kanske uppskattas, eller önskas debatteras/diskuteras av någon
MVH, Måns ...som redan har lagt ned ca åtta timmars oavlönat arbete för både BMWSC och moderklubben denna vecka....och det är bara tisdag
Det finns några till vars verklighet ser ut så här Godnatt! Nu ska det drömmas om BMW i8... _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
|
Bra skrivet Måns
Kan ju också lägga till att när ni har frågor så gå in på hemsidan och knappra in något av våra telnr så blir det betydligt lättare för oss att förstå och svara på era frågor, jag själv är ju rätt grön i detta och kan jag inte svara på frågan just vid tillfället så lovar jag att återkomma med rätt information, har haft några samtal och det har alltid resulterat i massa annat prat kring bankörning och inställningar osv osv, mycket trevligt är det i alla fall, men summa summarum, det är alltid svårt att uttrycka sig på rätt sätt i text
_________________ Viktor Starkman |
||||||||
|
Re:
Det är så jäkla trisst att få ett sådant svar för att man utrycker hur saker upplevs. _________________ Pelle Persson |
||||||||
|
Re:
Jag menar att en förening/klubb oftast (?) har i sina stadgar att man utser en styrelse som har mandat av medlemmarna att fatta beslut i olika frågor. Det är fakta, inget som jag har hittat på. Sedan ska naturligtvis medlemmar få uttrycka sin åsikt, men det är styrelsen som fattar besluten. Vad har man annars en styrelse till? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Re:
Har precis avslutat en 5-årig styrelseposition i en större bostadsrättsförening och tycker ovanstående sammanfattar det hela rätt bra. I övrigt så insåg jag precis att jag att missat att bli medlem igen sedan jag blivit BMW-ägare igen, så har precis åtgärdat det
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Stängt forum bara för medlemmar?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 13170 besök totalt |