Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen) | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 74095 besök totalt |
Näääää... |
||
100818
Eftersom motorn kördes sönder på Åmseles konbana i somras och äter ca 2l vatten om dan och en liter olja var 20:e mil, så kände jag mig tvungen att åtgärda detta. Jobbigt med en bruksis med den glupande aptiten på vätskor. Kan säga att särskillt nu i vinter var det drygt med -20 och lyckas hålla nån slags glykolnivå. Blir kallt att köra runt bottenfruset När man parkerar måste man släppa på trycket i kylaren för att inte en cylinder skall fyllas med vatten. Och man hör hur vattnet droppar in i cylindern då man parkerar. det väser skönt från 3:ans förgasarhals EDIT: Bild på bedrövelsen. Kraftig kokning och fullständigt befriad från vatten där det hör hemma. /EDIT Började leta fram lite bra att ha grejer från gömmorna. En 1,8i topp från en 518i k-jet och ett insug från en senare L-jet Ett block från en K-jet 518i och en 2-liters vevaxel. Hade även köpt på mig en vevaxelskrapa för en tid sedan. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
100821
Har en 5-växlad 245 låda från en 518i -82 som jag tänkte ha på 02:an. Problemet är att 518 lådorna inte hade hålet för hastighetsmätarwire upptaget. Så det måste ju åtgärdas. Hålet i fråga. På tidigare lådor från tex E21 är detta hål urborrat och ger plats åt en axel för hastighetsmätardrivning. Så det var bara att börja spränga lådan... _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
100822
Var tvungen att tillverka mer än ett specialverktyg för att få isär grejerna. Tror det var 3 olika avdragarplattor och armar och även nått mothåll att använda i pressen. Det tar sig sakta men säkert. Efter ett varv i pressen var även axlarna och dreven separerade. Anledningen att jag tar isär allt är att jag vill kolla upp alla synkringar och byta de som är dåliga. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
101017
Efter att ha tagit med bakre gaveln till min garagepolare Mats jobb för fräsning, är nu lådan ihopsatt igen. Nytt utgående lager och packboxar. Synkringarna bytta på alla utom en växel, då dom var lite slitna efter 33000 mil. Hade som tur var fina synkringar liggandes från nån gammal rasad låda. Skönt att BMW har samma synkringar i alla gamla 4cyl lådor _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
101019
Högen med motordelar växer. Måste mäta upp mina vevar för att se om någon duger. Delar till nytt avgassystem inhandlat. det gamla håller på ramla ner igen. Tappat ljuddämparen 2ggr på ett år Ännu en gång fick Mats rycka ut som maskinförare. Blocket som jag tidigare hämtat från borrning till 90,5 för VW bubbla smidda Mahle kolvar, deckades 3mm. Toppen som fått nya avgasstyrningar och sätesfräsning planades. tack Mats _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
101021
Börjat planera och mäta lite. Gängor rensade, grader avrundade, kanaler urdragna med viskborstar. Putsade även lite gjutskägg i vattenpumpskanalen bla. Avlägsnade oljefickan för kamkedjespännaren eftersom jag måste köra mekanisk. Deckat så mycket att slaget inte räcker till. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
101026
Som vanligt spårar man ur. Skulle bara vikta in stakarna lite bättre än orginal, men slutade med kraftig viktminskning och polering Till höger ser man en före-bild. 740 gram väger den orginal. Slutade på 660 gram efter lättning. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
||
101106
Blästrat lite stuff så det liknar nått. Insuget var sprayat rödfläckigt och såg allmänt risigt ut. Loppade ihop lite skvalpplåtar till tråget. Förhoppningsvis skall det förbättra oljesituationen något. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
101121
Blocket målat, rengjort. Oljepump uppmätt och rengjord. Började så smått sätta ihop underdelen. Skrapplåten är bara bultad för att packningssilikonet skall sitta ordentligt. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
101208
Ryckte ur den gamla motorn med inkontinens dagen innan. Motorrummet såg sååå tråkigt ut att jag bestämde mig för att lacka det. Slipade bort all ytrost och mattade ner. La igen några småhål med som inte behövs längre. Nylackat och såhär blev det till slut Klart bättre än en ytrostig risig lack _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
110106
Gamla motorn ligger och kelar med en X5 4,4l V8 jag råkade få med mig när jag var nere i Stockholm över en helg. Lite fler delar har hittat på plats. Toppen med en Dr. Schrick 284 kam. Satte i Dubbla ventilfjädrar från en nyare M30 motor. Fick lov att putsa till förbränningsrummet en aning för att inte riskera spikning eller att kolvarna slår i toppen. Kolven går ca 0,3mm över blockplanet så jag fasade av Squisch ytorna en aning och rundade av alla skarpa kanter. kompressionen kommer enligt mina beräkingar ligga runt 9,0:1 Här ser vi den blästrade och nymålade bromsservon samt den blästrade och nymålade huvudcylindern med nya packningar. monterade även dit en bromsreduceringsventil till bakbromsarna då jag ändå höll på. Bakbromsarna tenderar att ta en aning mycket då man kör med 250mm baktrummor. Fick ett ryck och infall att testa lacka ventilkåpan och koppen till oljefiltret i samma röda som bilen rött för att matcha. Före lacken drog jag snabbt av och polerade ränderna, texten och BMW emblemet. Hoppas det kommer se roligare ut än orginal _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
110107
Nått sånt här kommer det att se ut. Blev rätt ok om man frågar mig Här kan man även se den mekaniska kamkedjespännaren. Gängade upp orginalbulten till M16x1,5 och tog en gammal framvagnsbult till tryckstång mot kolven. Slipade ner bulten så den går in i tryckkolven och sedan gängade jag om en mutter med 19mm skalle till M16x1,5 att ha som kontramutter. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
110115
Har varit och hämtat igen mitt triggerhjul jag hade lånat ut. Målade upp det lite och monterade. Svetsade även ett trigger fäste som jag hoppas skall vara stadigt nog. Har svetsat in en oljeretur i tråget med för att det var enkelt nu. Vi ser även den för norrländska vintrar så nödvändiga motorvärmaren. Fick nån idé om att göra ett oljeuppsamlingskärl/separator till vevhusventilationen. Tänkte testa att ha återinning till tråget. vet ej om detta kommer fungera men tänkte testa. Drog ingående nippel så luften kommer rotera längs den cylindriska väggen ner mot botten av burken. Har invändigt rör sedan med öppningen neråt med ett nät som sedan har utloppet i toppen av burken. En liten avrinning i botten. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
||
Intressant med den mekaniska kamkjedjesträckaren. Du får gärna visa lite mera detaljer.
Hur mycket kortare har du mellan vevaxelcentrum och kamaxelcentrum ungefär? hur mycket har du planat och deckat totalt? Hur hårt spänner du sträckaren, känsla, eller tills det slutar rassla, eller har du något annat voodoo-tillvägagångssätt :-) Hur många grader måste du justera kamaxeldrevet ungefär tror du? Det ser väldigt bra ut alltsammans, kommer att bli en mycket trevlig bruksvagn. _________________ /Anders C |
||
Kamkedjespännaren kan jag se om jag hittar nån bättre bild på, men är rädd jag glömt fota den lös. I princip drar jag den med fingrarna det jag orkar, rasslar det drar man åt en aning till. Har deckat ca 3mm och planade nog bara toppen 0,2-0,3mm. VW kolvarna vänder som sagt ca 0,3mm över blockkanten. Man måste även stuka om kamkedjesträckaren så den följer buken på den nu för långa kedjan bättre. Drevet gjordes justerbart för att kunna kompensera. Det måste vridas några mm.
EDIT: Hittade en liiite bättre bild _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
110117
Såhär blev burken till vevhusventilationen till slut. Nu återstår att se om den gör nån slags nytta. M10 har j uinte direkt världens bästa vevhusventilation orginal utan brukar lätt knuffa ut en del olja vid höga varv. Särskillt om man kör turbo. Borrade fast en SAAB, kombinerad MAP och MAT/IAT (vad man nu väljer att kalla det ) givare i insuget. Gängade även in en extra nippel under insuget. Bra att ha _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
110121
Börjat snickra på en oljefilterförflyttare så jag kan ha filtret på sidan om motorn och enkelt kunna sätta dit en oljekylare senare om jag får sugen. Sen blev jag less och skickade ner motorn i sitt rätta viloställe. Behöver ha den på plats för att lättare se hur grejerna skall sitta. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen) | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 74095 besök totalt |