Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (39498 totalt)
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Jag kommer att vara där för att ta emot lite ljus

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag har varit med på många bandagar sen början av 80-talet och väldigt få ggr har det varit plåtkontakt mellan bilar. De ggr är nästan 100% någon som ska försöka rejsa och inte släppa förbi bakomvarande som är snabbare eller två kompisar som fått för sig att göra upp om vem som är snabbast och till slut åker över sin förmåga med resultat att de kör på varandra.

Har även varit med om en gång när det kom 3st lite snabbare i rad och de körde ikapp en långsammare, den långsamma släppte förbi två men missade att det var tre i rad och svängde in i kurvan.

Vanligast är "singelolyckor" som även kan hända den vanaste, kanske provar man gränsen, kanske betedde sig inte bilen som man tänkt osv. men kör man på gränsen när ingen är nära så blir man inte påkörd av den bakom eller kör på någon annan. Då är det en egen kalkylerad risk som jag tycker är ok. Men man måste förstå att det kan bli allvarligt om man har otur.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lars Falk skrev:
BMWMpower skrev:
Visst finns risken, och det är riktigt tråkigt när det väl händer!
Men alla vet om att den finns där. Det är väl nästan en del utav tjusningen med bankörning, att man aldrig riktigt vet

Kanske missförstår lite... Men jag håller inte med om att risken är tjusningen vid trackdays. Inte för undertecknad i alla fall.
Jag kanske är nå't så konstigt som en trygghetsjunkie som gillar att köra bana. Försöker i mesta möjliga mån undvika att sätta "hjärtat i halsgropen" och "adenalinrusher" när jag åker trackday (kanske därför jag även gillar konbana).
För mig är lyckan och trackdaynjutningen störst när jag åker i min takt, när flowet infinner sig, och jag vet hur mina medåkare kommer att uppföra sig på banan.


Tävling är en helt annan pilsner. Då står adrenalin och risktagning på programmet.


+1 thumbs up Mitt i prick för min del också.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Sörpan skrev:
Lars Falk skrev:
BMWMpower skrev:
Visst finns risken, och det är riktigt tråkigt när det väl händer!
Men alla vet om att den finns där. Det är väl nästan en del utav tjusningen med bankörning, att man aldrig riktigt vet

Kanske missförstår lite... Men jag håller inte med om att risken är tjusningen vid trackdays. Inte för undertecknad i alla fall.
Jag kanske är nå't så konstigt som en trygghetsjunkie som gillar att köra bana. Försöker i mesta möjliga mån undvika att sätta "hjärtat i halsgropen" och "adenalinrusher" när jag åker trackday (kanske därför jag även gillar konbana).
För mig är lyckan och trackdaynjutningen störst när jag åker i min takt, när flowet infinner sig, och jag vet hur mina medåkare kommer att uppföra sig på banan.


Tävling är en helt annan pilsner. Då står adrenalin och risktagning på programmet.


+1 thumbs up Mitt i prick för min del också.


Håller med Lasse och Sörpan thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Mkt intressant tråd thumbs up

Jag håller med föregående talare att på en Trackday är det bäst när det sköna flytet inflyter sig varv efter varv utan hjärtat i halsen upplevelser!

Dom varven är konstigt nog (eller inte ) snabbare än varven man försöker klämma den där sista tiondelen!

Ang skadestatistik så skiljer det sig såklart mellan olika event! Jag har kört en gång på Gatebil, sjukt kul hade jag för jag gillar att sladda lika mkt som att jaga tider men ute på banan är det rena Vilda Western. På en dag såg jag 2 rullade och 3 krockade bilar.

Gulflagg var det nog varannat varv pga av avåkningar!

och ändå kommer jag åka dit till sommaren och köra för jag hade fruktansvärt kul. DOCK hade jag nog inte suttit här och haft samma ton om jag vart en av dom som blev torpederad i sidan av en retursladd mitt under en omkörningar...

Men åter igen, mkt bra tråd och bra att detta ventileras

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

För en bunt år sen hade tidningen Bilsport årligen "En dag på racerbanan". Där var det väldigt många ekipage där adrenalin kopplat till ska-visa-polarna-som-fan och därtill banovana med resultat därefter. Jag gissar att det lades ner pga att det? Jag vågade aldrig åka på de tillställningarna iaf. Gatebil speciellt i Norge har vad jag förstått en fascinerande frekvens av plåtskador, inget jag heller vågar åka på, iaf inte med nuvarande bil. Kommentaren ovan om svenska Gatebilsträffar förvånar mig inte utifrån det. Sen vet jag att de första gångerna Japmeet arrangerades var det klart olämpligt mycket skador. Det tror jag dock blev bättre med åren? Inte riktigt koll där, det blev ju inget Japmeet senast heller.

Men sen har jag sämre koll på event med skadefrekvens tydigt över genomsnittet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Det var på Rudskogen jag körde. Fullt ös i 4 dagar både på och utanför banan är väl en kort sammanfattning

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Magnus Thomé skrev:
... Sen vet jag att de första gångerna Japmeet arrangerades var det klart olämpligt mycket skador. Det tror jag dock blev bättre med åren? Inte riktigt koll där, det blev ju inget Japmeet senast heller.
Japmeet var riktigt bra 03 (och då var jag riktigt grön) och 04 , men haltade lite 05 då de bytte lite i organisationen (mest skillnad i info, på banan var det fortfarande ordning). Sen dess vet jag inte, fokus ändrades en hel del 05 när jag skaffade dedikerad leksak/idrottsredskap.

På de träningsr där vi (SVKG) har med annat än erfarna i idrottsredskap brukar jag bara skilja på intention. Komfortavstånd är olika stort beroende på vad man är ute efter. Vill man träna tajt körning med kompisar så kanske en halvmeter är gott om plats, medan de som mer vill fokusera på enbart sin egen körning gärna vill ha ett antal meter.

Det gäller att klura ut så man kör med likasinnade, och det kan man inte klura ut ute på banan (det går mycket bättre att göra det innan).

Men kontakt mellan bilar kan jag bara minnas ha sett (och varit med om) under täning/tävling.
Rullningar och bank i räcket har skett vid alla former av körning, men långt ifrån ofta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Av vad jag har sett under min tid på trackdays. Så skall man om man vill minimera risken för incidenter följa några hållpunkter.

1. Åk aldrig första passet.
2. Skippa sista körningen. Typ -äh bara en gång till. (kanske vidskepligt)
3. Kör helst inte i regn och kör verkligen inte första passet i regn.
4. Är det torrt och det börjar regna åk in i depån ta en fika. Sen kan du åka ut i regnet. (man måsta reseta hjärnan från torrt till regn)

Dom allvarligaste olyckor och dramatiska avåkningar jag har sett. Har i samtliga fall varit i regn. 3st krasher och ett 5-6st ruggiga avåkningar.

Sen allt det vanliga snacket gällande omkörningar o dylikt.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (39498 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande