Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Audi TT ?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9504 totalt)
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



[quote="UR_TT"]
Måns Ulveståhl skrev:


Chipa RS en få 420 hk sätt i en ställbar proggramvara till haldexen så åker du med 65% eller mer drivning bak=bansmiskare av rang.



Hur tänkte du här? Eftersom du inte kan koppla ur framhjulen kan du aldrig få mer än 50% till bakhjulen.

Angående lådorna så är det efter tycke och smak. DSG-lådan är en kalasfin låda men jag tycker aldrig känslan blir i närheten av en manuell i manuella läget. Sen väger den ju 20kg mer än manuella lådan också, 20kg extra i nosen på en redan framtung bil.

_________________
David Lindblom
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



[quote="David L"]
UR_TT skrev:
Måns Ulveståhl skrev:


Chipa RS en få 420 hk sätt i en ställbar proggramvara till haldexen så åker du med 65% eller mer drivning bak=bansmiskare av rang.



Hur tänkte du här? Eftersom du inte kan koppla ur framhjulen kan du aldrig få mer än 50% till bakhjulen.

Angående lådorna så är det efter tycke och smak. DSG-lådan är en kalasfin låda men jag tycker aldrig känslan blir i närheten av en manuell i manuella läget. Sen väger den ju 20kg mer än manuella lådan också, 20kg extra i nosen på en redan framtung bil.


Varför skulle man inte kunna skicka mer än 50% till bakaxeln med en haldexkoppling?

Torsen skickar 75% 25% mellan fram och bakaxel så att skicka mer än 50% med haldex borde inte vara något problem.

_________________
Stefan Alm
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Undrar hur mitt namn kom in här?
Ulrich var säkert onykter

_________________
BMW MC-klubben
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Måns Ulveståhl skrev:
Undrar hur mitt namn kom in här?
Ulrich var säkert onykter


Du är väl alltid med på ett eller annat sätt Måns. thumbs up

_________________
Stefan Alm
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



quattro skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Undrar hur mitt namn kom in här?
Ulrich var säkert onykter


Du är väl alltid med på ett eller annat sätt Måns. thumbs up


Alltid skönt att någon att skylla på.....

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



[quote="quattro"]
David L skrev:
UR_TT skrev:
Måns Ulveståhl skrev:


Chipa RS en få 420 hk sätt i en ställbar proggramvara till haldexen så åker du med 65% eller mer drivning bak=bansmiskare av rang.



Hur tänkte du här? Eftersom du inte kan koppla ur framhjulen kan du aldrig få mer än 50% till bakhjulen.

Angående lådorna så är det efter tycke och smak. DSG-lådan är en kalasfin låda men jag tycker aldrig känslan blir i närheten av en manuell i manuella läget. Sen väger den ju 20kg mer än manuella lådan också, 20kg extra i nosen på en redan framtung bil.


Varför skulle man inte kunna skicka mer än 50% till bakaxeln med en haldexkoppling?

Torsen skickar 75% 25% mellan fram och bakaxel så att skicka mer än 50% med haldex borde inte vara något problem.


Läs gärna vad jag skrivit en gång till och klura lite.

Det tråkiga angående bakaxeln till TT Mk2 (VAG Mk5) är dessutom att det sitter en öppen differential. Så även om du skaffar en Haldex uppgradering så är det ändå en tvåhjulsdriven bil (1 fram+1bak) när allt kommer omkring. Fram finns diffbroms både till manuell som Dsg-låda och vi håller just nu på att ta fram en diffbromslösning till bakaxeln.

_________________
David Lindblom
Citera
Pelle
Borås
Här sen Feb 2003
Inlägg: 10



Det kan nog vara bra att vara lite mer försiktig med sina påståenden om man inte känner till fakta. Själv har jag även erfarenhet av iskorning med chiptrimmad och uppgraderad Haldex i TT RS, kan avslöja att den kan driva med mer än 50% bak.

_________________
Per Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Man kan tänka i dessa banor som exempel:

om jag har noll grepp fram pga framhjulen står på is, men bakhjulen står på asfalt med massa fäste, hur mycket moment kan haldexen då skicka till bakhjulen, ja långt mer än 50% iaf helt säkert thumbs up

Men det är bara mina förstås

_________________
Magnus Thomé
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Per: Du helt rätt, jag känner inte till all fakta. Dock så försöker jag tänka logiskt och har då svårt att se hur kraftfördelningen till bakhjulen kan bli mer än 50% när framhjulen aldrig går att koppla ur? Du verkar dock mer insatt och och får gärna berätta mer!

Magnus: Det är helt korrekt att drivkraften kommer hamna bak vid noll friktion fram. Men i och med att framhjulen fortfarande snurrar så har inte fördelningen ändrats.

Läser man dessutom om Haldex nya XWD system med två Haldexkopplingar där en kan koppla ur framhjulen och en bakhjulen. Ja då är det helt plötsligt möjligt att ha en kraftfördelning så mer än 50% hamnar bak.

http://www.autoblog.com/2007/11/30/saab-xwd-haldex-4-0-all-wheel-drive . . . .

Faktum är att trots Haldex med Racebox så skickar den inte ens 50% till bakhjulen. Se grafen nedan och effektförhållandet mellan fram/bak.


_________________
David Lindblom
Citera
Allmänt banåkaforum
Audi TT ?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9504 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande