Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVOlution VI -99 | 6 besök senaste veckan (7635 totalt) |
Hobby räsern! Tänkte börja lite lätt att skriva om min bil jag ägt i ungefär 1år nu, tanken var att jag skulle köpa en rolig bil men som jag ändå kunde ha som vardagsbil samt hålla den original. Detta höll inte speciellt länge även om det inte är så mycket saker som är gjort så har det ändå gjort ganska mycket på bilens karaktär. Det lutar väl mer och mer åt köra på bana bil än vardagsbil även om det just nu är min vardagsbil och har varit sedan jag köpte den, och än så verkar det hålla ihop har enbart kört sönder en kylare förra sommaren. Jag håller tummarna för att kunna börja köra lite bana denna sommaren och efterhand utveckla bilen och mig själv att köra på bana. Lite info om bilen: Misubishi Lancer Evolution VI GSR 1999 Production January 1999-March 2001 Platform CP9A Transmission 5-speed manual Wheelbase 2,510 mm Length 4,350 mm Width 1,770 mm Height 1,405-1,415 mm Curb weight 1,250 kg När jag köpte bilen så var den inte inreggad så det blev steg ett och det blev tyvärr ganska mycket problem då jag fick oturen att hamna på fel bilprovning med kinkig personal, men det löste sig tillslut:) Efter det så har jag fixat och trixat lite med bilen någon vecka där och någon vecka här, så det går sakta framåt, men det blir lätt så när det är en bruksbil och man inte kan låta den stå halvklar i ett garage. Här är några bilder när jag började göra vid bilen: Bilen när jag köpte den. Nya lyktor med rätt ljusbild Man måste ju putsa lite också:) Efterhand så har jag monterat dessa prylarna med hjälp av JapTuning som hjälpt till med allt på bilen från service till mappning av bilen: Chassi BC Racing Coilovers - RM Series (Fjäder fram: 8kg/mm Fjäder bak: 6kg/mm) original Brembo ok Nya bromsskivor Nya belägg (kör original just nu eftersom det gnisslar så förbannat med XP 8 belägg) Avgas 3" downpipe Kattersättare (åker på efter besiktningen) HKS Super Drager 3"catback Motor/Drivlina: Mitsubishi 4G63 lyftare 3mm Brian Crower 272 kammar Turbo TD05HRA-16G6C-10.5T (Evo 9) Apexi Power FC ECU Evo 6 Större Koyo alukylare (kopia) GReddy profec B spec II laddtrycksstyrning Walbro 255 L/H bränslepump Malpassi 1:1,2 bränsletrycksregulator Shortshift Interiör: Sparco Ratt Mocca R345 HKB Sports Rattnav D2 Snap-off Autometer Ultra-lite Boost Autometer Ultra-lite oljetemp Autometer Ultra-lite watertemp Ralli-Art Vxl.knopp Exteriör: Mitsubishi vita sidoblinkers WRC kolfiber speglar Bilen går riktigt bra nu och ligger väl runt en 380-390hk med den setup som den har just nu och 1,3bars ladd. Har tyvärr inte mappat helt klart än då jag fortfarande har katten kvar så får väl mappa om igen när den försvunnit efter besiktningen. Lite bilder från förra året och någon från i år. orginal kammarna åkte så klart ut när man ändå skulle byta lyftarna Nya 3mm lyftare De nya Brian Crower 272 kammar Test av sprutet och nya kammarna. Bilen slutet på 2010 Senaste inköpet blev ett par ROTA GTR P45 Drift och ja kanske lite vågat att slå till på en stolek av 18" x 9,5" ET30 på en EVo VI men det går säkert med lite vinkelslip om inte annat fäste lär jag få iaf! Får klura lite på inställningar denna setupen också. Jag får försöka få fram lite bilder på hur den ser ut idag 2011 då det har hänt en del under vintern. _________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
Tänkte byta lite stag under bilen efterhand som, vad anser ni vara första man borde byta till eftermarknads delar? Tar gärna emot tips på förbättringsmöjligheter till evo 6 när gäller att kunna svänga ordentligt på bana i sommar.
_________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
_________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
Härligt att se fler som "börjar från början" med en Evo... Kör hårt de ser bra ut!
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Ja det är intressant och se hur bra det blir med denna bilen!
Har nu troligen fått tag i en uppsättning 17" compomotive mo6:or som jag tänkte ha till R-däck. Vad tror ni om kraftig camber och Toyo R888 225:or på en 8" fälg? _________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
De kommer funka bra! _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Det har trillat in lite delar nu som efterhand som tid ges monteras.
PFC 01 belägg fram Check! Whiteline krängare fram Check! Stålomspunna bromsslangar Check! Droplinks fram och bak Check! Bimarco stol samt fäste Check! Beställt Whiteline krängare bak Check! bifogar en halvkass bild på bilen med nya fälgarna. _________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
Då var det nära premiär för mig och bilen på bana.
Har fixat lite saker under helgen på bilen: * PFC01 belägg fram, grym skillnad! * Monterat shortshift, blev riktigt bra ! * Monterade även stolen, den hamnade lite högt för min smak men får väl ändra det sen. Fick även renoverat Compomotive Mo6 fälgarna så i dag blir det att åka o kränga på R888 däck på dessa. _________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
Första körningen med bilen idag på Sturup, kan bara säga att den funkar bättre än jag kunnat tro!
Har dock något som gör att det "taggar/hackar" när jag svänger kraftigt och aggressivt åt vänster så det får undersökas, annars kan jag inte klaga på något med bilen. Ska bli kul och se hur stor skillnad det gör med de nya droplinksen och krängningshämmarna. _________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
Jag körde hem och ändrade från -2 i camber till 0 i camber och det beter sig exakt likadant fortfarande så ingen skillnad alls.
Det som är sjukt är att jag kan köra hur aktivt som helst så länge jag inte slår fullt rattutslag åt vänster. Om jag svänger snabbt höger vänster högervänster i små snabbat rörelser så låter/känns inget alls inte heller låter/känns det om jag kör sakta och fullt rattutslag(som på en 90graders kurva på bana) det händer bara när det går fort och fullt rattutslag. Hur mycket kan hjul inställningen ändra sig om jag ändrar enbart cambern? men det borde isåfall gett samma effekt på andra sidan om det skulle påverkat? _________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
update en liten youtube film, ha högt ljud så hör ni och ser det jag menar.
http://www.youtube.com/watch?v=YIMJv3NsVKY&feature=player_detailpage _________________ Kristofer Jeppsson Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI ( ( JapTuning.se ) ) |
||
Toe vinkeln sticker ganska mycket om du ändrar cambern 2 grader. Huj inställning är nödvändig! _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||
Låter som det problem som kostade mig Mycket pengar i felsökning....
På min bil, evo 5 rs så var den vänstra drivaxeln utbytt sedan innan. När den byttes så valde man fel vilket gjorde att axel var för lång. När drivaxel är för lång i partitet till vad den skall vara, så bottnar drivkuntarna.... Kolla upp detta. Ett kärt tips.. _________________ Andreas Håkansta |
||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVOlution VI -99 | 6 besök senaste veckan (7635 totalt) |