Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 1997
<<   1, 2, 3, ... 27, 28, 29   >>
65 besök senaste veckan (194665 totalt)
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Jag har "böjt" till mitt bältes-stag så att de går på insidan av huvudbågen.

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Jimmy (T39m) skrev:
Jag har "böjt" till mitt bältes-stag så att de går på insidan av huvudbågen.

/ Mvh Jimmy



ok, tackar för iden. Får prova det nästa gång jag är i garaget..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Jag böjde om bältesfästet som Jimmy(T39m) föreslog.. Tack för förslaget.




Undrar varför alla hardy-skivor ser ut så här i de BMW jag skruvat i??




Min nya Z3 styrväxel.



Blev att svarva till en sådan här också.


_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



nu är den hardyn nog bara gammal och fått leva hårt. men om du monterar den på fel håll eller fel i hålbilden så att säga (finns pilar i gummit som visar vad som är rätt) så dödar man den fort.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
bullen! skrev:
nu är den hardyn nog bara gammal och fått leva hårt. men om du monterar den på fel håll eller fel i hålbilden så att säga (finns pilar i gummit som visar vad som är rätt) så dödar man den fort.


Hur skall den vara vänd? Skall pilen vara mot medbringaren, så minns jag att det skulle vara..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Nu är det nya spakstället färdigt. Jag förlängde fästet som skålen sitter i så att jag fick spaken mer bakåt i bilen, samtidigt höjde jag den ca 25 mm för att kunna förlänga spaken under kulan för att korta slagen lite grann.





Detta gjorde att jag fick kapa ett stort hål i kardantunneln, så det var bara att bocka till en överdel & svetsa fast. Sen tillverkade jag mig en växelspak i aluminium med en plastkula som knopp, spaken gjordes betydligt längre än orginal för att få knoppen närmare ratten.
Till sist så gjordes en demonterbar plåt vilken det monterades en ny orginal växelspaksgenomförning i, allt för eventuella framtida bekymmer skull.
Jag vart riktigt nöjd iaf.




Mockaratten hann även med att monteras, kontoret växer så sakteliga fram.



Dags för stolar & bälten härnäst.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ska bli väldigt spännande o höra om du blir nöjd med växelspaksändringarna thumbs up Ser lovande ut thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Colin skrev:
Nu är det nya spakstället färdigt. Jag förlängde fästet som skålen sitter i så att jag fick spaken mer bakåt i bilen, samtidigt höjde jag den ca 25 mm för att kunna förlänga spaken under kulan för att korta slagen lite grann.





Detta gjorde att jag fick kapa ett stort hål i kardantunneln, så det var bara att bocka till en överdel & svetsa fast. Sen tillverkade jag mig en växelspak i aluminium med en plastkula som knopp, spaken gjordes betydligt längre än orginal för att få knoppen närmare ratten.
Till sist så gjordes en demonterbar plåt vilken det monterades en ny orginal växelspaksgenomförning i, allt för eventuella framtida bekymmer skull.
Jag vart riktigt nöjd iaf.




Mockaratten hann även med att monteras, kontoret växer så sakteliga fram.



Dags för stolar & bälten härnäst.

Snyggt thumbs up

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Stolsunderreden på gång, men min svetsare jobbar tyvärr inte helger..
Lite onödigt många hål i en del bitar men det är återanvända bitar från en tidigare bil.



Växelkonsolen har fått lite färg på sig efter att den vart färdigsvetsad.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Katrin
Karlstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 22



Hon är i alla fall inte åkrädd. (Jo, jag skjutsade henne på GR ) Eller körde jag för sakta? [/quote]


Nej då jag är bara smart nog att inse när saker och ting är farliga Tack för åkturen!

_________________
Katrin Johansson

BMW 130i
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Det är tur att man har bilen på jobbet annars skulle det inte bli nåt gjort..
Stolsunderredet på förarsidan klart.



Verkar vara ett konstigt material att svetsa i, aluminium.



Den nya styrväxeln är på plats också.


_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Det blev nya Carbotech monterade på frambromsarna idag.



Kastade även på mina millway topplagringar.



Sedan skruvade jag fast mina fälgar med centreringsringar.
Pinnskruv & gula muttrar..
Muttrarna blev lackade gula för att gummi handlaren inte fick tag på nyckelvidd 17mm som de tidigare jag har, men nu ser jag skillnad ändå.



Gött att vara klar i en ände av bilen iaf.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Tillverkade mig lite golvmattor av aluminiumplåt pga att golver är så förbannat ojämnt i en e36a efter att mattan är borttagen..



De slängdes sen in i bilen & skruvades fast i stolsunderredet, blir nog att komplettera med några fästpunkter till då de sviktar lite grann.



Tror det blir bra detta.



Bägge stolarna är inpassade också.



Men nu är det kvällen.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Mobimech levererade en pall med 3 slutväxlar som varit på översyn & modifiering.




Bilen besiktad & påställd, det börjar närma sig SFRo



På väg hem från besiktningen hände så det här..



Nu har den fått en ny rattstång monterad, det blev en BMW-orginal med gummiflex i fortsättningen, blir lite för spännande med stum platta.




Pean har levererat nya belägg till mig dessutom..

Jag ser ljuset i tunneln, Kinnekulle skulle kunna hinnas med.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Colin skrev:
På väg hem från besiktningen hände så det här..



Nu har den fått en ny rattstång monterad, det blev en BMW-orginal med gummiflex i fortsättningen, blir lite för spännande med stum platta.



Vad hände Per? Gick stången rakt av? Är det det man skall se på bilden?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



BTG skrev:
Colin skrev:
På väg hem från besiktningen hände så det här..



Nu har den fått en ny rattstång monterad, det blev en BMW-orginal med gummiflex i fortsättningen, blir lite för spännande med stum platta.



Vad hände Per? Gick stången rakt av? Är det det man skall se på bilden?


Ja hur gick det till? Har tänkt på hur klena dom är och varit livrädd för att den ska gå av...
Tar man bort bussningen så blir det mer vibrationer och hårda stötar/slag som den tar istället för bussningen.

Säkert jättekul om den går av i 200km/h i Fuchsröhre eller Schwedenkreuz:rolleyes: eller värst är väl om den går av när man får möte ute i trafiken:blaaah:

Fast man vill ju inte ha gummibussningen kanske går att plocka ihop delar från en äldre bil tex e30

_________________
Jan Ekehage
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



JanneZ3 skrev:
BTG skrev:
Colin skrev:
På väg hem från besiktningen hände så det här..



Nu har den fått en ny rattstång monterad, det blev en BMW-orginal med gummiflex i fortsättningen, blir lite för spännande med stum platta.



Vad hände Per? Gick stången rakt av? Är det det man skall se på bilden?


Ja hur gick det till? Har tänkt på hur klena dom är och varit livrädd för att den ska gå av...
Tar man bort bussningen så blir det mer vibrationer och hårda stötar/slag som den tar istället för bussningen.

Säkert jättekul om den går av i 200km/h i Fuchsröhre eller Schwedenkreuz:rolleyes: eller värst är väl om den går av när man får möte ute i trafiken:blaaah:

Fast man vill ju inte ha gummibussningen kanske går att plocka ihop delar från en äldre bil tex e30


Jag gjorde också en sådan där stum bussning till min rattstång men redan vid monteringen anade jag oråd då utgående axel och rattstången inte ligger i linje. Drog jag åt alla skruvar på min gick det inte ens att svänga mer än ca ett halvt varv, så snacka om brytkrafter! Jag ställde en fråga om detta i den BMW-specifika skruvarstråden och svaret blev att det (troligtvis) krävs en E30 rattstång för att få detta bra. Om det sedan är bolt-on med E30.rattstång vågar inte jag svara på. E30-stången har i alla fall två knutar mot E36'ns enda, mycket lättar att få rattstång/styrväxelaxel i linje vilket nog är ett måste. Tur det inte hände något! Jag beställde också en ny knut med gummibussning.
För övrigt en riktigt fin bil! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Sorry för trådkap

På mina 2 bmw z3m som jag haft stum bussning monterat har det aldrig varit några problem med brytkrafter.
kunder snurra utan ha ratten på, så lätt ska det gå om bilen är upplyft.

Den gamle har säkert rullat 4000mil och mååånga banträffar med stum bussning den andre ca 1500mil utan problem men kommer byta nu när man ser att den kan gå av relativt lätt

_________________
Jan Ekehage
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Tjena Janne (och sorry också för trådkap Per!)

Jag är 99% på att Per köpt en Z3-styrväxel och klämt dit. (Den har mest utskjut/travel per rattvarv och ger därför bäst respons.)
Men för att den skall kunna sitta på en E36 måste man som Davve skriver hitta på en unik lösning annars blir vinkeln fel.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Colin skrev:
..........
Bilen besiktad & påställd, det börjar närma sig SFRo



Skojjar du nu eller - vad har du gjort mera för att kunna Nyttja SFRo ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 1997
<<   1, 2, 3, ... 27, 28, 29   >>
65 besök senaste veckan (194665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande