Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hur tar man gammal skit från motordelar? | << 1, 2 6 besök senaste veckan (49746 totalt) |
Jo man blandar de båda... och ja, använd handskar, annars har du inga nagelbandkvar. När jag tvättade motorrum på mitt gamla sommarjobb (bilvårdspecialisten) så använde jag bara kallavfettning och sen fick det ligga på 10 min. Sen vanligt vatten med stark högtrycksspruta. Blev finnemang. Men fallet med växellådan där var det ingrodd smuts som avfettningen tog. Då fick fälgrent komma fram... Man får ta det lite lugnt. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
En annan metod som faktiskt fungerar bra är att hänga upp hela motorpaketet i en motorlyft, köra ut det på grusplan, dränka det i kallavfettning och sen gå på med en vanlig högtryckstvätt på högsta möjliga tryck. Blir förvånansvärt rent och fint, men kanske inte att rekommendera om man typ är rädd om förgasare och annat småpill...
Liknande behandling fungerade även bra på motorrummet, men där började färgen lossna... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
ok.. när man avnäder rekondarnas fälgtvätt är det ju så man eldar upp slemhinnorna i kroppen.. anledningen till att jag varnar om fälgrent är för att polarn för massa år sen fick byta lite packningar efter användt stark rengöring till aluprodukter _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Finns ett industrimedel som heter TPI som är överjävligt på aluminium (funkar på allt annat också). Det är en sorts kallavfettning tror jag. Jag orkade faktiskt inte läsa igenom hela tråden så jag ber om ursäkt om nån annan redan föreslagit detta. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
jag rengjorde oljiga aludetljer i xylén idag.. funkade fin fint..
är det rena aludelaljer så rikgit fälgtvätt eller det som SpiidFriik säger. annars så glasblästra dem.. blir ju osm nytt alternativt, smärjla av dem och polera _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
På mitt gamla jobb använde vi isbläster =) .. det var grejor det.. på mitt andra jobb lade vi saker i syra.. (sen elförzinkades delarna och gulkromaterades.. håller MYCKET länge.. ) ..
Rostfritt kan man elpolera med syra. Blir kromblankt. |
||||||
Jag tvätta uberskitiga alufälgar en gång med avfettning o diskborste men tyckte att det att det var svårt att
få bort den feta hinnan som blev kvar, då tog jag koncentrerad spolavätska på en svamp o torka av fälgen, sköljde rikligt med vatten så blev de som nya, helt utan avfettningsrester. |
||||||
Hej Jag tog en stor platsdunk som jag kapade hål i och ställde uppe på diskmaskinen. Drog returen från diskmaskinen in i ett hål i toppen på dunken och inloppet till maskinen i botten på dunken. Sedan fyllde jag bara maskinen med vatten och diskmedel, blir väldigt bra resultat och man slipper smutsa ner sig:) Byter ut vattnet med jämna mellanrum. Ev kan det sitta en magnetventil eller mots. på inloppet som måste demonteras. Fick tipset från ett nummer av Classic Motor för några år sedan, kan verkligen rekommenderas. Mvh Mattias _________________ Mattias Sköld Volvo P1800 (B230 16v 2,5L) -69 Volvo 242 (D5)-84 Yamaha XS650 |
||||||
Tack för tipset, låter genialt i sin enkelhet! _________________ Calle Olsson |
||||||
Andra plus är att man slipper kemikalierna, det går fort, kostar inte mer än fikabröd, de har oljeavskiljare och bra blir det _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
Då både ja o arb kollegan har renoverat/trimmat våra motorer o haft vxllådorna nere o gjort dom rena så kan ja rekom. smartabs insekt-/universalmedel... D o hetvatten från vår dieseldrivna högtryckstvätt, som e i strl som en mindre husvagn , gjorde susen!!! Diskborsten hjälpte till på dom värsta delarna.. Skit som suttit i 18-20 år...
_________________ Christian Larsson |
||||||
Det finns ju många medel som är bra. En tumregel är att använda medel efter vad smutsen består av.
om man ska tvätta av en oljig motor eller vxl.låda ska man använda petrolium baserad avfettning, typ biltemas kallavfettning funkar. Det man ska tänka på är att aplicera medlet när grejorna är torra. Olja flyter på vatten. Låt verka 10 minuter och gnid runt med en pensel eller borste. Spola av nerifrån och upp, utan att blöta ner hela delen. När vattnet kommer i kontakt med kallavfettningen slutar den verka och drar ihop sig. Därefter kan man gå på med något medel som är vattenbserat. Fälgrent brukar vara en alkalisk produkt och är elak mot aluminium. Få bort skiten är inga problem men det är inte säkert att ytan under är så fin, då gäller mekanisk bearbetning med roterande borste. Det hade varit underbart med något medel man kunde hälla på och att ytan blev som ny igen OBS! kallavfettning är super bra att ta bort klister efter dekaler och tejp. (klistret brukar vara petrolium baserat) _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||||
Byggen egen motordelstvätt, har en själv in garaget, när jag frågade frugan om hon ville byta ut vår diskmaskin nappade hon direkt, att den gamla sen blev kvar i garaget är en annan historia...
Hur rena man vill ha delarna handlar egentligen bara vilken form av rengöringsmedel man använder, ju starkare desto renare, dock påverkas diskmaskinens livslängd en del om man använder starka doningar... http://www.classicmotor.se/artiklar/ _________________ David Björklund |
||||||
Sparade trådar/FAQ Hur tar man gammal skit från motordelar? | << 1, 2 6 besök senaste veckan (49746 totalt) |