Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik, var har du fokus?
2 besök senaste veckan (3313 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Breeeeed bild:




Hur tänker du och vad fokuserar du på exakt här?

Jag tänker:

- Jag måste ha lite lite höjd och rätt vinkel till höger om B för att komma runt C perfekt. och ha rätt vinkel efter C för porten efter den.

Eftersom det är fokus på det så bli konsekvensen att jag måste få rätt placering till vänster om A för att hamna där jag vill vid B i ovanstående resonemang som är huvudfokus.

och därför måste jag välja spår fram till A på rätt sätt. Dvs ta lite lite höjd och ha full fart fram en bit men sen bromsa när jag närmar mig A för att ovanstående med att hamna rätt runt B ska gå i lås.

Så länge jag tänker på rätt sak i det här läget, dvs fart, vinkel och position till höger om B inför C, så blir hela vägen fram dit mer eller mindre automatkalkylerad av hjärnan.



Ibland glömmer jag att tänka såhär och tittar bara hur jag ska komma runt A för att hamna rätt vid B. Istället för det korrekta att fokus bör vara på att komma runt C perfekt när jag befinner mig där jag är i bilden.



Eftersom jag glömmer det ibland så har jag fått denna att sätta ovanför varv- och hastighetsmätaren:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan du se hela repan. Fotot över banan och konerna är taget precis efter vändningen i A-sprintbanan

http://www.youtube.com/watch?v=gRybtSP55ms&hd=1

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Jag har nog alldeles förmycket fokus på den närmaste konen A eller möjligen på kon B om jag ska vara ärlig. Nog därför jag inte är speciellt snabb i konbanan. Jobbar hårt på att titta längre bort men man tittar lätt förmycket på den närmaste konen om man märker att bilen inte riktigt går dit man vill.

Kan hänga ihop med att jag ofta attackerar lite förmycket och har lite förhög hastighet. Då hamnar fokus mer på att rädda situationen i den närmaste porten istället för vad som är optimal en eller två portar bort.

Detta gäller även på stor bana tyvärr men man lär sig ju mer man jobbar på det.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
...Kan hänga ihop med att jag ofta attackerar lite förmycket och har lite förhög hastighet. Då hamnar fokus mer på att rädda situationen i den närmaste porten istället för vad som är optimal en eller två portar bort.


"attackerar lite för mycket" is my second name

Du får skaffa en såndär skylt du med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag försökte hitta foton eller klipp från videos där jag kunde rita in lite pilar hur långt bort man ska ha fokus men jag hittade inte en enda bild som var vidvinklig nog! Inte en enda bild jag hade visade mer än det närmaste biten.... Kanske ska ta lite foton på en gå-banan-runda så man får med i bild "de viktiga ställena"

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Jag har tävling cyklat under många år, ni vet ligga i en klunga med 45 andra hjul emot hjul på rulle.

Vår tränare fullkomligt piskade i oss att ha ett öga på däcket framför och ett lååångt borta, vad händer lägst fram i klungan sticker någon, trillar någon eller ställer sig någon upp?
På våra träningsläger satt han i dörren på en folkabuss och åkte bredvid oss med en megafon och vrålade så länge vi tittade fel, ni vet bara rakt ner eller bara rakt fram.

Hur som helst så sitter det fortfarande i ryggmärgen och vid kon körning är det viktigt för mig att se både nära och långt bort precis så där som jag gjorde när jag cyklade.
Tappar man en av dem så tror jag man tappar både tempo och rytm.

(Sen glömmer jag att andas etc... då bra att ha Magnus vid sidan då som påminner en )

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja man ska ju väldigt aktivt använda periferiseendet liksom.



och andas

_________________
Magnus Thomé
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Jag attackerar också för hårt men jag vet inte om det beror på fel fokus eller bara allmänt övermod. Övermod som man kan ha i konbana men inte vid bankörning.

Jag gissar att mitt fokus ligger ungefär vid B men hela tiden så mappar jag bilderna mot den interna kartan så egentligen kan jag ha ett visuellt fokus på en plats men ett mentalt på en annan och det senare kan ligga både närmare och längre bort och hoppa väldigt fram och tillbaka. Dessutom används det perifera seendet rätt mycket. Speciellt då för att få en momentan bild över min och bilens position i förhållande till verkligheten.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Naqref skrev:
...
Övermod som man kan ha i konbana men inte vid bankörning.
...

Därför jag älskar konbana

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik, var har du fokus?
2 besök senaste veckan (3313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande