Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Pistenclub Drifting på Bitburg airbase
2 besök senaste veckan (1804 totalt)
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Den 17 april 2011 var jag och min fru på en "drifting kurs" via en idiell banträffs arrangör som heter Pistenclub. De anordnar träffar på främst banor i Tyskland, Frankrike och Italien men även England.
http://www.pistenclub.de/default.aspx?TabId=36&language=de-DE

Då jag fått frågor från flera om just driftingkursen så skriver jag här ned mina intryck.

Allmänt om kursen kan man säga att det var väldigt opretansiöst och inte så fancy om man är intresserad av sånt. En del av instruktörerna pratade engelska andra bara tyska. Tyskakunskaper är nog bra om man vill ha mycket ut av det.

Kursen hölls på Bitburg airbase som är en gammal nedlagd natobas från kalla krigets dagar. Dvs man kör ibland på asfalt men ofta på betongplattor.

Under kursen roterade man mellan 4 stationer.

1) Driftcirkel på blöt asfalt. en stor och en liten cirkel. Inget specialunderlag.

2) vanlig slalombana med koner. Banan var väldigt tight och trång och för den som kört lite slalom tidigare så var den sådär.

3) en liten handling course som var en ovalbana med några koner på rakorna. fart ca 30-60 km/t. Här blöttes en 180 graders vändningen ordentligt. Den andra i början av passet.

4) en stor handling course i form av en ovalbana med en liten 180 graders sväng säg 50 m i diameter och en stor sväng på ca 100 m i diameter. Mellan 180 graders svängarna var det ca 300 meter med glesa koner åt en hållet och tajtare åt andra. Farter på 100-120 km/t

Personligen tyckte jag att de två stationer som gav något var driftcirkel samt stora handlingbanan.

Jag rekommenderar hugade spekulanter att köra eventet på gatdäck och ha med sig extradäck att köra dit och hem på. Det hade alla tyskar.

Några av instruktörerna var kunniga och hjälpsamma och åkte gärna med. Själv körde jag av olika skäl en framhjulsdriven bil vilket inte rekommenderas. Lärde mig i alla fall att göra "scandinavian flick" så att den satt hälften av gångerna.

(Magnus flytta gärna tråden om den borde ligga under Nurburgring istället då Bitburg ligger ca 6 mil från Nurburg.)

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Tack för info! Är ju klart intressant om man vill arrangera något liknande här i sverige!!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Pistenclub Drifting på Bitburg airbase
2 besök senaste veckan (1804 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande