Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Petter Berger Clubman Falkenberg 2009
1, 2   >>
7347 besök totalt
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
En riktigt trevlig liten film ifrån Petter Berger där han pratar sig igenom racet på Falkenberg 2009. Serien heter Clubman/RS och körs tillsammans med SPVM.

Petter Berger is driving his Phantom rs1800 at Falkenberg race track in Sweden. Starting last during problems in qualifiyng. Really nice race with a lot of overtaking.


Petter Berger i Phantom på Falkenberg Spvm


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Grymt intressant! Jag är dock inte så insatt i modeller och namn, men en väl kommenterad medåkning är alltid kul att titta på.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Mycket intressant! Den sista omkörningen var klart imponerande.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Nogge skrev:
Grymt intressant! Jag är dock inte så insatt i modeller och namn, men en väl kommenterad medåkning är alltid kul att titta på.

+1

Jag var mer "upphetsad/spänd" på sista varvet än när jag tittar på F1, omkörningen på yttern innan målgången ja då andades jag inte

_________________
Janne Ström
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Riktigt underhållande och intressant med kommenteringen, det måste göra väldigt mycket för serien att visa sådant här. Man vill ju verkligen vara med efter att ha tittat på det!

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Bättre reklam för en serie än den här filmen är svårt att hitta på

Därav: www.rejsa.nu just nu thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Thomé skrev:
Bättre reklam för en serie än den här filmen är svårt att hitta på

Därav: www.rejsa.nu just nu thumbs up


Håller med, sjukt bra. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Hade ingen aning om att den filmen kunde vara så uppskattad! Men det är som sagt en löjligt kul bil/serie att köra. Enkel teknik i form av otrimmad ford (Failure on Racing Day) motor med quaifelåda. 600 kg med snartfyrtiofet förare blir bra kurvhastighet och låga däckskostnader. När jag började titta efter en klassså tyckte jag den verkade vara lite av en stängd klubb för avdankade förare men ack så fel (delvis) jag hade. Här finns allt från tjejer till snabba formelkillar till bonntrimmande danskar. Men när det väl gäller som på Svenskt sportvagnsmeeting när jag lyckades köra av hela höger hjulupphängning fram med tillhörande kaross så ställde varenda själ upp som tävlar i klassen. Danskarna plastade och popnitade ihop skiten, svenskarna letade uniballs i hela depån, norrmännen riktade o.s.v. Dagen därpå var bilen körklar och resten är historia. Kan bara säga positiva saker om clubmanserien. Riktig racing för en vettig peng. Kontakta mig gärna om ni har frågor om bilarna, serien och vilka kostnader en säsong innebär.

Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Som sagt, sjukt bra reklam.

Jag har bara sett några bilar ute på annons tidigare och inte tänkt mer på det. Efter den här filmen har jag surfat runt på det mesta, på svenska, som är lätthittat, som står om clubman! Verkar tokskoj! thumbs up

Hade man resurserna att köra racing på riktigt verkar inte detta dumt alls! Skulle vara kul att veta mer dock.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Raw pinto power

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Nej, nej inte gamla pintomotorer hyfsat moderna zetec 16 ventilare.. Lättmekade och håller jäkligt bra. Har provat att peta i ettan när trean egentligen var tänkt. Det pallar dem. Körde fyra säsonger med min förra kärra med ett oljebyte på vintern.. Thats it. På tävlingshelgerna så kan man koncentrera sig på att åka av. Mekning förekommer sällan om man har grejerna i ordning. Skulle man mot förmodan blåsa motorn så köper du en sprillans ny på pall för tio bagis och stoppar i. Lätt som en plätt-racing

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Har fått många intressenter som undrar om budget. Har bara tagit med de stora för att köpa och köra i serien i spvm.

Då ska vi se om jag kan göra en rättvis bild av kostnader.

En bra bil kan du hitta mellan 100-150". Det finns ett par bra bilar till salu b.l a. En phantom som den som jag kör fast en lite äldre modell samt en riktigt fräsch mallock som är ett engelskt fabrikat.

