Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Audi TT ? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (9504 totalt) |
[quote="UR_TT"]
Hur tänkte du här? Eftersom du inte kan koppla ur framhjulen kan du aldrig få mer än 50% till bakhjulen. Angående lådorna så är det efter tycke och smak. DSG-lådan är en kalasfin låda men jag tycker aldrig känslan blir i närheten av en manuell i manuella läget. Sen väger den ju 20kg mer än manuella lådan också, 20kg extra i nosen på en redan framtung bil. _________________ David Lindblom |
||||||
[quote="David L"]
Varför skulle man inte kunna skicka mer än 50% till bakaxeln med en haldexkoppling? Torsen skickar 75% 25% mellan fram och bakaxel så att skicka mer än 50% med haldex borde inte vara något problem. _________________ Stefan Alm |
||||||
Alltid skönt att någon att skylla på..... _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||||
[quote="quattro"]
Läs gärna vad jag skrivit en gång till och klura lite. Det tråkiga angående bakaxeln till TT Mk2 (VAG Mk5) är dessutom att det sitter en öppen differential. Så även om du skaffar en Haldex uppgradering så är det ändå en tvåhjulsdriven bil (1 fram+1bak) när allt kommer omkring. Fram finns diffbroms både till manuell som Dsg-låda och vi håller just nu på att ta fram en diffbromslösning till bakaxeln. _________________ David Lindblom |
||||||
Det kan nog vara bra att vara lite mer försiktig med sina påståenden om man inte känner till fakta. Själv har jag även erfarenhet av iskorning med chiptrimmad och uppgraderad Haldex i TT RS, kan avslöja att den kan driva med mer än 50% bak.
_________________ Per Johansson |
||||||
Man kan tänka i dessa banor som exempel:
om jag har noll grepp fram pga framhjulen står på is, men bakhjulen står på asfalt med massa fäste, hur mycket moment kan haldexen då skicka till bakhjulen, ja långt mer än 50% iaf helt säkert Men det är bara mina förstås _________________ Magnus Thomé |
||||||
Per: Du helt rätt, jag känner inte till all fakta. Dock så försöker jag tänka logiskt och har då svårt att se hur kraftfördelningen till bakhjulen kan bli mer än 50% när framhjulen aldrig går att koppla ur? Du verkar dock mer insatt och och får gärna berätta mer!
Magnus: Det är helt korrekt att drivkraften kommer hamna bak vid noll friktion fram. Men i och med att framhjulen fortfarande snurrar så har inte fördelningen ändrats. Läser man dessutom om Haldex nya XWD system med två Haldexkopplingar där en kan koppla ur framhjulen och en bakhjulen. Ja då är det helt plötsligt möjligt att ha en kraftfördelning så mer än 50% hamnar bak. http://www.autoblog.com/2007/11/30/s Faktum är att trots Haldex med Racebox så skickar den inte ens 50% till bakhjulen. Se grafen nedan och effektförhållandet mellan fram/bak. _________________ David Lindblom |
||||||
Allmänt banåkaforum Audi TT ? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (9504 totalt) |