Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (83153 totalt) |
Spackelspade i kombination med en värmepistol är grejen
Resterna av limmet tar du sedan bort med trasa och biltemas label off som funkar utmärkt och även luktar mumma _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Sitter och letar på internet men hittar inget om varvtalsbegränsningen på TS motorn.
Någon som vet? Är det 6500 rpm? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Var iväg och vägde bilen i veckan. Vågen stannade på 1060 kg.
Framaxel: 600 kg Bakaxel: 460 kg Så det ger en vikteffekt på 7,2 kg/hk (1060/148). CARs Klass 3 ligger på 6,50 kg/hk, vilket ger en minimivikt på 962 kg. Så med andra ord måste det till en herrans massa lättning för att få till en konkurrenskraftig bil. Kommer jag under 1000 kg ska jag vara glad _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Du vet att din bil har en kul mappfunktion original? 75 TS är från fabriken optimerad för 98 oktan istället för 95 och det går att ställa om ECU. Googla oktanrelä på CAR/AP. Ganska racigt för att vara en 4d familjesedan från 80talet :-) _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
finns hur mycket som helst skrivet om lättning av 75:or. Enklast förutom inredning är batteri och rutorna. 955kg väger min 75a just nu.
Frågan är hur mycket till racerbil vill du förstöra 75an du ha. Det går inte att återvända... /Benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Jo jag vet om oktanrelät, men jag osäker på om det är bra att rycka relät och köra med 98 oktan då jag hittade denna info på Craig's place: 97 octane (ron) or greater vehicle is NOT fitted with a catalytic converter ECU runs in "open loop" mode no pins are connected Ska söka vidare på AP om ämnet. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Lättning.
Funderar på lexanrutor. Det finns ett komplett kit hos www.plastics4performance.com för 3000 kr. Någon som köpt grejer från dom? Bra passform? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Jag är också på jakt efter rutor till min 75:a! Jag vet att Krille "Sportvagnskonsult.com" hår på forumet höll på med rutor förut men han verkar ha slutat med det, tråkigt då han höll riktigt bra priser! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||||
Mät upp hur mycket du behöver och gå ner till närmaste glasmästare så fixar han hem för ungefär de pengarna, men då får du såga till det sista själv om du inte gör mallar och ber honom såga/kapa till dom. Går att kapa med tunn rondell eller sticksåg.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Jag ska kolla på ditt förslag Björn. Tack till alla för tips och idéer.
Det var ett tag sen man skrev här. Frugan och jag har köpt lägenhet så tid och pengar har gått till att renovera den. Jag ser nu ljuset i den långa "renoveringstunneln" och det är dags att lägga lite tid på Alfan Snart dags för årets första körning med CAR på Kinnekulle. Jag har kört en del med Toyo R888 på min Fiat Coupé och kommer nu testa Hankook Z212 på 75:an. Toyo R888 är helt klart ett bra däck men jag känner för att testa ett semi r-däck. Hittade ett set 215/45-16 på www.camskill.co.uk/ för £375. Det blir även nya belägg, EBC Yellow, runt om. Även dom från Camskill för ca £110. Vi får se hur mycket de slits på Kullen. På lättningslistan finns följande att göra: Slänga ut passerarstol Fixa litet MC-batteri från Biltema Skrapa asfaltsmatta Montera lexanrutor Skaffa huv och bagagelucka i glasfiber Denna lista kan göras hur lång som helst. Det är bara pengar, tid och ork som sätter gränserna Väl mött på Kullen! _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Åååå vad man är velig. Sitter och funderar på om man inte ska satsa på ett Toyo R888 ändå. 205/45 16" hade varit perfekta men finns inte att få tag i. Jag hittar inte dom i alla fall.
Vad tror ni om 195/50 16" (GG 84W)? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
En hyggligt lätt TS klarar sig nog fint på 195'or. Jag kör min 75 Turbo på 205/50/15 utan större problem. R-däck i 16" är en bristvara, det är 15" eller 17" som gäller. Nästa säsong tänkte jag köra på 205/40/17, köpte precis en uppsättning 17*8" fälgar R888 är förresten riktigt trevliga däck! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Vilket däckstryck kör du med på 15"?
Nästa säsong lutar det åt att jag skaffar 15". _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Har åkt 5-papp bilen vid lite lek på kullen med hankooks riktiga Rdäck 195/50-15 som jag köpte billigt och de har funkat bra, Har du 16" blir ju rullomkretsen större och bygger inte lika mycket värme.
Körde med Hankook 2-RS 225/50-16 på 156an som inte har så bra hjulvinklar för bana och de verkar hålla bra men har intwe riktigt R-däcksgrepp men bättre än de gatdäck jag åkt på. Nackdelen var att de inte var runda vet inte om de blivit felhanterade då min systerson köpte en omgång 195/50-15 från Dackonline och de var runda. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Det blev Toyo R888 till slut.
Lättning: Passagerarstolen. Kontroll av bromsklossar, drivlina och vätskor. Kinnekulle 4/6 närmar sig med stormsteg _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Hot diggido do vad varmt det var igår på Kullen. Motorn gick lite varmt då tempsensorn för kylet inte ville sätta på kylfläkten. Det får bli en strömbrytare i kupén så jag kan fläkten när det behövs.
I övrigt så gick det helt okej. Bromsarna, drivlina, däck m.m. funkade bra. Luftfiltret måste få en ny placering då motorn var lite trött. Det blev alldeles för varmt under huven och jag märkte att det saknades några pållar när jag gasade fullt på start/mål rakan. Hittar jag ingen bra lösning så monterar jag på en originalbox med pappfilter. Jag körde hela dagen med 1.8 bar i kalltryck och 2.0 bar i varm tryck. Bra grepp i Toyo sulorna. Ska testa lägre tryck när vi kör på Kinnekulle i augusti. Benny tipsade om att lägga sig på 1.4 - 1.6 i kalltryck med 1.75 i varmtryck. Ska även testa lite mer neg camber fram och se hur det påverkar min nuvarande set-up. Ciao! _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
_________________ Tomas Liljestrand |
||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Ännu en dag avklarad på Kinnekulle. Denna gång tillsammans med Gruffman Racing och Matz. Mycket bra arrangemang!!
Bilen går bra men tyvärr har relät till kylarfläkten lagt av (=smält). Inte bra! Fick hålla koll på tempmätaren när jag var ute och körde. På morgonen var det regn och tempot fick hållas på en angenämt låg nivå. Passade mig då jag kände mig lite ringrostig. Men sen så slutade det regna och dagen blev fantastiskt bra. Många pass med torr bana. Äntligen började körningen stämma och jag vågade attackera i alla kurvor. Tyvärr är raksträckan ett enda långt sömnpiller. Man hinner göra en del innan bron dyker upp (som t.ex. kolla tempmätaren ). Toyo däcken bettar bra och bromsarna är okej dom med. Vet fortfarande inte vad för belägg som sitter på. Får ta och kolla det en dag. Vad gäller relät så ska jag montera ett nytt relä och sätta en separat säkring. Det jag har idag är relä+säkring i ett. Ska även kolla att fläkten inte är degig och drar för mycket ampere. Ha de gött i sommarsverige! _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Jag ryckte oktanrelät igår och tog en sväng med kärran. 98 oktan i tanken men ingen större skillnad mot innan då jag kört med 95 oktan. Är man tvungen att nolla boxen för att den ska reagera på att oktanrelät är borta? Eller krävs det körning ett tag innan allt är inställt för 98 oktan? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (83153 totalt) |