Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vidareutvecklas som förare på bana när man kört några år? | << 1, 2 4 besök senaste veckan (17554 totalt) |
Nej, det är ett problem, och personligen tycker jag det är betydligt svårare att köra på gränsen i simulator. När tiderna går ner så beror det mest på att man kör på rutin, för missar man så korrigerar man ofta så sent att det går en massa tid. Örat - både balans och hörsel - är väldigt mycket snabbare än synen, så däckljudet är nästan en bättre ledtråd än bilden, även om det är väl lite olika hur bra det funkar i olika simulatorer. Extra viktigt med ljud om man kör utan antispin och sådant, naturligtvis, eftersom det är enda sättet att märka om det drar loss innan det börjar gå brett. Force-feebdack i ratten är väldigt användbart också, iaf med snabb ratt och bra simulator, t ex G25 och iRacing. Jag tycker jag får användbar info den vägen, och känslan och uppförandet är inte så långt ifrån vad jag får i verkligheten i Westfielden.
Det tillför nog en hel del. Det är nog dock lite samma problem som med FFB i ratten; det ska till en bra simulator och rätt inställningar, så att upplevelsen stämmer med "verkligheten" i simulatorn - annars blir det ju mest distraherande istället.
Jag skulle vilja beskriva skillnaden som att när man kör simulator så ser man bara på ena ögat, har i stort sett tappat balanssinnet, och är lite halvt bedövad i kroppen. Man är liksom en bit ifrån hela upplevelsen, och därför måste man vara extremt uppmärksam på de svaga signaler man får. Hjärnan börjar dock fylla i resten när man börjar känna vad som är vad. Man får nog spendera ganska många timmar i både bil och simulator för att det ska bli någon starkare koppling, men det varierar kanske från person till person också. Själv hade jag några tusen timmar i simulatorn innan jag tog ut bilen på banan, och började lugnt, och naturligtvis med viss skepsis angående värdet av simulatorträningen. Även om känslan infann sig ganska omgående, så tog det en del varv innan man fick grepp om storleksordningen på saker och ting; hur känns det när det går "lagom" brett i kurvorna, hur mycket ska man släppa och gå på igen när man drar loss osv... Det blev lite hackigt och grovhugget i början, helt enkelt - ungefär som när man börjar köra simulator, iaf om man kör helt utan hjälpmedel. Så, man ska nog inte räkna med att erfarenheterna går att överföra rakt av åt något håll sådär utan vidare, men jag tror ju inte jag hade legat och balanserat min Westfield på gränsen i några kurvor än på ett tag länge utan timmarna i simulatorn i ryggen. Signalerna och känslan skiljer, men fysiken och reflexerna är desamma. Sedan ska man nog inte underskatta detta med att lära sig banor och känna av var man ligger. Det var ju inte så många år sedan det tog mig hur många varv som helst att plugga in en bana - men nu åker jag runt ett par varv och börjar fundera på spårval direkt. Det är som kata i karate och liknande; man får lära sig många innan man börjar se mönster och likheter istället för att det bara blir mer förvirring för varje nyhet. Nu vet jag inte om jag har särdeles hårt pannben iofs, men för min del var det ett farligt nötande som avklarades ganska snabbt och billigt i simulator istället för att köra med karta på banan de första åren.
Jo, verkligheten är ju något annat hur man än vänder på det. Därav en Westfield i garaget, trots - eller kanske snarare på grund av - att jag började med simulator. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
Det har jag också upplevt! Från att hitta runt banan i simulator till att ligga och jaga några av de snabbaste gubbarna i landet efter bara några banträffar med Westfielden. Jag tycker det blivit mycket lättare att känna av vad de virtuella bilarna egentligen har för sig i simulatorn; man får liksom mer känsla för finliret när man vet hur det känns IRL. Nu har iaf mitt avhandlingsfilter lagt av här, att döma av mitt förra inlägg, så det är nog läggdags...! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
Jag tror att det är riktigt bra med den typen av övningar. Med tiden så nöter vi in ett slags informationsmotorvägar i hjärnan - på gott och ont. För att kunna lära sig nya saker behövs nya perspektiv, nya neurala kopplingar, något man får om man gör så'nt man inte gjort förut. En klassiker är ju att lära sig cykla på en cykel som styr åt fel håll. Jag tror att den stora styrkan med en simulator är att öva upp förmågan att hantera stora mängder visuell information. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||
Har provat. Vi la fokus på vmin och att slipa bort clubsportracing-beteenden (bromsa-styr-gasa). Plus att RG körde referensvarv i min bil som jag loggade. Mycket utvecklande! _________________ |
||||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||
På tal om att köra långlopp ensam på banan långa stunder (ensam är man när det är två billängder mellan dig o närmaste bil och du kan köra vilket spår du vill )
Close racing http://www.youtube.com/watch?v=YGGEv sunkig videokvalite men ojojoj vad mycket trafik o trångt _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Som nybörjare bromsar man enbart rakt fram, kör vida spår och accelererar bara på rakorna. Enkelt och säkert men inte bäst i alla lägen.
Har försökt träna bort det och istället Svänga in innan man har bromsat klart för att få lite bättre instyrning Bromsa ända in till apex om kurvan inte följs av en lång raka Åka så kort spår som möjligt Fokusera på att få så bra spår som möjligt ut ur sista kurvan i en kurvkombination Bromsa sent och hårt Bibehålla hastigheten genom kurvan Hålla ett mer konstant rattutslag igenom kurvan Kan inte påstå att jag är speciellt bra på det men det går iaf betydligt snabbare och mer kontrollerat än i början. Tycker även att man har lärt sig att åka alternativa spår när man inte måste åka ballongspår _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
Undrar om han missade kvalet för han kunde ju köra och tvekade inte nån stans. Underbar. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||||
Jag körde en dag med två olika tävlingsförare i passagerarsätet på en bana som jag hade kört 7 gånger innan. Jag lärde mig tre spårskillnader varav en ger bättre tid. De andra två var antingen fel eller så har jag inte lärt mig att utnyttja det alternativa spåret. Jag vill tro att de två spåren som jag inte får att funka bättre kommer av tävlingsplacering (inte släppa förbi) samt mindre effekt/vikt och värdet av att ha med mer hastighet.
Det som jag också tycker är svårt är att varvtiderna är svåra att jämföra. Med varje heat cycle degenererar däcken sakta. Med ökad temperatur under dagen blir det sämre fäste. Och kanske koksar jag ihop lite efter ett par körpass. Jag är nästan alltid snabbast pass 2 på dagen. 3, 4 och 5 kommer aldrig ner till samma tider. Jo, två gånger har det hänt, båda på kvällskörningar när temperaturen sjunkit. För mig är det ofta tal om 2 sekunder mellan bästa varv vid kallt och vid varmt. Då är det extra knepigt att dra rätt slutsatser, tycker jag. Jag funderar lite på om man tar en jämn och vass förare och så kör man 4 varv, byter och åker 4, byter tillbaka osv. Då kan man både hålla koll på tidsändring OCH fånga så många spårvalsdetaljer som möjligt. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||||||
Min åsikt är
1. Lär dig grunder i spårval. 2. Hantera bilen med lastförskjutningar bromsa in i kurvor osv. 3. Lära sig åka med precition och ha bromspunkter och liknande för att få stabil körning och trimma spår och bromspunkter lite med utgångspunkt från det. Hit är det ganska lätt.... 3. Variera kurvor och spårval beroende på tänkt situation (billigare än att kracha i racesituation). 4. Göra allt ovan samtidigt i tighta race med lika dana bilar i 200-500 tävlingar i olika klasser (hyrkartrace som RBC är bra här), och gärna i olika grenar som Roadracing, motocross, gokart, kanske cykel osv. 5. Lära sig ställa in bilen och känna förändringar och komma på smarta lösningar för att få det gå fortare än de andra med lika dana bilar och samma reglemente. 6. Bygga upp ett team med bra människor runt sig, reklamkillar, ekonomer, tekniker mm. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
Att tävla i klass med fler liknande bilar (som snabbt kopierar varandras lösningar så toppen är jämn tekniskt) gör att fokus läggs på förare och setup. |
||||||||||
punkt 5 Banan kan ändra sig under ett race av tex. smuts, regn, olja osv. förutom omkörningar och bilar som kör där du själv vill köra. Punkt 7. En lösning är en stor förmögenhet som blir en mindre förmögenhet.... Eller som Bob Yunick sa " ska du köra fort gör som de andra, ska du köra fortare får du tänka lite själv". _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
Bumpar upp en intressant tråd. Jag ska strax skriva lite om dagen på Knutstorp jag var på med Richard Göransson som coach, allt i ypperligt arrangemang av Prodedural Racing.
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vidareutvecklas som förare på bana när man kört några år? | << 1, 2 4 besök senaste veckan (17554 totalt) |