Anmälningsavgifter för årets fem spvm deltävlingar är ca 15"
Två uppsättningar slicks 20" men som nybörjare klarar du dig på ett set hela säsongen
Resor och racebränsle ca 6-8"

Sen är det ju boende och sånt och det är olika hur man löser det.. De flesta sover ju på banan i egen husbil eller liknande. Andra tar in på hotell eller vandrarhem.

Kraschkonto är ju ganska individuellt men mycket reparerar man själv. Men det finns ju vissa grejor som är dyrt att köra sönder som spindlar, wishbones o.s.v.

Thats about it. En annan väg till att köra kul bil snabbt är att köpa en fräsch Radical som det finns betydligt fler av på begagnatmarknaden och åka i samma heat som clubmans. Lite högre driftkostnader p.g.a mycket mjukare slicks men snabba som attan och håller ihop ok om man är snäll mot materialet..

Jävligt snabba farkoster som rastar porsche cup anytime till en bråkdel av kostnaden..

Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Helt klart en trevlig serie, fotade lite på Anderstorp när ni körde ihop med Euroboss-serien.




_________________
Martin Öberg
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



HAHA sicken körning sista svängen var sjukt fin, man nästan satt och hejjade med här vid datorn.

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lockarpsgokart.se skrev:
....
En annan väg till att köra kul bil snabbt är att köpa en fräsch Radical som det finns betydligt fler av på begagnatmarknaden och åka i samma heat som clubmans. Lite högre driftkostnader p.g.a mycket mjukare slicks men snabba som attan och håller ihop ok om man är snäll mot materialet...


För några år sen så hörde jag att reservdelar från Radical var lite väl tilltagna i pris. Hörde fler som tyckte de tog i lite väl mycket för delar. Hur ser det ut med det idag?

_________________
Magnus Thomé
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Det här med Radical var faktiskt något även jag tänkte på när jag tittade på ovanstående film.

Det som slog mig mest var: 'varför vill man åka Clubman ist. för Radical'?

Handlar det mestadels om de högre driftskostnaderna?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Jämför man en clubman med en radical så framstår direkt vissa saker som man kan tycka olika om. För eller emot får man själv svara på. Motormässigt så vet ni ju skillnaden. Hållbar standard bilmotor med quaife dogbox vs mc motor med kedjedrift. Chassimässigt är en modernare clubman betydligt mer finnessrikt uppbyggd med uniballs i alla ändar och pushrodfjädring vs nylonbussning upphängda wishbones och direktverkande fjäder.. Radicalens reservdelar är skitdyra p.g.a monopol men det finns massor av delar i England till vettiga priser. Både clubmans och radicals finns att hitta på www.racecarsdirect.com

Prestandamässigt är Radicalen något snabbare rakt fram och vinner även på varvtiden vs clubman. Då clubman körs på ett slicks som varar fem tävlingshelger vs en till två på radicalens f3 slicks så finns den största skillnaden där. Sätter man på f3 slicks på clubman så bör den vara något snabbare på exempelvis knutstorp eller kinnekulle p.g.a extremt välbalanserat chassi.

På det hela taget två olika koncept på snabba, lätta bilar där clubman vinner ronden tillförlitlighet och ekonomi och Radicalen vinner på något bättre prestanda i alla fall med de slicks som normalt används i klassen.


_________________
Petter Berger
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Tack för svar! thumbs up

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

krämbulle skrev:
Tack för svar! thumbs up

//Johan


+1 på den! Intressant läsning om Clubman helt klart!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Borde inte oxå en Clubman var mindre krävande i tid vad det gäller hjulinställningar eftersom man kör på diagonaldäck?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Härlig film! Från sist till vinst! thumbs up

Förutom att det förstås är skillnad på chaufförer, vad är det som gör att det ändå är så stor skillnad i fart deltagarna emellan? Motorerna är inte plomberade förstås men är det stor skillnad på puffrorna?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bilder o videos
Petter Berger Clubman Falkenberg 2009
1, 2   >>
7347 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande