Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besiktning med skalstolar och sportratt?
4 besök senaste veckan (5923 totalt)
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Besiktning med skalstolar och sportratt?

Vilka erfarenheter har ni från att besiktiga nyare (helbilsgodkända) bilar med skalstolar och sportratt typ Momo, Sparco etc?
Jag har alltid bytt till orginalstolar och ratt (airbag).
Är det värt att prova?

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N
Z4 35i -10
Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



om du har bra vana av att pimpa till det med originalsaker en dag per år, varför retas mer än nödvändigt?

Det kan vara roligare att ha en originalratt med borttagen Airbag iofs (med bara skalet, men ingenladdnig och påse), cansen är liten att den smäller, men skurvar du tillräckligt många gånger så hinner slumpen ikapp.

Men det kan ju vara mer eller mindre jobbigt att hantera stolar (och underreden ger så fula revor i lacken...).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Har samma problem själv. Men det är bara ett par timmars jobb per år att plocka i och ur. Kommer inte testa lyckan för egen del, man vet ju att det inte ska vara ok så varför testa lyckan?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Det gäller min Z3 M coupe -99.
I orginalstolarna kommer jag ca 50 mm högre och huvudet kommer då nära framdelen på buren.
Jag brukar ta ut framdelen också. Ratten är lätt att byta så det är inget problem. Var mer nyfiken på erfarenheter från de som provat.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N
Z4 35i -10
Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Har besiktigat med skalstol ett par år utan ens antydan till synpunkt. Tror inte dom bryr sig om ratten iheller så länge den är korrekt monterad...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 402



Jag byter alltid stolen inför besiktning för jag är rädd att få en lite större besiktningsman som kan få problem att komma i och ur och därför kanske blir lite sur och anmärker på saker han kanske inte hade gjort annars

Kanske bara jag som är paranoid

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



Besiktade med sparco sprint stolar förra året samt en annan ratt och jag frågade killen som tog hand om besiktningen vad de sa om det. "Sålänge det inte är en regbesiktning så bryr vi oss inte. Självklart ska allt sitta fast ordentligt men vem är så dum och sitter och glappar i en stol?"

Så om bilen inte är helbilsgodkänd bör det inte vara några problem.

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Besiktningen idag med skalstolar och Momo ratten gick galant.
Trots att stolarna är fast monterade och killen som besiktigade var 5-10 cm längre än jag.
Han klarade komma i och ur utan problem, annars kanske det hade blivit påpekande

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N
Z4 35i -10
Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 158



Hej Torbjörn
Hade du buren i också?

_________________
Martin Viberg
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Vad jag fått höra är att man ska kunna ta sig i och ur baksäte utan större problem, alltså tilt eller vikbara stolar. Sen står det någonstans, om det var SFRo eller SBP som sa att tekniskt sett går det inte att kontrollera om den nya stolen fungerar bra med resten av krockskyddet. Dom ville få det till att det var en helhet som skulle fungera och att man inte säkert vet hur utfallet skulle bli med andra stolar. Det argumentet anser jag faller lite på att även en helbilsgodkänd bil med orginalstolar inte 100%-igt räddar vid en kollision. Det går att argumentera emot således, anser jag. Sen hur bra det går att argumentera med myndighetsperson är en annan sak.
Ang ratten så testar dom inte om airbagen fungerar vid besiktning, och bryr sig heller inte om airbag-lampan lyser på panelen. Detta står klart och tydligt på deras hemsida, men det ligger ju heller inte i linje med vad dom säger ang resten av bilen.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
nicklas.s
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 40



Ett litet inlägg bara angående montera sportratt utan airbag i bilar med detta som standard. Om man använder bilens original bälte så är det anpassat till airbag och "släpper" efter för att minska krockkraften på kroppen detta "släpp" fångas upp av airbagen. Om man inte har airbag då så kommer man väldigt nära om inte in i ratten med olyckliga följder.

Så eftermarknads bälten är helt klart att rekommendera vid borttagning av airbag...

_________________
Nicklas Silfverlin
The cost of racing hasn't increased in 30 years. Back then, it took everything you had. And it still does.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det man kan hänga upp sig på är att både stol och infästning formellt sett ska vara krockprovade, vilket en rejsstol med mer eller mindre hemsnidad infästning förstås inte är.

Det gäller inte bara helfordonsgodkända bilar egentligen men som tur är brukar ju sunt förnuft kunna användas, som bevisats här :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Citat:
Hej Torbjörn
Hade du buren i också?


Ja, helbur inklusive dörrsträvor.
Min bil är regbesiktigad med båge. Sedan står det skyddsbur i registeringsbeviset.
Janne z3 besiktigade den helt orginal, men med båge från början.
Troligen underlättar det att bilen är tvåsitsig.

Jag tror, som någon skrev ovan, är det bara bra gjort så går det ofta igenom.
Sedan kan man givetvis fråga sig, varför chansa?
För mig är det en del nyfikenhet och en del att bilen gått igenom i det skick jag kör på gatan - bana.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N
Z4 35i -10
Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Re:

therealpinto skrev:
Det man kan hänga upp sig på är att både stol och infästning formellt sett ska vara krockprovade, vilket en rejsstol med mer eller mindre hemsnidad infästning förstås inte är.

Det gäller inte bara helfordonsgodkända bilar egentligen men som tur är brukar ju sunt förnuft kunna användas, som bevisats här :-)

/Gustaf

Missade den biten, och nu när jag läser det du skriver tror jag att det var i SFRo-boken som det stod och att just det om infästningarna som var problemet, vilket jag borde skrivit.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Allmänt banåkaforum
Besiktning med skalstolar och sportratt?
4 besök senaste veckan (5923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande