Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO 1989 -Såld-
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
33669 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
-- skrev:
Skönt att hon är klok med insikt, dvs inser att du måste få hålla på med det du vill men att du helst ska överleva...
Hon har nog förstått att jag saknat bil-lekandet en smula. För ett par år sen skulle jag köpa en vardagsbil och sa nåt om att den var framhjulsdriven. Då tyckte hon det var onödigt att titta för den skulle jag ändå inte vilja ha.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Lars Falk skrev:
Mer OT i Lennarts tråd...
Andreas Millbro skrev:
...Dessutom åt fel håll

Vilket håll är fel håll?


Vågen i Vinsta visade att min bil var lättare än vad den var i verkligheten, iofs bra för stunden men mindre kul när man har lättat ytterligare och sen märker att bilen har ökat i vikt Väger man mitt i natten när ingen är där så har jag svårt att tro att nån blir sur. Går även att få fram ungefärlig viktfördelning genom att bara ställa fram och bakhjul på vågen. Med ytterst tveksam noggrannhet iofs men iaf.

Fendrar var en bra ide, optimalt för close racing Dock måste man nog binda fast de i underkant också om man glömmer fendrarna på båten så flyger de runt som ballonger när man passerar 20 knop vilket är under 40km/h.

Bra säkerhet är inte att förakta. Man ångrar sig nog om nått händer om man har sparat in på säkerhetsutrustningen och istället trimmat motorn eller chassiet

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Vågen i lunda är ju lugn på helgen, då är det ju ingen där. Min bil vägde exakt som tjänstevikten där, fick också rätt viktfördelning enligt pappret med ovanstående fulmetod. Så om vågen är i bra skick så ska det bli rätt, får väl kanske vänta tills dom sopat rent den

Hur pass är trimningsvänligheten i en sån motor, hur mycket grejer finns att köpa ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Cédric skrev:
Hur pass är trimningsvänligheten i en sån motor, hur mycket grejer finns att köpa ?
Har ingen aning alls. Tänkte mest trimma gubben bakom ratten så jag inte glömmer att det är kul att köra bil.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
Cédric skrev:
Hur pass är trimningsvänligheten i en sån motor, hur mycket grejer finns att köpa ?
Har ingen aning alls. Tänkte mest trimma gubben bakom ratten så jag inte glömmer att det är kul att köra bil.



Rätta takterna! thumbs up

Var länge sen du hade nåt o ratta på skoj

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Tänkte mest trimma gubben bakom ratten så jag inte glömmer att det är kul att köra bil.



Rätta takterna! thumbs up

Var länge sen du hade nåt o ratta på skoj
Ja. I sommar är det fyra år sen jag sålde den röda 924:an och även 200SX:n.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Enligt egen erfarenhet finns det en del triming o lättning att göra på föraren...
Kul med uddabil. Alldeles för mycket Bader Meinhof Wagen här!

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

ezroller skrev:
Enligt egen erfarenhet finns det en del triming o lättning att göra på föraren...
Kul med uddabil. Alldeles för mycket Bader Meinhof Wagen här!

Inte för mycket Bader Meinhof Wagen, för lite av andra skojsiga bilar! Fram för fler andra skojsiga bilar! Go Lennart Go thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fram för fler andra skojsiga bilar! Go Lennart Go thumbs up
Man vill ju inte ha en likadan bil som man redan har haft. Då får man färre överraskningar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Alla mina skjutmått verkar ha rymt, men navhålet i originalfälgarna är cirka 57mm i diameter. Offset på 24 stämmer med min tumstock, åtminstone på reservhjulet som ser likadant ut som de övriga (fast svart/metallfärgat...).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tidiga beemer eller VW borde passa då men det lilla offsetten gör nog att spacers behövs.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Naqref skrev:
Tidiga beemer eller VW borde passa då men det lilla offsetten gör nog att spacers behövs.


Folkvagnarna har väl 35 cirkus i offset? Precis som rwd oplarna om jag minns rätt. BMW E30 ligger runt 28 oftast vad jag sett.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Cassius skrev:
Naqref skrev:
Tidiga beemer eller VW borde passa då men det lilla offsetten gör nog att spacers behövs.


Folkvagnarna har väl 35 cirkus i offset? Precis som rwd oplarna om jag minns rätt. BMW E30 ligger runt 28 oftast vad jag sett.
Då är det alltså 15-tums plåtfälgar passande E30 jag bör leta efter? Hur är det med navhålet på dem?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lennart Mäkinen skrev:
Cassius skrev:
Naqref skrev:
Tidiga beemer eller VW borde passa då men det lilla offsetten gör nog att spacers behövs.


Folkvagnarna har väl 35 cirkus i offset? Precis som rwd oplarna om jag minns rätt. BMW E30 ligger runt 28 oftast vad jag sett.
Då är det alltså 15-tums plåtfälgar passande E30 jag bör leta efter? Hur är det med navhålet på dem?


Jag har 4 st BMW E30 orginal X-eker 6x14" om de passar ?

en behöver svetsas litte då en trottoarkant besökts

De är gratis för dig lennart

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Lennart Mäkinen skrev:
Cassius skrev:
Naqref skrev:
Tidiga beemer eller VW borde passa då men det lilla offsetten gör nog att spacers behövs.


Folkvagnarna har väl 35 cirkus i offset? Precis som rwd oplarna om jag minns rätt. BMW E30 ligger runt 28 oftast vad jag sett.
Då är det alltså 15-tums plåtfälgar passande E30 jag bör leta efter? Hur är det med navhålet på dem?


57.1mm
http://www.dackhjalp.se/bultmonster/

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
De är gratis för dig lennart
Tack för erbjudandet, men jag tänkte gå upp till 15" för att lättare hitta däck.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
I ett tidigare inlägg önskade jag mig överraskningar genom mitt bilval och idag kom det som inte borde varit en överraskning. Efter att jag hade fixat de två rosthål som fanns omnämnda i bilprovningens senaste protokoll gav jag mig i kast med avgassystemet. När jag lyfte bort bakhjulet för att komma åt bättre insåg jag att jag kunde se in i förarsidans tröskel. Trösklarna är dolda av plastsjok så de syns inte utifrån. När jag demonterat sjoket på förarsidan la jag in verktygen igen. Plåten i tröskeln har samma tuggmotstånd som blöta Mariekex.
Efter nån timmes muttrande gav jag mig på sjoket på andra sidan. Där lättade jag bara ett par skruvar och kände med en mejsel. Den tog inte emot nånting.

Hur jag kunde tro att en gammal japansk bil som fick anmärkning på rost för två år sen skulle vara något att ha kan jag inte förstå nu.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vet inte hur många gånger jag bara i helgen skrivit "bara att bryta ihop och komma igen" , passar bra in i detta sammanhang med

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



e la bara bra att den är lättad ?

// ägare av en 27 år gammal rosthög... Ojj jag menar saab

_________________
Mattias Broberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Lillen skrev:
Vet inte hur många gånger jag bara i helgen skrivit "bara att bryta ihop och komma igen" , passar bra in i detta sammanhang med
Jo, egentligen behöver jag ju nåt att roa mig med på helgerna, men det hade varit lättare om man hade kunnat köpa ekonomiplåt till bilen. Att skarva en tröskel på mitten längs hela bilen känns lite spännande.
Två trösklar, menar jag förstås.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Har skurit bort trösklar och inre förstärkningsplåtar och dessutom fått nya plåtar bockade enligt mina ritningar för 300 spänn.
Idag började jag svetsa ihop det hela och startade med förstyvningsplåten i förarsidans tröskel. Sen var det dags för paus pga utslitna verktyg (uddlös roterande stålborste).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO 1989 -Såld-
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
33669 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande